موضوع: سؤال بسط ولكنة مهم

ردود: 9 | زيارات: 982
  1. #1

    Unhappy سؤال بسط ولكنة مهم

    السلام عليكم ورحمة الله
    اتمنى ان تكونوا فى احسن حال اخوتى الاعضاء فى منتدى المنابر

    وسؤالى هو كيفية اخراج المتريال بعد وضعها على المجسم فى zbrush4

    او بمعنى اخر لقد قمت بتصميم مجسم وقمت بوضع المتريال بالخصية الجديده فى zbrush4
    وبعد الانتهاء قمت بعمل export للمجسم مع المتريال ويخرج المجسم obj
    والمتريال mtl

    ,انا اريد ادخالهم فى المكس ولكن المكس ياخد المجسم ولا ياخذ المتريال لأن المكس يريد امتداد المتريال mat


    اكون شاكر جدا جدا من يخبرنى بالحل ...شكرا جزيلا وجزاكم الله خيرا


  2. #2
    وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    بضغطه واحد تقدر تخرج م البرنامج
    1: التيكستشر
    2: الديسبليسمنت
    3: النورمال ماب
    4: اليوفى
    هتلاقى زر تحت Export فى قايمه Tool اسمه GoZ تدوس عليه وهو هفتح الماكس اتوماتيك وهتلاقى الاوبجيكت بكل محتوياته . بس لازم تكون مركب الاسكريبت الاول على الماكس
    شاهد الفيديو

    ارجو ان اكون وفقت فى الاجابه

  3. #3
    اخى الكريم جزاك الله خيرا على هذا العلومات وهى افادتنى جدا وقد فعلت ماقولت وما شرح فى هذا الموقع الخاص بالزى برش
    http://www.zbrushcentral.com/showthread.php?t=92898
    ولكنى بعد ماقمت بعمل ماهو مشروح فعليا فتح معى المكس بعد الضغط على زر goz
    ولكن المكس كان فارغ ولا يوجد به اى موديل ولا اى تكتشر

  4. #4
    اخى الكريم ساشرح لك كل ما قمت به فى الصورة التاليه

    وبعد ان قمت بما فى الصورة ارغب ف اخراج المجسم مع المتريال الى المكس
    وارغب فى طريقة واحده فقط فى اخراج المتريال مع الموديل من الزى برش

    وجزاك الله خيرا اخى الكريم

    هذه الطريقة اخذتها من صديق ولكنها لم تفلح ممكن اكون انا اللى مش فاهم
    فالو فى طريقة اخرى اكون شاكر ليك وجزاك الله خيرا

  5. #5
    اخى الكريم الخطوات الصحيحه هى
    1 : عمل يوفى للمجسم ... وانصحك باستخدام UV Master Plug In
    2: هتلون مشروعك
    3: من Texture map هتضغط على New From UV polypaint هيظهر التلوين او الخامه اللى انت كنت عامله على المجسم
    4: هتضغط على زر GOZ هتلاقيه فى قايمه Toolتحت كلمه import وبمجرد ضغطك عليه هيحولك اتوماتيك للماكس بالمشورع
    وعلى فكره لو كنت عامل ديسبليسمنت او نورمال ماب .. برده هتلاقيه فى الماكس .

    بس عشان كل ده يحصل لازم تاخد الــ script وتحطه فى سكريبتات الماكس .. هفتضرض انك بتستخدم ويندوز يبقى هتلاقى السكريبت فى المسار ده ... C:\Users\Public\Pixologic\GoZApps\Max
    تقريبا اسم الملف GoZBrushFromMax ومعلهشى يا اخى انا بستخدم C4D فمش عارف اسم السكريبت الخاص بالماكس بالظبط
    تحياتى

  6. #6
    يعنى لازم اقوم بتقطيع المجسم الاول فى الزيبرش على شان يقوم باخراج المتريال ولا المفترد ان الزيبرش 4 بيقوم بالتقطيع بالنفسه
    يمكن هيا دى نقطة الخلاف

    اصل انا فاكر ان الزبرش هوا من نفسه اللى بيقوم بعمل خريطة المتريال عكس الاصدرات الاخرى من الزيبرش ومثل المكس لازم على شان تقوم بوضع خامة على الكركتر بتاعك لازم تعمل حاجه اسمها Unwrap UVW للمجسم والمفترد ان اعمل كده فى الزيبرش 4 على شان يعملى الخامة اللى وضعتها فيه .؟؟؟؟؟

    وجزاك الله خيرا

  7. #7
    ايوه يا ريس انت اللى بتعملها
    بص هو Zbrush 4 سهل عمليه اليوفى دى . انت لو استعملت البلجن اللى قلتلك عليه مش هتأخد منك دقيقه .وكمان اليوفى ده هيروح للماكس مع الماتريال والنورمال و.... يعنى مش هتبقى محتاج تعمله فى الماكس .
    اسم البلجن UV Master سهل واكيد هتلاقي دروس على اليوتيوب .

  8. #8
    جزاك الله خيرا اخى الكريم انتا وفرت عليا مجهود كبير جدا جعلة الله فى ميزان حسناتك وجزاك الله خيرا مرة اخرى

  9. #9
    انا تحت امرك يا اخى الكريم
    بارك الله فيك

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل