Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

قررت شراء الجلاكسي إس !!! بعد بحث كبير علي الإنترنت!! ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• قررت شراء الجلاكسي إس !!! بعد بحث كبير علي الإنترنت!! ؟

السلام عليكم إخواني
    بعد بحث كبير بين الجلاكسي إس وبين الآيفون وبين الجوجل نكسس ون
    قررت شارء الجالاكسي إس تاركاً ورائي مشكلة الفلاش ماعتقدش انها مشكلة كبيره اوي يعني
    مع العلم اني جهازي الحالي هو سامسونج جت وبيقولو جالاكسي إس 2 هينزل لو نزل بنفس السعر هجيبه ان شاء الله
    وإاليكم إختبار لبطارية الجهاز من شخص

أليكم ماسأفعله الآن كما ترون في الصوره الهاتف المحمول على الشاحن وسأقوم بتجربة الهاتف لمدة 12 ساعه من (6 الصباح إلى 6 المساء) راح أحدث المقال بأستخداماتي للهاتف المحمول وسأركز على جانب الملتميديا والتصوير وخاصة الفيديو والمكالمات والرسائل والأنترنت .
    ملاحظة:المقال مثبت لمدة يوم كامل

نوع التوقيت هنا 24 ساعه وليس 12 ساعه
    6:30 :تم أخراج الهاتف المحمول من الشحن مع العلم أن الوايرلس شغال ومستوى الأضاءة بقي كما هو من دون تغيير الجيل الثالث مفعل الوايرلس مفعل البلوتوث مطفي
    7:00 وصلت المدرسه قاعد أشرب شاهي وإلى الآن أستكشف الهاتف المحمول بالأضافة إلى مميزاته طبعا استغرق الأمر عشر دقائق
    8:00 تصفح الأنترنت وتفقد البريد الألكتروني على فكره من الساعه 6 إلى الآن والوايرلس شغال بالأضافة إلى تقنية الجيل الثالث
    10:00 طلعت من الدوام راجع سوبر ماركت قمت بأخذ عدد كبير من الصور وتصوير فيديو تحت أشعة الشمس الجميله جدا بعدها كلمت زميلي لمدة 4 دقائق وأرسلت رسالتين ووضعت خلفيه متحركه للهاتف
    11:10: كلمت الأهل بعدها وصلت البيت استخدمت الهاتف لوصع ريفيو خاص بجودة الألعاب والآن جاري رفع الألعاب على موقع اليوتيوب بالأضافة نقل الصور إلى الحاسب وغيرها .
    12:30:قراءة الكتب الألكترونية عن طريق البرنامج لمدة ربع ساعه (نعم لايدعم اللغه العربية)
    مستوى البطارية :
    1:21:نقل الملفات الصوتيه والفيديويه والصور من وإلى عبر تقنية البلوتوث
    2.47:مكالمة هاتف لمدة نصف ساعه دخلت متجر الأندرويد وحملت بعض التطبيقات للتسليه والتجربة. إلى الآن الوايرلس شغال والخلفيه متحركه لم أزلها بعد وراح أدخل برنامج الخرائط جوجل لأرى كم الأستهلاك الفعلي لأستخدام GPS
    مستوى البطارية:
    4.26:عملية المزامنه وتصفح مواقع الأنترنت الآن أحاول تشغيل ملفات الفيديو عبر برنامج اليوتيوب
    6:30:مكالمات على السريع واستخدام GPS لمدة نصف ساعه إلى أن شعرت بحرارة من الخلف
    مستوى البطارية نهائيّا :
    وبذالك أنتهينا من التجربة
    ------------------------------------
    ملحوظة أخري من بعض الأشخاص وانا كمان بقولها::
    ||||||
    الناس تركض ورى سمعة الآي فون وخلاص تعتبره الأفضل ولو سألت أحد ليش أخذته يقول عشانه حلو !
    وهو نصاب أخذه عشان يتفاخر بمظهره قدام الناس !! ~ ولو نظرت إلى إمكانياته لوجدت به عيوب كثيرة
    والآي فون 3 ياكثر العيوب إلي فيه وللأسف الناس مازالت تركض وراه وتترك منتجات السامسونغ الرائعه ..!!
    بدون إي مجامله الجالاكسي تفوق على الآي فون وبشكل عام هو الأفضل حالياً ( نوع الشاشه الدقيقه ، السرعه ، تصوير الفيديو )
    هي أهم الأمور التي تفوق فيها الجالاكسي ، ولن يستطيع أي أحد بالعالم أن ينافس السامسونغ في شاشاتها
    فهي الشركه الرائده والأفضل ولا أحد يشكك في ذلك
    وكما علمت من موقع أبل الرسمي أن شاشة الآي فون 4 من صناعة شركة سامسونغ وهي من نوع amoled
    أما شاشة الجالاكسي فهي أفضل لأنها من نوع مطور حصري أيضاً من سامسونغ super amoled فهنا يتضح
    لنا مدى تفوق سامسونغ في شاشاتها وإلتجاء أبل وعمل عقد مع سامسونغ لصناعة الشاشات لها !||||||||
    وياريت تقولولي آرائكم
    ...لا الــــه الا الـــلــــه...

www.rekaaz.com

|::||لاتدع جلوسك امام الحاسب ينسيك وقت الصلاة||::|

اختيار جميل

لكن دعني اصحح لك بعض الاشياء

انا مش عارف انت بتقارن بايفون 4 ولا 3GS ؟ .. لكن اعتقد انك بتقارن بـ 4 فساتكلم عليه

الاي فون فور شاشته RETINA DISPLAY وهي مقاربه للسوبر اموليد بس السوبر اموليد افضل

MULTI TOUCH افضل بكتير في الاي فون عن الجالكسي اس .. وده راجع للنظام مش لجودة الشاشه .. حيث ان الاندرويد ابطأ قليييلاً من الـ ios في تلقي الاوامر لكن انا اعتقد ان المشكله دي اتحلت في نظام 2.3 و 3

تصوير الفيديو في الاي فون 4 720p بينما الجالكسي اعتقد 480p

الاي فون 4 فيه touch focus بالنسبه للفيديو

جالكسي اس 2 شاشته super amoled plus ومع تصوير بجودة 1080p للفيديو و 5 ميجا بكسل للصور الثابته

البطاريه في جالكسي اس 2 اقوى وافضل لكن اعتقد مع استهلاك الجهاز هيقلل عمر الشحن

الشاشه في اس 2 4.2 انش

وهينزل الشهر الجاي اوروبا .. هياخد شوية وقت عقبال ماينزل هنا

عموما لو انت مش مستعجل انصحك تستنى 2 ... او تشتري ايفون 4 لو مستعجل

جالسي اس قوي جدا كمان بس لو اللمس عجبك يبقي تمام
    التعديل الأخير تم بواسطة N.nabil; 15 / 02 / 2011, 07:29 PM.

نادر !!
      انا مش عارف الجلاكسي إس حبيته وانا تبعب من الجافا جداً فعاوز أجيب أي حاجه غير الجافا وطبعا الآندرويد لانه احسن من ال IOs 4 في نظري لانه مفتوح المصدر وأشياء كثيره الآيفون منظره علي الفاضي وده رأي ( انا كنت عاوز أجيبه اصلاً منظره بس فكرت فيها منظره ايه اصلاً الموضه دي خلصت واصلاً من تواضع لله رفعه )
      أحب اسألك سؤال ايه هو نوع تلفونك بعد كل ده :P:P:P
      بس وهل الجالاكسي وحش لو انت كنت جربته وعلي أي اساس قلت ان عمر البطارية ممكن تروح مع الإستعمال منا ممكن اجبله بطارية تانية كل سنة مثلاً علي حسب ولا يه! ؟
      و في إعتقادك الإس 2 هيبقي سعره كام وكام سعر الآيفون والجلاكسي إس حالياً !!
      وانا التاتش بتاعه عاجبني اوي لانه نفس تاتش الآيفون 4 كابسيتيف يعني ال2 واحد!

www.rekaaz.com

هههههه هو فعلا عندنا في مصر كان في موضة الاي فون وكان في فعلا ناس بتشتريه منظره لكن بردو ده مايعيبوش الجهاز فعلا فخم جدا

الاندرويد تمام مفتوح المصدر بس ده مش هيفيدك كمستخدم لكن هيفيدك كمبرمج لو انت ممكن تبرمج حاجه للموبايل وتضيفها على النظام .. لكن طوال ما انت مستخدم مش هيفيدك انه مفتوح

بالنسبه للبطاريه انا مش قصدي عمرها الافتراضي انا كان قصدي على عمر الشحن نفسه يعني تشتغل فتره اكبر وده على ما اعتقد حسب mAh البطاريه ...

انا تعقيبي على تجربة الجالاكسي والاي فون ان الاي فون نظامه هو اللي مسهّل اللمس عن الجلاكسي اس .. في الـ buttons نفسها في راحه اكبر في الاي فون لكن طالما انت مش بتشتكي منها خلاص

بالنسبه للأس 2 ما اقدرش احددلك سعر معين لكن حسب معرفتي ان هيكون فيه حاجات جامده قوي هتغلي سعره جامد .. هيكون فيه معالج ثنائي النواه و كمان شاشة السوبر اموليد بلس غاليه جدا عامة .. فاعتقد هيكون سعره غالي حبتين في حدود مش هتزيد عن 1200 دولار غالبا

التاتش انا بردو اكدت لك عليك وقلت اللمس مش راجع لجودة الشاشه او نوعيتها بل كان قصدي على استجابة النظام والحكايه دي اتحلت في اندرويد gingerbread 2.3 و اندرويد 3.0

sطيب شكراً اوي يا نادر
          انا قصدي في الآندرويد اي مبروج هيعمل حاجه هينزلها في المنتديات الخاصة بالأندرويد واحنا الي هنستفيد
          ثانياً:مادام سعره هيبقي غالي كده وهيبقي غالي بالمصري فأنا اجيب الجالاكسي إس وهيبقي كافي ان شاء الله!!
          ثالثاً: انا ينفع اعمل أبجريد للنظام لما اجيب التلفون ان شاء اله يعني ينفع اعمل كل شوية أبديت للأندرويد !!
          -------------
          انا معرفش انت محب للآيفون ليه كده مع ان الجالاكسي هزمه

www.rekaaz.com

استني شوية و جالكسي اس هينزل باندرويد تلاتة
            او استني شوية اكتر و اشتري xoom بتاع موتورلا
            إن كان الله معنا فمن علينا

اولا وثانيا تمام بس ثالثا مهو بردو الاي فون كده

بس اللي خايف منه ان تحديثات الاندرويد تقف للجالكسي اس لانه يعتبر قديم من ايام اندرويد 2 على ما اعتقد .. اسال في الحكايه دي لاني مش عارف استراتيجية سامسونج في اصدار التحديثات .. لان في اجهزه بيوقفوها عن التحديث لما التحديثات تزيد

انا مبحبش الاي فون ياعم ولا بطيقه بس اثبتلي ان الجالاكسي هزمه لان في حاجات الاي فون افضل فيها
              وتليفوني افضل عدم الافصاح عن هويته

ههههههههههههههههه
                بص ... اعتقد ان ينفع اعمل تحديثات امال هو اوبن سورس اززاي!!!
                والآيفون تميز بس في الكاميرا وتصميمه ده رأي!! يعم ده مفهوش بلوتوث هبل من الشركة اوي يعني
                حقوق حفظ ايه الي هيا فرحانه بيها دي
                والآي تيونز الي بقاله قرن متغيرش!!!

www.rekaaz.com

أنا لا أحب تغيير الحوالات لأن غرضي منها الاتصال و إظهار الأسماء فقط و لكن لو طورت جوالي فسأشتري جوال يعتمد نظام windows phone 7 لعدة أسباب أهمها وجود برامج الأوفيس على الوندوز فون و إمكانية برمجته بسهولة و حيوية الواجهة .

http://www.youtube.com/watch?v=Gngr3RF_eBY

http://www.youtube.com/watch?v=E4wfu...eature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=zgvphQx9MY8&feature=fvw
                  صفحتي على انستاجرام
                  https://www.instagram.com/9picks

اتقوا النار و لو بشق تمرة

Taking you to the MAX

انا مبحبش مايكروسوفت بصراحة في الموبايلات بس بيقولو ان الويندوز 7 جامد علي الموبايلات ولكن انا من اول ما شفت الآندرويد وانا بعشقه!!!

www.rekaaz.com

يعمل...
                    X