صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 26

موضوع: مايا ماكس تحت المجهر شاركنا بتجربتك

ردود: 26 | زيارات: 2379
  1. #1

    مايا ماكس تحت المجهر شاركنا بتجربتك

    هذا موضوع يتم عرض فيه ادوات الماكس وادوات المايا دون اي تحيز نظهر نقاط الضعف والقوه عند عمل مقارنه فيما بينهم بشكل عملي حتى يكون الموضوع للجميع ان شاء الله

    لمن اراد المشاركه في تجربته هنا

    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=193826&page=3
    موقعي
    http://3dextract.weebly.com/index.html
    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم







  2. #2
    بالمودلينج فقط ولا بشكل عام

  3. #3
    بشكل عام مودلنج هو البدايه
    موقعي
    http://3dextract.weebly.com/index.html
    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم






  4. #4
    الأخ وسيم نصيحة لا تضيع وقتك في المناقشات.
    كلامك صحيح أن الماكس أقوى في الموديلنج بصورة عامة و فيه أدوات كثيرة غير موجودة في أغلب البرامج، مثل أدوات الretoplogoy و أداة الset flow و كل أدوات الgraphite tools :
    http://download.autodesk.com/us/3dsm..._1300x780.html






    http://designreform.net/2009/04/3ds-...odeling-tools/
    مدونتي
    http://www.alkhalil.net

    اتقوا النار و لو بشق تمرة

    _______________________

    Taking you to the MAX

    _______________________





  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    المناقشات تنقلب الى معارك
    خصوصا لو كان عن موضوع قبلي مثل الماكس والمايا
    عن تجربه لا تقم بذلك
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  6. #6
    عضو نشيط
    صور رمزية B.ScOrPiOn
    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المنطقة
    العراق
    العمر
    25
    ردود
    338
    بالنسبه لي انا لم اجرب المايا
    لكن بنظري و قرأتي لمواضيع كثيرة
    الماكس هو اقوى من المايا في كل حاجه
    و في ناس تقوول و الله المايا للأنميشن
    لكن هذا ايضا موجود بالماكس شو الفرق
    مع العمل الشركه الاصليه اوتودسك
    الماكس هو الاصل لا تضيع وقتك فلماكس سيفوز بالطبع
    اهلا و سهلا بكم في كروب الفريق بتاعي
    "Buzz!!soft"

  7. #7
    حياك الله اخوي نجيب واخ ابو عادل واخ سكوربيون
    هوا المووضوع والله لو قلب مناقشات تصبح مشكله والله
    ولكن الهدف هوا وضع مقارنات عمليه دون اي تحيز مع صور او فيديو

    يعني بمعنى ااخر احنا بنهدي النفوس قاعدين بين جماعه المايا وجماعه الماكس
    موقعي
    http://3dextract.weebly.com/index.html
    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم






  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    حسناً سوف اطلق اول قنبله
    (تعليم دون تحيز )

    اذا تعلمت البارتكل فى المايا تكون قد تعلمت الكلوذ واذا تعلمت البرتكل تكون قد تعلمت الفلود واذا تعلمت البارتكل تكون قد تعلمت السوفت بدي

    الفيلد فى المايا مثل الجرافتي (الجاذبية ) تستطيع تطبيقها على كل شيء يتعلق بالدينمك بخبطه واحده


    علّمونا عن الدينمك فى الماكس
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  9. #9
    Banned
    تاريخ التسجيل
    Mar 2011
    المنطقة
    Egypt-Alexandria
    ردود
    283
    لا معلش مع احترامي المايا يمسح الماكس 100 مره

  10. #10
    أوكي يا جماعة المايا يمسح الماكس 100 مرة أو 200 مرة مش مشكلة.خلاص الماكس انتهى من الوجود بضغطة زر و لكن أين إنتاجنا؟
    مع احترامي للجميع أخاف ان ينطبق علينا المثل ( البراميل الفارغة صوتها أعلى) .
    مدونتي
    http://www.alkhalil.net

    اتقوا النار و لو بشق تمرة

    _______________________

    Taking you to the MAX

    _______________________





  11. #11

    Thumbs down

    أنا أضيف صوتي إلى (( جماعة أنصار الماكس))..مع إني عمري ما إشتغلت على برنامج المايا ..بس باين من إسمه إنه يزهق ... تحياتي للجميع.

  12. #12
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة bebo.3D معاينة الرد
    لا معلش مع احترامي المايا يمسح الماكس 100 مره
    اخوي الحبيب بيبو انت لسه قبل يومين كنت تسأل اتعلم ماكس او مايا
    فكيت عرفت هذا

    انت ماشي على المثل اللي يقول
    قالولي
    نصيحه مني تعلم البرنامجين حتى تكون مشاركتك عن سابق تجربه
    موقعي
    http://3dextract.weebly.com/index.html
    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم






  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة نجيب الفاتح معاينة الرد
    ( البراميل الفارغة صوتها أعلى) .
    انا عجبنى المثل قوى

    انا رئيي لو هتكون مناقشه تكون بدون تحيز مجرد انك تذكر الميزه التى تحبها في البرنامج

    منها ان الناس تتعلم
    ومنها ان الماكسوين يعرفوا المايا اكثر والعكس صحيح

    بدون ذكر ماكس افضل او مايا افضل
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة نجيب الفاتح معاينة الرد
    ( البراميل الفارغة صوتها أعلى) .
    انا عجبنى المثل قوى

    انا رئيي لو هتكون مناقشه تكون بدون تحيز مجرد انك تذكر الميزه التى تحبها في البرنامج

    منها ان الناس تتعلم
    ومنها ان الماكسوين يعرفوا المايا اكثر والعكس صحيح

    بدون ذكر ماكس افضل او مايا افضل
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  15. #15
    ياجماعة مايا باختصاااااااار عكسهااااااااااا ايااام

    يعني الايااااااااااااااااام راح تثبت لكم

    الزمن مفهم جيد وشارح جيد وقارئ جيد

    والاياااااااام تثبت كل هذا الكلام

    طبعا اقصد الاياام القااااادمة

    مايا قادم بقوة مع الايااااااااام



    اصلاااااااااااااااااا لما تحذف الحرف الاخير من مايا اللي هو حرف الالف

    ايش يطلع معااااااااااااك


    ماي


    الماء سر الحياة

    والمايا سر الجرافيك

    هل تستطيع ان تعيش بدون مااااااء يوم واحد او ايااااااااااام

    مايا ايااااااااااام
    http://im17.gulfup.com/2012-02-06/1328553870831.gif

    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

    http://www.youtube.com/watch?v=PsHej...layer_embedded


    ::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::



    غايتنا رضواناللهسبحانه وتعالى



    من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط

    http://www.imanway.com/vb/forum.php















  16. #16
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ::ابو عادل:: معاينة الرد
    انا عجبنى المثل قوى

    انا رئيي لو هتكون مناقشه تكون بدون تحيز مجرد انك تذكر الميزه التى تحبها في البرنامج

    منها ان الناس تتعلم
    ومنها ان الماكسوين يعرفوا المايا اكثر والعكس صحيح

    بدون ذكر ماكس افضل او مايا افضل
    يا عيني عليك اخ ابو عادل هذا كان القصد من الموضوع بالضبط وضع الاداه وتابعه للبرنامج كذا والقاري هو الذي يقرر و لايوجد مانع من وضع الراي الشخصي بعد وضع المقارنه
    موقعي
    http://3dextract.weebly.com/index.html
    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم






  17. #17
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة أبومايا معاينة الرد
    ياجماعة مايا باختصاااااااار عكسهااااااااااا ايااام

    يعني الايااااااااااااااااام راح تثبت لكم

    الزمن مفهم جيد وشارح جيد وقارئ جيد

    والاياااااااام تثبت كل هذا الكلام

    طبعا اقصد الاياام القااااادمة

    مايا قادم بقوة مع الايااااااااام



    اصلاااااااااااااااااا لما تحذف الحرف الاخير من مايا اللي هو حرف الالف

    ايش يطلع معااااااااااااك


    ماي


    الماء سر الحياة

    والمايا سر الجرافيك

    هل تستطيع ان تعيش بدون مااااااء يوم واحد او ايااااااااااام

    مايا ايااااااااااام
    هههههههههههه الله عليك يا ابو ماياااااا ذكرتني بخطاب زنقه زنقه
    موقعي
    http://3dextract.weebly.com/index.html
    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم






  18. #18
    Banned
    تاريخ التسجيل
    Mar 2011
    المنطقة
    Egypt-Alexandria
    ردود
    283
    والله ياجامعة انا مش متحيز للمايا بس انا قعد مع الماكس وجهته صعبة والمايا احلي وجهة برنامج جرافيك عجبتني انا جربت تصميمات علي كل برامج الثري دي ماعدا برنامج سوفت ايمج فلقيت المايا اقوي من حيث الثلاثه والاماكنيات ولكن هو مش قوي في جزء الطبيعة وبالتالي نزلت بجانبه برنامج فيو 9 شكراااااااااا

  19. #19
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    انا مجرب الاثنين ... المايا حلو والماكس حلو وانا بطلت فكرة التعصب لبرنامج دي

    المايا ميزته انه فكر واحد زي ما قال ابوعادل السستمز اللي فيه بارتكل وديناميك وان بارتكل وهير وغيره كلها شبه بعض تقريبا في القوائم مع اختلافات حسب السستم مما يسهل عليك الموضوع كثيرا

    لكن الماكس اريح واكثر بساطة في حجات كتير زي المودلنج والتكشرنج انا رأيي الابسط والاقوى والاسرع
    الموديفايرز ميزة جيدة للماكس بتسهل الشغل في حجات كتير جدا.
    والبيبيد والكات فيهم مميزات مش موجودة في اي سكربت ريج موجود بالمايا من footstep لانسان وحيوان بل تصل في الكات لفوت ستب خاصة بال female , male
    والموشن ميكسر الذي تتمكن فيه من دمج حراكات مع حركات او تدمج شوتين في بعض كأنك في برنامج مونتاج
    تحكم افضل باجزاء الجسم عن طريق كوبي وبيست لحركات من اجزاء جسم تحددها وايضا ميرور

    يعني الماكس مودلنج وتكشرنج والجزء بتاع الريجات الجاهزة بيبيد وكات .... ده ابسط كونسبت واسرعهم لاي برنامج ثري دي حتى الان
    وهذا يفسر شعبية الماكس في المعماري والكارتون عندنا في السوق العربي.

    الديناميك من زمان قولنا الريكتور عقيم شويتين والمايا طبعا متفوق في السرعة والبساطة ... بس الاصدار ده 2011 كان في سستم جديد للديناميك والاصدار 2012 في تطوير للستم ده بحيث يخدم كل الاغراض بالاضافة لسكربتات مميزة جدا فيها كل ما تحتاج له كال rayfire وشغالة على كذا سستم باعداداتها الخاصة وجامع كل حاجة تحتاجها فيها.

    البارتكل برده المايا بارتكل احلى حاجة فيه مبيتاثرش بكثرة البارتكل قوي زي الماكس لكن التحكم في الماكس في البارتكل احسن لانه لا يعتمد على الفورسيس وبعض الاعدادات بجانبها وبس... وبرده لسه انا اول ما هفضى هكمل اسطوانات بارتكل اليكس الفاريز بس يارب تخلص دونلود الاول

    المايا فيه الفلويد سستم سريع وجامد جدا واسرع من الفيوم اف اكس ... لكن الفيوم اف اكس اقوى طبعا بمراحل في الوصول النار والانفجارات بدون تعب كثير والنتيجة اكثر واقعية ... ومعلش بقارن بلجن لكن انا بعتبره من اساسيات الماكس وانا بقارن المتاح للجميع

    المايا فيه الفيزور والبيت افكت ودي ميزة هايلة .

    المايا من احلى المميزات فيه بجانب الترابط هو الهوت بوكسيس والواجهة المميزة والسبب ده هو اللي مخلي الماياويين يحسوا ان الماكس اصعب او ابطئ .
    انا عن نفسي بفتقد الهوت بوكس في الماكس بس لقيت اسكربت فيه هوت بوكس في scriptspot.com وهجربه
    بس للعلم لا افتقد الواجهة واظن واجهة الماكس بدون كثرة القوائم جميلة ايضا بحالها الحالي

    والنسخ الجديدة هتعمل توازنات جديدة وهتعوض ضعف الماكس في موضوع الديناميك مثلا وهتعوض نقص المايا في لبيبيد جاهز تحكماته افضل
    والله اعلم ايه اللي هيحصل
    لكن اقول برده كل الطرق تؤدي الى روما وكله مفتح على بعضه وكله مفيد والبرنامجين جامدين وفي برامج تانية صاعدة برده تستحق الاهتمام مش لازم مايا او ماكس والصراع التاريخي ده

  20. #20
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة doctor3d معاينة الرد
    انا مجرب الاثنين ... المايا حلو والماكس حلو وانا بطلت فكرة التعصب لبرنامج دي

    المايا ميزته انه فكر واحد زي ما قال ابوعادل السستمز اللي فيه بارتكل وديناميك وان بارتكل وهير وغيره كلها شبه بعض تقريبا في القوائم مع اختلافات حسب السستم مما يسهل عليك الموضوع كثيرا

    لكن الماكس اريح واكثر بساطة في حجات كتير زي المودلنج والتكشرنج انا رأيي الابسط والاقوى والاسرع
    الموديفايرز ميزة جيدة للماكس بتسهل الشغل في حجات كتير جدا.
    والبيبيد والكات فيهم مميزات مش موجودة في اي سكربت ريج موجود بالمايا من footstep لانسان وحيوان بل تصل في الكات لفوت ستب خاصة بال female , male
    والموشن ميكسر الذي تتمكن فيه من دمج حراكات مع حركات او تدمج شوتين في بعض كأنك في برنامج مونتاج
    تحكم افضل باجزاء الجسم عن طريق كوبي وبيست لحركات من اجزاء جسم تحددها وايضا ميرور

    يعني الماكس مودلنج وتكشرنج والجزء بتاع الريجات الجاهزة بيبيد وكات .... ده ابسط كونسبت واسرعهم لاي برنامج ثري دي حتى الان
    وهذا يفسر شعبية الماكس في المعماري والكارتون عندنا في السوق العربي.

    الديناميك من زمان قولنا الريكتور عقيم شويتين والمايا طبعا متفوق في السرعة والبساطة ... بس الاصدار ده 2011 كان في سستم جديد للديناميك والاصدار 2012 في تطوير للستم ده بحيث يخدم كل الاغراض بالاضافة لسكربتات مميزة جدا فيها كل ما تحتاج له كال rayfire وشغالة على كذا سستم باعداداتها الخاصة وجامع كل حاجة تحتاجها فيها.

    البارتكل برده المايا بارتكل احلى حاجة فيه مبيتاثرش بكثرة البارتكل قوي زي الماكس لكن التحكم في الماكس في البارتكل احسن لانه لا يعتمد على الفورسيس وبعض الاعدادات بجانبها وبس... وبرده لسه انا اول ما هفضى هكمل اسطوانات بارتكل اليكس الفاريز بس يارب تخلص دونلود الاول

    المايا فيه الفلويد سستم سريع وجامد جدا واسرع من الفيوم اف اكس ... لكن الفيوم اف اكس اقوى طبعا بمراحل في الوصول النار والانفجارات بدون تعب كثير والنتيجة اكثر واقعية ... ومعلش بقارن بلجن لكن انا بعتبره من اساسيات الماكس وانا بقارن المتاح للجميع

    المايا فيه الفيزور والبيت افكت ودي ميزة هايلة .

    المايا من احلى المميزات فيه بجانب الترابط هو الهوت بوكسيس والواجهة المميزة والسبب ده هو اللي مخلي الماياويين يحسوا ان الماكس اصعب او ابطئ .
    انا عن نفسي بفتقد الهوت بوكس في الماكس بس لقيت اسكربت فيه هوت بوكس في scriptspot.com وهجربه
    بس للعلم لا افتقد الواجهة واظن واجهة الماكس بدون كثرة القوائم جميلة ايضا بحالها الحالي

    والنسخ الجديدة هتعمل توازنات جديدة وهتعوض ضعف الماكس في موضوع الديناميك مثلا وهتعوض نقص المايا في لبيبيد جاهز تحكماته افضل
    والله اعلم ايه اللي هيحصل
    لكن اقول برده كل الطرق تؤدي الى روما وكله مفتح على بعضه وكله مفيد والبرنامجين جامدين وفي برامج تانية صاعدة برده تستحق الاهتمام مش لازم مايا او ماكس والصراع التاريخي ده
    حياك الله اخوي دكتور
    كلام مهم جدا
    وانا شكلي ساصبح من انصار المودو قريبا ونخرج من هالصراع التارييخي هههه
    جزاك الله خيرا
    موقعي
    http://3dextract.weebly.com/index.html
    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم






Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل