Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ماألعن من سيدى إلا ستى................

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اخيرا ارجوا ان تقبل اعتذاري عن عصبية اخي ميدو لانه مفقوع زي باقي المسلمين من اللي بيعمله الاقباط في مصر وحججهم الواهية والتهديد المستمر بالفتنة والتدخل الاجنبي واسرائيل
    واعلم انك تعلم ان ذلك ليس من اخلاق المسلميين كما انني اعلم انك تعلم انني اعلم اخلاق الاقباط العالية والمحترمة
    عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
    (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))
    وقال اجدادنا الادب فضلوه عن العلم يعني جاهل مؤدب افضل من عالم غير مؤدب

المشاركة الأصلية بواسطة ZEROxZOOM مشاهدة المشاركة
      شكرا
      انا فخور ان فية حد باﻻخﻻق دى فى مصر ...
      والحدق يفهم مغزى الكﻻم ...
      اعتقد انى ماعبتش فيك خالص ولا فى اى حد من النصارى علشان تتهم اخلاقى
      بالعكس انت اللى جاى بتقول كلام غريب عن معاملة النصارى والمسلمين
      وانا كل اللى جبت واقع وحقايق
      لو فى اى كلمة قلتها غلط صححها وهات الدليل عليها

معلومة كمان اقولهالك
      باعتراف قساوستكم ان النصارى فى ظل الاسلام عاشوا حياة افضل من قبل الاسلام
      وهما اللى تمسكوا ان الماده الثانية من الدستور لا تلغى ايام تعديل الدستور السابق

فماترسمشى علينا الشويتين دول وتحسسنا انكم المحترمين وان احنا اللى اخلاقنا تعبانه
      هات حقايق وواجهنا بيها

ياناس ازاى اقلية مضطهده وعندهم اكبر دير فى العالم اكبر من الفاتيكان خمس مرات ؟؟ عقل مين ده

شوف اخي الوضع الطائفي اللي بتمر فيه مصر سبق ان مر بفلسطين وتحديدا بالناصرة وببعض ضواحيها من القرى المجاورة

وهذا ممكن يخليني اتكلم والصورة واضحه امامي
        الاختلاف بالدين مع تجربتي بالصراع هذا ليس هو سبب الطائفيه
        اقصد من الطرفين لو اتطلعت من بعيد ومن حياد ستجد ان المشغلين الطائفيه هم قله من الطرفين وعندهم مصلحه
        العنصريه موجوده لكن مش عند الكل والمشكله الطرف الثالث اللي لا همه دين ولا يحزنون همهم الوحيد مصلحتهم وممكن ينخرطو بين الطرفين ويهيجو الناس ويفجرو الوضع

مثلا عنا اللي صار
        يمكن سمعتم بمسجد شهاب الدين بالناصرة
        كمسلم عادي لازم نبني المسجد رغم انوف المسيحين هذا الاعتقاد طبعا الاخلاق والحكمه انساها
        المسيحين لا هذا المسجد لا يجب ان يقوم لانه يؤثر على مضهر كنيسه البشارة كنيسه تاريخيه اكثر من ما هي دينيه

كله بنضره صح هذا من انحياد تام
        ولو دخلنا لصلب الموضوع من الذي اثار هذه الفتنه سنجد ان مقاول بناء ماخذ امتياز مسلم بالهويه رشح نفسه للانتخابات المحليه ولانه ضعيف من حيث المنضمون له فاحسن باب يدخله كان الطائفيه
        قالو انه وجدنا اثار لشخص يدعى شهاب الدين وهذا قالو عنه اخ لصلاح الدين الايوبي وقالو ان هذه الارض وقف اسلامي

الشخص المسلم بالهويه واللي شخصيا اشتغلت ببيته اعرف انه علماني هو واهل بيته لا بعرفو دين ولا يحزنون شو اللي صار واتحول لمسلم ولا كمان اصبح من المدافعين عن الاسلام فرد مره

دخلنا بالهيصه مسلم مسيحي واعتدائات للاسف اقول شاهدت بعضها مخزي للغايه
        بهذا فرقنا البلد صار عنا مسلم مسيحي وجاء دور الانتخابات واخذ نصيب كبير الا انه ما اخذ النسبه المطلوبه اللي تخليه رئيس بلديه

الاخ المسلم بالهويه احتاج دعم مادي فراح يجمع من الناس هو واعوانه من الداخل والخارج والناس تدفع والاساس لبناء مسجد شهاب الدين وتم رسم الخرائط لمسجد يمكن بدنا شيئ مئه عام تنشوف واحد مثله اخر طراز

من الاخر تم منع بناء المسجد طبيعي الناس طالبت بتحويل اموالها للجنه موثوقه
        ومن الاخر ايضا سرقو الناس

وبالمقابل نفس السناريو والطرفين وقعو امام ضحيه مستثمرين وسماسره

طيب نموذج اخر ببلدتي
        كبرت البلد واحتجنا لهدم المسجد القديم وبناء مسجدين وتم عمل لجنه لاجل لم التبرعات طبيعي اخواننا راحو عند الاهالي المسلمه
        جانا خبر من الكنيسه انه الاهالي المسيحيه جمعت اموال وتطالب اللجنه بجمعها من المسيحين لاجل بناء المسجدين واكثر من هذا انو شباب البلد والمقاولين اسلام مسيحين اشتغلو مع بعض لبناء المسجدين
        ومن خلال العمل والمزاح شوفو كيف كانت الاخويه مقاول مسيحي كان عنده جرافات واستخدمناها لهدم المسجد القديم فقال يلا اتريحنا منكم وهدمنا المسجد هذا من باب الهزار وتم بناء المسجدين

ولما احتاجو لبناء وتطوير كنيسه نفس الشيئ بادرنا وشخصيا عملت القرميد للكنيسه مثل غيري من المسلمين اللي اشتغلو بالكنيسه

والحمد لله ما احجنا تبرعات من بره البلد

وعلى هذا الاساس يجب ان يكون متوفر عند الجميع

وقصه ذات صله
        باحداث شهاب الدين والهيصه ابن خالي بالقريه مجاور الناصره كان بالبيت وسمع عن اللي عم بصير بالناصره من مناوشات فراح حمل سلاحه وشافه خالي وين رايح قال له بدي اقاتل بالمسيحين قال له خالي طيب بلش من جيرنا علما ان الجيران مسيحين وبالافراح والاحزان البيوت من كلا الطرفين مفتوحه وهذا كلام ابن خالي قاله لي قال استحيت وافهمت

بمصر انا مع ما اتفقو عليه بالامس وهذا مشجع على ان الاهالي المسلمه ستعيد بناء الكنيسه
        وفرحت اكثر من بعد تفجير الكنيسه لما الشباب المسلم وقف يحرس الكنائس

اما العنصريه فهذه موجوده ومن الطرفين والمفروض ما نعطي مجال للقله المندسه بين الطرفين اللي بتلعب بعقول الناس ابدا وبالتالي ليست من مصلحه احد

يا أخوان التزموا الهدوء

أحنا في أيه والعالم بأيه

مش وقته كده

لازم نكون يداً واحدة في ظل الظروف الراهنة ديه

وحرام عليكم تعملوا بلبلة وهوشة وأحنا في أخر أيام الدنيا ويوم القيامة جي على الطريق كلمح البصر

هداكم الله وأياكم يا أخوانا بالله

...........................
            لا عزة إلا بالكتاب و السنة
            :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
            وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
            :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
            ::

::موقعي::
            لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

من باب خير الكلام ما قل ودل:

أقسم بالله العظيم ..
              إسلوب إتمسكن لحد ما تتمكن .. ما هنسكت عليه تانى .

لو مش أنتو السبب فى الفرقة كنت أحصيت أرقام المسلمين والنصارى اللى اتقتلو .. مش إحنا كلنا (مسلم ومسيحى) مصريين ولا هي شعارات ؟!

ولا أنتو بتفصلو ف اللي بتحبوا تفصلوا فيه بين مسلم ومسيحى ؟
              عشان تبينوا ان النصارى بس هما اللى بيتقتلو وكأن مكنش فى مسلم واحد بيتقتل.

طب ليه عاوزين البطاقة تتشال منها خانة الديانة ؟
              طب ما نفصل فى دي كمان بين مسلم ومسيحى؟

بلاش إسلوب المسكنة بئا عشان احنا صبرنا كتير
              عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
              1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
              2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
              3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
              4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
              5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

يعمل...
              X