Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

░▒▓█ ماذا أخترا ... ماكس ام مايا ..؟؟ █▓▒░

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ░▒▓█ ماذا أخترا ... ماكس ام مايا ..؟؟ █▓▒░

السلام عليكم ...

السؤال ده بيتسال اكتر ما بنسال الساعه كام
    هو طبعا موضوع مهم جدااااااااااااا ... بس قبل ما تقرا وقبل ما تكتب رد ... ((انا بتكلم علي مستوي الشركات العالمية و حتي شركات هوليوود)) ... يعني الموضوع مش وجهة نظر شخصية ... ولا حتي انا بحب ايه ..؟؟؟ و يبقي هو ده احسن برنامج في الدنيا ..؟؟

تمام ؟؟
    يلا بينا .... انا كتبت قبل كده عن الموضوع ده وكان ردي

اولا ... السلام عليكم

ثانيا ... شوف يا صديقي ...
    الماكس والمايا ... لهم انتشار قوي جدااااااااااااا حول العالم ... سواء في الوطن العربي او اوروبا وامريكا ... الخ الخ ...
    بس لو انت بتتكلم علي الشغل اللي بجد ... في حد فاصل بين البرنامجين ... وده متبع برة ...

1) الافلام .. (مثل lord of the rings,avatar ... ده بيتعمل مايا ... ومجموعه من البرامج الاخري (XSI \ Houdini)
    2) ال Games ... والاعمال المعماريه ... ده بيتعمل بالماكس ...
    ((يمكنك تاكد من الكلام ده حتي من علي linkedin في الوظائف في ال job descriptions))

ده مش معناه ان المايا ماتعرفش تعمل games ...!! ولا الماكس ما يعرفش يعمل Visual effects ولا يستخدم بشكل عام في الافلام ...!! اكيد مش قصدي كده ...!!
    انا قصدي ((بناء عما يحدث في ارض الواقع في هوليوود)) ان الماكس والمايا ... كلاً منهم له استخدامه ... وقوته ... اذن ...!! استخدم كل برنامج في المكان اللي المفروض يبقي فيه ...

تعالي بقي نتكلم في سؤالك ...
    ايهما اختار ...؟؟ دايما ارد علي اي شخص يسال السؤال ده ... بسؤال ...!! انت قطعت شوط قد ايه في الماكس ..؟؟ لو انت قطعت شوط وبنيت خبرة ... بس لسه امامك اشياء تنقصك فيه ... ؟؟ اذن ... انصحك وبشده استمر في الماكس ... اكمل طريقك ... وخد خبرتك ... فالماكس والمايا ((كا ادوات واستخدام)) تقريبا واحد ...!!

الا اذا انت حبيت تتخصص في جزئيه في ال 3D ووجدت ان الماكس به قصور في الجزئية دي .... ووجدت ان المايا اقوي منه فيها ... يبقي طبعا فكر جديا بالتحويل ... ((((((((((عشان تكمل خبرتك وفي هذا الوقت ... المايا بتكمل طريق انت بالفعل مشيت فيه وبنيت عليه خبرة ... وفي نفس الوقت ... تساعدك علي الوصول لهدفك))))))))))

لكن لو قطعت شوط بسيط جدااااااااااا ... او لو لم تبدء في اي واحد منهم ... !! هنا ممكن اقولك تفكر ... انت عاوز ايه ..؟؟ هل بتحب ال Games والشغل المعماري اكتر ..؟؟ ولا نفسك تشتغل في افلام ((برة مصر)) وهدفك تخرج برة مصر وفي يوم من الايام تشتغل في اوروبا ولا امريكا ... وتشتغل في افلام ...؟؟

المايا ... من اهم برامج صناعة الافلام ...
    الماكس ... اقوي برنامج متخصص بال Games والشغل المعماري
    ((يمكنك تاكد من الكلام ده حتي من علي linkedin في الوظائف في ال job descriptions))
    بالنسبة للسؤال اللي 99% من الناس هاتساله دلوقتي ...؟؟
    بس ال fumeFX والداينامكس بتاع الماكس ((البلج انز)) واقعي جدا واقوي من المايا ...؟؟ ازاي بقي بتقول ان الافلام ((بس)) للمايا ...؟؟

الاجابة ((برضو في رد سابق))
    الصراحة ... ال fumeFX والكلام ده ... افضل من ال fluids في المايا ... لانه ازكي ..!! واسرع للوصول لنتايج ... من المايا ..!!
    لان المايا تقدر تعمل كلللللللللل اللي بيعمله FumeFx بس هتلاقي نفسك هتاخد وقت طويل حبيتين .... للوصول لنتيجه محترمة ...!!

بس انت عاوز الحق ..!! ((وده اللي اخدت بالي منه مأخرا ....!!)) عاوز Effects بجد ؟؟؟ خش houdini ...!!!!!!!!!!!!!!
    ادي العيش لخبازة ...!!! الجدع ده حيوان effects ...!!! بجد ...!!! ولما بيطلبو حد يشتغل Visual effects في الخارج بيطلبوه houdini لا مايا ...!! ولا ماكس ...!!!
    نستخلص الاتي
    انك لو فعلا عاوز ((تحترف علي المستوي العالمي)) مجال الافلام ... اتجه للمايا
    انك لو فعلا عاوز ((تحترف علي المستوي العالمي)) مجال الالعاب والمعماري ... اتجه للماكس
    انك لو فعلا عاوز ((تحترف علي المستوي العالمي)) مجال المؤثرات المرئيه ... اتجه للهوديني

هذا ما يحدث علي ارض الواقع "في العالم" ... وده انا بكتبه عشان بس الناس لو عاوزة تبقي محترفه لازم لازم لاااااااااااااااااازم تشوف المحترفين ((اللي هم الاجانب - بحكم انهم سابقينا وهم اللي عملو البرامج دي وهم الناس اللي في مقدمة المجال)) ازاي هم رؤيتهم للامور ... ونبتدي نمشي في هذا الاتجاة

لحد ما ربنا يكرمنا كده ... ونقدر نوصلهم ... ثم ((احنا)) اللي نحط standards بتاعتنا ... ((بس لما نثبت بافلامنا والعابنا وبانتاجنا في صناعة الجرافيكس)) اننا افضل ... ساعتها فقط ... ممكن نفرض ووجهة نظرنا ...

ياريت لو في حد عاوز يضيف رد فيه اعتراض علي الكلام ده ... ياريت يرسل مع رده job description ((شرح مفصل لمهام وظيفه)) لشركة عالميه بتطلب عكس اللي انا ضفته ده ...
    يعني لو مثلا digital domain طالبه vissual effects artist مثلا بيشتغل ماكس فقط وليس هوديني
    مثلا iLM طالبه shading artist OR lighting TD بيشتغل ماكس للعمل في فيلم ...؟؟؟
    او مثلا شركة Blizard طالبه Maya 3D artist للعمل في لعبة جديده ...؟؟

ياريت الكلام ده ممكن يساعد ناس في اتخاذ قرار صحيح ..ز انه ياخد خطوة صحيحه ((وجاده)) في الاتجاه اللي هو عاوز يحترفه ...

والله المستعان
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

السلام عليكم ...

احنا عاوزين نتكلم علي موضوع مهم جداااااااااا ناس كتيرة جدا فهماه غلط ... انا نفسي كنت فاهمه غلط ..!! :shamed::
    هو ايه مطلوب عشان ابقي effects artist ..؟؟

الكل بيحاول انه يعمل مؤثرات بأي برنامج هو شايفه مناسب ..!! بس عمرك ما فكرت تفهم هو ((العالم)) بيطلب ال effects artist يكون مهامه ايه ..؟؟

مش ممكن تكون انت عمال بتنفخ في اربه مخرومة "مثل مصري معناه انك تملئ كيس بالهواء بفمك ... وهو اصلا مقطوع...!!"
    عشان انا فكرت نعمل موضوع نفهم الناس هو ايه المفروض يكون ...

بس انا هاتكلم بمفهوم جديد تماما ..!! اننا نجيب application من digital domain..!!! ونشوف هم طلبين ايه ..؟؟؟ ونبتدي نوجه نفسنا الي اللي هم طلبين ... عشان نبقي مشين علي الطريق الصحيح ...

Education, Experience, and Skills Required:
    ● 3+ years experience as an FX Artist creating photo-real effects elements for feature films.
    ● Degree in Animation, Arts, Fine Arts or equivalent production experience.
    ● Degree in Computer Science, Engineering or Mathematics a plus.
    ● Expert knowledge of any/all of the following; rigid body and particle dynamics, volume modeling and rendering, procedural geometry generation and fluid dynamics.
    ● Strong understanding of physical dynamics and natural phenomena.
    ● Production experience working in Houdini and/or Maya is required.
    ● Working experience with one or more other professional software packages such as 3D Studio Max or Real Flow is a plus.
    ● Requires strong technical and communication skills within a show structure.
    ● Firm understanding of effects production pipelines. Python scripting is a plus
    ده ال PDF بتاع وظيفةeffects artist @ digital domain

هنكتشف شيء عجيب ..!!
    فالاصل في الموضوع هو ال houdini ... في ال effects .... اما الماكس والريل فلو ((بيعتبروه plus...!!)) مش الاصل ...!!

وحتي المايا ...!! مش اساسي اوي ...!! هم طالبينه هنا ... بس انا متأكد ان لو 2 قدمو للوظيفه دي ... والاتنين محترفين مووووووت واحد مايا والتاني هوديني ...!! هاياخدو الهوديبني ..!!!
    لاني وجدت شركات كتيرة اوي بتتكلم عن الهوديني is a MUST ...!! اما المايا is a plus ...!!
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com

المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة

انك لو فعلا عاوز ((تحترف علي المستوي العالمي)) مجال الافلام ... اتجه للمايا
      انك لو فعلا عاوز ((تحترف علي المستوي العالمي)) مجال الالعاب والمعماري ... اتجه للماكس
      انك لو فعلا عاوز ((تحترف علي المستوي العالمي)) مجال المؤثرات المرئيه ... اتجه للهوديني

شكرا عزيزي حازم .. توضيح ممتاز

نقدر توضيحك هذا و لأنك مشرف فانك لا تريد ان تكون متحيز لبرنامج محدد نظرا لموقعك بالادارة ..

سؤال : الذي نعرفه ان مجال الالعاب يحتاج low poly كاركتر و اجسام ..

و يعتمد كثير على النورمال ماب لكي يخرج صور قليلة الفيرتكس بتفاصيل كبيره ..

و ايضا بحاجه لانميشن لتحريك الشخصيات ..

و كل هذا ممكن ان يعمله المايا و بكفائة اكبر من اي برنامج آخر ..

المؤثرات المرئية : ممكن ان يكون الهوديني قوي من هذه الناحية .. و لكن ..:

المايا ممكن ان يضاهيه بالمستوى .. بالاضافه الى ان العمل بـ بيئة واحده افضل بكثير و اسرع لتنفيذ العمل ..

يعني لكي تتفاعل هذه المؤثرات مع الاجسام يفضل ان يكون العمل داخل بيئة واحده .. مثل المايا او الهوديني ..

و بما ان المايا افضل بالمودل و الانميشن و ايضا يضاهي الهوديني بالمؤثرات ,, اذا المايا هو الافضل ..
      حكمة هندية
      من أراد النجاح في هذا العالم
      عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
      النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة
        شكرا عزيزي حازم .. توضيح ممتاز

نقدر توضيحك هذا و لأنك مشرف فانك لا تريد ان تكون متحيز لبرنامج محدد نظرا لموقعك بالادارة ..

سؤال : الذي نعرفه ان مجال الالعاب يحتاج low poly كاركتر و اجسام ..

و يعتمد كثير على النورمال ماب لكي يخرج صور قليلة الفيرتكس بتفاصيل كبيره ..

و ايضا بحاجه لانميشن لتحريك الشخصيات ..

و كل هذا ممكن ان يعمله المايا و بكفائة اكبر من اي برنامج آخر ..

المايا ممكن ان يضاهيه بالمستوى .. بالاضافه الى ان العمل بـ بيئة واحده افضل بكثير و اسرع لتنفيذ العمل ..

يعني لكي تتفاعل هذه المؤثرات مع الاجسام يفضل ان يكون العمل داخل بيئة واحده .. مثل المايا او الهوديني ..

و بما ان المايا افضل بالمودل و الانميشن و ايضا يضاهي الهوديني بالمؤثرات ,, اذا المايا هو الافضل ..
        صديقي العزيز ابو نواف ...
        واضح انك لم تقرأ المقطع ده من الموضوع
        ده مش معناه ان المايا ماتعرفش تعمل games ...!! ولا الماكس ما يعرفش يعمل Visual effects ولا يستخدم بشكل عام في الافلام ...!! اكيد مش قصدي كده ...!!
        انا قصدي ((بناء عما يحدث في ارض الواقع في هوليوود)) ان الماكس والمايا ... كلاً منهم له استخدامه ... وقوته ... اذن ...!! استخدم كل برنامج في المكان اللي المفروض يبقي فيه ...
        انا مش واقف علي الحياد ... ولا متحيز ... انا باجيب عن سؤال ((زاي ما هو موجود في ارض الواقع العالمي))
        ولذلك اضفت الجزئية دي
        ياريت لو في حد عاوز يضيف رد فيه اعتراض علي الكلام ده ... ياريت يرسل مع رده job description ((شرح مفصل لمهام وظيفه)) لشركة عالميه بتطلب عكس اللي انا ضفته ده ...
        وعشان يبقي كلمنا واقعي ... لازم مايبقاش وجهات نظر ... هات من الواقع ... واعرض ...
        انا متابع الوظائف علي Linked in باستمرار .... لو انت متابع ((عن طريق اشتراكك في جروب maya usersو جروب
        visual effects td , autodesk maya ,,,, وغيرو وغيرو ..... هتلاقي كل الشركات بتطلب ناس للعمل ... Disney... iLM... digital domain .. double negative الخ الخ ... كلللللللللللللللهم كتبين job description بالوضوح جدا ده ...
        هات مثال ل job description يثبت وجهة نظرك ... عشان نفيد بيه الناس ...

بس الموضوع مش بالقياس اللي انت ذكرته ده يا صديقي
        والدليل ... الفرق الرهيب في الكواليتي مابين الاعمال الاجنبيه ((هوليوود)) والاعمال الاخري ..!! ليه ؟؟
        لانهم بيستخدمو ((فقط)) البرنامج في مكانه ... يستفيد من نقطة القوة من كل برنامج في مكانها في العمل ...!!
        Hazem M. Sabry
        VFX Artist
        MBC Creative Service
        ===========
        www.hmsabryworks.com

حاب اوضح نقطة بسيطة... في شي اسمو Focus Market للبرنامج، مش بالضرورة يكون البرنامج اقوى عشان يخترو للالعاب او للافلام.. بتعتمد كم سعر البرنامج للشركات، الPlugins المساعدة للبرنامج، محركات الالعاب على شو بتعتمد... يعني مثال، محرك Half Life 2 بياخذ ملفات ماكس فقط...

ماكس اقدم من مايا بسنتين تقريباً، ماكس بقى متغلب على مايا حتى الاصدار الرابع لمايا، ما كان حد بعرف شو مايا... فشركات الالعاب استخدمت ماكس كبرنامج اساسي لعمل الالعاب خاصة في العاب البلاي ستيشن ١... مايا ظهر بانجاز كبير سنة ٢٠٠٢ بالرسم و الPaintFX الذي هو غير موجود في ماكس حتى الان، و هذا ادى الى الاتجاه الى مايا في صناعة الافلام، و بقى حتى الان باتجاهه للافلام اكثر من الالعاب.

كلام المشرف مزبوط من هاي الناحية، بس هو ما وضح هاد الشي.

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة
            ..........

انا معترض كليا علي الجزئية دي ...
            انا دلوقتي بتعلم هوديني .... وبشجع كل واحد عاوز يتخصص في المؤثرات المرئية التوجه للهوديني

ومن تجربتي ومتابعتي للدروس ((ال introduction)) لاول مرة في حياتي احس ان ضيعت وقتي مع المايا ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            متخيل ..!!!!!!!!!!! اول مرة احس ان المايا غبي في نقاط معينه في طريقة تفكيرة ...!!!!!!!!! وان الهوديني سابقة بالشكل الرهيب ده ((في زكاء وبساطته)) في التنفيذ ..!!!

ده مجرد curve ((وااااااااحد فقط)) معموله copy وموضوع علي particles ويتم تحريكة ب expression غايه في السهوله
            وبكل بساطه اقدر اعدل كميتهم ... واطوالهم ... وتغير كل شيء ...

ده تاثير معمول بكورة واحده metaball وعمولها copy علي plane ... وتم جعلهم يكبر حجمهم ويصغر ب expression فيه noise ... ثم تم جعلهم يأثرو علي plane ((اللي واضح في الفيديو ده)) كانهم sculpt deformer في المايا

ده تجاربي من دروس اسطوانة GNOMON HOUDINI 101 INTERFACE AND WORKFLOW

مش عارف اشرحلك الكلام ده بالرغم من صعوبة ((في الاول)) فهمه بس الكلام ده فكرة تنفيذه بسيطه للغاية ..!! ولو حبيت تنفذ التأثيرات ده في المايا هاتعمل فيلم هندي ...
            خذ في اعتبارك ان الكلام ده كله procedural بمعنا اني ممكن اكتر واقلل واعدل التاثيرات دي بسهوله لا توصف ..!!!!!!!!!!!!
            Hazem M. Sabry
            VFX Artist
            MBC Creative Service
            ===========
            www.hmsabryworks.com

هذا ما عملته فعلا فلقد دخلت في نقاشات كبيره وخناقات اكبر ووجدت شيء غريب
              اذا كان الماكس كبير او المايا كبير فعقلك اكبر
              انت تستطيع استيعاب اكتر من كده بكتير وقصة الوقت المستغرق دى انتا الى بتتحكم فيها مش البرنامج
              يعنى لو انتا مصّر تخلص الماكس فى سنه هتخلصه فى سنه مصّر تخلصه فى شهر هتخلصه فى شهر

انا شايف ان الاهم من البرامج نفسها هو فهمك للتكنيك المستخدم
              فى الموديل
              في اليوفى
              فى الليت
              وهكذا

بعد ذلك يكون تعلم الاداه سهل نسبيا وبييجي مع الوقت مثال

كأنك بتقول بص علشان تروح للحته الفلانية لازم تمشي فى الشارع الفلانى وبعدين تطلع منه على الميدان الفلانى الى ان تصل الى الحته الفلانية

ثم ان فهم الشخص بالظبط الطريق تكون قصة تعلم السواقه مش موضوع كبير ولا حاجه ومش هتختلف كتير من نوع عربيه لنوع عربيه تانيه (المبدأ واحد)

فالمفروض وعلى حسب خبرتى المتواضعه هو ان الواحد يعرف التكنيك على مايا او على ماكس وسيجد بعد ذلك ان تعلم اي برنامج ثريدي ليس بالامر الصعب .

حبيت اضيف بس علشان الناس الى لسه داخله المجال علشان الموضوع يكون متكامل ونقدر نوقف بيه هذه التسأولات

واخلع لك قبعتى يا حازم باشا لتوضيحك الجميل
              تحياتي للجميع
              اّخر اعمالى
              مطعم بالماكس
              كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
              غرفتى بالماكس

ادي العيش لخبازة ...!!! الجدع ده حيوان effects ...!!! بجد ...!!

هههههههههههههههههههه

اعجبتني

حببتنا بالحيوان هوديني ياحازمنا ^ 6
                :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

السلام عليكم ........

انا ليا راى ......

صدفة عجيبة ......... لان انا انتقلت للهودينى من شهر كده تقريبا ............و الحمدلله بسب خبرتى فى المايا ...... قدرت ادخل فيه بسرعة ......

و بأكد الكلام اللى قال انه حاسس انه ضيع وقته فى المايا .......... المايا برنامج فوق الممتاز ....و اللى يقول غير كده يبقى غلطان ..... بس و الله يا جماعة ... الهودينى موضوع تانى خالص .... خاااااالص ..........و هو فوق اى برنامج تانى ............ ده غير الرندر بتاعه بال Mantra بجد رهيب....... و بيطلع نتايج رائعة ...... و كمان انتى بتبنى او تبرمج حاجات كتير من الصفر لو انت مش. عندك .... و تبنى التوولز و الادوات بتاعتك كمان و منغير برمجة لو عاوز ........ و كل حاجة فيه مفتوحة على كل اجزاء البرنامج .......... ده غير ان انت بتتعامل مع اساس البرنامج نفسه ...... ال Nodes بتبنيها و تعمل شبكتك براحتك ......و ممكن تصمم شبكات كتييييير

بس مشكلة الهودينى فى تعليمه .......لانه بصراحة لازم اللى يشتغل عليه حد يبقى فاهم ...لانك هتبنى شبكاتك بايدك ...وبس برضو تقدر تشتغل عليه زى اى برنامج تانى ..... بس مع احترامى كده يبقى ضيعت حاجات كتير فى الهودينى ...... طيب ليه الهودينى مش منتشر .... لأان تعليمه مش سهل زى اى برنامج تانى ...... واللى يشتغل عليه لازم يبقى عنده فكره الخاص .... النقطة التانية فى عدم انتشاره انه اصلا كان معمول لاهل اللينوكس اللى هما اصلا بيفهموا فى الكمبيوتر اكتر من اى حد تقريبا ...........

اما موضوع المودلنج ..... الهودينى قوى جدا جدا فى المودلنج ...... و خاصة الProcedural modelling ........

اللى عاوز يتعلم ...... انصحه بمتابعة دروس شركة CMIVFX ...... و شركة digital tutors ...... و اكيد متابعة دروس peter quint على vimeo ....

عاوزين نفتح منبر للهودينى

مساء الخير

كيف الاحوال ان شاء الله بخير

كيف الحال عزيزي ابو نواف
                    عزيزي الهوديني برنامج مو لكل مستخدم .. برنامج من صنف اخر ..
                    لا يستقطب الا المحترفين ... فقط المحترفين ...
                    والمودلنك فيه اقوى بكثير من المايا والماكس وغيره
                    مثلا عند عمل extrude تضاف نود خاص به تحفظ لاجراء اي افيكت عليها وهكذا
                    ولا ننسى نظام السوائل والكاركتر باكثر من بدلة للانسان والحيوان ونظام البارتكلر (المخيف)
                    والداينمك الواقعي وووووو ... لا لا الرندر .. ثلاث مصيرات محترفة احدها .. renderman
                    لا اعرف كيف بنيت استنتاجك ان المايا افضل !! على كل حال ..
                    اخي حازم كل اللي قلته صحيح ومزبوط مية مية .. لكن ؟؟
                    على نطاق عالمي ..
                    يعني الاخوة اللي يسئلون عن اي برنامج اقوى او اخف او مطلوب للعمل ...
                    اكيد القصد هو العمل على... المستوى المحلي ... مو هوليود ...
                    لذلك ..الاسس التي نستنتج افضليه اي برنامج ... اكيد تختلف 180 درجة عن ما تفضلت به ..
                    ومقاطع الفديو روعة ... تدلل عل احترافية الهوديني ..
                    بالمناسبة .. اقرب برنامج للهوديني او دعنا نقول اخوه ... هو السينما فوردي !!!
                    ومثل هذه المقاطع تعمل ببساطة جدا جدا في السينما فوردي ...
                    اكيد هو السينما ما داخل من ضمن الموضوع هههه .

ياهلااااااااااااااااا حسين لوادري ان مواضيع بهالنوعية تجيبك كان مابين لحظة ولحظة انزل موضوع كذااااااااااااااااا

نورتنااا يارجلللللللللللل

اخيرا اقتنعت ان الهوديني طيب ببساطة لانه جابك هناااااااا

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

بالنسبة للالعاب .. اكيد الماكس سباق .. وما زال
                        بس الالعاب موضوع اكثر تعقيد من البرامج ال3d نفسه
                        واذكر احد الاقراص التعليمية لمحرك unreal قال مخرج اللعبة
                        اننا لا نصنع العاب .. نحن نصنع الاموال .. ههه الملايين ...

المفاهيم تغيرت .. المنصات تعددت ... المحركات القديمة شبه تراجعت بالكامل ...
                        جدير بالذكر ان هناك مراتب لمحركات الالعاب ... ومنها المحرك العملاق Unity3D
                        هذا المحرك ... شبه ... اقول شبه .. حصر نفسه بالسينما فوردي ...

وهذه نقطة تحسب لبرنامج خارج المقارنة الازلية ... ماكس vs مايا ..
                        اخ حازم اتمنى ان تضيع من وقتك ثلاث دقائق لقرائة هذا الموضوع ...

http://www.maxforums.net/showthread....4+%CA%DE%C7%E1

اهلا ابو مايا ...
                          تريد الصدك جابتني هاي الحجاية ... بعد ما ضحكت من كل قلبي

ادي العيش لخبازة ...!!! الجدع ده حيوان effects ...!!! بجد ...!!

هههههههههههههههههههه

اعجبتني

حببتنا بالحيوان هوديني ياحازمنا ^
                          ضحكت ضحك ام علي اكيد كالت بنفسها الرجال اتخبل من كثر الكعدة على الحاسبة ههه

حبيبي حسين

فعلا عالم الثردي مجنون

واذا كان الثريدي جنون اعتبروني اول المجانين هههههههههه

المهم ابشرك دخلت عالم الريجنج بالمااااااااااااااااااااااايا وبقوة فهمت ابو ابوووووووووه

هنا التفاااااصيل

http://www.maxforums.net/showthread....=1#post1879508

ابوعلي نسيت اقولك ههههههههههه

قل لام علي تنتبه عليك مادام عرفت سر من اسرار الجنون

بس تصدق السنما طيب مايسبب جنون مررررريح جداااااااااا بالرندر

يعمل...
                              X