صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 38

موضوع: ما الذي يزيد وقت الرندر ؟ سواء فيراي او منتال -لاي برنامج ثري دي - سؤال مهم وجواب

ردود: 38 | زيارات: 3679
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629

    ما الذي يزيد وقت الرندر ؟ سواء فيراي او منتال -لاي برنامج ثري دي - سؤال مهم وجواب

    السلام عليكم

    هل تعلم ماذا يزيد وقت الرندر ؟
    هل صحيح ان مبدأ ال time vs quality اي الوقت مقابل الجودة مبدأ مطلق ؟
    بالتأكيد متفقون ان المبدأ صحيح مائة بالمائة لكن هل هو مطلق بمعنى لن تحصل على جودة عالية بدون وقت كبير للرندر اراه عند البعض يتجاوز الساعات ربما نفس الكواليتي تماما لو فهم كونسبت رندر لن يأخذ معه دقائق.


    عملية الرندر وسرعتها تتوقف على اربع اشياء رئيسية
    1 - اضاءات
    2-ماتريلات
    3- اعدادات الرندر
    4- اشياء اخرى

    اولا:
    الاضاءات حين تتفقدها تأكد ان عدد ال samples مناسب وليس كبيرا
    استعمال الظل يكون متوافق مع المحرك بمعنى ... لو فيراي استخدم فيراي شادو او اضاءة فيراي
    لو منتال راي اذا راي تريسد شادو لظل حاد ولظل ناعم شادو ماب بسامبل اعلى او منتال لايت

    ثانيا :
    المتريلات اكثر شئ يبطئ الرندر هو الديسبلاسمنت .. فلا تستخدمه ابدا في انميشن وحاول عمله بالمودلنج.
    وايضا السامبلز تأكد من السامبلز او السبديفجن .. تأكد انها قليلة الا في المتريلات التي تحتاج سامبلز
    ما هي المتريلات التي تحتاج سامبلز اعلى ؟
    الجلوسي ماتريلز .. عندما تخفض الجلوسينيس تحصل على تغبيش باللمعات وطبعا تحتاج لسامبلز اعلى.
    فلا تزيد الا فيما تحتاج وكلما قللت من الخامات الجلوسي كلما كان افضل لوقت الرندر .

    اعدادات الرندر:
    طبعا الفهم الاساسي للاعدادات وليس مجرد حفظ ارقام للتجربة الاولية وارقام للرندر النهائي والكتب والسيدهات كثيرة لتعلم اسهل واسرع.
    عندنا شيئين رئيسيين في وقت الرندر : الانتي اليزنج antialiasing او السامبلنج كواليتي
    قللها جدا عند التجارب وفي الرندر النهائي حاول لا تجعلها اعلى من اللازم

    الشئ الثاني : هو ال GI بمختلف انواعه فينال جازر او ايريديانس ماب او اي شئ
    حاول يكون اقل اعدادات ممكنة بكواليتي جيد لتحصل على وقت رندر معقول بالنهاية

    طبعا هناك اشياء جانبية اكثر في الفيراي تؤثر بوقت الرندر ...لهذا قلت ينبغي فهم اعدادات الرندر كلها افضل.

    رابعا واخيرا واتمنى الا اكون نسيت شئ
    عدد البولي وتفاصيل المجسمات ... بالقطع لو وضعت سموث على المجسم مثلا 3 او 2 على كل المجسمات او عدد كبير منها سيؤثر بالسلب في وقت الرندر بالزيادة ... يعني حاول لا تضع تربو سموث الا على ما تحتاج فقط واقل شئ ممكن بحيث يظهر بشكل جيد .
    وشئ اخر هو تفقد اخطاء الرندر : مثلا لو عندك متريلز فيراي في سين كله منتال والعكس هتبطئ الرندر لانه بيدور عليها وبيحاول يفهمها وبيرمي rays عليها ولا يرتد له شئ.... بالتالي يبطئ الوقت فلازم يكون السين بلا مشاكل وبلا اخطاء .

    واتمنى ان اكون افدتكم وانتظر اضافات الاخوة ايضا .
    ولو تذكرت شيئا اخر سأضيفه
    ودمتم بخير


  2. #2
    بارك الله فيك ...لخصت وانجزت
    بس اضيف حاجة صغيرة من ضمن النقطة الرابعة (اشياء اخري )وهي امكانيات الجهاز وقدرة البرسيسور والرامات وكارت الشاشة
    عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
    (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))
    وقال اجدادنا الادب فضلوه عن العلم يعني جاهل مؤدب افضل من عالم غير مؤدب

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    بالتأكيد لكن هذا خارج عن ارادتنا .. كل مجبر على جهازه او يتكلف كثير من المال لاجل جهاز جديد ولن يضيف جديدا اذا كان وقت الرندر 3 ساعات للفريم فانخفض لساعتين بالجهاز الجديد ..المهم فهم الموضوع حتى تصل لوقت رندر دقائق معدودة بالكثير بنفس الجودة تقريبا .

  4. #4
    ممكن سؤال
    لو عملت فلم بجوده عاليه
    يعني كل افريم بياخذ ساعتين يعني 24 فريم بالثانيه با48 ساعه
    يعني عشان ثانيه انتظر يومين
    هل يوجد جهاز يخلي العمل يكون بدقيقه لكل فريم وليس ساعه
    وكم سعره لو عندك معلومه عن الجهاز

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    الشركات تستخدم رندر فارم كبير يعني اكثر من 30 جهاز مثلا ..فالرندر بيخلص بيخلص
    بس برده لسه نقطتي موصلتش يا اخي اللورد
    انت مش محتاج جهاز سوبر ... انت محتاج تطلع رندر جيد في وقت معقول .. وبيئة العمل لا تسمح الا بغير هذا خصوصا في الانميشن ووقت التسليم .

    متى تحتاج الجهاز السوبر ... تحتاجه في مشروع عملاق لوكيشن كبير جدا ... الكرود ..عدد بوليجون كبير جدا
    هذا ما يحتاج جهاز ابن ناس لكن 99 % من الشغل ... اي جهاز يقوم بيه والجهاز الجيد سوف يسرع عملك اكثر واكثر لاغير .

    والنقط التي قلتها بالاعلى مهمة للانيميشن ... الناس اللي بتطلع ستيل ايميج مش هيفرق معاها كتير كم الوقت مقابل الجودة.

  6. #6
    كلام مفيد ...

    اعتقد ان الانعكاس والشفافيه .. لها ايضا تأثير على وقت الرندر ....

    في منتل ري المايا هناك خيارات لعدد مرات الانعكاس ...قد تضع ارقام لا ترى نتيجتها على التصميم

    لاكنها تحسب في وقت الرندر ... يعني صوره داخل صوره داخل صوره ... وايضا ظل مكرر ..

    وايضا يوجد خيارات لحفض خرائط الفوتونات ... والظل ... تساعد في تخفيف الوقت بعد عملها في التجارب

    الله يحفض الاستاذ ياسر تعلمنا منه الكثير اتمنى انه حاضر اكيد بيكون له كلام كثير

    سلامة عيونك من الشاشه

  7. #7
    مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    هناك بعض الحيل تخفف من وقت الريندر هل يعلمها احد ؟؟

    ايضا الريندر والانتاج مشكلة بين الوقت والسرعة فى الطلب ماذا تصنع ....

    احببت ان احييى الشباب كيف حالكم

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    موضوع مهم وممتاز
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  9. #9
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة والدفيصل معاينة الرد
    كلام مفيد ...

    اعتقد ان الانعكاس والشفافيه .. لها ايضا تأثير على وقت الرندر ....

    في منتل ري المايا هناك خيارات لعدد مرات الانعكاس ...قد تضع ارقام لا ترى نتيجتها على التصميم

    لاكنها تحسب في وقت الرندر ... يعني صوره داخل صوره داخل صوره ... وايضا ظل مكرر ..

    وايضا يوجد خيارات لحفض خرائط الفوتونات ... والظل ... تساعد في تخفيف الوقت بعد عملها في التجارب
    بارك الله فيك على النقاط المهمة والد فيصل

    فعلا الكلام ده انا جربته في مايا وفعلا مهم جدااا ولازم تعليه لانها بتكون معموله 1 للرفلكشن والرفراكشن والمجموع 2 وطبعا لازم تتعلى لكن على البرودكشن بريست بتكون 10 - 10 وده كتير اوي فلازم تتقلل الى 4 -6 بالكتير اوي حسب الحاجة المجموع يكون 8 كافي اظن لاي استخدام ولو تقلل يكون احسن لانها بتفرق جداا.
    في ماكس تقريبا بتكون معموله رقم كويس فعشان كده مبنبصش عليها عادة ..... تقريبا 6 مجموع حاجة زي كده لو احتجت تزود زود بس دي كافية للاحتياجات والسرعة والكوليتي بيكونوا كويسين.

    عامة المبدأ في الاعدادات الذي احاول اوصله للاخوة جرب باقل اعدادات ممكنه اذا كان الناتج بدون مشاكل فهو المطلوب واذا رفعت فأرفع الذي تريده فقط بمقدار معين حتى تحصل على الجودة المطلوبة بأقل التكاليف.

    ومنكم نستفيد اكيد بارك الله فيكم ياريت النقاش والافادة تستمر


    هناك بعض الحيل تخفف من وقت الريندر هل يعلمها احد ؟؟

    ايضا الريندر والانتاج مشكلة بين الوقت والسرعة فى الطلب ماذا تصنع ....

    احببت ان احييى الشباب كيف حالكم
    ابو معاذ والله واحشنا وننتظر منك الافادة اكيد
    فينك واحشنا

    موضوع مهم وممتاز
    شكرا يا هيثم ننتظر اضافاتك بالتأكيد

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية cstlmode
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المنطقة
    morocco
    ردود
    1,222
    السلام عليكم تسلم يا باشا على المقال الرائع أري أن أضيف شيئ أتحدث هنا مع مستعملي منتل راي
    أحسن إستغلال للواقعية و سرعة المنتل راي هي إستعماله مع شايدرات و إضائه معتمده من طرف المنتل راي فكما تعلمون أن المنتل راي هو محرك إخراج صحيح فيزيائيا أي إذا ما حاولنا إعادة مشهدحقيقي في الثري دي فإننا سنحصل على نتيجه شبه نمطابقه للصوره الحقيقيه وذالك عبر توفير الضروف الفيزائيه المتاحه في الحقيقة ومحاولة محاكاتها في الثري دي عبر ما يتيحه المنتل راي وهذا يتم عبر إستعمال شايدراتت المنتل راي كالأرك أند ديزاين و إضائه صحيحه فيزيائيا تحترم قوانين تلاشي الضوء عبر المسافه كالفوتمترك لايت داي لايت سيستم بورتال لايت إلخ وأيضا شيء مهم وهو حجم المشهد يجب أن يكون حجمه مطابقا للواقع فغرفة مثلا هي ٤أمتار عرض ٥أمتار طول و٣ أمتار إرتفاع
    غير ما هو صحيح فيزيائيا فهو يأخذ وقت كبير في الرندر لأنه وبكل بساطه شيء غير طبيعي بالنسبة للمنتل راي وأهم الأشياء التي تساعدنا على الإلتزام بإستعمال كل ما هوصحيح فيزيائيا هوالنافده التي تضهر لنا عندما نعمل رندر في المنتل صراحة الكثير منا يتجاهلها لكنها بمتابة الكنز العظيم أرجو من مستعملي المنتل راي الإنتباه لها ولما يكتب فيها والتأكد من أنها خاليه من أي تنبيه أو خطأ وذلك لكي تحصلو على تائج صحيحه فيزيائيا
    portfolio
    blogspot
    __________________________________
    و قال رسول الله صلى الله عليه وسلم مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ؛ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى الْمُؤْمِن لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضه بَعْضًا صدقت يا رسول الله و ابلغت الرسالة و اديت الامانة
    .::no pain no gain::.






  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة cstlmode معاينة الرد
    السلام عليكم تسلم يا باشا على المقال الرائع أري أن أضيف شيئ أتحدث هنا مع مستعملي منتل راي
    أحسن إستغلال للواقعية و سرعة المنتل راي هي إستعماله مع شايدرات و إضائه معتمده من طرف المنتل راي فكما تعلمون أن المنتل راي هو محرك إخراج صحيح فيزيائيا أي إذا ما حاولنا إعادة مشهدحقيقي في الثري دي فإننا سنحصل على نتيجه شبه نمطابقه للصوره الحقيقيه وذالك عبر توفير الضروف الفيزائيه المتاحه في الحقيقة ومحاولة محاكاتها في الثري دي عبر ما يتيحه المنتل راي وهذا يتم عبر إستعمال شايدراتت المنتل راي كالأرك أند ديزاين و إضائه صحيحه فيزيائيا تحترم قوانين تلاشي الضوء عبر المسافه كالفوتمترك لايت داي لايت سيستم بورتال لايت إلخ وأيضا شيء مهم وهو حجم المشهد يجب أن يكون حجمه مطابقا للواقع فغرفة مثلا هي ٤أمتار عرض ٥أمتار طول و٣ أمتار إرتفاع
    غير ما هو صحيح فيزيائيا فهو يأخذ وقت كبير في الرندر لأنه وبكل بساطه شيء غير طبيعي بالنسبة للمنتل راي وأهم الأشياء التي تساعدنا على الإلتزام بإستعمال كل ما هوصحيح فيزيائيا هوالنافده التي تضهر لنا عندما نعمل رندر في المنتل صراحة الكثير منا يتجاهلها لكنها بمتابة الكنز العظيم أرجو من مستعملي المنتل راي الإنتباه لها ولما يكتب فيها والتأكد من أنها خاليه من أي تنبيه أو خطأ وذلك لكي تحصلو على تائج صحيحه فيزيائيا
    نقاط مهمة ...
    فعلا المنتال راي بيفكس وبيعمل حركات غريبة لو المساحات صغيرة جدا او كبيرة جدا ويتهيألي الموضوع ده في gi اكتر لو مفعلها
    والفيراي مبتفرقش معاه النقطة دي على حد اعتقادي.

    احب اضيف نقطة اخرى بخصوص اخطاء الرندر ايضا .. mr sun sky حتى وانت indoor لازم تضع plane بره في الارضية
    لانه بيقعد يرمي rays وميعرفش هي بتروح فين فبيقعد يطلع errors فبيبطئ الدنيا ممكن يزود دقيقة او دقيقتين على وقت الرندر
    لما تضع plane بالخارج سترتد الاشعة وهيظبط بدون ايرور .

    ولو خلص النقاش حول هذه النقاط والمشاكل التي تبطئ الرندر يمكن الاتجاه لنقاط اخرى كحلول اسرع للاضاءة.

    ياريت نفيد ونستفيد يا اخوة ونجعل الموضوع مرجع للجميع للافادة

  12. #12
    Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    العمر
    34
    ردود
    4,720
    موضوع مفيد جدا طبعا ربنا يبارك فيك

    بس عاوزين الاهم حيل تخفيف وقت الرندر او التحايل على الاخراج وخلافه

    ما اعرفه من خبرتى البسيطه جدا
    انك ينبغى ان تدرس المشهد جيدا وتحاول ان تؤجل اكبر قدر ممكن من المشهد الى مرحلة الكومبوزيت حيث من الممكن اخراج بعض العناصر فى المشهد دوت غيرها
    ساتحدث فى نقطة الخلفية مثلا وسنتكلم فى نقاط اخرى تباعا ان شاء الله

    من الممكن ان يكون المشهد له خلفيه مثلا بيئه طبيعية او حتى مشهد داخلى او خلاقه
    فبتحليل الانميشن للمشهد نجد ان الخلفيه تكون شبه ثابته او بها تحريك بسيط
    يمكن بسهوله اخراج الخلفية على هيئة فريم واحد وعمل الانميشن البسيط عن طريق برامج الكومبوزيت
    قد يكون الانميشن مثلا مجرد زووم او روتيشن بسيط يمكن انجازه فى الكومبوزيت وفى نفس الوقت اخراج المشهد فى الماكس دون بعض العناصر التى تزيد من زمن الرندر
    وطبعا تستبدل بالكروما او الالفا والتجميع فى الكومبوزتنج

    الكلام اللى بقوله ده صح ولا تهييس ؟؟

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    تمام جدا يا عم ميدو
    ياريت كل واحد لازم يقولنا حيلة ما زي الاخ ميدو ويفيد البقية ليصبح الموضوع مرجع للجميع.

    هكمل على الاخ ميدو بعدة نقط تقسيمة للتريكات لان لكل ظروف سين له تريكات ... انميشن معماري .. له حيل لوحده اهمها تسييف خرايط الايريديانس في الفيراي او ال gi والفينال جازر في المنتال بالاضافة لمراعاة النقط بالاعلى فهي نقاط عامة

    الانميشن للموشن جرافيكس ... الاخ ميدو قال اهم نقطة فيه ممكن ترندر كل حاجة لوحدها وتجمع في برنامج كومبوزيت هيوفر عليك كتير
    وايضا الاضاءة ستوديو بسيطة , hdri حسب الحاجة

    الانميشن الديناميك : ده الاصعب والاكثر مشاكل لو عايز جودة وفي نفس الوقت مفيش مشاكل
    انا عن نفسي بحب المنتال راي في الحالة دي ... اهم حاجة هو توزيع الاضاءة الجيد .

    ننتظر الاخوة لمزيد من التفاصيل حول خبراتهم في حلول وتريكات اضاءة سريعة وفعالة وللحديث بقية.

  14. #14
    جزيت خيرا موضوع مهم اعلنت عنه بسم الماايا

    بس زعلان عليك لانك نزلته هنا مش هناك
    http://im17.gulfup.com/2012-02-06/1328553870831.gif

    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

    http://www.youtube.com/watch?v=PsHej...layer_embedded


    ::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::



    غايتنا رضواناللهسبحانه وتعالى



    من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط

    http://www.imanway.com/vb/forum.php















  15. #15
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    ههههههههههههه
    كنت المفروض انزله في اطراف الحديث معلش

    المنابر كلها واحد وحطيت اعلان انا عن الموضوع في قسم المايا اول ما بدأته عشان تشاركو اكيد وتفيدونا
    لكن الاعلان منك حاجة تانية يا ابومايا اكيد
    شكرا للاعلان وننتظر الماياوية والناس من بقية المنابر

  16. #16
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    الله يحفض الاستاذ ياسر تعلمنا منه الكثير اتمنى انه حاضر اكيد بيكون له كلام كثير
    فعلا والله مفتقدينه جدا انا ياما سألته بالمنتال راي
    هو بس تلاقيه مشغول شوية ومسيره راجع المنابر ان شاء الله

  17. #17
    Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    العمر
    34
    ردود
    4,720
    الله يكرمك ياأخ هشام
    مش هشام برده ولا ايه ؟؟

    ممكن اتكلم عن حاجه كمان هى المؤثرات البيئية
    فى كثير من الانميشن اللى بنعمله بيبقى محتاج مؤثرات زى الضباب او الدخان او الاتربة وخلافه وطبعا بتتعمل فى برامج الثرى دى ياإما بالإفكتس ياإما بالبارتكلز

    انا عن نفسى شايف انك تحلل المشهد ايضا قد يكون زاوية رؤية المؤثر واحده او تحريك الكاميرا عليه بسيط جدا فممكن نعمله فى برامج الكومبوزيت زى الافتر افكتس مثلا وعارفين طبعا مكتبة البارتكلز الجاهزة اللى فيه
    ولو كان المؤثر عليه انميشن كاميرا كبير زى دوران حوله مثلا يبقى امامنا الفيوجن للى بيشتغل عليه فيه بارتكل سيستم رهيب وبسيط ويادى الغرض بسرعه جدا بدل مانعمل النظام فى البرنامج وياخد وقت اطول ويتقل المشهد وطبعا يزود وقت الرندر

  18. #18
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    ايون هشام

    اؤكد على كلامك طبعا واتفق معك ... انت محتاج بس تعرف هتعمل ايه في الثري دي وهتعمل ايه في الافتر او برنامج الكومبوزيت

    انت ممكن تعمل الفوليم لايت والفوج جوة الافتر ... حجات كتير تتعمل بالافتر بس عايزة كومبوزيتور فاهم شغله اوي وراجل بتاع ثري دي عارف هو هيطلعله ايه عشان يعرف يشتغل .
    الموشن بلر ... الزي ديبس كل ده يتعمل جوة الافتر بسهولة فليه تطلعه بوقت اضافي من الماكس فعلا؟

    بس مش كل حاجة تنفع اوي ..يعني لازم تجرب الاول في كام فريم نفعت كان بها منفعتش يبأ ليس امامك الا الماكس

    و الافتر جامد للعلم جدا ببلجناته ببابا غنوجه بسلطاته لامم كل حاجة

  19. #19
    عضو متميز
    صور رمزية losevar21
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المنطقة
    مصـــ ام الدنيا ـــــــــــر
    العمر
    30
    ردود
    1,001
    الله عليكم كلكم ايه الموضوع الجامد ده ياريتنى ماكس ولا افتر عشان هشام باشا واحمد باشا يتكلموا عليا الوقت ده كله ........... طبعا الكلام كله جميل وفى الجون بس لازم افكركم ياجماعة أنجاز وكواليتى ومحاكاة لليئة يبقى V-ray بدون منازع لانه الاقوى والاسهل والاسرع ......... وانا بالفيراى ليا سككى .. وبتعتبر منجزة جدا بالنسبة لأى ريندر تانى يكفى انه ممكن اطلع لك الموشن فى الفريم 10 ثوان ( باسس ) طبعا مفيش أضاءة مفيش Reflection مفيش اى حاجة كله بالأفتر بيتركب بعدكدة ( ملحوظة يا ميدو سيستم البارتيكل للأفتر اقوى من الفيوجن صحيح ملوش المقدرة بتاعة الفيوجن ولكن جامد برضو ومخه مفتح مش صعيدى زى الماكس ولا الفيوجن طبعا انا بتكلم على Trapecode Particular ) بسيط بس انت افهمه وممكن ندردش مع بعض فيه لو اقدر انقل اللى عندى وانتوا تنقلوا اللى عندكم وكدة يعنى اما بالنسبة لوقت الرندر والكلام المجعلص ده انا بحب ارندر اى حاجة فى بيئة studio lighting ومعاها HDRI وبالتالى بتخلق بيئة بسرعة وبقوة وزى ما قلت لكم ساعات مش بيبقى فيها اضاءة اصلا وبتعمد على الوانى تكون زاهية و متناسقة وبتنطق ومعاها بقة Occ و Ref وكدة يعنى بقضيها ........ وربك كبير وبيسترها

    My Vimeo

    my FaceBook

    دروس الاخ العقرب77 رحمه الله


    خيركم من تعلم العلم وعلمه
    " هذه الجملة حكمة خالصة وليس لها علاقة باى احاديث شريفة "

    لو كان الرندر رجلا لقتلته

  20. #20
    السلام عليكم ورحمة الله....
    يا عيني ياعييييني على هذه الردوده الرائعه والمقنعه والمفيده جدا جدا جدا
    شكراااا لكم أجمعين يا أخوان الجرافيكس على هذا الموضوع الرائع والله رااااائع جدا جدا..!!!
    بالفعل هذا هو السؤال الذي كنت أطرحه ويدرور في ذهني في السابق هو كيف نقوم بتقليل عدد الساعات في وقت الرندر
    ولكن بعد فهمي للأمور اللتي تقوم بأخذ وقت ضخم جدا في الرندر بدأت أحاول تقليل القيم في المصيرات اللتي أستخدمها..
    ولكن هنا نقطة مهمه أحببت أن أقولها ...
    شدة الإضاءة قد تفيد في جعل الــ gi الذي يقوم بعمل ظلال من مصدر مثلا السماء أو أي شيء مشع يقوم بإخراج الظلال اللتي تصدر من المجسمات مثلا جدار فيه زاويه أو كهف هههه أحببت أن أوضح ما أقصده ... المهم شدة الإضاءة في هذه الحالة قد توفر عليك الوقت من دون أن تقوم بزيادة القيم اللتي تجعل الظلال في حالة الحركة مثلا أنيميشن بسيط حركة كاميرة 360 درجة على بعض المجسمات قد تلاحظ وجود حركة للظل يعني حركة عشوائيه في للمشهد للظل وتظطر لزيادة بعض القيم لإصلاح المشكله ولكن سيستغرق وقت أطول في التصيير...
    شدة الإضاءة قد تفيد في هذه الحالة..
    عذرا إخواني إذا كان كلامي فيه أخطاء أرجو التصحيح... هه
    بالتوفيق...
    " لا يأس مع الحياة ولا حياة مع اليأس - تعايش مع جو الجرافيكس وأصنع المستحيل "

    لاتقل - لا أعرف - جرب

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل