Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

باركولي وادعولي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

ألف ألف مبروك والله فرحتلك ربنا يكرمك وإن شاء الله تكون فاتحة خير وتكون حياتك ماشية زي ما تحب

ألا هوا إيه الموضوع بقى ؟؟ <<<<<<<<<<< رخامة
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

بالنسبه للحسد ليس فوبيا يأخى او شىء وانما هى وصية من الرسول علينا تنفيذها
      من يرى منا ما يعجبه حتى ولو فى نفسه واهله يقول ما شاء الله لا قوة الا بالله
      فقد تحسد من غير ما تقصد فالاعجاب وحده قد يؤدى للحسد
      انا اعتراضي على شئ معين ..وهو فوبيا الحسد

في ناس اي شئ سيئة بتحصلها بتقول ده حسد .. في ناس عندها فوبيا في الموضوع ده بشكل غريب
      يعني لو حد ماتله يبقى حسد لو اتخصمله في الشغل حسد لو تعب وجاله برد حسد وحتى لما يتكعبل في الشارع ده حسد بالنسبة له برده

مش فاهمين ان في حاجة اسمها قضاء وقدر وكل شئ يحدث هو بإذن الله
      bad stuff happens
      والحسد هو تمني زوال نعمة الغير .. فلما تخاف من حد بيكرهك ممكن تقرأ المعوذتين وخلاص لكن تعليق كل شئ سئ بحياة انسان على الحسد والعين هو فوبيا طبعا .. فهمتني ؟

مش انكار للحسد ولا جهل بالسنة كما تعقد ولكن انا اتكلم عن الفوبيا وليس الحسد !
      واما بنعمة ربك فحدث
      سبها لله

يا دكتور انا كتبت كل حاجه بس الاخوه خوفونى وانا ديما احب اسمع النصيحه في نفس اللحظه
        اّخر اعمالى
        مطعم بالماكس
        كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
        غرفتى بالماكس

انا برد بس على الاخ ميدو وببينله وجهة نظري عشان يفهم انا قصدي ايه
          وطبعا مكنتش بتكلم عليك يا هيثم انا بتكلم عامة

وعامة الموضوع خرج من ايدك يا عم هيثم خلاص هتتحسد يعني هتتحسد هههههههههههه

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة

في ناس اي شئ سيئة بتحصلها بتقول ده حسد .. في ناس عندها فوبيا في الموضوع ده بشكل غريب
            يعني لو حد ماتله يبقى حسد لو اتخصمله في الشغل حسد لو تعب وجاله برد حسد وحتى لما يتكعبل في الشارع ده حسد بالنسبة له برده

مش فاهمين ان في حاجة اسمها قضاء وقدر وكل شئ يحدث هو بإذن الله
            bad stuff happens
            والحسد هو تمني زوال نعمة الغير .. فلما تخاف من حد بيكرهك ممكن تقرأ المعوذتين وخلاص لكن تعليق كل شئ سئ بحياة انسان على الحسد والعين هو فوبيا طبعا .. فهمتني ؟

مش انكار للحسد ولا جهل بالسنة كما تعقد ولكن انا اتكلم عن الفوبيا وليس الحسد !
            واما بنعمة ربك فحدث
            سبها لله
            معاك حق طبعا دول عالم متخلفة
            وزى اللى بيؤمنوا بالتفاؤل والتشاؤم والنجوم والابراج والبدنجان والبامية
            على فكره ما قصدتش حاجه بكلامى والله انا بس كنت بوضح وجهة النظر
            لمؤاخذه

المشاركة الأصلية بواسطة N.nabil مشاهدة المشاركة
              agree

عموما الف مبروك على حاجه انا مش عارفها
              ...+1 مبرووك ياريس .. رغم إني مش عارف
              لا إله إلا الله محمد رسول الله

DreamPaint Flickr
              MY DeviantArt
              TUNISIA ---->████████████████ : 100% done

