موضوع: مشكلة كبيرة جدا جدا في تصميم الشخصيات

ردود: 19 | زيارات: 3024
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية فراس البرق
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    في ارض الله
    العمر
    26
    ردود
    1,700

    مشكلة كبيرة جدا جدا في تصميم الشخصيات

    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم


    كيف الحال اخواني

    انا مصمم من تقريبا 4.5 سنوات و اعرف اصمم كل شيء تقريبا إلا الشخصيات (الانسان) و شفت دروس في هذا المجال و تعلمت الكثير لاكن لا فائدة لا استطيع تصميم الانسان كل المحاولات باءت بالفشل

    فيا اخواني الاكارم هل هناك شيء سري او حركة خفية او معلومة تهديني لهذا الشيء

    و شكرا
    >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

    إتق الله و اصبر

    أكره الاقنعة
    عندما تكون في وجوه الناس

    Baseera

    دورة إحتراف Unity3D


  2. #2
    أحمد نبيل1 سابقاً
    صور رمزية A. General
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المنطقة
    الأردن
    ردود
    1,048
    والله يا سيد فراس أنا مثلك تماماً تماماً لا أستطيع تصميم الشخصيات مع أني أصمم أكثر الأجسام تعقيداً لكن لا فائدة لا أعرف لماذا

    يمكن مودك في غير الشخصيات لذلك تجدها صعبة أنا مثلاُ أحب تصميم المجسمات الهندسية كثيراً

    بالتوفيق
    تحياتي
    أحمد نبيل


    أصغر حبة بندورة بالعالم من تصويري



    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

  3. #3
    عضو
    صور رمزية kinglife
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    العمر
    28
    ردود
    95
    يا جماعه كل حاجه مش عايزه ممارسه وخلاص
    انت لازم تستفيد من التننفيذ فى كل مره
    يعنى مثلا عملت وجه
    طلع الفم مش مظبوط يبقى احاول اعمل فم لوحده
    طلعت العين مثلا
    وهكذا
    دى الطريقه اللى اتعلمت بيها الكراكترز موديلنج
    وانا عن نفسى ملاحظ تطور ملحوظ
    وممكن اوريك الفرق فى شغلى

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية فراس البرق
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    في ارض الله
    العمر
    26
    ردود
    1,700
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة A. General معاينة الرد
    والله يا سيد فراس أنا مثلك تماماً تماماً لا أستطيع تصميم الشخصيات مع أني أصمم أكثر الأجسام تعقيداً لكن لا فائدة لا أعرف لماذا

    يمكن مودك في غير الشخصيات لذلك تجدها صعبة أنا مثلاُ أحب تصميم المجسمات الهندسية كثيراً

    بالتوفيق
    شكرا على مرورك أخي
    انا ايضا احب تصميم المجسمات الهندسية و لا اجد اي صعوبة و الحمدلله و اكون مستمتع بذلك
    لاكن عندما اصل لتصميم الشخصيات اعصابي تتعب من التصميم و النتيجة تكون غير مرضية بالمرة



    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة kinglife معاينة الرد
    يا جماعه كل حاجه مش عايزه ممارسه وخلاص
    انت لازم تستفيد من التننفيذ فى كل مره
    يعنى مثلا عملت وجه
    طلع الفم مش مظبوط يبقى احاول اعمل فم لوحده
    طلعت العين مثلا
    وهكذا
    دى الطريقه اللى اتعلمت بيها الكراكترز موديلنج
    وانا عن نفسى ملاحظ تطور ملحوظ
    وممكن اوريك الفرق فى شغلى
    شكرا على مرورك أخي

    حاولة أخي لاكن لافائدة بشتاء طرق التصميم
    لاكن ممكن تحط صور لتقدمك في التصميم الشخصيات و شكرا لك
    ممكن تكون دافع كبير لي في المحاولة و الاجتهاد
    >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

    إتق الله و اصبر

    أكره الاقنعة
    عندما تكون في وجوه الناس

    Baseera

    دورة إحتراف Unity3D

  5. #5
    عضو فعال
    صور رمزية M.Show2y
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المنطقة
    EGYPT
    ردود
    212
    طيب ما انت كده ربنا بيحبك
    لا اله الا الله محمد رسول الله

  6. #6
    السلام عليكم

    طبعا التصميم الذي يختص بالأشياء سهل ويعتمد على نظرة هندسية وتسهل عملية الانتقال من بيوبورت الى آخر وتوظيف الموديفير في كل مرحلة وغير ذلك الوصول الى ماتريد. لكن النماذج ذات الشكل العضوي تتطلب الماما اضافيا بالبعد الثلاثي بحيث تتحكم في الحجم عن طريق مراقبته مع التدوير والفحص في كل تغيير يطرأ عليه وهو -في حالة المحاكاة أو الابتكار - يحتم على المصمم دراسة التوبولوجي التي تتغير من نموذج الى آخر.

    ولكون نمذجة الشخصيات هو ماأفضل بين المواضيع فقد نظرت الى الأمر في البداية على أنه صعب وهذا كان أمرا خاطئا كلفني أن أبقى طويلا في المحاولات التي قد لا تكتمل رغم أنها كانت تجارب مفيدة بشكل من الأشكال، فقد عملت دون بلوبرانت لعدم اقتناعي به في البداية وبعد ذلك
    ومع عديد من المحاولات التي عملت فيها على أجزاء منفردة ومحاولة مزج عنصرين أو ثلاثة فيما بعد استطعت أن أكتشف أشياء مهمة. على أن تصميم الشخصيات يتطلب نفسا طويلا وممارسة مصحوبة بدراسة الأنتومي لاكتساب صورة ذهنية عن التفاصيل.

    وبالمناسبة فقد وضعت ورشة هنا بالقسم لتصميم كاراكتر من بلوبرانت رسمته بنفسي لخوض هذه التجربة من جديد، فان كنت تريد أن تشاركني فمرحبا بك، ستكون الورشة بمثابة تأمل في الموضوع.

    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=191052

  7. #7
    عضو
    صور رمزية kinglife
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    العمر
    28
    ردود
    95
    يا جماعه احنا عايزين ورشه لتصميم شخصسه حقيقيه
    احنا تعبنا من الشخصيات الكرتونيه دى
    كل درس هنا يكون شخصيه كرنونيه
    كل ورشه شخصيه كرتونيه او اشكال هندسيه معماريه
    لكن مفيش ورشه عن real character
    بصراحه انا فى نظرى انه ده دليل على ضعفنا فى الناحيه ده
    انا عمرى ما شفت فى المنتدى واحد عامل كاركتر حقيقى خالص او انا ما عداش عليا ممكن

    لاكن ممكن تحط صور لتقدمك في التصميم الشخصيات و شكرا لك

    يا اخى فراس البرق
    انا ان شاء الله هنزل عمل ليا
    ولو عايز اى خدمه انا تحت امرك
    وده ايميلى
    art795@yahoo.com

  8. #8
    الورشة الالتي اسميتها كارتونية ليست كمت ظننت أخي
    العناصر المكونة للشخصية واقعية
    فيها بعض التغيير في ابعاد بعض الاجزاء فقط

    وتجربتي متواضعة في هذا الباب
    واليك مرحلة من ورشة تصميم شخصية بالسينما في مرحلة كنت لا أعرف التوبولوجي



    ولكن أنا مع فكرتك في كون ورشات متخصصة في هذا الأمر شبه منعدمة
    وأنا معك في اية فكرة بخصوص الخوض في تجربة جديدة
    لأنني بحاجة الى التعلم
    وشكرا

  9. #9
    ونا صراحة حابة اتعلم كمان ؟؟ اذا ممكن ؟؟ بس بسأل فية بنوتات في ها المنتدى ولا انا بس ما شفت بنات ابدا ؟؟

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية فراس البرق
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    في ارض الله
    العمر
    26
    ردود
    1,700
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ibra&zidan معاينة الرد
    طيب ما انت كده ربنا بيحبك
    آمين يارب العالمين
    لاكن ليش ؟؟؟
    الواحد بمجرد يكون مسلم مقيم الصلاة و ذو اخلاق يكون هذا محبه من الله تعالى
    شكرا على المرور العطر

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة محمد العماري معاينة الرد
    السلام عليكم

    طبعا التصميم الذي يختص بالأشياء سهل ويعتمد على نظرة هندسية وتسهل عملية الانتقال من بيوبورت الى آخر وتوظيف الموديفير في كل مرحلة وغير ذلك الوصول الى ماتريد. لكن النماذج ذات الشكل العضوي تتطلب الماما اضافيا بالبعد الثلاثي بحيث تتحكم في الحجم عن طريق مراقبته مع التدوير والفحص في كل تغيير يطرأ عليه وهو -في حالة المحاكاة أو الابتكار - يحتم على المصمم دراسة التوبولوجي التي تتغير من نموذج الى آخر.

    ولكون نمذجة الشخصيات هو ماأفضل بين المواضيع فقد نظرت الى الأمر في البداية على أنه صعب وهذا كان أمرا خاطئا كلفني أن أبقى طويلا في المحاولات التي قد لا تكتمل رغم أنها كانت تجارب مفيدة بشكل من الأشكال، فقد عملت دون بلوبرانت لعدم اقتناعي به في البداية وبعد ذلك
    ومع عديد من المحاولات التي عملت فيها على أجزاء منفردة ومحاولة مزج عنصرين أو ثلاثة فيما بعد استطعت أن أكتشف أشياء مهمة. على أن تصميم الشخصيات يتطلب نفسا طويلا وممارسة مصحوبة بدراسة الأنتومي لاكتساب صورة ذهنية عن التفاصيل.

    وبالمناسبة فقد وضعت ورشة هنا بالقسم لتصميم كاراكتر من بلوبرانت رسمته بنفسي لخوض هذه التجربة من جديد، فان كنت تريد أن تشاركني فمرحبا بك، ستكون الورشة بمثابة تأمل في الموضوع.

    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=191052
    شكرا لك أخي على النصائح القيمة
    أمممممممممم انت مصمم شخصيات جيدجدا
    على ما أظن انت مهتم بتصميم الشخصيات فقط و لا تشغل نفسك بالمجلات الاخرى..... أليس كذلك

    شكرا على مرورك المفيد و المعلوماتي


    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة kinglife معاينة الرد
    يا جماعه احنا عايزين ورشه لتصميم شخصسه حقيقيه
    احنا تعبنا من الشخصيات الكرتونيه دى
    كل درس هنا يكون شخصيه كرنونيه
    كل ورشه شخصيه كرتونيه او اشكال هندسيه معماريه
    لكن مفيش ورشه عن real character
    بصراحه انا فى نظرى انه ده دليل على ضعفنا فى الناحيه ده
    انا عمرى ما شفت فى المنتدى واحد عامل كاركتر حقيقى خالص او انا ما عداش عليا ممكن

    لاكن ممكن تحط صور لتقدمك في التصميم الشخصيات و شكرا لك

    يا اخى فراس البرق
    انا ان شاء الله هنزل عمل ليا
    ولو عايز اى خدمه انا تحت امرك
    وده ايميلى
    art795@yahoo.com
    اوافقك الرأي بشدة أخي و كلامك صحيح انا اتابع المنتدى منذ 2008 و لا يوجد درس أو ورشة لتصميم شخصية حقيقية

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة جورجي معاينة الرد
    ونا صراحة حابة اتعلم كمان ؟؟ اذا ممكن ؟؟ بس بسأل فية بنوتات في ها المنتدى ولا انا بس ما شفت بنات ابدا ؟؟
    موجود إن شاء الله اختي الفاضلة
    >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

    إتق الله و اصبر

    أكره الاقنعة
    عندما تكون في وجوه الناس

    Baseera

    دورة إحتراف Unity3D

  11. #11
    عضو
    صور رمزية kinglife
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    العمر
    28
    ردود
    95
    السلام عليكم
    اخى محمد العمارى انا متشكر ليك
    وزى ما قلتلك ان الشخصيه اللى انت عاملها تمشى كرتونيه لكن بعيده عن الريلاستك
    وكمان انا ملاحظ فى تصميمنا للشخصيات الكرتونيه ان بعضها تشبه الصلصال
    ده حتى فى شغل بعض الاستاذه هنا اللى بيعملوا دروس
    **********************
    وياريت نبدأ ورشه حتى بتصميم وجه بس مش لازم كاركتر كامل لان الوجه محتاج تفاصيل وشغل اكتر
    او اى واحد يعرض اى عمل ليه فى الورشه دى
    ولو اى حد موافق يدينى رأيه هنا
    واى اقتراح آخر

    وعلى فكره يا جماعه انا زيكم تمام عايز اطور نفسى فى المجال ده
    يعنى اوعوا تفتكروا انى مصمم جيد لأ طبعا والا ما كنتش قلت كده
    حتى انا متضايق انى مش لاقى دروس زى اللى احنا عايزينها هنا

    ***************************
    اختى جورجي
    انا بصراحه مش عارف اذا كانت فى بنات هنا ولا لأ
    لكن انا عارف حاجه واحده
    اننا هنا كلنا اخواتك الصبيان
    ومرحب بيكى معنا فى الكتراكتر موديلنج


    تقبلوا مرورى

    اخوكم فى الله
    بشـــــــ حسن ــــــاير

  12. #12
    عضو
    صور رمزية kinglife
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    العمر
    28
    ردود
    95
    ايه يا جماعه
    ما حدش شجع الفكره يعنى
    مفيش حد عايز فكره معرض الكراكترز ولا ايه؟
    اللى موافق يقولى رأيه هنا

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية omarzonex
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المنطقة
    نبض قلبي- فلسطين
    ردود
    6,681
    لازم نعمل مجموعة أدوات مضمنة او مساعدة للبرنامج الماكس مثل ZBrush 4.0 او المايا

    لكي يكمل مراحل تصميمه الحقيقية كما نشاهد في بعض التصاميم الأجنبية في الخارج

    بالترتيب يكون أحسن وأضمن وأدق

  14. #14
    عضو
    صور رمزية kinglife
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    العمر
    28
    ردود
    95
    بص ياخى والله اللى هيعرف يعمل شخصيه بالماكس هيعرف يعملها على اى برنامج تانى والعكس
    ولو على حكاية التكامل فأهم حاجه الموديل الاساسى وبعدين ماكس هيعمل كتير من غير الزى برش او اى حاجه تانى
    ولو على التشريح الصغير والتفاصيل الدقيقه فده مش مشكله فى الوضع الاول يعنى احنا هنطلع موديل ونشوف اماكنياتنا فيه
    لكن احنا لو فكرنا بالطريقه دى يبقى مش هنعمل اى كتراكترز لول فى ناس وضعت شغلها من الناس اللى عامله كراكترز بالماكس هنعرف احنا محتاجين برامج تانى ولا لأ
    اوك؟
    برده انا مستنى الورشه دى
    مين معايا يا رجاله؟

  15. #15
    عضو فعال
    صور رمزية noor81n
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    العراق
    ردود
    205
    عزيزي عندي قناعة تامة انه يجب ان يكون طموح الشخص الذي يعمل على برامج الثري دي في حدود امكانياته ان عملية عمل شخصيات بابعاد حقيقية تحتاج الى هاوي رسم وحتى لو جلبت بلوبرنت لشخصية جاهزة لاتستطيع اعطاءها روحية الرسام الحقيقي ولو كنت تستطيع عمل انيمشن صحيح لشخصية جاهزة فهو افضل من المودلنج وحسب اخر الاحصائيات في مجال الثري دي فان الاشخاص المحركين هم عملة نادرة لذلك افضل ان ترى نفسك في اي مجال من الثري دي وتتخصص به وان شاء الله الموفقية والنجاح

  16. #16
    عضو
    صور رمزية kinglife
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    العمر
    28
    ردود
    95
    طبعا كلامك صحيح كل واحد لازم يتخصص فى اى مجال يحس انه كويس فيه وبيحبه
    والتخصصات كتييييييييير فى الماكس
    وفى ناس بتحب تعمل بالمثل اللى بيقول
    اعرف شئ عن كل شئ
    واعرف كل شئ عن شئ
    يعنى ممكن يكون الموضوع اللى بتكلموا فيه فكره عامه
    وكمان هل يعقل ان فى محرك شخصيات محترف وهو مش بيعرف حتى طريقة تركيب البلوبرنت؟
    لا طبعا اكيد هو كمان جيد فى موديلنج الشخصيات لكنه محترف فى الانيميشن

  17. #17
    عضو نشيط
    صور رمزية B.ScOrPiOn
    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المنطقة
    العراق
    العمر
    25
    ردود
    338
    السلام عليكم
    طبعا احي جميع الاعضاء الذين شاركوا
    في الموضوع ده طبعا
    عندي تعليق على الاخوان الي اقلك لازم رسام و كذا
    لا يا اخي التدريب و الهمل اليومي و الممارسه هي اساس العمل الصحيح
    و يجب على المصمم اني يكوون مصمم على اكمال عمله
    بالنسبه لجماعه الانميشين (عمله نادرة ) هل تعتقد ان المحرك قد مامر ببناء الشخصيه
    طيب كيف هو لازم يمر بهذا المسار حتا يعرف كيف تتحرك العضلات و الجسم كله
    طبعا انا معاك اخي الفاضل king life
    طبعا اني مبتدأ و الان تجربتي في تصميم اول كاركتر
    هي طبعا مرأء و الحمد لله بديت بيه لكن
    البلوبرنت الوجه مابي تفاصيل يعني فقط كجسم كمبتدأ و سأضع اخر التطورات اذا حاب

  18. #18
    ,والله يا جماعة متل ما بصير معي
    كنت بالاول اتفرج على اعمال المحترفين وكان نفسي اعمل متلهم ,,
    بدأت بالأول بنمذجة رأس فتاة عن طريق النقاط من دون ما اتفرج على دروس, طبعا الشغلة بدها واحد طويل روح , وهاد اللي طلع معي


    طبعا البنت بتشبه رمسيس التاني ,,

    وبعديها بفترة قلت اجرب كمان مرة لوجه رجل وبردو من دون دروس
    كملت نص راسو وزهقت , وهاد كانت النتيجة



    وبعدين دورت على دروس لنمذجة الراس. وكانت كلها ما الها مبدا
    وغير احترافية . لحد ما وصلت لفيديو عاليوتيوب يعد احسن درس في نمذجة الراس
    بالنسبة الي ,وطوله دقيقة ونص فقط ,وبنصح فيه لكل واحد بدو بتعلم بطريقة صحيحة وسهلة نسبيا

    بدأت اطبق بالفيديو على راس لفتاة وهذه كانت النتيجة ..


    --

    --

    ==

    ==


    ومازلت اتعلم

    بالمناسبة هاد الفيديو



    وادعو الاخوة المشرفين لتنظيم تحديات لمثل هذا النوع من النمذجة
    لتشجيع الاعضاء وتحفيزهم

    والسلام ختام ...

  19. #19
    مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,722
    من غير مقدمات

    تصميم الشخصيات من اصعب التصاميم لما يحتوية الجسم من تشريح وعضلات

    وعلى فكرة الموضوع بيحتاج لتدريب كثير جدا اينعم في الاول هتلاقي تصميم الشخصية مش واضح بس بعد كدة هتلاقي الموضوع جميل وسهل نصيحة عاوز تتعلم تصميم الشخصيات اتعلم على برامج النحت هتوفر عليك كتير قوي
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم


    من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر


    ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )


    مدونتي


Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل