Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

animation mentor school

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• animation mentor school

السلام عليكم

في احد الموضوعات قرات اسم هذه المدرسة لاول مرة وبالفعل نحن في احتياج الي مدرسة شبيهة للانيميشن حيث انه للاسف لا توجد في الوطن العربي اي مدرسة احترافية للانيميشن او للمؤثرات الخاصة كتلك الموجودة في العديد من دول العالم اللهم الا بعض المعاهد ولكن لا استطيع ان اجزم مدي احترافيتها او تخصصها الواضح في الانيميش والمؤثرات الخاصة ولكن علي مستوي الاعمال المقدمة في هذا الشأن من الدول العربية المختلفة استطيع ان اجزم انه للاسف اننا نفتقر الي هذا التخصص وهذا النوع من المعاهد فالي الان نجد ان المؤثرات الخاصة تكاد تكون منعدمة في الافلام العربية ولذلك اوجه دعوة لكل عربي محترف في هذا المجال الي التفكير في إنشاء مدرسة عربية متخصصة في المؤثرات الخاصة والانيميشن
    وحتي يتم ذلك ارجو من اي شخص لديه معلومات عن هذه المدرسة وشروط الالتحاق بها ومصاريف الالتحاق ان يمدني بهذه المعلومات
    http://www.animationmentor.com/

السلام عليكم

بعد بحث وتنقيب عرفت بعض المعلومات الهامة عن هذه المدرسة من اهمها الإدوات والبرامج والكتب التي تستخدمها هذه المدرسة ولعل المعلومة المفزعة هي مصاريف هذه المدرسة فهي 18 الف وقبل ان تعلق اي تعليق فهي 18 الف دولادر اي ما يعادل 100 الف جنيه مصري لدراسة لمدة 18 شهر ولكن الشئ المفيد حقاً هو ما قالته المدرسة عن اهم كتابين لتعلم الانيميشن وهما المرجع الإساسي لاي شخص يريد اقتحام هذا المجال
    الكتاب الإول : Animator's Survival Kit من تاليف ريتشارد وليامز
    وهو كتاب رائع بمعني الكلمة فالكاتب ينقل لك خلاصة ما تعلمه من عظماء فن الرسوم المتحركة بإسلوب شيق وجميل
    الكتاب الثاني :Disney Animation-The Illusion of Life من تاليف فرانك توماس
    وفي هذا الكتاب ينقل الكاتب تقنيات واسس عمل فناني ديزني ولكن احس ان اسلوبه اصعب من الكتاب الأول

وبالطبع بإي حال سيكون دراسة هذان الكتابان سيكون افضل من دفع 100 الف جنيه لتعلم الانيميشن

شكرا لك عزيزي على هذا البحث القيم ...

بصراحه فعلا نحن بحاجه لمعهد متخصص لتعليم الانميشن ..

و لكن هل تعتقد ان بالكتب ممكن ان نتعلم ؟!!
      حكمة هندية
      من أراد النجاح في هذا العالم
      عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
      النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

المشاركة الأصلية بواسطة 3d_mind مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم

في احد الموضوعات قرات اسم هذه المدرسة لاول مرة وبالفعل نحن في احتياج الي مدرسة شبيهة للانيميشن حيث انه للاسف لا توجد في الوطن العربي اي مدرسة احترافية للانيميشن او للمؤثرات الخاصة كتلك الموجودة في العديد من دول العالم اللهم الا بعض المعاهد ولكن لا استطيع ان اجزم مدي احترافيتها او تخصصها الواضح في الانيميش والمؤثرات الخاصة ولكن علي مستوي الاعمال المقدمة في هذا الشأن من الدول العربية المختلفة استطيع ان اجزم انه للاسف اننا نفتقر الي هذا التخصص وهذا النوع من المعاهد فالي الان نجد ان المؤثرات الخاصة تكاد تكون منعدمة في الافلام العربية ولذلك اوجه دعوة لكل عربي محترف في هذا المجال الي التفكير في إنشاء مدرسة عربية متخصصة في المؤثرات الخاصة والانيميشن
        وحتي يتم ذلك ارجو من اي شخص لديه معلومات عن هذه المدرسة وشروط الالتحاق بها ومصاريف الالتحاق ان يمدني بهذه المعلومات
        http://www.animationmentor.com/
        السلام عليكم

بعد بحث وتنقيب عرفت بعض المعلومات الهامة عن هذه المدرسة من اهمها الإدوات والبرامج والكتب التي تستخدمها هذه المدرسة ولعل المعلومة المفزعة هي مصاريف هذه المدرسة فهي 18 الف وقبل ان تعلق اي تعليق فهي 18 الف دولادر اي ما يعادل 100 الف جنيه مصري لدراسة لمدة 18 شهر ولكن الشئ المفيد حقاً هو ما قالته المدرسة عن اهم كتابين لتعلم الانيميشن وهما المرجع الإساسي لاي شخص يريد اقتحام هذا المجال
        الكتاب الإول : Animator's Survival Kit من تاليف ريتشارد وليامز
        وهو كتاب رائع بمعني الكلمة فالكاتب ينقل لك خلاصة ما تعلمه من عظماء فن الرسوم المتحركة بإسلوب شيق وجميل
        الكتاب الثاني :Disney Animation-The Illusion of Life من تاليف فرانك توماس
        وفي هذا الكتاب ينقل الكاتب تقنيات واسس عمل فناني ديزني ولكن احس ان اسلوبه اصعب من الكتاب الأول

وبالطبع بإي حال سيكون دراسة هذان الكتابان سيكون افضل من دفع 100 الف جنيه لتعلم الانيميشن
        السلام عليكم يا شباب ...

اولا احب اقول حاجه ... انيمشن منتور فعلا تستحق كل مليم هاتدفعه ..!!!
        الحاجه التانيه المضحكه اني فعلا ((كنت التحقت بالمدرسه دي)) من حوالي سنه بالظبط ...
        لاني كنت حبيت فعلا اخد خطوة ((عن دراسه مش بالتخبط)) ... وفكرت في الدراسه في مدارس اون لاين ولاقيت ان كل المدارس مجرد انها ها تدريك كورسات لكن مش دراسه فعليه عشان تتخرج منها مؤهل انك تعمل في شركات ضخمه زاي بيكسار ولا اي ال ام ... ديزني ... ويتا ...

فلاقيت معايا واحده في الشغل ((غايده ساليم - youtube channel)) اتخرجت من المدرسه دي وعامله شغل تحريك نضيف مووووووووووووت ... فاسالتها عن المدرسه ... وشفت الديمو بتاعهم لاقيته مزهلللللللللللل ...!!!

المهم بعد تفكير عميق ((انا بعشق التحريك واصلا انا ابتديت محرك كارتون في مكتب د/مني ابو النصر)) اني اغير مجال عملي الي تحريك ... وادخل المدرسه دي ...

وفعلا ...قدمت .. وامتحنت .. ونجحت ودخلت ...!!
        وفعلا دخلت اول كلاس ... وكان تحفه ...!!! انا مش مصدق ان في حاجه كده ...!!!
        بس كل يوم كان بيمر ... بحس اني ببعد عن حاجات تانيه انا بحبها اكتر ...!! ال technical solutions والموضوع هناك تحريك حتي الثماله فقط ...!!!
        لدرجة الكوره اللي انت بتعملها bounce هم اللي بيعطوهالك ..!! عشان ما تضيعش لاحظه في حاجه غير في التحريك ...!!!
        وانا الكلام ده ما ياكولش معايا ...!!! انا بحب الشغل اللي فيه كده ....

وكان معايا ناس اول مره تشوف المايا ...!! وكنت طبعا بتشل ...!!! اكيييييييييييييييييييييييد لأ ...!!! انا فعلا في المكان الخطأ ...!!! في ساعتها قررت اني اخد اجازة من المدرسه ((بعد الكلاس الاول)) ... واعطي نفسي الفرصة اني اجرب اخذ كورسات بطريقة المدارس الاخري ... واشوف هل ده ممكن يساعدني احترف مجال ال visual effects ؟؟

وبالفعل قمت مقدم في TDCollege .... واخدت python صباح الكلام المجعلص ...!! بس انا كان عندي خلفيه قويه عن البرمجه وال expression , MEL من اسطوانات Gnomon .... فده ساعدني جداااااااااااااااا
        وواحده واحده عجبني الكلام ده ... وقررت ان ده هو اللي انا عاوزه ... وهو ده طريقي ...

بس طبعا ... انا لو مش الحاجات التقنيه والداينمكس مش مستهوين كنت كملت في الدرسه ...!! لانهم فعلا هايعلموك التحريك حتي لو انت مش عارف الفرق مابين الكيبورد والماوس ...!!

بجد عاملين بروجرام مزهل ... انا بجد دلوقتي لما شفت العيال اللي كانو معايا في الكلاس دلوقتي بقا مستواهم ايه ببقي مش مصدق ...!!!!!!!!!!!!!! اوففففففففففففف ماشاء الله .... والله بيكسار طحننننننن ...!!!

عمتا ..
        لو حد له اي اساله عنهم اعتقد ممكن اقدر افيدك ...
        ولو عاوز تفاصيل "انا مش عارفها بسبب التجديدات اللي عمالوها في السنه اللي انا سبت المدرسه فيها " انا اعرف ناس هناك طلبه ... مكن اسالهم ...

Hazem M. Sabry
        VFX Artist
        MBC Creative Service
        ===========
        www.hmsabryworks.com
        Voxel Works - My Tutorials Page

استاذحازم انتا ليه (اقولها ليك بصراحة رغم اني اشرت لده في موضوعي ) متعملش ثواب في اخوانك محبي المايا في الوطن العربي وتفكر تعمل معهد تدريبي للمايا وفنون الجرافيك

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة
            شكرا لك عزيزي على هذا البحث القيم ...

بصراحه فعلا نحن بحاجه لمعهد متخصص لتعليم الانميشن ..

و لكن هل تعتقد ان بالكتب ممكن ان نتعلم ؟!!
            هناك شئ اخر لم اكتشفه من قبل ان بالمنتدي مدرسة للانيميشن سوف تجد رابط لها بالصفحة الرئيسية

اخي ثريدي اذا احتجت توجيهات في كيف البدء نحن بالخدمة

اظن ترتيب المدرسة واضح وججميل ايضااااااااااااااا

هنا مدرسة عربية ممتااااااااااااااازة لاستاذنا حركتون عن طريق النت
              :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

هذا رابط مدرسة حركتووووووووووووووووووون

http://7arakatoon.blogspot.com/
                :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

استاذحازم انتا ليه (اقولها ليك بصراحة رغم اني اشرت لده في موضوعي ) متعملش ثواب في اخوانك محبي المايا في الوطن العربي وتفكر تعمل معهد تدريبي للمايا وفنون الجرافيك
                  والله يا صديقي ... ده موضوع كبير ... وعاوز تفرغ
                  اكيد فكره هايله جدا ... ((واضحك عليك لو قلتلك اني ما فكرتش فيها ...!!)) بس الموضوع عاوز تفرغ تاااااااااااااااام له وحده ...!! عشان يبقي معمول صح وباحتراف مثل انيميشن منتور ...!! وللاسف موضوع التفرغ ده ..... مش في الامكان ..!! ((او علي الاقل ... الان...!!))
                  Hazem M. Sabry
                  VFX Artist
                  MBC Creative Service
                  ===========
                  www.hmsabryworks.com
                  Voxel Works - My Tutorials Page

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة
                    هذا رابط مدرسة حركتووووووووووووووووووون

http://7arakatoon.blogspot.com/
                    جزاك الله خيراً يا أبو مايا

استاذ hmsabry
                      تعتقد المدرسة من خلال تجربتك او اللي شفته او تتوقعة تسمح بالدخول اليها من دون كام ..صوت بس .. يعني بتأخذ الكلاسات بدون ماتشغل الكميرا .. وتتفاعل معهم في الكلاس بالصوت بس ..ولا بتشوف ان الكاميرا عندهم شيء اساسي وما ينفع بدونها ..
                      جزاك الله خيرا..
                      سبحان الله وبحمده..سبحان الله العظيم

بالنسبة للمدارس الاجنبية انا مسجل بس مو لهذا الترم ... ان شاء الله
                        مسجل للترم الجاي في مدرسة جديدة اسمها : iAnimate
                        www.ianimate.com

مؤسس المدرسة هو المحرك Jason Ryan واكيد الكل بيعرفه لانه كان عنده ديفيدي تعليمي جميل جدا ...
                        وتقريبا المدرسين من شركة Dreamworks النظام حق المدرسة تقريبا مثل Animation mentor
                        بس فيها اشياء مختلفة شوية مثل انه Critique بيكون مباشر بينك وبين المدرس يعني بتتناقشو في الموضوع
                        في ال animation mentor على حد علمي ال critique بيكون مسجل ... ؟!
                        المهم انا مسجل كلاس مايا في الكلية ان شاء الله والترم الجاي بخش المدرسة هذه وهيا برضو online

وبقولكم رأي ان شاء الله وبنشوف اعمالي واعمال الطلبة لانه المدرسة لسه في الترم الثاني من يوم مابدأت

مميزات المدرسة :
                        - الدفع شهري تقريبا 525 دولار والترم بـ 2000 دولار
                        - تسجل في الترم على حسب خبرتك (بيشوفو ال showreel بتاعك ويقررو في اي ترم انك تسجل)
                        مو مثل animation mentor الكل يبدأ من البداية
                        - ال critique مباشر كما ذكرت سابقا

الدفع كامل 12 الف دولار ... بس تقدر تأخذ كم كورس على حسب خبرتك او على حسب فلوسك

ونسيت اضيف انه ممكن تستخدم flipbook في المدرسة وتستخدم المايا برضو

استاذ حازم
                            (معلش طلب أخير انا عارف ان طلابتي كترت)
                            لو طلبت منك برنامج تدريبي مقترح اسمه من الصفر وحتي الإحتراف
                            ما هي مكونات هذا البرنامج
                            وسمحني لو قلتلك ان اغلب سيديهات جنومون اللي حضرتك اشرت اليها قبل كده كانت اغلبها عن الديناميك وبعيده شوية عن المودلينج
                            وكمان لو واحد مثلاً معندوهش خلفية فنية يعني مبيعرفش يرسم مش الافضل انه يتعلم الرسم والتصميم قبل ما يبداء في تعلم المايا

يعمل...
                            X