Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

:: حديث اعجبني عن فورة مصر ::

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• :: حديث اعجبني عن فورة مصر ::

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت قد سمعت درس لشيخنا وعالمنا الشيخ ابي اسحاق الحويني

بعنوان كسر الصمت تعليقا على احداث التي صارت في مصر وبعيدا عن الحكم الشرعي للمسألة

حتى لا تكون ساحة للقتال اعجبني تعليق الشيخ حفظه الله وبارك الله لنا في عمره وامده بالعمل الصالح

ان قد كتب احد الكتاب مقاله يقول فيها ان سر نجاح هذه المظاهرات هو ان ليس لها قاده او منظمون

فيقول الشيخ كيف تكون هناك ثورة ولا تكون لها قاده او منظمون ؟؟

بل ان اللفظ الصحيح هو :: فورة ::وليست ثورة

وهذا لان الشعب جلس فتره طويلة ذاق فيها الوان العذاب و الظلم فأخذ يغلى حتى فار

فما يهم الان ليس الكلام عما سبق بل فيما سيأتي يجب الشعور بالولاء لهذا البلد و العمل سويا و التعاون

ويجب علينا التفكر جيدا بالمطالب يعني لمن ينادوا بالحريات يجب المناداة بالحريات في منظور الشرع

لكن لو طبقنا الحريات على الاطلاق فغدا سيطالب الشواذ مثلا بأن لهم حقوقوهم احرار ولا تنكروا علينا ..

كما الشيخ طلب من المتشدقين بالعلم امثالنا بالتوقف عن سرعة الحكم على المشايخ الذين

قالوا بجواز المظاهرات او قالوا بعدم الجواز ورمي هؤلاء او هؤلاء بالجهل او العمالة...الخ

ونادى بأن يكف كل واحد يتعجل بالاحكام وفليلزم الناس علمائهم وستثبت الايام ومع الوقت

كما قال ابن المعتز ستعلم بعدما ينجلى عنك الغبار أ فرس تحتك ام حمار ::منقول بتصرف::

اعجبتني هذه الكلمات فأحببت ان اسوقها اليكم

وفقنا الله واياكم لما يحب ويرضى

ارجو التعليق للرجال فقط...
    لا عزة إلا بالكتاب و السنة
    :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
    وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
    :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
    ::

::موقعي::
    لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

ارجو التعليق للرجال فقط...
    مع تحفظي على هذه العبارة لكن لو طبق القراء الكرام ما في مقالتك فهذا يعني ألا يعلقوا على شيء
    يسمعوا الخبر كما الأخبار ثم شكرا فمغزى المقال ألا نخوض في العلماء (أظنها الخلاصة)
    أتمنى ذلك (ولكن!!!)
    اللهم اهدنا جميعا

صدق الشيخ وفقه الله .
      « الانسان اذا نظر للرفاهيه وتنعيم جسده,وصار همه ان ينعم هذا الجسدالذي مآله الى الديدان والنتن,وهذا هو البلاء,وكأن الانسان لم يخلق لأمرعظيم,والدنيا ونعيمها انماهي وسيله فقط,نسأل الله ان نستعمله واياكم وسيله »

المشاركة الأصلية بواسطة mangawy مشاهدة المشاركة
        مع تحفظي على هذه العبارة لكن لو طبق القراء الكرام ما في مقالتك فهذا يعني ألا يعلقوا على شيء
        يسمعوا الخبر كما الأخبار ثم شكرا فمغزى المقال ألا نخوض في العلماء (أظنها الخلاصة)
        أتمنى ذلك (ولكن!!!)
        اللهم اهدنا جميعا
        اللهم امين

اولا من حيث تحفظك فأنا لي الحرية بما ادين به لله ان احدد الفئة التي تشارك في موضوعي او التعليق

وانا ادين بعدم جواز كلام النساء مع الرجال في المنتديات ..

