Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تساؤل مش وقته ... بس اعذروني

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تساؤل مش وقته ... بس اعذروني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ده تساؤل مش وقته عشان الظروف بس معلش غصب عنى لأني أجلت وقت فرحي ولأني لازم أدخل قريب

فكنت بسأل أنا دورت على عدد من القاعات الخاصة بالأفراح في القاهرة فلقيت معظمها غالي جداً .... وانتوا عارفين ان الأيام الأخيرة قبل الدخلة بتبقى صعبة حبتين

فلقيت قاعة اسمها الجوهرة موجودة في فندق هليوبلس في مصر الجديدة ... فيا ترى دي كويسة لإن ايجارها بـ 750 جنيه ده طبعاً بدون أي حاجة

قباريت اللي عنده فكرة عنها أو عن غيرها يفيدنا ربنا يبارك فيكم
    Telpo Gallery

موقعي التعليمي
    www.cgcube.tv

كثر المتساهلون فى الدين ، فظهر الملتزمون بصورة المتشددين ، فعلى الملتزمين إختيار الأسلوب الصحيح لتوصيل صحيح الدين لغيرهم باللطف واللين

السلام عليكم

مبارك عليك اخي الكريم

نسأل الله ان يبارك لك وعليك

وفي صالة بالفعل ارخص وهي في مسجد النور في العباسية ولي هنا وقفة

اخي اسمحي لي ان انصحك عدة نصائج :

1- الموسيقى و الاغاني لا تجوز فإحرص على عدم تشغيلها

2- الاختلاط ايضا لا يجوز

3- احرص على ان زوجتك لا ترتدي فستان عاري او ملتصق بالجسد

4- اعرف حقوقها عليك وحقك عليها شرعا

لانك ستسأل عن هذه الامور ومالك فيما انفقت

ومن الناس من يقول دي ليلة العمر ومالة وهنا مربط الفرس

هل تبدأ حياه جديدة بمعصية الله ؟؟ هل بعد ان من الله عليك تحاربه بالمعاصي وتفعل ما تغضبه؟؟

اكيد لن تنجح هذه الحياه

لا اريد ان اثقل عليك اخي

فقط اردت تذكيرك ونصحك لان هذا واجبي تجاهك كأخ مسلم

اما الصالة فكما قلت لك بمسجد النور بالعباسية ستجدها رخيصة وجيده

والف مبرووووك
    لا عزة إلا بالكتاب و السنة
    :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
    وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
    :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
    ::

::موقعي::
    لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

شكل ياحامل المسك لاتعرف تيلفو هههههههههههههههههههه

جزاك الله حامل المسك

تيلفو نحسسبو ولانزكي على الله احدا من خيرة الناااااااااس معروف ماشاء الله

بارك الله لك وبارك عليك وجمع بينكما في خير

والله فرحت لك حبيبي الحبيب

ربنا يسهل امورك ويوفقك ويسعدك

الله يتمم لكم بخير يارب
      :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

أخي حامل المسك ... ربنا يجزيك كل خير ويجعله في ميزان حسناتك ... وان شاء الله الفرح لا هيكون فيه موسيقى ولا اختلاط ... ان شاء الله هيكون فرح إسلامي ... بس قاعة مسجد النور دي عشان كتب الكتاب وكمان صعب اني أفصل بين الحريم والرجالة فيها أنا عايز قاعة أشغل فيها أناشيد والبنات تزئطط مع بعضيها والرجالة بعيد عنهم

فعايز قاعة تكون كويسة للقصة دي

أخي أبو مايا ربنا يبارك فيك ويجعلنا أفضل مما تظنون
        Telpo Gallery

موقعي التعليمي
        www.cgcube.tv

كثر المتساهلون فى الدين ، فظهر الملتزمون بصورة المتشددين ، فعلى الملتزمين إختيار الأسلوب الصحيح لتوصيل صحيح الدين لغيرهم باللطف واللين

يا أخي أعملها في البيت أحسن وأوفر لك ولها وعشان الفرح يكون فيه حشمة شوية بدون صيتة وسمبلاطة

يعني خلي الفرح على القد ولا تبذر تبذيرا

وعند الفرح او ليلة الدخلة شغل قرآن كريم عشان يهدي للقوم وبدون أختلاط يستحسن ذلك بعيداً عن المفاتن النساء والرقص والحاجات ديه ما لها لازمة في الفرح حرام وعيب في نفس الوقت

حكم عقلك ترى الأنسب

انا فرحي عملته بطريقه غريبه شويه ,,,,,,,,,,,,, معملتوش فى قاعة افراح ركبت زوجتي سياره وخدتها لفه فى مدينة الفيوم وكان فيه سيارات بتزفنا عشر دقائق وروحت البيت بس هو ده الفرح لانى بصراحه بحس ان العريس وعروسته بيكونوا فرجه فى القاعات الناس بتقعد تتفرج عليهم . وعلى فكره الموضوع ده كلفنى 50 جنية بنزين العربيه على ما اعتقد وبفلوس الفروح خدت زوجتي شهر عسل فى اسكندرية
            اّخر اعمالى
            مطعم بالماكس
            كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
            غرفتى بالماكس

ههههههههههههههههههه الله يهديك يا الو مايا مشكله انت

للاسف انا اول مره اتعرف على الاخ لم اشارك معه في مواضيع ولم اتناقش معه من قبل او يمكن ناسي

ونعم والله احسن ناس

اخي العزيز فعلا اكتر شئ بالنسبة لصالة النور لكتب الكتاب بس اللي عايز ما يبقاش فيه اختلاط بيحجز قاعتين

وان شاء الله ححاول اسألك على موضوع الصالات لاني للاسف مش في مصر حاليا بس ابشر ان شاء الله

و اللي فيه داء ..... ليك عندي نصيحة برضه مادام انك من الاخوة

لاننا سبقناك وعملناها قبلك

وقف واحد من الرجالة قريب من قاعة الحريم علشان الرجالة اللي بتستهبل والشباب اللي فاكره نفسها لسه

صغيرين وعايزين يقعدوا مع امهم..

بارك الله لكما و عليكما وجمع بينكما في خير

مبارك

شهدو لك الجماعة بصلاحك ماشاء الله

جعله الله زواج مبارك وجمع فيما بينكم بخير وحياة سعيدة بإذن الله

بس حبينا نباركلك وياريت قدرنا نساعدك

اتذكرت لما كنا في الأسكندرية رحنا سوق كارفور وبعد كذه قطعنا الشارع ودخلنا مكان كله

أفراح ما شاء الله ..كل ما مشينا شفنا عريس وعروسة وفرقات شعبية تقدم عروض للعروسين

كانت الكلمات جميلة خاصة بالتهنئة ماشاء الله

كأني كنت أحلم ووجدت نفسي أصفق معاهم وأشاركهم الأفراح

وكنت احمل بعض المشتريات اللي اخذتها من كارفور فقدمتها لأول عريس وعروسه هدية

وما كنت أفتكر كل ما نمشي نحصل فرح بعده ..حقيقي بساطة وروح حلوة ما شاء الله

الكل فرحان ويفرحك معاه

وبعدين وصلنا مطعم أسمه (بلبع ) والله مت ضحك من الأسم بس كان جنان المؤكلات فيه

وكان حظي اني جلست بقرب الشباك وكانوا عمال المطبخ يقوموا بالتنظيف ممكن

فكانت تطلع بعض النكات وكنت مستمتع جدا بوجودي هناك

فأنا أحب الشعب المصري كثير وأسأل الله عز وجل أن يبدله بالخير الدائم بإذن الله

وشكرا
                اللَّهُمَّ إنِّي أعُوذُ بِكَ أنْ أُشْرِكَ بِكَ وأنَا أعْلَمُ، وأسْتَغْفِرُكَ لِـمَا لا أعْلَمُ

ربي اغفر لى ولوالدى وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

مبروك أخي الحبيب .. وربنا يجمع بينكم على خير ..

تعال عندنا على عمان في الصيف رح أحجزلك أحلى سطوح عمارة ...
                  سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

اللهم امين وجزاك الله خير يا منبر الخير

هههههههههه اعطيت للعريس مشترياتك انت راجل طيب وكلك بركه جزاك الله خير

بس قولنا بتمشي منين علشان نخلي الناس اللي عايزه تتجوز تعمل فرح في طريقك

بارك الله فيك واكثر الله من امثالك

ومطعم بلبع مشهور طبعا ... طلعت مش سهل يا منبر الخير

واهلا بيك في وسط اخوانك وبلدك التاني وان شاء الله لما انزل مصر ندعوك انت والاخوه اللي يحبوا يروحوا مصر علشان نشوفكم

ونتشرف بمعرفتكم ونقوم معاكم بالواجب

750 جنيه بس ؟؟
                      غريبه دى هى قاعة حكومية ولا ايه ؟؟

انا رايى لو كان امام منزلك مكان واسع او حتى بالقرب منه فاعمل الفرح به عن طريق عمل فرش كده مثل الصوان وافصل الحريم عن الرجال وبالفلوس الاخرى اعمل وليمه واعزمنا

وياريت لو احد المشايخ الافاضل يحضر العرس
                      انا لو فى مصر كنت حضرت طبعا وجبتلك مشايخ اكارم

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما فى خير

باذن الله ماراح انزل مصر

لكن راح اطلع مصر

لاني لااحب النززززول

ولكن احب الطلووووووووووع دائما للاعلى

نتشرف بيكم وبيك اكتوم
                        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة ::حامل المسك:: مشاهدة المشاركة
                          اللهم امين وجزاك الله خير يا منبر الخير

هههههههههه اعطيت للعريس مشترياتك انت راجل طيب وكلك بركه جزاك الله خير

بس قولنا بتمشي منين علشان نخلي الناس اللي عايزه تتجوز تعمل فرح في طريقك

بارك الله فيك واكثر الله من امثالك

ومطعم بلبع مشهور طبعا ... طلعت مش سهل يا منبر الخير

واهلا بيك في وسط اخوانك وبلدك التاني وان شاء الله لما انزل مصر ندعوك انت والاخوه اللي يحبوا يروحوا مصر علشان نشوفكم

ونتشرف بمعرفتكم ونقوم معاكم بالواجب
                          والله عيوننا لكم الله يحفظك ويرزقك بما تحب ..أنتم أهل الذوق والواجب أخي حامل المسك والكلام الطيب

كثير المواقف ويبان فيها المعدن الطيب من الناس وبإذن الله أمة محمد الخير فيهم باقي

وأن ظهر فيهم التقصير ..فما وجدنا غير الأحترام والكلمة الطيبة والبسمات المشرقة على الوجوه

فجزيل الشكر ولقائنا بكم الجنة بإذن
                          اللَّهُمَّ إنِّي أعُوذُ بِكَ أنْ أُشْرِكَ بِكَ وأنَا أعْلَمُ، وأسْتَغْفِرُكَ لِـمَا لا أعْلَمُ

ربي اغفر لى ولوالدى وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                            750 جنيه بس ؟؟
                            غريبه دى هى قاعة حكومية ولا ايه ؟؟

انا رايى لو كان امام منزلك مكان واسع او حتى بالقرب منه فاعمل الفرح به عن طريق عمل فرش كده مثل الصوان وافصل الحريم عن الرجال وبالفلوس الاخرى اعمل وليمه واعزمنا

وياريت لو احد المشايخ الافاضل يحضر العرس
                            انا لو فى مصر كنت حضرت طبعا وجبتلك مشايخ اكارم

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما فى خير
                            لا تقول أخي ميدو المشايخ يلقوا خطبة في الفرح ..من جد كل شي لو وقته

والله وحده مرة حضرنا فرح ... وكان الفرح في فلة يعني أهلية والقليل من الجيران

كان العريس موقف سيارته داخل حديقة الفلة ومشغل فيها قرأن

يعني الحمد الله القرأن كلام الله بس ما هو الوقت المناسب حتى البعض

قالوا طيب يشغل أنشودة على الأقل .

وشكرا

تسلموا ياشباب ربنا يبارك فيكم ويرضى عنكم

وعقبال اللي مش متجوزين ..... والمتجوزين يعددوا

دعواتكم بالتيسيير
                              Telpo Gallery

موقعي التعليمي
                              www.cgcube.tv

يعمل...
                              X