EGYPT ------>████████████████ : 100% done

LIBYA ------->██████████░░░░░░ : in progress

ALGERIA ---->████░░░░░░░░░░░░ : in progress

YEMEN ------>██████░░░░░░░░░░ : in progress

PALESTINE ->░░░░░░░░░░░░░░░░ : The Next Project

وبلاش الفوبيا بتاعة الحسد دي ... مبحبهاش
                يا أخي الكريم حيث أن تعليقك أتى بعد مشاركتي فقد فهمت بأنك تقصد ردي بهذه الكلمة (فوبيا الحسد).
                أنا معك في أن لا يبالغ الإنسان في الحذر من العين و هذه الأشياء حتى تصبح وسواس و هاجس شاغل بالنسبة له،و لا يرجع كل مشاكله للعين و الحسد ، و لكن في نفس الوقت لا يهون من شأنها لأن العين حق كما ورد بالحديث.فالأمر وسط لا إفراط و لا تفريط، عليك ان تبذل ما في استطاعتك أسباب الوقاية و التحصين الشرعية و كل ما يحصل بعد ذلك فهو قدر من الله لك سواء أن كان خير أو شر.و الاحتراز من العين شيء ضروري و خصوصاً في مثل هذه المنتديات العامة التي يدخلها من نعرفه و من لا نعرفه و الله أعلم بما في القلوب.و أتمنى لو تقرأ بحوث علمية او كتب علمية عن العين حتى تعرف كيفية التعامل معها بحسب منهج السنة و ليس منهج المشعوذين.
                فتحذيري للأخ هيثم من باب قول يعقوب لأبنائه ( لا تدخلوا من باب واحد و ادخلوا من أبواب متفرقة) فكثير من المفسرين أرجع هذا الطلب لخوفه من العين عليهم كما قال ابن عباس (إنه خشي عليهم العين) ، قال ابن القيم : (ومن علاج ذلك أيضا والاحتراز منه ستر محاسن من يخاف عليه العين بما يردها عنه ه كما ذكر البغوي في كتاب شرح السنة أن عثمان رضي الله عنه رأى صبيا مليحا فقال دسموا نونته لئلا تصيبه العين ثم قال في تفسيره ومعنى دسموا نونته أي سودوا نونته والنونة النقرة التي تكون في ذقن الصبي الصغير ) .فلا يمكنك بأي حال بأن تقول أن يعقوب عليه السلام أو ابن القيم أو عثمان رضي الله عنه عندهم فوبيا حسد.
                فنصيحتي للاخ هيثم من هذا الباب و ليست فوبيا حسد.
                و صراحة تعليقك بهذه الكلمة تعليق جارح، كان الأولى منك إذا كان رأيك مخالف لرأينا أن تنبه بطريقة لائقة و ليست فيها سخرية.
                صفحتي على انستاجرام
                https://www.instagram.com/9picks

اتقوا النار و لو بشق تمرة

Taking you to the MAX

تصدقني يا اخي نجيب والله لا اقصدك بهذه المشاركة

انا اتكلم عامة ..انا لي اصدقاء عندهم ليس فوبيا وانما عفريت اسمه حسد .. زميلة ليه من كام يوم جالها اللوز وعملت العملية فورا قالتلي حسد ومتأكدة جداا .. انا لو حكيتلك بعض قصص كل حاجة بيعلقوها على الحسد.
                  انا اتكلم عامة وللاسف لم افكر ان كلامي فعلا ممكن يتفهم كده .

عامة ممكن تحذف المداخلتين بتوعي في الموضوع
                  وانا باركت لهيثم على الخاص ملهمش لازمة يعني
                  او تحذف الموضوع كله بعد اذن هيثم طالما الناس باركلته الحمد لله والموضوع اتغير مساره.

هو فيه أيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                    عموما ألف مبروووووووووووووووووووووووووك و ربنى يحفظ أي نعمة أدهالك من الزوال
                    و ربنى يحميك و يوفقك
                    There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
                    Neil Fiore

انا برد بس على الاخ ميدو وببينله وجهة نظري عشان يفهم انا قصدي ايه
                      وطبعا مكنتش بتكلم عليك يا هيثم انا بتكلم عامة

وعامة الموضوع خرج من ايدك يا عم هيثم خلاص هتتحسد يعني هتتحسد هههههههههههه
                      ههههههههههه ماشي ياعم احسد براحتك

اّخر اعمالى
                      مطعم بالماكس
                      غرفتى بالماكس

خلاص يا جماعه هشام مكنش يقصد حد هو بيقول رئيه , وفي نفس الوقت بشكر الاستاذ نجيب على اثارة النقطه لانها صحيحه ويجب الاحتراز منها وهذا ما فعلته .

يعنى محدش يزعل من حد هنا . الموضوع ده فرحه فقط
                        اّخر اعمالى
                        مطعم بالماكس
                        غرفتى بالماكس

ههههههههه الاخ N.nabil عاوزنى اعلم الواد سينما

بس انا هعلمه مايا ولو فكر في اي برنامج تانى هحرمه من الكمبيوتر
                          اّخر اعمالى
                          مطعم بالماكس
                          غرفتى بالماكس

المشاركة الأصلية بواسطة ::ابو عادل:: مشاهدة المشاركة
                            يا دكتور انا كتبت كل حاجه بس الاخوه خوفونى وانا ديما احب اسمع النصيحه في نفس اللحظه
                            جميل ان تسمع النصيحه ...لاكن مو ضروري في نفس اللحضه خلينا نفهم الموضوع اول بعدين اسمع النصيحه ..

على العموم الف مبارك والله يزيدك من فضله دنيا واخره انت تستاهل كل خير ..

سلامة عيونك من الشاشه

ههههههههههه
                              ماشي بتقولي قل اعوذ برب الفلق في وشي هههههههههه ماشي ماشي

بس انا هعلمه مايا ولو فكر في اي برنامج تانى هحرمه من الكمبيوتر
                              الواد ده انا حاسس انه هيبأ ماكساوي

يعمل...
                              X