Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

جميع مواضيع المرحلة الراهنة هنا

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

خبر تنحي شبه مؤكد مشكلة دلوقتي و الناس خايفة منه هو زفت عمر سليمان
    bbc و دستور و روزيترز و الجزيرة و cnn و غيرها من شبكات أخبارية حتى قيادات أمريكية بتقول أن رئيس سيتنحى و هيمسكها زفت ""المخابرات"" عمر سليمان
    و لكن ده لو حصل أكيد دنيا هتولع اكتر في يوم الجمعة
    There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
    Neil Fiore

امين يارب العالمين

بس والله شكله هيشتغلنا زى المرات اللى فاتت

فى اشاعات انه خرج من البلاد والخطاب ده مسجل

دلوقتى خلينا فى تنحى مبارك
        ده فى حد ذاته خبر مفرح
        خلينا فى المرحله دى الى الان
        طبعا عمر سليمان انيل
        كل اللى فى دماغه ان الاخوان المسلمين هما اللى عاملين القصه دى
        مش عارف ايه الغباء ده
        كان رئيس المخابرات ازاى ده

اللهم إني أسألك من الخير كله عاجله آجله
          وعوذ بك من الشر كله عاجله وأجله
          ربي أسألك العفو والعافية والسلامة لأهل مصر ولكل المسلمين
          مازالت الصهيونية أنشودة مسيحية حتى وإن أصبحت حركة دينية

المشاركة الأصلية بواسطة SuperMedo مشاهدة المشاركة
            خبر تنحي شبه مؤكد مشكلة دلوقتي و الناس خايفة منه هو زفت عمر سليمان
            bbc و دستور و روزيترز و الجزيرة و cnn و غيرها من شبكات أخبارية حتى قيادات أمريكية بتقول أن رئيس سيتنحى و هيمسكها زفت ""المخابرات"" عمر سليمان
            و لكن ده لو حصل أكيد دنيا هتولع اكتر في يوم الجمعة
            "زفت" المخابرات ده على قولتك راجل من رجّالة الجيش دا أولاً

ثانياً الراجل انت ما تعرفش هل هو مقصر في شغله ولا لأ عشان تعيب عليه، واللي يقول إنه يعرف شغل عمر سليمان يبقى كذاب

أما على التنحي أو غيره أنا اللي يهمني البلد ترجع زي ما كانت، لإن المتسلقين ابتدوا يظهروا وبكثرة والوضع بقى مقزز سواء على مستوى شعبي أو حكومي
            (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
              دلوقتى خلينا فى تنحى مبارك
              ده فى حد ذاته خبر مفرح
              خلينا فى المرحله دى الى الان
              طبعا عمر سليمان انيل
              كل اللى فى دماغه ان الاخوان المسلمين هما اللى عاملين القصه دى
              مش عارف ايه الغباء ده
              كان رئيس المخابرات ازاى ده
              كما قلت اخي .. خلينا في تنحي حسني اولا

.... وهو اصلا كان يخابر على مين ؟؟؟ شكله على حماته ومرات ابوه .. ورئيس مخابرات اكيد لانه مع اراء النظام وحسني والحب والتعاطف مع الحرامية ... واكيد حسني مبارك قد جنده بشكل طارئ حتى لا يحدث امرا يتوقعه وقد حدث ...

خيار متوقع ان يوكل جميع مهامه الى نائب الرئيس بدعوى عدم القدرة على القيام بمهام الرئاسة
                بسبب حالته الصحية ويذهب الى المانيا للعلاج..
                هذا سيحقق مطالب المتظاهرين ويحافظ على كرامة مبارك..
                الحكمة هي أن تعرف أنك لا تعرف وأن لا تكابر أمام ما تجهل وأن تتواضع في ما تعرف

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                  "زفت" المخابرات ده على قولتك راجل من رجّالة الجيش دا أولاً

ثانياً الراجل انت ما تعرفش هل هو مقصر في شغله ولا لأ عشان تعيب عليه، واللي يقول إنه يعرف شغل عمر سليمان يبقى كذاب

أما على التنحي أو غيره أنا اللي يهمني البلد ترجع زي ما كانت، لإن المتسلقين ابتدوا يظهروا وبكثرة والوضع بقى مقزز سواء على مستوى شعبي أو حكومي
                  اخي ... ممنور ... اين انت يا رجل .. ووالله اشتقنا لك .. غالي علينا والله

اولا ليس كل رجال الجيش في العالم طيبين ومحترمين ... ولا تظن يا اخي ان الخراب يأتي من الخارج .. بل من داخل الجيش نفسه ...

اليس حسني مبارك كان من الجيش ...

اخي ... من دمر واسقط الدولة العثمانية العلية .. هل دول اوروبا بريطانيا وفرنسا وروسيا ... هذه اللمسات الاخيرة للحملة .. اتى الدمار من داخل الدولة ومن مؤسساته واول المؤسسات المهمة هي الجيش .. مصطفى كمال اتاتورك كان ضابطا وقائدا في الجيش العثماني .. ماذا فعل ؟؟

ان الدولة لا تنهار ولا تذوب .. الا من داخلها ... فكيف بدولة فتحت اوروبا مئات وعشرات السنين .. اتذهب بسنة ونصف من 3 جيوش اوروبية فقط .. وحاربت من ازمنة سابقة جيوش اوروبا كلها الغربية والشرقية ... فلماذا التغير ... اخي ان الخراب والفساد يأتي من هذه المؤسسة ..

فالجيش المصري ... جيش عظيم ... ولكن الا يوجد داخله قيادات وفئات تكره الخير وتحب الفساد .. الا يوجد في جيش اليهود هذا .. وجيش امريكا وبريطانيا .. نعم يوجد بالجيوش كلها ... ولكن يظهر عندما يطغى الفساد والشر الى الساحة فيبدا بتخريب العناصر الاخرى الجيدة

.. اخي ممنور ... القصة ليس معرفة شغله .. والا لا ... ولكن اشتغل مناصب عديدة .. وهو رجل مهم في الجيش كما تقولون في فئة المخابرات ... ولكن اليس كافي بهذا الامر ان يعرفه اي شخص ...

.. نعم اخي ... ان مصر سترجع افضل وافضل بإذن الله .. فهي ارض الكنانة ... ولكن بعد ان تتخلص من رؤوس الفساد والخراب .. الذين جعلوا مصر بقرة حلوب لجيوبهم وشهواتهم وسياحتهم ..

وادعو الله ان تنقشع هذه الغمامة عن الامة ... وتزول الفتن وتبعد عن امتنا وارضنا مصر ...

المشاركة الأصلية بواسطة keycoo مشاهدة المشاركة
                    كما قلت اخي .. خلينا في تنحي حسني اولا

.... وهو اصلا كان يخابر على مين ؟؟؟ شكله على حماته ومرات ابوه .. ورئيس مخابرات اكيد لانه مع اراء النظام وحسني والحب والتعاطف مع الحرامية ... واكيد حسني مبارك قد جنده بشكل طارئ حتى لا يحدث امرا يتوقعه وقد حدث ...
                    كان بيتخابر على الاسلاميين
                    كل وظيفة امن الددولة والمخابرات فى مصر
                    انهم يقبضوا على اللى يترك لحيته
                    او اللى تلبس نقاب
                    حتى لما سالته المذيعه بتاعة إيه بى سى
                    قالها الاسلاميين هما اللى ورا الثوره دى

شوف الغباء
                    يعنى منين بتقولوا مطالبا الشباب مشروعه
                    ومنين بتقولوا تدخلات خارجية وداخلية اثرت على الشباب

ده اكبر دليل على انهم بيضحكوا علينا وبيشتغلونا

بس لو عملوا كده
                    خلاص الشعب مابقاش يخاف
                    وميدان التحرير موجود مش هيطير

المشاركة الأصلية بواسطة keycoo مشاهدة المشاركة
                      اخي ... ممنور ... اين انت يا رجل .. ووالله اشتقنا لك .. غالي علينا والله

اولا ليس كل رجال الجيش في العالم طيبين ومحترمين ... ولا تظن يا اخي ان الخراب يأتي من الخارج .. بل من داخل الجيش نفسه ...

اليس حسني مبارك كان من الجيش ...

اخي ... من دمر واسقط الدولة العثمانية العلية .. هل دول اوروبا بريطانيا وفرنسا وروسيا ... هذه اللمسات الاخيرة للحملة .. اتى الدمار من داخل الدولة ومن مؤسساته واول المؤسسات المهمة هي الجيش .. مصطفى كمال اتاتورك كان ضابطا وقائدا في الجيش العثماني .. ماذا فعل ؟؟

ان الدولة لا تنهار ولا تذوب .. الا من داخلها ... فكيف بدولة فتحت اوروبا مئات وعشرات السنين .. اتذهب بسنة ونصف من 3 جيوش اوروبية فقط .. وحاربت من ازمنة سابقة جيوش اوروبا كلها الغربية والشرقية ... فلماذا التغير ... اخي ان الخراب والفساد يأتي من هذه المؤسسة ..

فالجيش المصري ... جيش عظيم ... ولكن الا يوجد داخله قيادات وفئات تكره الخير وتحب الفساد .. الا يوجد في جيش اليهود هذا .. وجيش امريكا وبريطانيا .. نعم يوجد بالجيوش كلها ... ولكن يظهر عندما يطغى الفساد والشر الى الساحة فيبدا بتخريب العناصر الاخرى الجيدة

.. اخي ممنور ... القصة ليس معرفة شغله .. والا لا ... ولكن اشتغل مناصب عديدة .. وهو رجل مهم في الجيش كما تقولون في فئة المخابرات ... ولكن اليس كافي بهذا الامر ان يعرفه اي شخص ...

.. نعم اخي ... ان مصر سترجع افضل وافضل بإذن الله .. فهي ارض الكنانة ... ولكن بعد ان تتخلص من رؤوس الفساد والخراب .. الذين جعلوا مصر بقرة حلوب لجيوبهم وشهواتهم وسياحتهم ..

وادعو الله ان تنقشع هذه الغمامة عن الامة ... وتزول الفتن وتبعد عن امتنا وارضنا مصر ...
                      انت مش فاهم قصدي، أنا بتكلم عن واحد بيحكم على راجل من واقع منصبه كرئيس المخابرات العامة، طيب انت حكمت عليه على أساس إيه ؟؟ على أساس كام كلمة قالهم ؟؟ ولا على أساس إنك فاهم شغله؟؟ ده اللي أنا بتكلم عليه، أما عن موضوع الجيش ده أنا ما بقولش إنه معصوم بس على الأقل رجالة الجيش نتكلم عنهم بطريقة أحسن من كده، لإن الجيش بيتعب عشاننا، وبتيجي قناة متخلفة ولا حزب متسلق يهد كل اللي بيعمله الجيش بجملة، مع إن الجيش بيعملوا كل ده عشان الوطن والوطن بس، وإن اختلف منظور كل واحد فينا للحدث، لما نفقد احترامنا لكل الكبار اللي حوالينا ناقص نجري ورا أهالينا بالشوم بقى عشان تكمل

(الكلام أعلاه لا يمثل كل من خان البلد وخان الأمانة)
                      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                        انت مش فاهم قصدي، أنا بتكلم عن واحد بيحكم على راجل من واقع منصبه كرئيس المخابرات العامة، طيب انت حكمت عليه على أساس إيه ؟؟ على أساس كام كلمة قالهم ؟؟ ولا على أساس إنك فاهم شغله؟؟ ده اللي أنا بتكلم عليه، أما عن موضوع الجيش ده أنا ما بقولش إنه معصوم بس على الأقل رجالة الجيش نتكلم عنهم بطريقة أحسن من كده، لإن الجيش بيتعب عشاننا، وبتيجي قناة متخلفة ولا حزب متسلق يهد كل اللي بيعمله الجيش بجملة، مع إن الجيش بيعملوا كل ده عشان الوطن والوطن بس، وإن اختلف منظور كل واحد فينا للحدث، لما نفقد احترامنا لكل الكبار اللي حوالينا ناقص نجري ورا أهالينا بالشوم بقى عشان تكمل

(الكلام أعلاه لا يمثل كل من خان البلد وخان الأمانة)
                        نعم اخي .. . كلامك صحيح ولا غبار عليه ... الاصل ان يتحقق المسلم من الشخص الذي امامه بالتجربة والمشاهدة والمعاشرة ... وليس بالعلم والاخبار ... كما في قصة لعمر بن الخطاب رضي الله عنه فيها انه سأل رجل عن رجل .. فقال هو احسن الرجال .. وهكذا .. حتى اثبت ان الرجل لا يعرف شيئا الا بالخبر والرؤية البعيدة له...

والجيش المصري جيش عظيم .. لا نقول الا هذا .. ولم نقل غير ذاك .... فالجيش هو السد المنيع للوطن وللامة .. والجيش المصري أكن له كل الاحترام ... وكلامك صحيح هناك عناصر في الجيش يمكن ان تؤثر عليه ولكن يظل الجيش هو السد وهو المانع بعد الله للامة وللارض

قالوا 6 ونص
                          والساعه الحين 7

هما هيزلونا ولا ايه
                          انا مش فاضى

انا لله وانا اليه راجعون في كل شهداء ثورة 25 يناير نحسبهم جميعا شهداء ان شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                              قالوا 6 ونص
                              والساعه الحين 7

هما هيزلونا ولا ايه
                              انا مش فاضى
                              بعيد عنك اخي ..

والله شكل الموضوع انه الجمعة القادمة ... لانه احس بوعكة صحية .. فخاف من البرد ... ولا يريد ان يخرج من تحت فراشه ... البرد قاتل الايام دي ... الله يستر

اللهم سخن الجو عشاان ما يغير رأيه ..

التحرير مليان علي عينه ناس ومحدش هيسكت لو معلنهاش دلوقتي

يعمل...
                                X