موضوع: هل الكراكتر ..................؟

ردود: 8 | زيارات: 1286
  1. #1

    هل الكراكتر ..................؟

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    فيه سوال كده كنت حابب اعرف اجابته
    هل الكراكتر اللى تم عمله بالزبرش غير قابل للانيميشن "
    وهل لازم ابدأ بتصميم الكاركتر الاول فى اى برنامج ثرى دى افضل وبعد كده ادخله الزدبرش "
    عايزيين نعرف الاساسيات الصحيحه لعمل شخصيه تكون قابله للانيميشن . ده ان كان الكلام ده صح
    كمان فيه اداه اسمها GoZ هو سكريبت تقريبا مش لاقيه يا ترى موجود فين
    تحياتى


  2. #2
    بامكانك اعادة تكوين البولي في برنامج اسمه ال 3د كوت ليكون قابل لتحريك ببرامج ال 3د

  3. #3
    متشكر اوى اخى moaiad
    يعنى افهم من كلامك ان فعلا الموديلات غير قابله للتحريك .
    وبالنسبه للأداه اللى اسمها GOZ او السكريبت ده . بيشتغل ازاى

  4. #4
    صديقي المشكله في الشخصيات التي تخرج من الزيبرش ذات اوجه كثيره مما يجعلها ثقيلة جدا لتحريك وحتى لو خففت الاوجه يجب عليك المحافظة على اوجه رباعيه من اجل ان تعمل الريجنج من غير مشاكل فلذلك تستخدم بعض الشركات الزيبرش لتصميم الشخصيات الاساسة ويعاد بناء الاوجه على برامج اخرى

  5. #5
    كما اوضح لك الاخ moaiad ان المجسم الخرج من الzbrush لو كان هاى بولى فهو غير قابل للتحريك و لكن احب ان اضيف انك غيل محتاج للاخراج المجسم بشكل هاى بولى ولكن تخرج التفصيل بشكل normal, displasment maps

  6. #6
    اخي عندك اختيارين
    الاختيار الاول لافلام الكومبوزينج يعني المؤثرات البصرية في الافلام
    يعني مثل مشاهدة فلم فيه ديناصورات عالية الجودة والدقة
    هنا يصدرون الشخصية من الزيباش الى اي برنامج اخر للتحريك ويكون التصدير في البوليجون ليس قليل جدا وليس كثير جدا يعني في المنتصف مع المحافضة على القليل من ملامح الشخصية بعد ذلك يصدرون معه النورمال ماب والديسبلاسمنت
    هذا في الافلام
    الثاني هو الانيميشن الكرتوني
    تصدر الشخصية بخفض اكبر عدد من البوليجون يعني لو عند من 1 الى 5 نخفض البوليجون الى 1 ونصدر الشخصية في هيئة اوبجكت
    مع تصدير نورمال ماب والديسبلاسمنت
    سلامي
    ليس المهم ان تصنع اي شئ المهم ان تعرف ماذا تصنع وتحس بما تعمل لكي تصل الفكرة للاخرين
    cinema 4d the besst futer in all 3d




  7. #7
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة bannino معاينة الرد
    كما اوضح لك الاخ moaiad ان المجسم الخرج من الzbrush لو كان هاى بولى فهو غير قابل للتحريك و لكن احب ان اضيف انك غيل محتاج للاخراج المجسم بشكل هاى بولى ولكن تخرج التفصيل بشكل normal, displasment maps
    للاسف يا عزيزى bannino النورمال ماب نتيجته مختلفه من برنامج لأخر... جزاك الله خير

  8. #8
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة dragon4943 معاينة الرد
    اخي عندك اختيارين
    الاختيار الاول لافلام الكومبوزينج يعني المؤثرات البصرية في الافلام
    يعني مثل مشاهدة فلم فيه ديناصورات عالية الجودة والدقة
    هنا يصدرون الشخصية من الزيباش الى اي برنامج اخر للتحريك ويكون التصدير في البوليجون ليس قليل جدا وليس كثير جدا يعني في المنتصف مع المحافضة على القليل من ملامح الشخصية بعد ذلك يصدرون معه النورمال ماب والديسبلاسمنت
    هذا في الافلام
    الثاني هو الانيميشن الكرتوني
    تصدر الشخصية بخفض اكبر عدد من البوليجون يعني لو عند من 1 الى 5 نخفض البوليجون الى 1 ونصدر الشخصية في هيئة اوبجكت
    مع تصدير نورمال ماب والديسبلاسمنت
    سلامي
    شكرا على التوضيح اخى dragon4943
    بارك الله فيك

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل