موضوع: استفسار سريع

ردود: 6 | زيارات: 822
    عضو
    صور رمزية اى كلام
    المنطقة
    وسط البلد
    ردود
    61

استفسار سريع

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عاوز اعرف null object و adjustment layer و pre-compose بيستخدموا فى ايه او ليه .

تانى حاجه عاوز اعرف استخدام فلتر shatter ازاى بيحول الكلام لثرى دى . او لو فى طريقه فى الافتر افكت بتحول الكلام لثرى دى .

تالت حاجه لو فى درس مبسط يوضح استخدام particular على مسار محدد زى الاعلان ده

شكرا جزيلا .

عضو
    صور رمزية اى كلام
    المنطقة
    وسط البلد
    ردود
    61
    معلش .. انا عارف انها اسئله كتير .
    منتظر الرد .. بارك الله فيكوا .

عضو فعال
    صور رمزية photo_mix
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    234
    اهلا اخي

شوف انا حجاوب على اللي بعرفه

adjustment layer

اذا كنت تريد تطبيق فلتر مثلا اضاءة على صورة ولكن لا تريد تطبيقها مباشرة على الصورة بل على لير اخر فعندها تستعمل هذه الادارة طيب ما فائدتها ما انا ممكن افتح كومب وبرضو اطبق عليه الفلتر اللي عاوزة حقلك لا في فرق

لو عاوز كتلا تطبق فلتر من اللي هم الاضاءة وتريده ان يكون شفاف فلن يعمل معك على كومب جديد شفاف بل ستضطر الى عمله شفاف وعندها لن يظهر احترافي بل سيكون واضح انه معمول له تخفيف او مموج

pre-compose

بصراحة عدة استعمالات ولكن المفهوم الاول له هو دمج عدة ليرات بلير واحد طيب ما هي الحالات التي استخدمها به

اذا كان لدي مشروع ذو ليرات كثيرة وهنا اقصد من ال30 واطلع قمن المفيد ان اقوم بدمج الليرات بلير واحد لتخفيف شكل التايم لاين

او اذا كان لدي حركة تحتوي على 12 صورة مثلا تتحرك مع بعضها وثم اريدها ان تتحرك مع 6 صور اخرى فهنا ساقوم بفتح كومب ثاني ولكن مع هذه الخاصية لن اضطر الى هذا بل ساقوم بدمجها والعمل على نفس الكومب ويمكنك ان تتخيل ما هي المجالات الكصيرة التي يمكن الاستفادة منها ولكن اظن ان الفكرة الاساسية قد وضحت ؟؟؟

null object

انا استعملة ولكن لا اعرف كيف اشرح لك , ولكن لنفرض انك تريد عمل تتابع لصورة عن طريق track motion فانك ستقوم بانشاء هذا النول وتطبق الحركة عليه وثم تقوم بربط الصورة او الشكل الذي تريد تطبيق الحركة عليه هذه احدى الاستفادات منه ولكن صدقني لا اعرف ان اشرح لك اكثر ولكن ممكن ان اعطيك امثله اخرى ان اردت

عاوز اعرف استخدام فلتر shatter ازاى بيحول الكلام لثرى دى . او لو فى طريقه فى الافتر افكت بتحول الكلام لثرى دى

هو ازاي معرفش بس فيه فلتر مشهور جدا ويستعمل في معظم المحطات الفضائية ومنها الجزيرة التي استعملته لشعارها المشهور وهو من مجموعة Zaxwerks

واسم الفلتر Zaxwerks Invig PRO

ويمكنك من خلال هذه المجموعه ليس عمل الكتابه ثريدي فقط بل ويمكن عمل اي شكل ثريدي وباقي الفلاتر الاخرى التي معه تعتبر من احد تحف الافتر افكت ولا يستغنى عنها

بالنسبة لدعايه الام بي سي واللي معمولة بالبارتيك هي بسيطة بس عاوزة صبر بالعمل بس للاسف انا دورت على درس وما لقيت بس ان شاء الله اول ما الاقي درس قريب للموضوع رح ابعتهولك

ارجو ان اكون قد وفقت بالاجابه عن تساؤلاتك واتمنى ان لا تتردد في اي سؤال بالمستقبل مع تمنياتي لك بالتوفيق

عضو
    صور رمزية اى كلام
    المنطقة
    وسط البلد
    ردود
    61
    جزاك الله كل خير photo_mix على اهتمامك وردك السريع .

بصراحه اغلب كلامك فهمته لكن خاصيه
    adjustment layer مش قادر افهمها يعنى هوه عباره عن لير شفاف مثلا او ايه .

وياريت لو فى مثال على خاصيه null .

وبشكرك جدا وجزاك الله كل خير .

عضو فعال
    صور رمزية hosa25
    المنطقة
    KSA
    ردود
    164
    يتم ربط البارتكلز بـ Light وتتحرك البارتكلز مع الاضاءة ، وهذا درس من كيوتاب يوضح العملية

اضغط هنا
    Hosain Saif
    ماأقوله قد يكون من واقع خبرة او مستفاد من تجارب الآخرين وليس بالضرورة ان يكون صحيحًا
    فقد يحتمل الصواب والخطأ ... !!

عضو
    صور رمزية اى كلام
    المنطقة
    وسط البلد
    ردود
    61
    hosa25 .. موقع مفيد فعلا . جزاك الله كل خير .

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل