صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 36

موضوع: قصة صغيرة لواحد حاول يسرق شغلى

ردود: 36 | زيارات: 2365
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778

    قصة صغيرة لواحد حاول يسرق شغلى

    الكلام ده من 4 سنين تقريبا

    كنت مره رايح اصلح جهاز كمبيوتر لواحد صاحبي المهم لقيت هناك واحد بيصلحه فقلت المصلحه واحده نشرب الشاي ونمشي المهم صاحبي كان هيعرفنا ببعض لولا ان فيه تيليفون جاله فى اللحظه الى هيعرفنا فيها على بعض (انظر الى القدر) المهم اخذت انا الميكرفون وقعت اتعرف على الراجل وقلتله ممكن تعرفنا بنفسك يباشا بما انه مشغول

    قالى :انا فلان صاحب الشركة الفلانية للدعاية والاعلان
    قلتله :ياه ده شرف كبير ليا انا بموت في الجرفيك وان بشوف ان المستقبل هيلاحظ تطور كبير فية

    قالى :فعلا بسبب سهولة البرامج بتاعته
    قلتله :جايز يباشا بالنسبالك سهل اما بالنسبه لواحد زيي مش سهل ابدا

    قالى : مين قال الكلام دا الفوتوشوب مثلا برنامج بسيط خالص واسهل من الوورد واي حد دلوقت ممكن يتعلمه فى يومين اثنين بس
    قلتله : ياه دا انا بتعلمه بقالى 3 شهور ولسه فيه ضعيف ومعرفتوش كله وشكلي مش هعرفه كله

    قالي : تسمع عن برنامج اسمه فلاش ده مثلا برنامج بسيط جدا وتقدر تبدأ فيه اسهل من الفوتوشوب انا خلصته فى يوم
    قلت فى نفسي انا وقعت على عالم وفرصه لن تقدر بثمن وقلتله : طيب ممكن تورينا حاجه عاملها بالفلاش

    قالى : اتفرج وشغل فلاشه انا كنت عاملها لواحد شغال فى اعمال المطابخ بالخشب والالموتال
    طبعا انا صعقت بس لسوء حظه انوا انا كنت عامل فى الفلاشه دى بالذات حاجه كنت كاتب اسمى في قائمة هيلب ببرنامج الى بيعرب البرامج
    بس ما اظهرتش حاجه ليه وقلت انا هخليه ميفكرش يعمل الحركة دى تانى مدا حياته
    قلتله :ممكن الموس لو سمحت واخذت منه الموس وقلتله الله فلاشه خرافه عملتها ازاي دى يباشا دي رائعه

    قالى :انا عملتها في ساعه (والغريبة انى عملتها فى 3 ايام على فكرة )
    فبتسمت وقلتله : واضح انى هتعلم منك كتير بس انتا عملت الحركة دى ازاي

    قالي : كلام اقدر اشبهولك بالكلام التالى (تجيب البطيخه وتغسلها كويس وتعصر عليها لمونه وتحط عليها مخلل وتحطها فى الفرن وكده يعنى )
    قلتله : طب الحركة دى ازاي

    قالى : دى بقا اسهل وقالى بردوا حجات غريبه ملاهش علاقه بالفلاش اصلا (حجات فى الويندوز )

    قلت فى نفسى دلوقت جه الوقت الى اذبحك فيه بسكينتك ومن حظة السيء ان صاحبي خلص التليفون وجه يتفرج علينا وقال انتوا لحقتوا تتصاحبوا قوام

    فروحت على هيلب وفتحتها فظهر اسمى
    وقلتله :ايه ده مين هيثم عبد الله ده
    تخيل قالي ايه ؟؟
    قالى : ده واحد صاحبي قعد يترجانى انى احط اسمه فكتبتهولوا

    فطلعت البطاقة الشخصية بتعتى وقلتله انا هيثم عبد الله ولوا حبيت تتعلم الفوتوشوب او الفلاش في يوم من الايام انا ممكن افيدك كتييير اوي بإذن الله بس انا مبسوط انك سرقت الفلاشه بتعتى لانك كده بتقولى انها حلوه .
    قالي طيب انا استئذن بقا ومشي
    مش عاوز اقلكم انوا انا والراجل ده بنتقابل صدفه في الشارع اكثر من مره في الشهر ولما يشوفنى يقوم مدور وشوه ويمشي في الشارع التانى

    واضح انو حظه وحش معايا
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس



  2. #2
    خبير إقتصادى
    صور رمزية نور العمر
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المنطقة
    Egypt, zagazig
    العمر
    28
    ردود
    2,867
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    موقف يهلك من الضحك...

  3. #3
    مشرف عام
    صور رمزية aktoom
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    بلاد العرب أوطاني
    العمر
    52
    ردود
    17,805
    سبحان الله

    هل هذا الكلام في مصر ؟! التي عدد سكانها 70 مليون

    يقول المثل : جبل على جبل ما بيلتقوا ، وبني آدم على بني آدم بيلتفوا .
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

    لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

    FACEBOOK

  4. #4
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المنطقة
    palestine-gaza
    العمر
    26
    ردود
    1,916
    هههههههههههههههههههههههههههه
    ولا في الافلام

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد

    (تجيب البطيخه وتغسلها كويس وتعصر عليها لمونه وتحط عليها مخلل وتحطها فى الفرن وكده يعنى )
    هههههههههههه حلوة هاي الطريقة

    مع اني الي 5 سنين بأستعمل الفلاش (بإحتراف) بس ما عمري سمعت بهاي الطريقة
    هادا الراجل عندو معلومات قيمة

    هههههههههههههههههههههههههههه

  5. #5
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المنطقة
    palestine-gaza
    العمر
    26
    ردود
    1,916
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة aktoom معاينة الرد
    سبحان الله

    هل هذا الكلام في مصر ؟! التي عدد سكانها 70 مليون

    يقول المثل : جبل على جبل ما بيلتقوا ، وبني آدم على بني آدم بيلتفوا .
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد

    واضح انو حظه وحش معايا
    بالفعل وحش

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    مش عرف ازاي 70 مليون اذا كان القرية الى انا اتولدت فيها عدد السكان فيها يعدى ال 2 مليون
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  7. #7
    Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    العمر
    34
    ردود
    4,720
    موقف جامد
    كنت المفروض تخليه يشوفلك شغلانه فى الشركه بتاعته


    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة aktoom معاينة الرد
    سبحان الله

    هل هذا الكلام في مصر ؟! التي عدد سكانها 70 مليون

    يقول المثل : جبل على جبل ما بيلتقوا ، وبني آدم على بني آدم بيلتفوا .
    70 مليون ايه بس ياعمى
    احنا الحين اكتر من 95 مليون
    داخلين على 100 مليون ان ما كناش دخلنا اساسا

    والدنيا ضيقه

  8. #8
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المنطقة
    palestine-gaza
    العمر
    26
    ردود
    1,916
    اللهم زيد وبارك

  9. #9
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129
    هههههههههههههههههههههههههههههه


    برنس

  10. #10
    عضو فعال
    صور رمزية banned
    تاريخ التسجيل
    Oct 2010
    العمر
    68
    ردود
    172
    موقف لن ينساه بحياته وانت ماشاء الله ماقصرت معاه اعطيته اكثر من ما يستحق
    هذا بايظل حاقد عليك طوال حياته وخاصة ان صاحبك كان جمبه
    انا لو كنت مثله كان حطيت وجهي بالتراب ...

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية seghier
    تاريخ التسجيل
    Apr 2010
    العمر
    37
    ردود
    2,354
    مضحك فعلا

  12. #12
    عضو متميز
    صور رمزية ::حامل المسك::
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,869
    السلام عليكم

    شخصية ابو لمعة الاصلي

    النماذج دي منها كتييييييييير قوي في مصر

    انا من خلال تجربتي مع الناس دي ما بيتعلموش كل اللي استفاده انه تاني مره قبل ما يدلس يتأكد من الهلب

    مادام لسه بيتهرب منك يبقي لسه مستمر اعرف انه اتغير لو قابلك كويس وشكرك

    فكرتني بواحد برضة خيالة واسع وبيقول انه مره كان مسافر اليابان وهو في الطيارة بص من الشباك شاف تنين

    فقام فاتح ازاز الطيارة وراح مطبطب عليه وكلمه بلغة الياكوزا فالتنين راح ماشي.....

    وكتير من الخيالات من شخصيات متنوعة

    السؤال ازاي الناس دول مستحملين نفسهم وحياتهم اللي كلها زيف و غش...؟؟؟

    على ما اعتقد ان معظمهم بيكونوا عندهم مرض نفسي

    الحمد الله على نعمة الصدق
    لا عزة إلا بالكتاب و السنة
    :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
    وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
    :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
    ::

    ::موقعي::
    لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم


  13. #13
    خبير إقتصادى
    صور رمزية نور العمر
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المنطقة
    Egypt, zagazig
    العمر
    28
    ردود
    2,867
    فكرتني بواحد برضة خيالة واسع وبيقول انه مره كان مسافر اليابان وهو في الطيارة بص من الشباك شاف تنين

    فقام فاتح ازاز الطيارة وراح مطبطب عليه وكلمه بلغة الياكوزا فالتنين راح ماشي.....
    ههههههههههههههههههههههه واسعه أوى أوى أوى

  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية DreamPaint
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المنطقة
    أرض الكنانة .. وأم البلاد
    العمر
    25
    ردود
    2,804
    rقشطة عليك يامعلم ..
    أهو كويس انك عرفته .. معفن من معفنين كتار أوي ..
    صحيح عندك نصيحة حلوة تعرفني حاجة من أعمالي اتسرقت .. ولو انها مش قد المقام برضوا .. هههههههههه
    لا إله إلا الله محمد رسول الله

    DreamPaint Flickr
    MY DeviantArt
    TUNISIA ---->████████████████ : 100% done

    EGYPT ------>████████████████ : 100% done

    LIBYA ------->██████████░░░░░░ : in progress

    ALGERIA ---->████░░░░░░░░░░░░ : in progress

    YEMEN ------>██████░░░░░░░░░░ : in progress


    PALESTINE ->░░░░░░░░░░░░░░░░ : The Next Project




  15. #15
    مشرف منبر Blender
    صور رمزية فلاشي 8
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    أرض الرحمن
    ردود
    7,977
    يستاهل أكثر من كذا !
    اللهم آتنا في الدنيا حسنه وفي الآخره حسنه وقنا عذاب النار


  16. #16
    مشرف عام
    صور رمزية aktoom
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    بلاد العرب أوطاني
    العمر
    52
    ردود
    17,805
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
    70 مليون ايه بس ياعمى
    احنا الحين اكتر من 95 مليون
    داخلين على 100 مليون ان ما كناش دخلنا اساسا

    والدنيا ضيقه
    يا لطيف ؟! الظاهر إني من 20 سنة بطلت أشوف الإحصائيات ...
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

    لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

    FACEBOOK

  17. #17
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    يعنى لو المصريين نزلوا مره وحده علشان يحرروا فلسطين بدون سلاح فقط عن طريق العض ,لتحررت فلسطين
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  18. #18
    عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    العمر
    31
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد
    يعنى لو المصريين نزلوا مره وحده علشان يحرروا فلسطين بدون سلاح فقط عن طريق العض ,لتحررت فلسطين
    لو



    .
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

    الرد على من قال بحل المعازف

    http://www.abumishari.com/

  19. #19
    مشرف عام
    صور رمزية aktoom
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    بلاد العرب أوطاني
    العمر
    52
    ردود
    17,805
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mmnoor معاينة الرد
    لو



    .
    لو بتعمي الضو

    ولو تفتح باب الشيطان .
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

    لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

    FACEBOOK

  20. #20
    عضو متميز
    صور رمزية m.elgalad
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    المنطقة
    مصر أم الدنيا
    ردود
    1,255
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد
    يعنى لو المصريين نزلوا مره وحده علشان يحرروا فلسطين بدون سلاح فقط عن طريق العض ,لتحررت فلسطين
    عن طريق العض ازاى يعنى اخى الكريم ..؟

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل