Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

شاهد شاف كل حاجة ^_^

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة ::حامل المسك:: مشاهدة المشاركة
    اخي نادر بارك الله فيك

اعتذر اني لم ارى ردك للاخر

بس في شخص نصراني عمال ينزل في مواضيع تهاجم الاسلام و المسلمين وتثير الفتنة واكتر من مره اكلمه واحذره

من عدم اثارة الفتنه وهو مافيش فايده

وذكرت اكتر من مره ان المنتدى فيه نصارى بنحترمهم ولم نفسك ومش عايز

ويلغت الادارة عن اسائة وبرضه مافيش فايده وتجاهلنا مواضيعه برضه مافيش فايده

الحل ايه في رأيك.... ؟

اكيد اننا ما نتدناش لمستواه بس لازم رد فعل

واعتذر لك مره اخري

وفقنا الله واياك لما يحب ويرضى
    ولا يهمك طبعا اخي باسم .. وانا ارجع السبب الاساسي لتراخي الاداره لانه لو لم يكن هذا ماكانت تلك المواضيع موجوده الان .. واعرف ان الموضوع قد يكون استفز كثيرا من الناس منهم انا ولكن اتمنى ان يكون هناك ردع حقيقي لتلك المواضيع .. زي قانون البلطجه كده

مش يحذفوا اطراف الحشيش دي احسن ولا ايه رأيك

موضوعك رد فعل على ايه ؟ على شخص وضع فيديو مثلا لأحد المسلمين يسب النصارى ؟
      وضع كلام اتهم فيه السنة النبوية كلها لما اتكلم عن العنعنة
      يعنى اتهم دين بحالة لم يكتفى باتهام الشيخ كشخص

ولو انت ردة فعلك صحيحه وانت شفت موضوع خارج وخارق للقوانين يبقى ماتعملش موضوع زيه بل تحاول تراسل من يقوم بحذفه ولا اعتقد ان هناك من يتراخى في هذا ...

والمثل اللي انت ضربته مينفعش لان الهجوم المعنوي غير الهجوم المادي واللي كان المفروض يحصل انك تبلّغ حد باللي معجبكش وشايف انه خارق للقوانين ومسيئ للاسلام او لشخصيه عامه ... يبقى ليه تخرق القانون زيه لو محدش قال انه على حق ؟
      الهجوم اسمه هجوم , وشوفلي مكتوب فى انهي كتاب ان فيه فرق بين هجوم وهجوم , الهجوم هجوم يا سيد..
      بالنسبة لموضوع خرق القانون فأنا مردتش في وقتها.. لأنى مبحبش أخرق القانون
      أنا إستنيت مدة كافية جدا ..
      لعل الإدارة تحذفه قبل ما أحط الموضوع
      ولما ملقتش حذف وضعت الموضوع بالمثل لغاية ما يتحذفوا الإتنين سوا

شيئ اخر لو كل الناس هتتعامل بعد كده بنفس الطريقه فلان حط موضوع مسيئ لفلان احط انا موضوع مسيئ لعلان هتبقى الحكايه معجنه من غير رقابه ..
      نفس الكلام
      هو لم يسيء لفلان وإنما أساء لدين قبل أن يسيء لشخص , وأعتقد أنا مكنتش هحط الفيديو لو هو محطش موضوعه ..
      فالبادىء أظلم

وانا اعتب بشده على الاداره في التراخي من كل النواحي في الفتره الأخيره .. لكن معتقدش انك ممكن تبعت لينك الموضوع لمشرف وميقفلوش ؟!
      اللي بدأ بالهجوم يسكت وأنا هبطل دفاع
      وساعتها هطبق .. وإن جنحوا للسلم
      عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
      1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
      2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
      3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
      4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
      5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

أطلب حذف جميع المواضيع السياسية والدخول الغير المسبوق للديانات في الوضع الراهن

لأنها مفسدة للجميع واشعال نار الفتن بين أخواننا العرب

كفاية علينا كوارث الطبيعة والزلازل والبراكين من كل نحو وصوب ......

ارحموا ما في الأرض يرحمكم من في السماء

المشاركة الأصلية بواسطة Mr.ALDO مشاهدة المشاركة
          علي اساس انك هتبقي عارف اكتر مني
          علي العموم اﻷباركة دي عصير عنب من غير و ﻻ نقطة كحول اطمنت كدة ؟؟؟
          شككتنى فى اللى أنا عارفه
          روحت أتأكد من موقع نصرانى لقيتهم كاتبين كحول

ومع ذلك مش هنسيب الأصل ونمسك الفرع
          الخلاصة إنها كلها أشياء بتذهب العقل
          3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى

المشاركة الأصلية بواسطة zoomcroom مشاهدة المشاركة
            شككتنى فى اللى أنا عارفه
            روحت أتأكد من موقع نصرانى لقيتهم كاتبين كحول

ومع ذلك مش هنسيب الأصل ونمسك الفرع
            الخلاصة إنها كلها أشياء بتذهب العقل
            و مالو اتاكد مكان ما تحب تتاكد و اعرف اللي انتا عايز تعرفوا براحتك
            وواضح ان دمك خفيف ما شاء الله
            إن كان الله معنا فمن علينا

موضوعك رد فعل على ايه ؟ على شخص وضع فيديو مثلا لأحد المسلمين يسب النصارى ؟
              وضع كلام اتهم فيه السنة النبوية كلها لما اتكلم عن العنعنة
              يعنى اتهم دين بحالة لم يكتفى باتهام الشيخ كشخص

ولو انت ردة فعلك صحيحه وانت شفت موضوع خارج وخارق للقوانين يبقى ماتعملش موضوع زيه بل تحاول تراسل من يقوم بحذفه ولا اعتقد ان هناك من يتراخى في هذا ...

والمثل اللي انت ضربته مينفعش لان الهجوم المعنوي غير الهجوم المادي واللي كان المفروض يحصل انك تبلّغ حد باللي معجبكش وشايف انه خارق للقوانين ومسيئ للاسلام او لشخصيه عامه ... يبقى ليه تخرق القانون زيه لو محدش قال انه على حق ؟
              الهجوم اسمه هجوم , وشوفلي مكتوب فى انهي كتاب ان فيه فرق بين هجوم وهجوم , الهجوم هجوم يا سيد..
              بالنسبة لموضوع خرق القانون فأنا مردتش في وقتها.. لأنى مبحبش أخرق القانون
              أنا إستنيت مدة كافية جدا ..
              لعل الإدارة تحذفه قبل ما أحط الموضوع
              ولما ملقتش حذف وضعت الموضوع بالمثل لغاية ما يتحذفوا الإتنين سوا

شيئ اخر لو كل الناس هتتعامل بعد كده بنفس الطريقه فلان حط موضوع مسيئ لفلان احط انا موضوع مسيئ لعلان هتبقى الحكايه معجنه من غير رقابه ..
              نفس الكلام
              هو لم يسيء لفلان وإنما أساء لدين قبل أن يسيء لشخص , وأعتقد أنا مكنتش هحط الفيديو لو هو محطش موضوعه ..
              فالبادىء أظلم

وانا اعتب بشده على الاداره في التراخي من كل النواحي في الفتره الأخيره .. لكن معتقدش انك ممكن تبعت لينك الموضوع لمشرف وميقفلوش ؟!
              اللي بدأ بالهجوم يسكت وأنا هبطل دفاع
              وساعتها هطبق .. وإن جنحوا للسلم
              هو الموضوع عامل زي الاخذ بالثأر في الصعيد كده .. مينفعش يكون الموقع حاططلنا قانون واحنا نخرقه بحجه ان في معتدي عمل بالمثل .. يبقى مفيش فايده من القانون بقى ..

لكن انا معاك في ان الحكايه كان ممكن تتلم لو حد حذف الموضوع وانت فعلا انتظرت فتره قبل ما ترد عليه ودي مشكلة الاداره بردو

والاساءه الى الاديان ان كان قصده كده فعلا شيئ خارق لقوانين العضويه .. واغلب مواضيع هذا العضو منذ البدايه تثير الفتنه من البدايه وهذا شيئ متفق عليه ... وهذا لاحظته في جميع مواضيع المدونه تلعب على هذا الوتر

لكن في النهايه عدم تطبيق القوانين هو اللي ادى لكل ده .. واتمنى فعلا ان يتطبق كل القوانين دي

الورق من سنة 80 يعني مخطوطات يعني جابوا مكتوبة امتى ؟

الموضوع ده محير ... عامة مهما كان الحل مكانش هدم الكنيسة كلنا ضد ذلك

لكن في مؤاخذات كثيرة على الكنيسة الارثوذوكسية خصوصا وانا اعتقد انها دولة داخل دولة ويجب ان يحل هذا الموضوع بجانب مطالب المسيحيين طبعا .

اوضح اكتر يعني اقامة قسم من وزارة الاوقاف للاوقاف المسيحية ده اسمه مساواة على الاقل منسمعش بالكلام ده وايضا المحاكمات الكنسية وغيرها وكل ده من سلطات الدولة والمفروض احنا ندخل عصر سلطة القانون مش حقي بدراعي اللي لسه ماشيين بيه سواء مسلمين او مسيحيين.

اخي الكريم الفاضل نادر

انت قطعا اخ عزيز وفوق الراس

بارك الله فيك اخي العزيز

وانا معاك لا بد من رادع طبعا

وفقنا الله واياك لما يحب ويرضى اللهم امين
                  لا عزة إلا بالكتاب و السنة
                  :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
                  وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
                  :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
                  ::

::موقعي::
                  لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

مستر ألدو اعتقد القمس عبد المسيح قال فى لقائه انهم عندهم خمرة فى الكنيسه علشان الاباركة يعنى بيضعوها فى الاباركة يبقى ازاى عصير عنب بس ؟؟
                    ممكن توضح ولا هو القمس غلط ولا ايه ؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                      مستر ألدو اعتقد القمس عبد المسيح قال فى لقائه انهم عندهم خمرة فى الكنيسه علشان الاباركة يعنى بيضعوها فى الاباركة يبقى ازاى عصير عنب بس ؟؟
                      ممكن توضح ولا هو القمس غلط ولا ايه ؟؟
                      هيا بيتقال عنها خمر كمسمي لكن هيا فعليا عصير عنب غير متخمر
                      حتي من الحاجات اللي فالقداس الكاهن بيشمم الخدام اللي جنبو (اللي بيبقوا ﻻبسين ابيض) اﻷزازة قبل متيتم استخدامها عشان يتاكدوا انه مش متخمر و لو حصل و شمو ريحة كحول الأزازة بتستبعد و يجيبوا واحدة تانية
                      و علي فكرة قمص بالصاد

المشاركة الأصلية بواسطة Mr.ALDO مشاهدة المشاركة
                        هيا بيتقال عنها خمر كمسمي لكن هيا فعليا عصير عنب غير متخمر
                        http://st-takla.org/Coptic-Faith-Cre...rka__Wine.html

فى فرق بين التخليل والتخمير
                        أنت تقصد غير مخلل
                        إنما هو خمر

صباحو كدب

http://st-takla.org/Coptic-Faith-Cre...rka__Wine.html

فى فرق بين التخليل والتخمير
                          أنت تقصد غير مخلل
                          إنما هو خمر

صباحو كدب
                          قلتلك انا مش بكدب و بﻻش الطريقة الفاشلة دي
                          انا كاتب ايه فاﻷول ؟؟؟؟؟ "فعليا" يعني لحد ما مقدرة الشم عند اتنين مش واحد كمان بتجيب و اسف يا سيدي علي الخطا المطبعي الغير مقصود ده
                          و بعدين مدام انتا شاطر اوي و بتطلع من المواقع اهو مقرتش فالموقع كلمة "ليس نبيذ" ؟؟!!! و مقرتش برضو " اضافة الماء" ؟؟؟!!! و مقرتش برضو "نقاوة الأباركة وعدم ميلها للتخليل" ؟؟ََََََ!!! و برضو مقريتش "ألا تكون الاباركه من الخمور المطبوخة بالنار" ؟؟؟؟؟!!!!!!

مستر الدو

انا مسلم وكان عندي سؤالين لو سمحت ومش هناقشك فيهم علشان ما تزعلش او ممكن تكون مش عارف

اولا : بالنسبه للاباركه/ ازاي بتكون خمره وتتحول لدم المسيح ؟؟؟ هو مش المفروض ان دم المسيح بيكون طاهر و مقدس؟؟

ثانيا ليه كلمة الاباركة او كتير من كلام الانجيل باليوناني وبعدين اتعرب ؟؟؟ هو مش عيسى عليه السلام عربي ليه الكلام مش بالعربي؟؟؟

لو مش حابب ترد انت حر طبعا

وصدقني اسئلتي دي انا ما اقصدش بيها حاجه انا فعلا مش عارف ولو حبيت تسأل وتجاوبني مافيش مشكله

شكرا لك
                            لا عزة إلا بالكتاب و السنة
                            :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
                            وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
                            :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
                            ::

::موقعي::
                            لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

مع احترامي للاقباط واحترامي لاخواني المسلمين المفقوعيين من تضليل اصدقائنا الاقباط ولكن....
                              بالنسبة للمسلمين احنا مالنا اذا كان في الكنيسة خمرة ولا عصير عنب ولا ملابس داخلية ....هو احنا هنخاف علي حرمة الكنيسة اكثر من الاقباط نفسهم ....يحطوا اللي يحطوه ويشربوا اللي يشربوه حتي لو كانت مخدرات بداخل الكنيسة
                              اما بالنسبة للاقباط ما لا يرضيه المسلمين وانا اولهم ادوات اسحر والشعوذة بداخل الكنيسة مقترنة بكشوف اسماء المسلمين واسماء امهاتهم....ليه وباني حق تفعلون ذلك....مالكم ومال المسلميين واسماء اماهاتهم....وعمل سحر سفلي لهم.....هذا ما يغضب وبحق...وياريت محدش يقولي ده كذب ومفيش اسماء مسلمين ولا ده كان علشان ندعليهم في صلاتنا.....هذا كذب وعار ان يفعل ويقول ذلك رجال دين مسيحي
                              واذا اقررتم بصحة ذلك وقلتم انكم ستحاسبون رجال الكنيسة علي ذلك فكيف بعد ذلك ستصدقون رجال دينكم القبطي بعد كشف تلك الواقعة وهم اعلي سلطة في الاقباط(رجال الدين)
                              عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
                              (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))
                              وقال اجدادنا الادب فضلوه عن العلم يعني جاهل مؤدب افضل من عالم غير مؤدب

[
                                يا باشا طول ما السؤال باحترام و من غير تهكم او هجوم غير مبرر يبققي اشطة
                                المشاركة الأصلية بواسطة ::حامل المسك:: مشاهدة المشاركة

اولا : بالنسبه للاباركه/ ازاي بتكون خمره وتتحول لدم المسيح ؟؟؟ هو مش المفروض ان دم المسيح بيكون طاهر و مقدس؟؟
                                طبعا طاهر و نقي و ما احنا اتفقنا انو مش خمر بقي د انا جاوبت عليه قبل ردك مينزل بفسوه

quote[=::حامل المسك::;1879512]

ثانيا ليه كلمة الاباركة او كتير من كلام الانجيل باليوناني وبعدين اتعرب ؟؟؟ هو مش عيسى عليه السلام عربي ليه الكلام مش بالعربي؟؟؟
                                [/quote]
                                مين قال انو كان عربي اساسا ؟؟؟ اساسا هو اتولد فلسطين ايام اللغة اﻷرامية
                                و بالنسبة ليه هيا يونانية و كدة ﻷن لغة المصريين كانت ايه اساسا ؟؟ الديموطيقية و بعدين العصر اليوناني فمصر دخلت مع اللغة دي كلمات يونانية حلو فا الوقت ده تقريبا بقت الغة المصرية مزيج من ده و ده بنسبة اكبر للمصرية طبعا اوك وو فالوقت ده اتحطت الطقوس و كدة فا اتحطت بالمصصرية طبعا اللي زي ما اتفقنا مزيج
                                بس كدة

يعمل...
                                X