Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

محتاجه لكم جدا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• محتاجه لكم جدا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا اسفه جدا اني كتبت الموضوع مش في مكانه بس انا مش عارفه فين اكتبه

اولا احب اشكر اسرة الموقع المحترم ده جدا
    موقعكم بهرني جدا جدا والمحترفين الي فيه ماشاء الله عليهم

انا كنت محتاجه مساعده منكم واتمني اني اجد من يساعدني

انا بحب التصميم جدا وبصمم على الفوتوشوب

بس انا لما شوفت تصميماتكم عرفت اني في التصميم ولا حاجه

وبحب اصمم فيديوهات على برنامج اليوليد ومش عارفه انا كده اعتبر مصممه فيديوهات ولالا

ياجماعه اعتبروني لسه في الروضه بجواركم نفسي اكون تلميذتكم واتخرج من مدرستكم دي

ويكون لي الشرف ان حد يقولي ابدء ازاي انا عاوزة اكون محترفه لكن مظنش اكون زيكم

ابدء منين انا تصفحت موقعكم جدااا بس انا حسه اني مش عرفت استوعب الدروس الى انا تصفحتها

اولا انا مصريه وحاليا بجده
    وكنت اتمني اخد دورات او سمعت ان فيه حاجه اسمها دبلومه جرافيك

انا عاوزاكم بجد تعلموني ابدء ازاي
    وهل الفوتوشوب باحترافيه فيه لوحده اكون بكده مصممه

ولو فيه برامج غيرو ممكن اتعلم منها تكون ايه

انا متشكرا ليكم جدا
    اختكم
    ندى ريان
    ندى ريان
    مصممة جرافيك
    مصريه

سلام اختي كيف الحال
    اولا انا ما فهمتك انتي ماذا تحبين ان تصنعي يعني
    اختصاص الجرافيك ثلاثي الابعاد او الرسم
    ارجو ان توضحي ؟
    واما الفكرة التي تقولين بانك لن تصلي الى مستوى الاعضاء فيجب ان تنزعيها لان التصميم والهدف قبل كل شئ
    سلامي ندى
    ليس المهم ان تصنع اي شئ المهم ان تعرف ماذا تصنع وتحس بما تعمل لكي تصل الفكرة للاخرين
    cinema 4d the besst futer in all 3d

كما قال الاخ دراجون ..

الجميع بإذن الله هنا اخوة واكيد لن يبخلوا عليك بأي طلب او استفسار او معلومة بسيطة

وقبل ان تبدأي ... استخيري الله وتوكلي عليه فهو حسبك

وشيء اخر .. " نقول كما قال دراجون " .. انتي ايش اللي يعجبك في مجال الانتاج الفني بشكل عام .. رسم باليد .. رسم ديجتال .. تعديل على الرسوم الجاهزة .. انشاء مجسمات ثري دي " مثل سيارات ، بنايات ، قصور ، شخصيات .... " .... تحبي الاضاءة على المشاهد وتعدلي في الاضاءات والماتريال على المجسمات السابقة ... تحبي التحريك وتنشئ شحصيات تتحرك وافلام رسوم وكذا ... تحبي الاخراج ومواضع اللقطات ومواقع الكاميرات ... تحبي انشاء البيئة مثل البحار والغابات والمدن والفضاء والعوالم الغريبة ... انت حابة اي نوع اختاري ... وابدأي وتوكلي على الله ... والاخوة هنا بإذن الله ما يقصروا ...

والفوتوشوب برنامج مهم لكل مصمم وفنان .. . ولكن ليس اخر برنامج تستطيع ان تحترفي فيه .. فهناك برامج كثيرة .. انتي هنا حددي اختصاصك العايزة تبدأي بيه ... وسوف نتختار لك بعض البرامج والطرق للاحتراف به ...

وفقك الله لكل خير اختي الكريمة

سلام عليكم

[اياريت يا جماعه تخصصوا دروس فى 3dماكس للمبتدئين وياريت لو فى makingofلفيلم رسوم متحركه من البدايه للنهايه ولو شغل حد من الاعضاء يكون احسن عشان يقدر يشرحلنا التنفيذ بشكل اوضح ويبقى جزاه الله كل خير

مرحبا بك في المنابر بين اخوانك
          احسن طريقة للتعلم هي متابعة الدروس و التمارين المكثفة و من ثم التدرج شيئا فشيئا في الصعوبة و كل واحد يحب شيء معين
          ثري دي او تو دي او غير ذلك
          فالذي تفضلينه اكثر ركزي عليه

HP 8560w - i7 2620M - 8Go - Quadro 2000M 2Go

وعليكم السلام

بصى ياندى

انتى لازم تحددى ايه القسم اللى عايزة تمشى فيه

فى قسمين

قسم 2D

وقسم 3D

قسم 2D : يعنى قسم ثنائى الابعاد

والقسم دا فى قسمين فرعيين

ثابت ومتحرك

الثابت بنستعمل فيه البرامج دى

Photoshop
            Illustrator

والمتحرك بنستخدم فيه
            Adobe After Effects

اما قسم الـ 3D : فهو القسم الثلاثى الابعاد

وفيه تقدرى تبنى مجسمات بنفسك وتتحكمى فيها بشكل ثلاثى الابعاد وبكل حرية ويمكن ان تصلى بيه الى الواقعية سواء فى شكل حركة او صور ثابته

وبنستخدم فى القسم دا البرامج التالية

3D MAX
            Cinema 4D
            Maya
            وبرامج اخرى

انا عن نفسى بستخدم 3D MAX

-----------------
            بعد الكلام دا كله انصحك نصيحة واحدة بس
            اقرب مركز جرافيك جنبك وخدى كورس احسنلك
            دروس النت انا بعتبرها حاجات تسند الاساس اللى اتعلمته فى الكورس
            وربنا يوفقك ان شاء الله
            ملحوظة بس : لازم تثقى فى نفسك وتعرفى انك حاجة كبيرة مهما كانت خبرتك قليلة
            يعنى متسمحيش لنفسك تكتبى بالطريقة اللى كتبتى بيها الموضوع دى تانى
            لازم يكون فى ثقة اكتر وتعرفى ان مفيش حد احسن منك
            انتى احسن حد فى الدنيا وهتبقى ناجحة ان شاء الله بمجرد انك بتتمنى النجاح
            بالتوفيق

MOSTAFA MAHMOUD
            ................................

انا متشكرا ليكم جدا لاهتمامكم ومساعدتكم ليا انا فعلا كان عاجبني حاجات كتير بس مكنتش فهما بتتعمل ازاي لكن sense وضح لي شويه وفعلا عد ماقريت كلامه عرفت اني عاوزة اتعلم 3d maxوفعلا جبت البرنامج وقريت فيه وشاهده في موقعكم المفضل ليا التصميمات وعجبتني جدا وهاحاول اشوف اي طريقه من هنا اتعلم بيها شويه عشان افهم وان تكرمتم هاتعبكم معايا اكتر ابدء منين انا اه هاتابع الموقع شويه لكن لو حد قالي بالترتيب اعمل ايه يبقي افضل وان شاء الله يمكن صعب عليا وانا هنا فى السعوديه اخد دورات ولكني هافضل اتعلم هنا لحد ماارجع مصر وقتها ان شاء ا لله هادرسه لاني حبيته جدا
              انا متشكرا ليكم جداااااااااااااااااا ةفعلا انا بجد حبيت الموقع ده جدا وكل مااشوف حد اعطيهوله لاني حبيته جدا واعضاء المنتدي ناس كويسين جدا ومحترمين جدا

ياريت تقبلوني اختكم المبتدئه
              ندى
              ندى ريان
              مصممة جرافيك
              مصريه

المشاركة الأصلية بواسطة ندى ريان مشاهدة المشاركة
                انا متشكرا ليكم جدا لاهتمامكم ومساعدتكم ليا انا فعلا كان عاجبني حاجات كتير بس مكنتش فهما بتتعمل ازاي لكن sense وضح لي شويه وفعلا عد ماقريت كلامه عرفت اني عاوزة اتعلم 3d maxوفعلا جبت البرنامج وقريت فيه وشاهده في موقعكم المفضل ليا التصميمات وعجبتني جدا وهاحاول اشوف اي طريقه من هنا اتعلم بيها شويه عشان افهم وان تكرمتم هاتعبكم معايا اكتر ابدء منين انا اه هاتابع الموقع شويه لكن لو حد قالي بالترتيب اعمل ايه يبقي افضل وان شاء الله يمكن صعب عليا وانا هنا فى السعوديه اخد دورات ولكني هافضل اتعلم هنا لحد ماارجع مصر وقتها ان شاء ا لله هادرسه لاني حبيته جدا
                انا متشكرا ليكم جداااااااااااااااااا ةفعلا انا بجد حبيت الموقع ده جدا وكل مااشوف حد اعطيهوله لاني حبيته جدا واعضاء المنتدي ناس كويسين جدا ومحترمين جدا

ياريت تقبلوني اختكم المبتدئه
                ندى
                ممتاز جدا اختي انك اخترت طريق محدد لك .. هنا وصلت للنتيجة المطلوبة ... والاخوة هنا ما قصروا وما يقصروا ان شاء الله

اختي تعرفي لغة انجليزية بشكل جيد ... صح

اولا : عندما تفتحي البرنامج تظهر لك نافذة بها بعض الشروحات الفيديو من البرنامج ... مثل معنى نوافذ العرض .. كيف تنشئ المجسمات العادية كالمكعب والدائرة والاسطوانة .... كيف تحركي هذه المجسمات ؟؟؟ كيف تتحركي في هذه النوافذ عبر ادوات معينة ... يعني انتي ازاي تتحركي في النافذة وتدوري وكذا ....

تعلمي هذه الامور ..... وادرسي help الذي يأتي مع البرنامج فهو جيد جدا وبداية قوية ان شاء الله

وافتحي هذه الدروس وتابعيها وتطبقي الدروس مرارا وتكرارا ... ولا تملي ولا تخجلي من سؤال او استفسار ...

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=114903

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=136492

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=116894

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=140911

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=127541

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=112826

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=183387

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=132500

keycoالله يكرمك فعلا انت جبت الي بدور عليه انا فعلا بتصفحهم وان شاء الله هاستفيد لاني حسه ان البرنامج محتاج مده طويله لحد مااوصله وافهمه جزاك الله خيرا
                  ندى ريان
                  مصممة جرافيك
                  مصريه

سلامي اختي اذن انتي اخترتي الثري ديماكس حض موفق لكي لان الاخوة هنا في المنبر معك والان انا ليس لدي ما اقده لكي لانني سنمائ
                    وانتي الان مع الماكسيين هههههههه بهزر
                    ليس المهم ان تصنع اي شئ المهم ان تعرف ماذا تصنع وتحس بما تعمل لكي تصل الفكرة للاخرين

موفقه اختي ندى في طريقك ... وكما قلنا لك لا تترددي بالسؤال والاستفسار متى بدا لك .. فكلنا هنا اخوة ونتعلم من بعض ... ونصيحة لك اختي الكريمة طبقي الدروس مرارا وتكرارا وابتكري طرق جديدة ولا تحفظي الدروس حفظا غيبا او حرفيا ... بل يجب فهم الطريقة والاداة واستمري باكتشافك الخاص وابداعك ..... وموفقة دائما اختي ان شاء الله

واخي dragon4943 بارك الله فيك .... ما قصرت .. ولكن لا تورطنا ... انا لست ماكساوي ..... بل ماياوي .. يعني الورطة علي وعليك ههههه

انا ماياوي وانت سينماوي ولا احد من المكساوية هنا ... ونشرح ماكس هنا ... يا ورطتنا مع جماعة المايا ... واكيد اهل الماكس سيطردونا لو يعلموا ....

ههههههههه
                        اخي keycoo كل احد ينتسب الى قبيلة احنا في حرب ؟؟؟؟؟؟ ههههه
                        قبيلة الماكسيين
                        قبيلة المايا ويين
                        قبيلة السنمائيين
                        هههههههههههههههههههههههههههههههه

يعمل...
                        X