Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لماذا هناك خوف على المادة الثانية من الدستور من قول " لا " ؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لماذا هناك خوف على المادة الثانية من الدستور من قول " لا " ؟؟

السلام عليكم
    هناك كثير من الشيوخ يدعون الناس الى قول نعم حفاظا على المادة الثانية من الدستور ! . يريت حد يفهمنى اكثر قبل الاستفتاء لأن مش فاضل إلا ساعات .

الدستور كدة كدة سوف يتم تغيره سواء قلت نعم او لا . و اذا كنا نخاف على المادة الثانية من الدستور فأولى لنا ان نقول لا لإن " لا " ستضمن ان يستفتى الشعب ذات الأغلبية المسلمة على الدستور وبالتالى لو حدث تلاعب فى المادة الثانية سيرفض الشعب ذلك فى الاستفتاء .

اما لو قلت نعم فسيترتب على ذلك إنتخابات برلمانية لا ندرى من سينجح فيها . فهل سيعود بعض اعضاء الحزب الوطنى باموالهم وبلطجيتهم فى ظل هذا الغياب الامنى ام ماذا ؟

و من سينجحوا فى الانتخابات هم من سيرشحوا من سيكتب الدستور وهم من سيوافقوا عليه دون استفتاء الشعب . فماذا افضل للمادة الثانية من الدستور نعم او لا ؟

MKMS

████████████
    ████████████
    ████████████

My character animation demo reel 2012
    My 3D models at turbosquid

اقول لك ما اعلمه
    لان بعد قبول التعديلات سيكون للأسلامين ( الاخوان و السلفيه و غيرهم ) حصول كبير على مقاعد في البرلمان
    فبتالي سيحدد البرلمان الذي يغلب عليه الاسلامين اختيار لجنه تتقي الله تعمل دستور جديد
    اما النصارى و العلمانيين و الاحزاب الكرتونيه فهي تريد فرصة ووقت اطول حتى تستعد للانتخابات حتي لا يسيطر الاسلاميين على البرلمان
    و النصارى و العلمانيين نفسهم في دستور جديد و بعدها يبدأو يتكلموا في الماده الثانية
    هذا بإختصار
    شــــــارك معـــــنا فـــــي

سواء نعم أو لا ..

الإسلاميين سيكون لهم صوت داخل المجلس ..

لكن المطلوب تحسين الصورة التى نقلها النظام عن الإسلاميين بشكل عام ..

انا لست مصري, واعلم ان هذا الموضوع يعني مصري 100% لكن ان كان صدرك رحب فارجو تقبل رأيي من قراءاتي الشخصية.
        المادة الثانية من الدستور يستحال ان تمس الآن او لاحقاً, لانه يستحيل ان تحصل على 51% من اصوات المصريين ان كانت قرائتي الديموغرافية صحيحة, بان يقولوا لا نريد ان تكون مصر دولة ذات مرجعية اسلامية.
        و وفق ما رأيته من تصريحات لاخوان المسلمين, السلفيين و غيرهم من الحركات الاسلامية و لايزعلوا مني ضخموا هذا الموضوع كثيراً لمكاسب سياسية, من هو ابن امه الذي مستعد ان يضحي باي شرعية له كرئيس جمهورية او مستشار قضائي بمس المادة الثانية؟ هذا الحديث كان فقط لديهم و قلة قليلة من العلمانيين المتطرفين و الاقباط. مصر ليس عليها تهديد في هذه النقطة.
        و لو كنت مكانك لصوتت بنعم, وليس للاسباب التي تريدها الحركات السياسية الاسلامية, بل لانك ان حضرت لقاء الاستاذ طارق البشري البارحة على الجزيرة مباشر وهذا رجل الكل مجمع على حياديته, كان واضح و انا اتفق معه بان شغر منصب الرئيس حالياً هو اول اولوية لعدة اسباب من اهمها الاستفادة من الزخم الثوري والجو العام الموجود حالياً, و ووضع رمز جديد مكان الفراغ الذي تركه مبارك الذي مازال بشرم الشيخ لاتنسى, مجرد انتخاب رئيس جديد ولو مؤقت يعني طوي صفحة مبارك للأبد.
        ~sion
        هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

المشاركة الأصلية بواسطة MKMS مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم
          هناك كثير من الشيوخ يدعون الناس الى قول نعم حفاظا على المادة الثانية من الدستور ! . يريت حد يفهمنى اكثر قبل الاستفتاء لأن مش فاضل إلا ساعات .

الدستور كدة كدة سوف يتم تغيره سواء قلت نعم او لا . و اذا كنا نخاف على المادة الثانية من الدستور فأولى لنا ان نقول لا لإن " لا " ستضمن ان يستفتى الشعب ذات الأغلبية المسلمة على الدستور وبالتالى لو حدث تلاعب فى المادة الثانية سيرفض الشعب ذلك فى الاستفتاء .

اما لو قلت نعم فسيترتب على ذلك إنتخابات برلمانية لا ندرى من سينجح فيها . فهل سيعود بعض اعضاء الحزب الوطنى باموالهم وبلطجيتهم فى ظل هذا الغياب الامنى ام ماذا ؟

و من سينجحوا فى الانتخابات هم من سيرشحوا من سيكتب الدستور وهم من سيوافقوا عليه دون استفتاء الشعب . فماذا افضل للمادة الثانية من الدستور نعم او لا ؟
          لا قلل أبدا على المادة الثانية
          و لكن أنت تعرف أحزاب كيف تستغل "الدين" في التحكم بالناس
          الفكرة كالآتي أولا قبول بنعم معهنا أعادة الحياة للدستور الذي أسقطته الثورة و التي يوجد بنصوصه صلاحيات مطلقة للرئيس
          و لكن الخوف الأكبر و هو إنتخابات برلمانية فأن الحزبين الموجدين الآن في الساحة هو حزب الوطني ((بقاياه)) و الأخوان
          و هكذا المجلس مكون من نصف أخوان و آخر وطني و هم لا يعبرون عن جميع فئات المجتمع المصري
          و مصيبة أخرى بأن هذا مجلس يكون هو مسئول عن تكوين لجنة الجديدة لتقديم دستور جديد
          و فيديو ده يوضح رأي بسهولة
          http://www.youtube.com/watch?v=IB_7M...layer_embedded
          و ده حاجات مش هتعدل
          There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
          Neil Fiore

المشاركة الأصلية بواسطة nerosoft مشاهدة المشاركة
            اقول لك ما اعلمه
            لان بعد قبول التعديلات سيكون للأسلامين ( الاخوان و السلفيه و غيرهم ) حصول كبير على مقاعد في البرلمان
            فبتالي سيحدد البرلمان الذي يغلب عليه الاسلامين اختيار لجنه تتقي الله تعمل دستور جديد
            اما النصارى و العلمانيين و الاحزاب الكرتونيه فهي تريد فرصة ووقت اطول حتى تستعد للانتخابات حتي لا يسيطر الاسلاميين على البرلمان
            و النصارى و العلمانيين نفسهم في دستور جديد و بعدها يبدأو يتكلموا في الماده الثانية
            هذا بإختصار
            لكن لا يوجد ضمانة على استحواذ الاسلاميين على الأغلبية فى البرلمان . على العموم شكرا على التوضيح
            المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
            سواء نعم أو لا ..

الإسلاميين سيكون لهم صوت داخل المجلس ..

لكن المطلوب تحسين الصورة التى نقلها النظام عن الإسلاميين بشكل عام ..
            شكرا على التفاعل ... لكن ماذا تقصد بهذه الصورة ؟
            المشاركة الأصلية بواسطة Dimension مشاهدة المشاركة
            انا لست مصري, واعلم ان هذا الموضوع يعني مصري 100% لكن ان كان صدرك رحب فارجو تقبل رأيي من قراءاتي الشخصية.
            المادة الثانية من الدستور يستحال ان تمس الآن او لاحقاً, لانه يستحيل ان تحصل على 51% من اصوات المصريين ان كانت قرائتي الديموغرافية صحيحة, بان يقولوا لا نريد ان تكون مصر دولة ذات مرجعية اسلامية.
            و وفق ما رأيته من تصريحات لاخوان المسلمين, السلفيين و غيرهم من الحركات الاسلامية و لايزعلوا مني ضخموا هذا الموضوع كثيراً لمكاسب سياسية, من هو ابن امه الذي مستعد ان يضحي باي شرعية له كرئيس جمهورية او مستشار قضائي بمس المادة الثانية؟ هذا الحديث كان فقط لديهم و قلة قليلة من العلمانيين المتطرفين و الاقباط. مصر ليس عليها تهديد في هذه النقطة.
            و لو كنت مكانك لصوتت بنعم, وليس للاسباب التي تريدها الحركات السياسية الاسلامية, بل لانك ان حضرت لقاء الاستاذ طارق البشري البارحة على الجزيرة مباشر وهذا رجل الكل مجمع على حياديته, كان واضح و انا اتفق معه بان شغر منصب الرئيس حالياً هو اول اولوية لعدة اسباب من اهمها الاستفادة من الزخم الثوري والجو العام الموجود حالياً, و ووضع رمز جديد مكان الفراغ الذي تركه مبارك الذي مازال بشرم الشيخ لاتنسى, مجرد انتخاب رئيس جديد ولو مؤقت يعني طوي صفحة مبارك للأبد.
            ~sion
            ممكن المادة الثانية تمس فى حالة اخذ العلمانيين والمسيحيين واعضاء الحزب الوطنى الكبار الاغلبية عند القول نعم للتعديلات .
            اما بخصوص مبارك فهو انتهى الى الابد حتى ان سنه ومرضه لا يسمح له بالبعث مره اخرى فى الحياة السياسية . لكن المهم الآن هو ان لا يأتى مبارك آخر وهذا يحدث عندما يتم وضع دستور جديد بموافقة الشعب مباشرا ويتم الحد من صلحيات الرئيس فيه قبل ان يكون هناك رئيس . ..هذه وجهة نظرى

MKMS

████████████
            ████████████
            ████████████

انا هقول نعم فعلا ...

لإن كلام طارق البشرى مقنع لأقصى حد ..

و الذين يقولون لا .. أغلبهم متخوفون من الإخوان
              و هذه عيبة فى حقهم .. هم ضعاف لهذه الدرجة ؟؟

لكن تلك التعديلات كافية جدا و ووافية لإتمام عملية إنتخابية نزيهة لمجلس الشعب و الرئاسة ..

أم التعطيل .. فيريده الذين ليس لديهم قوة سياسية ضاربة فى الشارع المصرى ..

ديمنشن اتفق معك مائة في المائة في كل كلامك

المشاركة الأصلية بواسطة SuperMedo مشاهدة المشاركة
                الفكرة كالآتي أولا قبول بنعم معهنا أعادة الحياة للدستور الذي أسقطته الثورة و التي يوجد بنصوصه صلاحيات مطلقة للرئيس
                و لكن الخوف الأكبر و هو إنتخابات برلمانية فأن الحزبين الموجدين الآن في الساحة هو حزب الوطني ((بقاياه)) و الأخوان
                و هكذا المجلس مكون من نصف أخوان و آخر وطني و هم لا يعبرون عن جميع فئات المجتمع المصري
                و ده حاجات مش هتعدل
                انا كنت بقول لأ لنفس الاسباب والله
                لكن بعد عصف ذهني غيرت رأيي لنعم

لو قلت لا .... سيقوم الجيش بأعلان دستوري مؤقت يسير علىيه البلاد ثم سيعين لجنة تأسيسية لدستور جديد
                لاحظ ان الجيش هو من سيعين اللجنة ومستحيل يكون بالانتخاب لانهم مائة شخص كيف سيعرضون للانتخاب مثلا 500 شخص وانت تختار من بينهم 100 ؟ نسبة البطلان ستصبح مهولة 150 % بطلان ... مستحيل انتخاب 100 شخص قانونيين واجتماعيين وغيره
                وبعد ذلك سيعرضونه للاستفتاء ...لكن في الاثناء كل واحد عايز مادة او مادتين هيطلع مظاهرة يقول انا عايز كذا
                المادة الثانية دي هيكون عليها حرب وليس مظاهرات ... والجيش هيبأ في موقف صعب وهيلبي المطالب المتضابه ازاي ؟
                بعدها يجيلنا دستور يلبي مطالب ويترك مطالب وبعدها نكون في نفس الحوسة اللي احنا فيها ونقول نعم او لا

السيناريو الثاني لو قلنا "نعم" مجلس الشعب هينتخب وبعدين رئيس الجمهورية وبعدين المجلس ينتخب ال 100 شخص اللي هيعدلوا الدستور وبعد الاستفتاء على الدستور تقوم انتخابات اخرى نيابية ورئاسيه

في قلق من صلاحيات الرئيس اي نعم لكن احنا لازم نكون صاحيين وننجح ناس محترمة في مجلس الشعب وللرئاسة
                واصلا مش هيقعد سنة ونص بالكتير وهيعوز انك تنتخبه تاني فاكيد مش هيفكر يلعب بديله

فالفرق بين السيناريوهين انت عايز مين هيعدل الدستور مجلس الشعب ولا الجيش ؟؟

لو عايز مجلس الشعب اللي انت هتختاره يغير الدستور قول نعم ... لو عايز الجيش اللي يغيرلنا الدستور قول "لا"

بس ... وبرده الله اعلم فالسيناريوهين الاثنين يقلقوا ولازم في الحالتين متابعة شعبية قوية ومراقبة لما يحصل.

انا هقول نعم فعلا ...

لكن تلك التعديلات كافية جدا و ووافية لإتمام عملية إنتخابية نزيهة لمجلس الشعب و الرئاسة ..

لدخل الخوف من اخوان بموضوع
                  و لكن خوف أن يكون نصف أخوان و نصف آخر وطني
                  و نجرع لأيام حزب "الأغلبية"
                  مع أحترامي لجماعات أخوان أنهم لا يمثلون جميع فئات شعب مصري
                  لأجل هذا عايزيين كل فئات تكون موجودة في المجلس
                  أمر أشبه بأمتحان مفاجئ طالب مستعد و آخر غير مستعد و يطلب مهلة
                  ألا ترى يا ابن يس أنها أنانية مثلا أننا لا نعطي فرصة لآخريين لتجمع و تشكيل حزب
                  فقوة أخوان أو وطني لن تغيير بتشكيل احزاب جديدة
                  فمثلا أنت من أخوان هل ترضى أنك تدخل في تصويت لأحزاب و حزبك مفضل ((الأخوان )) غير موجود
                  لماذا نفرض على الناس أختيار بين أثنين لما لا نعطهم وقت لأختيار الحزب مقتنعين به و ليس ما فرضه أرض واقع
                  ضعاف ؟؟ نعم لأنهم لم يتوقوعا أن ستحدث في مصر أنتخابات نزيهة
                  و ده أيضا غير السلطات لفرعونية الخاصة بالرئيس التي غير موجودة في تعديل
                  There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
                  Neil Fiore

لو عايز مجلس الشعب اللي انت هتختاره يغير الدستور قول نعم .
                    عليك نور يا دكتور 3دي
                    مشكلة مجلس شعب لهيتكون مش مضمون و مش بيعبر عن رأي
                    Neil Fiore

انا هقول نعم فعلا ...
                      انا اعرف البلتاجى القيادى فى الإخوان وقريب من تصرفاتهم وبصرف النظر عن اى شئ لن نضع مستقبل مصر فى يد بعض الأشخاص او فى يد الاخوان او بعض السلفيين الذين لديهم براءة فى الحياة السياسية . يجب ان يكون الدستور بيد الشعب ككل ويوافق عليه الشعب ككل وذلك سيمنع حدوث فتن بعد ذلك بأن يأتى اناس او فئات من الشعب كالمسيحيين ويقولوا نحن لم نكن ممثلين بشكل حقيقى . لكن اذا تم استفتاء الشعب ووافق الشعب محدش هيقدر يتكلم .

متفق معاك SuperMedo

MKMS

████████████
                      ████████████
                      ████████████

لدخل الخوف من اخوان بموضوع
                        و لكن خوف أن يكون نصف أخوان و نصف آخر وطني
                        و نجرع لأيام حزب "الأغلبية"
                        مع أحترامي لجماعات أخوان أنهم لا يمثلون جميع فئات شعب مصري
                        لأجل هذا عايزيين كل فئات تكون موجودة في المجلس
                        أمر أشبه بأمتحان مفاجئ طالب مستعد و آخر غير مستعد و يطلب مهلة
                        ألا ترى يا ابن يس أنها أنانية مثلا أننا لا نعطي فرصة لآخريين لتجمع و تشكيل حزب
                        فقوة أخوان أو وطني لن تغيير بتشكيل احزاب جديدة
                        فمثلا أنت من أخوان هل ترضى أنك تدخل في تصويت لأحزاب و حزبك مفضل ((الأخوان )) غير موجود
                        لماذا نفرض على الناس أختيار بين أثنين لما لا نعطهم وقت لأختيار الحزب مقتنعين به و ليس ما فرضه أرض واقع
                        ضعاف ؟؟ نعم لأنهم لم يتوقوعا أن ستحدث في مصر أنتخابات نزيهة
                        و ده أيضا غير السلطات لفرعونية الخاصة بالرئيس التي غير موجودة في تعديل
                        هي كده كده مجلس مؤقت
                        انا شايف ان لو الاحزاب المختلفة وشباب الثورة دخلت بقائمة واحدة بأسماء ناس سياسين كلهم ومحترمين وليسوا رجال اعمال الحزب الوطني في كل دائرة ... الاخوان مش هيعدوا ربع المجلس او الثلث على الاكثر
                        لكن كل واحد في واديه ... في مصلحة الاخوان طبعا .... لكن الوطني انتهى ... game over
                        عمره ما هيخد مقعدين على بعض

وابراهيم عيسى قال كلمتين حلوين ما معناهم يعني
                        اللي خايف من الاخوان يجابههم في ارض الواقع في الانتخابات مش يقعد يندب حظه

المشاركة الأصلية بواسطة MKMS مشاهدة المشاركة
                          انا اعرف البلتاجى القيادى فى الإخوان وقريب من تصرفاتهم وبصرف النظر عن اى شئ لن نضع مستقبل مصر فى يد بعض الأشخاص او فى يد الاخوان او بعض السلفيين الذين لديهم برائة فى الحياة السياسية . يجب ان يكون الدستور بيد الشعب ككل ويوافق عليه الشعب ككل وذلك سيمنع حدوث فتن بعد ذلك بأن يأتى اناس او فئات من الشعب كالمسيحيين ويقولوا نحن لم نكن ممثلين بشكل حقيقى . لكن اذا تم استفتاء الشعب ووافق الشعب محدش هيقدر يتكلم .

متفق معاك SuperMedo

يعنى الليبراليين المصابون بهلع من الإخوان ليس لديهم طفولة سياسية ؟؟

و ده حاجات مش هتعدل
                            http://www.youtube.com/watch?v=k1z4g...layer_embedded
                            أنا اتناقشت مع ناس كتير ودا كان أهم النقط اللى اتناقشنا فيها أو قابلتنى :
                            اللي بيتكلم عن دستور 71
                            أقوله يابنى يا حبيبى المادة 189 فى التعديلات بتقول إن مجلس الشعب القادم بعد إنتخابه عليه انتخاب جمعية تأسيسيه من 100 عضو ليه يا جدعان ؟
                            لوضع دستور جديــــــــــــــــــــــــد للبلاد .. يعنى مفيش دستور 71 وفى دستور جديد
                            والتعديل دا حاجة مؤقته عشان البلد تهدى شوية والكل يركز فى شغلة عشان الإقتصاد يحاول يقوم.

فى ناس بتقول التعديلات معناها استمرار مبارك
                            وأنا بقول إن التعديلات هتخلينا نوصل بسرعة لوضع رمز جديد مكان الفراغ اللى سابه مبارك , فمجرد انتخاب رئيس جديد ولو مؤقت يعني طوي صفحة مبارك للأبد.

فى ناس قلقانه لأنها شايفة الإخوان والحزب الوطنى بيقول نعم .. وطبعا من الغريب شوية إن (الحزب الوطنى + الإخوان = أعداء) ويحصل إنهم يتفقوا..
                            أيام الثورة ربولنا الرعب من الإخوان .. وأيام الثورة أعدوا يقولوا الإخوان هيعملوا وهيسوا.. وهما لا عملوا ولا سوا .. دول كانوا عكس كل المتوقع وكل الكلام اللى اتقال ..
                            كذلك الحال أعتقد الحزب الوطنى ميقدرش يتحكم فى حاجة زي الأول - وأنا أعتقد أنه ممكن يكون بيستخدم اسلوب زكي شوية.. اللى هو مش أنت كشعب عارف إنى مبخدمكش ودايما متربصلك؟
                            طب أنا هستخدم ثقافتك دي ضدك , وهقول اللى فى مصلحتك عشان تختار أنت العكس أو على الأقل يحصل الإرتباك اللى حاصل دلوقتى..

لو حصل نقاش فى الشارع عشان مادة معينة هيحصل فوضى عارمة .. وساعتها عمر سليمان هيطلع ويدلل لنا لسانه وهيقول مش أنا قلتلكو مصر مش مستعده لديموقراطية؟

الإستقرار .. من حيث تهيئة المناخ الإقتصادى من استثمار وسياحة .. هتقولى الإقتصاد من اختصاص الوزا...رة ..وبالفعل هقولك الاقتصاد من اختصاص وزارة المالية و الصناعة و التجارة .. وده تخصصى على فكرة .. إنما بدون تحقيق نوع نسبى من الإستقرار هتلاقى قطاعات كتير مبتشتغلش وطبعا دا معناه عرقلة لعجلة الإنتاج .. ودايما إحنا كنا بندرس فى الإقتصاد إن سقف الحاجات لما بيكون أعلى من سقف الموارد المتاحة .. طبعا بتحصل مشاكل اقتصادية بتؤدى لزايدة معدلات الجريمة .. وممكن نتكلم بشكل عملى أكتر .. خسارة 8 أيام للإنتخابات إقتصاديا
                            ولا خسارة مناخ إقتصادى إستثمارى سياحى بالإضافة لبعض القطاعات لمدة سنة أو أكتر بسبب عدم الإستقرار؟
                            مش من العدل المقارنة بين النقطتين نهائيا
                            وكده هيكون عندنا الحرص على كراسي الشعب اكثر من الحرص على الشعب نفسه
                            لأن الإقتصاد بتاعك أصلا كان بايظ من قبل الثورة
                            افالفترة الجاية محتاجة توفير نوع من الإستقرار عشان نرجع للبلد مناخ أقتصادى سليم نقدر نجنى من وراه ثمار على الأقل نحافظ بيها على معدل نسبة الجريمة..
                            لأن فى علاقة طردية بين معدل الجريمة والحالة الإقتصادية طبعا.. وفى كلام كتير بس أنا بتكلم باختصار واى حد عاوز ا توضيح أنا تحت امره

اللى هي سؤال نا كتير بتقول: هو يعني لما تقول “نعم” للتعديلات الدستورية , البلطجية هيروحوا؟!
                            وأرد وأقولك لأ مش هيروحوا لكن على الأقل مزودش نسبة البلطجية .

كمان البعض بياثر على البعض الآخر باستخدام العواطف فيشبه الدستور الجديد بفستان جديد لطفل بيتولد من جديد ليه تلبسه ثوب قديم ومترقع ؟
                            الرد إن بعض الأسر الفقيرة تتطلع لشراء أفضل الملابس لأبنائها لكن إن إضطرت لبيع منزلها وكل ما تملك , فهما كسوا عيالهم ونيموهم فى الشارع.. فمصطلع الترقيع مصطلح عاطفى أكتر منه سياسي.

أنا رأيى الشخصى نحقق مكاسب قريبة ونمسك العصايا من النص , فنوافق بالدستور المعدل , وكدا كدا يوم ما هيجى رئيس جديد لازم هيتغير الدستور , وبكده هنكسب الإستقرار ودستور جديد أو على الأقل واحد منهم, وده أحسن من مكسب بعيد .. لما نستنى لغاية ما يعملوا دستور تانى وتكون البلد خربت والخراب مش داخلى بس إنما داخلى وخارجى يعنى مثلا لازم الجيش يرتاح ويرجع للأماكن بتاعته تانى , وساعتها لا هنطول استقرار ولا دستور.. لأن البلد ساعتها هتكون وقعت , واحتمال مش بعيد تكون حروب أهلية بسبب الفقر والفوضى وتوقف عجلة الإنتاج.. ومش هقولك إحتلال خارجى .. إنما السيطرة الخارجية وزيادة التحكم فى بلدنا هيزيد .. وفى النهاية الخسارة القريبة أحسن من المكسب البعيد.

دي وجهة نظرى بكل احترام
                            عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
                            1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                            2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                            3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                            4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                            5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

عليك نور يا دكتور 3دي
                              مشكلة مجلس شعب لهيتكون مش مضمون و مش بيعبر عن رأي
                              مجلس الشعب اللي انت مختاره مش مضمون ؟ ليه ؟

افترض على اسوء الاحوال المجلس عمل دستور منيل ... في الاستفتاء قول "لا"

هي هي في الحالتين في استفتاء ... بس ده طريق اامن وفي استقرار ...وديموقراطي على الاقل الاغلبية اللي هتختار الدستور مش ناس معينين ؟

تاني سبب لنقطة مجلش الشعب اللي يغير الدستور مش الجيش ...الجيش هيلبي مطالب مين ولا مين وهيعمل دستور عامل ازاي وفي نفس الوقت يحافظ على حياديته ؟

تخيل نفسك مكان الجيش ووحد بيقولك عايزين يمين والتاني عايزين شمال ومظاهرات هنا ومظاهرات هناك
                              لكن المجلس منتخب وكل فئه وحزب عندها اعضاء جوة وتقول رأيها بعيد عن الشارع وده طريق تغيير الدستور الامن بدل ما البلد تولع

يعمل...
                              X