Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

"الإخوان" يطالبون المجلس العسكرى بكسر الحصار عن غزة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة amiralayam مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههههههههههههههههههه
    والله بجد.....انا طبعا محب لاهل فلسطين.....بس في نفس الوقت كل ما اتذكر احداث الايلول الاسود بين الاردن وفلسطين وكذلك احتلال اسرائيل لسيناء ولحتي الان عينيها هتخرج علي سيناء .....اتغاظ واطالب بعمل اسوار وحدود حتي يعلم كل ذي حق حقه وكل ذي ارض ارضه
    شكلك كدا متعرفش حاجة عن (ام الرشاش)
    دور فى جوجل لو عاوز تعرف ايه دي
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

يعنى هو السور اللى هيعرف الحدود ولا هو اللى هيدافع عننا
      الموضوع اكبر من كده بكتير

حل سينا انك تشجع الهجره لهناك
      اعمل مشاريع ساعد الناس على الوصول هناك بسهوله
      ابنى مستشفيات ومصانع ومدارس
      والناس هتروح هناك مش مكان مهجور والخدمات فيه زفت

انا كنت شغال هناك وعارف بقولك ايه
      منطقه صناعية المفروض يتبنى فيها 25 مصنع اتبنى 3 بس والباقى طفش
      تعرف تقول يعنى ايه منطقه صناعيه لا يوجد فيها مياة ولا كهرباء ولا اتصالات ؟؟؟؟

تعرف ان اهل سينا نفسهم بيتمنوا ان اسرائيل تحتل مصر تانى ؟
      احنا محتاجين نوعى الناس بثقافتنا ومحتاجين نحافظ على بلدنا بمخنا مش بالسور والجهل والغباء ده

لك كل حبى

تاجر الطوب اللى فوقى دا .. مساء الفل

المهم

انا نفسى اعيش واشوف اليوم اللى هيخرج فيه الجيوش دى بقا عشان نشيل الخنازير دى من هناك

لا استقرار بقا ولا بتاع .. الاستقرار فى نظرى هو رد الكرامة .. بعدها نبقى نرتاح يا اما فى الدنيا .. او الاخرة
        MOSTAFA MAHMOUD
        ................................

الحصار المقصود به أن هناك سلع معينة يتم منعها عن فلسطين - غزة ..
          الأسمنت و الحديد ممنوع دخولهم و سلع آخرى .. كلها كانت تمر من الأنفاق بصعوبة و ضحايا قلتوا على يد رجال مبارك داخل الأنفاق ..

هذا حصار يجب رفعه ... حيث يجب فتح المعابر أمام جميع أنواع السلع الهامة للقطاع ..

هذا هو الحصار المطلوب رفعه ..

المشاركة الأصلية بواسطة zoomcroom مشاهدة المشاركة
            شكلك كدا متعرفش حاجة عن (ام الرشاش)
            دور فى جوجل لو عاوز تعرف ايه دي
            ازاي معرفهاش ....دي جالي سؤال عنها في امتحان كلية الحقوق ....مادة قانون دولي....والحمد لله حليته صح ....انت ليسانس حقوق ؟....شكلك زميلي
            يا ميدو يا خويا كل كلامك صح....وانا ذهبت الي هناك مع اخي في شغله 4 مرات.....مرة في العريش ومرة في وسط سيناء ومرة في شرم ومرة في راس محمد.....واسؤء المناطق هي وسط سيناء ويمكن متصدقنيش لو قلت لك اني شفت السلعوة بأم عيني علي الجبل ده غير الثعابين والعقارب وايضا متسللين افارقة....
            ونفسي ومني عيني اني اخد قطعة ارض هناك وازرعها واستصلحها وابني فيها واعيش حياتي هناك من اول وجديد......ده كان حلمي الي ان اصطدمت برأي القوات المسلحة عندما كنت اؤدي الخدمة العسكرية......وفهمت وجهة نظرهم وبيني وبينك اقتنعت بها.....
            وهي بأختصار لو سألت اي ظابط جيش وقلت له لماذا لا تعمر سيناء ....سيقول لك لانها حاجز استراتيجي بيننا وبينهم اي اسرائيل....اي في حالة وقوع حرب لا قدر الله لما يضربونا يضربونا في سيناء وليس في القاهرة....ارجو ان تكون الفكرة وصلت
            عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
            (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))
            وقال اجدادنا الادب فضلوه عن العلم يعني جاهل مؤدب افضل من عالم غير مؤدب

amiralayam يا اخي حاسب على كلامك كده وخلي عندك شوية او بلاش شوية ريحة دم على الاقل عشان اقدر احترمك , محدش بيطلب انك تحارب او تعمل خليك يخوي قاعد هو حد مدور عليك اصلا ولا بقلك تعالا , عمرنا ما كان لينا اطماع فى مصر ولا فى اي دولة اخري , احداث ايلول الاسود فرضت على الفلسطينين فرض , احتلال سيناء من قبل اسرائيل هي سببها الوحيد اطماع اسرائيل فى المنطقة , وليس الفلسطينين , وبديش افتح دفاتر تسكرت زمان , من ايام الملك فروق وتدخل الجيوش العربية فى فلسطين وتجريد الفلسطينين من السلاح , وبعد ذالك تسليمهم لعصابات الاجرام الصهيوني ... وتنساش يا زلمة بعد ما تبني سور حولين مصر تبني سور حولين منزلك , عشان تعيش فى امان فى جحرك ... وعشان تكون بالصورة كمان , هان محدش اساسا مدور على الجيوش العربية او حتي مستني منهم اي خطوة , وربنا كده يخلى الجيوش العربية لحماية شعوبها او حتي حماية نفسها اذا كانت قادرة اصلا , والانفاق يعني ما بيدخلش منها مساعدات الحمد لله الشغلة يالى سعرها جنيه بنجيبها بعشرة , يعني محدش يمن علينا كده , روح شوف بدو سينا كيف وضعهم اصبح بعد الانفاق .. وبالنسبة للسلاح السلاح بتجاب من طريقين غير مصر , والحمد لله محدش بيعطف علينا يالى سعره بجنيه بندفع حقوا عشرة مثل ما حكيتلك ومحدش يمن علينا , وما تتغرش كده يعني لما تشوف حرمه بتصرخ بتقول وين الجيوش العربية على شاشات التلفاز لانها بتصرخ بهيك كلمات بعد ما فقدت الامل فيهم اصلا ... ويالى عاوز يحارب ياريت يكون بنية الجهاد لانو الارض مش حكر علينا بالعكس الارض وقف اسلامي وفيها مقدسات اسلامية ومسيحية , والحمد لله الناس هنا بتحارب وصامدة بنية الجهاد مش بنية فلسطين اولا ومش بنية التوسع والاستعمار فى المنطقة ... تعسا لمن يحاول خلط الاوراق
              صبرا جميل والله المستعان

طبعا كلام فارغ
                كلام القائد اللى قالك كده

طيب مايسيبوها خالص بقا لو على كده
                ليه بيودوا الموظفين هناك بمرتبات اعلى
                وليه كمال الجنزورى كان بيعمل خط سكه حديد لهناك ؟؟
                الراجل بتاع الجيش ده بيفتى مانا قعدت مع ناس زيه كده كتير علشان مايقولشى ماعرفشى بس

سيناء جزء من ارض مصر ومنفذ قوى جدا للاقتصاد ارض سيناء خصبة بالمعادن والثروات الكثيره حديد منجنيز اسمنت جبس كريستال بانجو

بس للاسف هى سياسات اكبر من الدولة
                ياعمى دول لو عملوا سبق بين الجيش بتعنا واسرائيل اسرائيل هتوصل الاول صلى على النبى

CG Artist
                  هدء من روعك.. وأتمنى أى شخص يرد هنا على أخونا CG Artist يتريث
                  ولي عودة بإذن الله

amiralayam
                  أنا فى كلية تجارة مش حقوق ^_^
                  3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى

CG Artist
                    هقولك على حاجة ..
                    أنا و amiralayam و medo3d
                    نحبك فى الله

المشاركة الأصلية بواسطة CG Artist مشاهدة المشاركة
                      amiralayam يا اخي حاسب على كلامك كده وخلي عندك شوية او بلاش شوية ريحة دم على الاقل عشان اقدر احترمك , محدش بيطلب انك تحارب او تعمل خليك يخوي قاعد هو حد مدور عليك اصلا ولا بقلك تعالا , عمرنا ما كان لينا اطماع فى مصر ولا فى اي دولة اخري , احداث ايلول الاسود فرضت على الفلسطينين فرض , احتلال سيناء من قبل اسرائيل هي سببها الوحيد اطماع اسرائيل فى المنطقة , وليس الفلسطينين , وبديش افتح دفاتر تسكرت زمان , من ايام الملك فروق وتدخل الجيوش العربية فى فلسطين وتجريد الفلسطينين من السلاح , وبعد ذالك تسليمهم لعصابات الاجرام الصهيوني ... وتنساش يا زلمة بعد ما تبني سور حولين مصر تبني سور حولين منزلك , عشان تعيش فى امان فى جحرك ... وعشان تكون بالصورة كمان , هان محدش اساسا مدور على الجيوش العربية او حتي مستني منهم اي خطوة , وربنا كده يخلى الجيوش العربية لحماية شعوبها او حتي حماية نفسها اذا كانت قادرة اصلا , والانفاق يعني ما بيدخلش منها مساعدات الحمد لله الشغلة يالى سعرها جنيه بنجيبها بعشرة , يعني محدش يمن علينا كده , روح شوف بدو سينا كيف وضعهم اصبح بعد الانفاق .. وبالنسبة للسلاح السلاح بتجاب من طريقين غير مصر , والحمد لله محدش بيعطف علينا يالى سعره بجنيه بندفع حقوا عشرة مثل ما حكيتلك ومحدش يمن علينا , وما تتغرش كده يعني لما تشوف حرمه بتصرخ بتقول وين الجيوش العربية على شاشات التلفاز لانها بتصرخ بهيك كلمات بعد ما فقدت الامل فيهم اصلا ... ويالى عاوز يحارب ياريت يكون بنية الجهاد لانو الارض مش حكر علينا بالعكس الارض وقف اسلامي وفيها مقدسات اسلامية ومسيحية , والحمد لله الناس هنا بتحارب وصامدة بنية الجهاد مش بنية فلسطين اولا ومش بنية التوسع والاستعمار فى المنطقة ... تعسا لمن يحاول خلط الاوراق
                      اولا اسلوب في اول كلامك مش كويس.....ثانيا انا لم اقل ادبي معك او مع اهل فلسطين علشان تقولي خالي عندك دم بل قلت بالحرف انا محب اهل فلسطين.....ثالثا لن ارد علي اسلوبك هذا بأسلوب مماثل علشان ان والحمد لله محترم ومؤدب....رابعا ثلاث اربع كلامك خطأ.....خامسا انا لم اقل انك طلبت مني احارب ولم اقل اني لا اريد ان احارب مع ان لو طلب مني احارب لن اوافق الا اذا توفر لمصر كل اسباب القوة الذي نستطيع بها ان نرهب العدو ونحاربه (علي رأي السادات هيا مش عركة في خمارة دي حرب )....سادسا ممكن تشرح يعني ايه احداث ايول الاسود فرضت علي فلسطين فرض (يعني ازاي فئتيين مسلميين يحاربوا بعض ).....سابعا انا لم اقل ان فلسطين طامعة في سيناء بل اسرائيل وانا اعلم ذلك تماما وياريت متقولنيش كلام لم اقوله......ثامنا واضح انك لا تعلم عن التاريخ شيئا بدليل اتهامك لمصر خاصة والجيوش العربية عامة بأنهم جردوا الفلسطينيين من سلاحهم واعطوه لليهود(مع ان اخو جدي الله يرحمه استشهد في فلسطين).....تاسعا الامن مطلوب وليس من العيب ان ابني سور علي منزلي لاحمي نفسي وعائلتي.....عاشرا والحمد لله الجيوش العربية قادرة علي حماية نفسها وخصوصا الجيش المصري ولك في حرب اكتوبر مثل وعبرة مع العلم ان مصر كانت بتحارب اسرائيل (يعني زي ما يكون البرازيل بتلاعب اسمنت اسيوط).....اخيرا انا لم اقل ان مصر بتمن علي فلسطين وحاشا لله ان يكون ذلك لانه واجب ديني اولا وقومي ثانيا وعرقي ثالثا.....وفعلا تعسا لمن يحاول خلط الاوراق.....وياريت حماس الخاضعة لايران تعلم ذلك
                      عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
                      (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                        طبعا كلام فارغ
                        كلام القائد اللى قالك كده

طيب مايسيبوها خالص بقا لو على كده
                        ليه بيودوا الموظفين هناك بمرتبات اعلى
                        وليه كمال الجنزورى كان بيعمل خط سكه حديد لهناك ؟؟
                        الراجل بتاع الجيش ده بيفتى مانا قعدت مع ناس زيه كده كتير علشان مايقولشى ماعرفشى بس

سيناء جزء من ارض مصر ومنفذ قوى جدا للاقتصاد ارض سيناء خصبة بالمعادن والثروات الكثيره حديد منجنيز اسمنت جبس كريستال بانجو

بس للاسف هى سياسات اكبر من الدولة
                        ياعمى دول لو عملوا سبق بين الجيش بتعنا واسرائيل اسرائيل هتوصل الاول صلى على النبى
                        طب تعمل ايه في عقيدة الجيش المصري المؤمنة بذلك المبدئ....ثم ده كان لواء اركان حرب....ثم طبعا مينفعش يسيبوا سيناء خالص لأ بيعمروها بس علي خفيف زي ما انت بتقول كده تلات مصانع بدل من عشرين.....

طبعا اخي zoomcroom احب اخي cg artist في الله كما احبك واحب اخي ميدو وكل المسلمين اهل السنة في الله....وكان نفسي الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

cg artist
                          مالك فى ايه
                          ايه الكلام ده كله
                          اولا احنا بنعمل الكلام ده لواجبنا تجاه اى مسلم على وجه الارض سواء فلسطين او غيرها
                          واظن ان معبر رفح خير شاهد على مساعدات الشعب المصرى بتطوع منه ةانا احد الناس اللى ذهبت هناك وشاهدت الاطباء وهم يعالجون المرضى وخلافه من الامور

اما عن الشى اللى بتدفعوا ثمنه عشر مرات فنسأل الله ان يغنيكم من فضله يأخى لماذا كل هذا الخلط بالنسبة لك انت ؟؟
                          كل بلد فيها الصالح والطالح واولها فلسطين فلتذهب وتسافر وترى رجال الاعمال الفلسطينين باموالهم الفارهه فى الدول العربية والاجنبية
                          ماذا قدموا لبلدهم غير الهروب منه والاستنكار
                          بلاش اسلوب الاتهامات ده معروف موقف الشعب المصرى جيدا والجيش المصرى دعك من ما مضى وان شاء الله القادم افضل ان شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة amiralayam مشاهدة المشاركة
                            وكان نفسي الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
                            اسمها الاختلاف فى الرأى لا يفسد للبط صنية

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                              اسمها الاختلاف فى الرأى لا يفسد للبط صنية
                              هههههههههههههههههههههههههههههههههه

بمناسبة موضوع السور اللي علي الحدود....الجيش المصري منذ اسبوع تقريبا قام بقصف عربيات ومدرعات محملة بالسلاح الي السودان....والسلاح المتهرب كان سلاح مصري....والقصف كان علي الحدود المصرية السودانية.....والجيش اعلن ان سيعلن عن التفاصيل في وقته

يعمل...
                                X