Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تستخدم هذا المقياس للشاشة ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيف تستخدم هذا المقياس للشاشة ؟

السلام عليكم ..
    .
    اريد ضبط سطوع الشاشة لدي واريد الاستعانة بهذا المقياس

من هنا

http://www.3drender.com/light/calibration.htm

.....

ولكن لم اعرف بالضبط الطريقة الصحيحة لاستخدام المقياس ..

ارجو الافادة

تحبات اخوكم

كان بودي اسعدك بس اللينك مش بيفتح
    إن كان الله معنا فمن علينا

اللينك شغال كويس .. :

المسألة ببساطة ( كما فهمت )

إذا استطعت رؤية الأرقام في المستطيلات ولم يكمن عناك تداخل بين االحدود فالأمور تمام .

وفي الشكل الثاني يجب أن تكون درجة اللون للمربع الأوسط نفس درجة لون المحيط المخطط .
        سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

انا مش فاهم السؤال لاصراحه
          هل انت مش عارف الحاجات دى بتيجى منين فى الوندوز ؟؟ ولا عاوز ايه بالظبط ؟؟

مشكور اكتوم على التوضيح ...

اخي ميدو .. منور ..

ان مش عاوز ادور عليها في الويندوز ولا حاجة .. المقياس اعلاه .. يستخدم لضبط الشاشة (الجهاز) من غير النظام

هذا التوضيح من الكتاب .. تقريبا مثل ما ذكر اكتوم

"In terms of proceeding with this book, you shouldn't need new hardware, but take a moment to check that your current monitor is adjusted well. As a simple approach to calibrating your monitor, visit www.3dRender.com and view the image shown in Figure 1.6 on your screen. Make sure you can read all of the gray numbers at the top and bottom of the image; if any are unreadable, you are missing a part of the dynamic range of your images. Check both the controls on your monitor as well as the software control panel to make sure you don't have the brightness or contrast adjusted to a level that hides bright or dark tones from you.

Figure 1.6. Viewing this image on your monitor, make sure that you can read all of the numbers along the top and bottom"."

تمام

شكرا

اه
                الحمد لله شايفين كل حاجه كويس هههههه

انا بحسبك عاوز تعملها من الوندوز لان فى حاجه اسمها calibrate color تبع الوندوز بتخليك تتاكد من الكلام ده

مشكور ياباشا

يعمل...
                X