ثانيا فحوى او مضمون الدرس او المقالة التي اقتبستها من الدرس ان التفكير المهم الان ماذا نصنع خاصة بعد اثارة

كثير من الجدل بين الملتزمين حول الحكم الشرعي لما حدث فالشيخ يقول

لن يفيد الكلام فيما حدث والتعاون لخدمة الوطن والنظر في المطالب من ناحية الشرع وعدم التسرع

في الحكم على الاخرين واتباع اهل العلم والعلماء وستكشف الايام عن حقيقة ما حدث...

المشاركة الأصلية بواسطة الرايقي مشاهدة المشاركة
        صدق الشيخ وفقه الله .
        اللهم امين

وجزاك الله خيرا اخي الرايق

واشكر لك تعليقك

وفقنا الله واياكم لما يحب ويرضى

http://www.youtube.com/user/aboishaqalheweny

المشاركة الأصلية بواسطة نور العمر مشاهدة المشاركة
            جزاك الله خيرا على وضع رابط الدرس

وانا ادين بعدم جواز كلام النساء مع الرجال في المنتديات ..
              هههه
              أعذرني أخي فهمتك خطأ
              هكذا قصدك إذن؟
              أحييك على ذلك وأنا معك في هذا
              بارك الله لك

بالفعل كان درسا رائعا ممتعا
                الشيخ الحوينى يتمتع ببصيره نادرة اكتسبها من خبرة تاجاربه وابتلائاته فى الحياة
                نسال الله ان يبارك لنا فى عمره وعلمه اللهم امين

جزاكم الله خيرا استاذى الفاضل على هذا الموضوع
                انا راجل على فكرة

وعلشان ماحدش يفهمك غلط ابقى اكتب بعد كده التعليق للذكور فقط

كلام الشيخ منطقي ومقبول وليس فيه تهجم على احد

بارك الله بك اخي حامل المسك على هذه النقله الطيبه

المشاركة الأصلية بواسطة mangawy مشاهدة المشاركة
                    هههه
                    أعذرني أخي فهمتك خطأ
                    هكذا قصدك إذن؟
                    أحييك على ذلك وأنا معك في هذا
                    بارك الله لك
                    حياك الله اخي الكريم

وفيك بارك وجزاك الله خيرا

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                    بالفعل كان درسا رائعا ممتعا
                    الشيخ الحوينى يتمتع ببصيره نادرة اكتسبها من خبرة تاجاربه وابتلائاته فى الحياة
                    نسال الله ان يبارك لنا فى عمره وعلمه اللهم امين

جزاكم الله خيرا استاذى الفاضل على هذا الموضوع
                    انا راجل على فكرة

وعلشان ماحدش يفهمك غلط ابقى اكتب بعد كده التعليق للذكور فقط
                    ههههههههههههههههههه

احمد باشا حبيب الملايين منورني يا جناب الباشا

لفته طيبه صحيح اكتب للذكور فقط احسن لان ممكن تجيلك واحده

تقولك انا بعشر رجالة ...الله المستعان

المشاركة الأصلية بواسطة يوسف فلسطين مشاهدة المشاركة
                    كلام الشيخ منطقي ومقبول وليس فيه تهجم على احد

بارك الله بك اخي حامل المسك على هذه النقله الطيبه
                    حياك الله يا اخي يوسف

وجزاك الله خيرا

واتمنى لو تسمع الدرس ستستفيد الكثير

السلام عليكم
                      بقولك ايه يا حمل المسك؟
                      انا ملاحظ ان اى حاجه ضد الثورة بتعجبك
                      انا سمعت محاضرة الشيخ الحويني الله يحفظه وقت ما قالها
                      بصراحه فى حاجات كتيير اوى فيها معجبتنيش
                      يعني مثلا الناس اللى طالعه تتطالب بالحرية
                      بيقول يعني مثلا ان المرأة تطلق زوجها ولو على الحال ده الرجال كلهم هيطلقوا لان المرأة معندهاش صبر او مش حكيمة
                      او حاجه شبه كده
                      وبرده ان الشواذ هيطالبوا بحقوقهم وبرده موضوع الكلاب ده وموضوع سفر المرأة بدون محرم او اذن زوجها
                      ايه اللى دخل ده بالثورة؟
                      هو كان بيتكلم وقتها على الحرية
                      هو فى حد طالع بيطلب حرية فى الحاجات دى؟؟؟
                      هو اللى مانع الحاجات دى حسني مبارك ولا الدين؟
                      الدين هو اللى حرمها علينا
                      الناس طالعه تتطالب بالحرية المشروعة
                      محدش قال خااالص عاوزين حقوق للشواذ ولا بتاع
                      وبالنسبة للموضوع بتاع ان الثورة مش هتفلح طالما ملهاش رأس وبتاع
                      الناس مش بتقول ان ملهاش رأس يعني ان مفيش حد هيطلع يقول انا اللى عملت الثورة
                      الشعب هو اللى عملها
                      وقعد يضرب امثلة وحاجات كده مش عارف ايه علاقتها بالموضوع
                      ده اللى انا فاكره من الحاجات اللى لفتت انتباهي فى المحاضرة
                      اللى فاكرها يعني عشان نسيت الباقي
                      وده رد الشيخ وجدي غنيم على المحاضرة بتاعته

بصراحه المحاضرة كان فيها حاجات كتييير معجبتنيش
                      والله يخليك يا حامل المسك اقرأ المقالة دى للدكتور راغب السرجاني
                      http://www.islamstory.com/%D8%A7%D9%...%D9%86%D8%A9-2
                      والسلام عليكم

السلام عليكم

اخي طارق اعلم اني اخوك في الله واحترم جدا اسلوبك في الحوار واحترمك ايضا كونك تحب الاخوان
                        واسمع كلام اخ اكبر ليك يحبك في الله

اولا كل شخص له مطلق الحريه ان يحب او يتبع الشيخ او العالم الذي يحسبه على خير
                        لا سيما وان كان جاهلا ولكن نحن كمسلمين الاصل اننا لا نتبع شيخ او جماعة بعينها بل الاصل اتباع قال الله قال رسول الله صلى الله عليه وسلم و السلف

وكون ان الشيخ وجدي غنيم علق على كلام الشيخ ابي اسحاق فله الحريه ايضا وهو حكم على كلام الشيخ بما يعتقده او بما يدين به الى الله
                        العلماء يا طارق لهم اسلوب خاص انا واحد من الناس استغربت في البداية من اسلوب الشيخ ابي اسحاق عندما سمعت اول درس ليه
                        لكن مع الوقت تشعرانك لا تريد ان تسمع احد الا في مستوى علمه او اعلى

سأعطيك مثال لكي تفهم قصدي ... اسمع للشيخ العلامة ابن عثيمين رحمه الله
                        في البداية قد لا تفهم شيئا... لكن مع الوقت تستشعر انك وقعت في بحر كبير ملئ باللؤلؤ و الكنوز
                        وكل كلمة يقولها ستحتاج اعاده اكثر من مرة وتكتبها حتى لا تنساها....

الشاهد انا سأترجم لك بعض الاستشكالات

الشيخ ذكر موضوع الشواذ و الكلاب كما ذكرت ان المطالب الخبيثة لا تعرض في البدابة حتى لا تلقى بالرفض
                        لكن اهل الفسق يأخذون ما يريدون خطوه خطوه ...اولا نطالب بالحريات حالنا حال الناس ثم لما تقر الدوله بالحريات
                        تظهر الاقليات الخبيثة بطلب حريتها واعطائهم حقوقهم بما انها بلد حريات وتقر الحريه للجميع
                        فالشيخ ينبه لهذا الامر ويقول اذا طالبتم بالحريات على الاطلاق بدون منظور الشرع لهذه الحريات سيستغل اصحاب
                        الاهواء هذه الحريات اسوء استغلال

وموضوع ان الثورة ملهاش رأس ده كان كلام كاتب وايضا الناس قالوا ذلك انهم ليسوا تبع تنظيم او جماعه
                        وهذا ما قاله الشيخ حفظه الله ان الناس مكبوته وبتغلى وفارت وانفجرت

والشيخ ايضا قال ان الواحد ما يتسرعش في الاحكام....

وانت لسه سنك صغير يا طارق وربنا يبارك في عمرك ويوفقنا واياك لما يحب ويرضى ... اصبر وحتشوف
                        هل كلام الشيخ صحيح ولا لاء

وكون انك بتحب الاخوان فلك مطلق الحريه طبعا بس لازم تعرفهم كويس الاول وبعدين انت حر
                        ودائما ما تحكمش على شئ بعواطفك او متأثر بفكر معين او اهواء

بل لما تحكم على الشئ يجب ان تجرد نفسك من جميع الاهواء علشان يكون حكمك صحيح

كل الاحترام و التقدير لك

وفقنا الله واياك لما يحب ويرضى

طارق انت عارف انى بحبك
                          بس ماينفعشى واحد عنده 14 سنه يقول على كلام الشيخ ابو اسحاق معجبنيش
                          عادى يعجبك او لا دى حاجه خاصه بيك

اما كلام وجدى غنيم فمردود عليه من اكثر من جهه
                          ولكن الامر مش محتمل الان
                          احنا كل همنا تقريب الوجهات وعدم الاختلاف وكل واحد حر يقول رايه
                          يبقى ما يجيش الشيخ وجدى ويثير اشياء اولا الشيخ لم يقصدها اصلا ثم يثير امور من وجهات نظر سياسية للشيخ الحق فى ابداء رأيه
                          تريد ان تنكر انكر عليه فى امور دينيه واصل بالدلائل

والغريب على الشيخ وجدى غنيم انه دائما ما ينكر على الحوينى عندما يرد على علماء الاخوان مثل القرضاوى
                          ينكر عليه انه فضحه على الملأ ولم ينصحه سرا اولا ولم يتصل به وهكذا
                          وانا اقول له الان لماذا لم تتصل انت بالحوينى اولا ؟؟ ولماذا فضحته على الملأ ام هو فى نظرك لا يستحق هذا ؟؟

فياريت يااخ طارق تاخد بالك ان ابو اسحاق الحوينى عالم له وزنه
                          ومايصحش انك تقول ان كلامه ماعجبنيش

انا اعرف ان الشيخ ابو اسحاق الحويني عالم له وزنه وعلم من اعلام المسلميين
                            حامل المسك: احنا كلنا مسلميين ومعظم اللى طالعين فى الثورة مسلميين
                            ومطالب الحرية بتاعتهم معظمها ان لم يكن كلها حرية مشروعة سلبها منا النظام السابق
                            واما موضوع الكلاب والشواذ فمعمظنا مسلميين ومش عندنا الكلام ده
                            وقولي نفترض ان هيحصل كده وناس هتتطالب بكده
                            احنا من حقنا اننا نطالب بحقوقنا المشروعة
                            انا مش فاهم قصد الشيخ المفروض كنا نعمل ايه عشان الناس متطالبش بكده
                            ولو فى ناس هتتطالب بكده احنا المفروض دولة شريعتها الاسلام
                            يعني عندنا الحاجات دى محرمة يعني المطالب دى المفروض لا يستجاب لها فى اى حال من الاحوال
                            اللى طالعين فى الثورة هما مش عاوزين بلد حريات يعني زى امريكا واوربا فى كل حاجه زى الشواذ والكلاب والنساء اللى يطلقوا الرجال
                            وبالنسبة للاخوان انا مش اخوان ولا بتاع
                            انا بشوف اللى على الناصية واختار احسنهم او اقلهم سوء
                            قولي مين موجود على الناصية دلوقتي احسن من الاخوان؟
                            حزب الوفد والحزب الوطني واللى زيهم؟؟
                            ومتنساش تقرأ المقال بتاع راغب السرجاني اللى بعته لك
                            وراغب السرجاني مش اخوااااااان

medo3d : الشيخ وجدي غنيم بيقول وقت لما رد على الشيخ محمد حسان لما قعد مع هناء وسيد بتوع المحور
                            انه رد على الشيخ محمد حسان على الملأ لان الشيخ محمد حسان تكلم على الملأ
                            عموما انا كده وكده لسه مسمعتش الخطاب بتاعه لما شغلته كنت تعبان وهو دقيقتين وروحت فى سابع نومة
                            وعلى فكرة انا هبقى 15 سنة يوم 14 شهر 4
                            وارجو انك انت كمان تقرأ مقالة الدكتور راغب السرجاني
                            ووفقنا الله واياكم الى ما يحب ويرضى
                            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بص ياطارق انت بتفهم حاجات بمزاجك مثلا ؟؟
                              الشيخ لما اتكلم عن مطالب ادعياء الحرية لم يقصد بها ان الثورة قامت من اجل هذا
                              ماتفسرشى الكلام على مزاجك وتتهم الشيخ بكلام هو لم يقله اصلا ياريت لو مش فاهم كلامه خلى حد يفهمهولك
                              ثانيا احنا مش ضد الاخوان ولا ضد اى حد يدعو الى الله نحن نجتمع على امور اكثر بكثير مما نختلف فيه والمرحله الراهته تحتاج تكاتفنا كلنا واظن ان قرار التعديلات الدستورية بين الموضوع ده كويس جدا تكاتفات كل الاسلاميين بفكر واحد ضد فلوج العلمانيين

قصة الشيخ الحوينى قال رأيه دينيا ماحدش يقدر يلومه لانه عنده الادله الدامغه اللى ساقها من خلال حديثه عن لماذا سكت فقال انه كان له من موقف السيده عائشه اسوة وهى ام المؤمنين وهى ماهى ورغم ذلك اهينت اهانه بالغه لأن العقول فى هذا الوقت لا تسمع لاحد وهو عنده حق والدليل كثير من الرموز ذهبوا الى التحرير واهينوا اهانات بالغه

اما باقى الكلام هو تلفيق لم يقله ولم يقصده الشيخ من قريب ولا من بعيد و كون من يستمع لا يفهم لا يعطيه الحق فى الرد عليه ان يجد من يفهمه اولا

بالنسبة للشيخ وجدى غنيم انا مش بقول على رده على الشيخ محمد حسان او غيره انا بتكلم عن موقفه هو عامة
                              يعنى انكر على الحوينى رده على القرضاوى رغم انه صرح بان القرضاوى مخطا فى فتواه ورغم ذلك رد على الحوينى وقال انه كان الاولى انه ينصحه بينه وبينه
                              بالنسبه لانك بتقول ان محمد حسان طلع على الملأ طيب ماهو الشيوخ اللى الشيخ الحوينى رد عليهم كانوا طالعين على الملأ ايضا
                              فى النهاية كل القصد ان الوقت الحالى لا يحتمل تلك المشادات والوضع بين الاخوان والسلفيين فى غاية الهدوء والاتفاق نوعا ما فى هذه الفترة فلا ياتى طويلبوا العلم والعاميون امثالنا ويفعلون ما تريده فلوج العلمانيين والليبراليين لظان هذا هو غرضهم
                              وجدى غنيم اصلا اخوانى ولكنه ينكر على الاخوان اشياء كثيره جدا وجماعة الاخوان اصلا لا تعيره رايا فى شئونهم السياسية بل تجبره على قرارات وتلغى اقواله كثيرا جدا

فالامر هنا وهناك والامور كلها مردوده

اخر نصيحه لك ان تعى كلام الشيخ الحوينى جيدا لانك تفسره على هواك وهو لا يعنى تلك الجمل وهذا الكلام لا يقوله الشيخ لاول مره بل طوال حياته يتكلم نفس الكلام فهو ليس خاصا بشباب الثورة ولا بغيره وسياتى التفصيل لاحقا من الشيخ تأصيلا علميا وساعتها ستعرف اين الحقيقه
                              وبالنسبه لسنك انا لا اقصد اهانتك ولكنى اقصد انك لا تملك الحق فى الرد على رجل انت لم تبلغ مده ولا نصيفه فى العلم والحكمه ولم تلاقى الاهوال والصعاب التى لاقاها هو واقرا تاريخه حتى تعرفه جيدا وحتى لو بقيت 35 سنه مش 15
                              هدانا الله واياك للحق

يعمل...
                              X