صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 30

موضوع: حسين يعقوب: انتصرنا فى «غزوة الصناديق» والبلد بلدنا واللى مش عاجبه يروح أمريكا !

ردود: 30 | زيارات: 2144

حسين يعقوب: انتصرنا فى «غزوة الصناديق» والبلد بلدنا واللى مش عاجبه يروح أمريكا !

وصف الداعية السلفى محمد حسين يعقوب الاستفتاء على التعديلات الدستورية بأنه «غزوة الصناديق»، مؤكداً ما سماه «انتصار الدين» فيها، وقال فى مقطع فيديو نشره موقعه الرسمى من كلمة ألقاها بمسجد «الهدى» فى إمبابة، مساء الأحد: «كان السلف يقولون بيننا وبينكم الجنائز، واليوم يقولون لنا بيننا وبينكم الصناديق، وقالت الصناديق للدين نعم»، داعياً الحضور إلى ترديد تكبيرات العيد احتفالاً بموافقة ٧٧% من الناخبين على التعديلات.
    وقال يعقوب: «الدين هيدخل فى كل حاجة، مش دى الديمقراطية بتاعتكم، الشعب قال نعم للدين، واللى يقول البلد مانعرفش نعيش فيه إنت حر، ألف سلامة، عندهم تأشيرات كندا وأمريكا»، مضيفاً: «مش زعلانين من اللى قالوا لأ، بس عرفوا قدرهم ومقامهم وعرفوا قدر الدين».
    واعتبر الداعية السلفى أن «القضية ليست قضية دستور.. انقسم الناس إلى فسطاطين، فسطاط دين فيه كل أهل الدين والمشايخ، كل أهل الدين بلا استثناء كانوا بيقولوا نعم، الإخوان والتبليغ والجمعية الشرعية وأنصار السنة والسلفيين، وقصادهم من الناحية التانية ناس تانية.. شكلك وحش لو ماكنتش فى الناحية اللى فيها المشايخ». واختتم كلمته قائلاً للمصلين من أنصاره: «ماتخافوش خلاص البلد بلدنا».
    كان الاستفتاء على التعديلات الدستورية قد شهد استقطاباً دينياً حاداً، تمحور حول المادة الثانية من الدستور التى تنص على أن «مبادئ الشريعة الإسلامية المصدر الرئيسى للتشريع»، رغم كونها غير مطروحة فى التعديلات، وإقرار وضع دستور جديد فى الحالتين سواء رفض الناخبون التعديلات أو وافقوا عليها.
    وحصد خبر الداعية السلفى أكبر عدد من التعليقات، ووصلت على صفحة «المصرى اليوم» فى فيس بوك إلى ٧٩٣ تعليقا، فيما علق ١٦٣ قارئا على الخبر فى موقع الجريدة، وقال عاصم: «لا يجب إثارة الناس واللعب بعواطفهم الدينية وهذا الكلام يسبب الفتنة فى دولة تبحث عن طوق النجاة، اتق الله ويكفيك ملايينك».
    وكتب القارئ محمد صلاح: «أنا قلت لأ يا شيخ وهافضل أقول لأ والبلد دى بلدى ومش هاسيبها أبدا». وطالب قارئ آخر الشيخ بالاعتذار، فيما تساءل القارئ تامر محمود سامى: «كنت فين يا شيخ لما مبارك كان بيحكم وبيعمل انتخابات مزورة؟
    وكنت فين وقت الثورة لما حرمتم الخروج على الحاكم وقلتم إنها فتنة كبرى، جايين دلوقتى تقطفوا ثمار الثورة على الجاهز؟».

http://www.almasry-alyoum.com/articl...ticleID=291388

هل بلد يعتبر الناس فيها الانتخابات او الاستفتاء غزوة تصلح فيها الديمقراطية ؟؟

MKMS

████████████
    ████████████
    ████████████

My character animation demo reel 2012
    My 3D models at turbosquid

Registered User
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,129
    حماقة سياسية

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    ردود
    6,588

اشمعنى النصارى بيحرضوا لقول لا
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

عضو متميز
    صور رمزية mangawy
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,022
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة إبن يس معاينة الرد
    حماقة سياسية
    أخي الكريم أتمنى أن نتحلى بالأدب مع المشايخ فذلك أثقل في ميزانك مما قلت
    جزاك الله خير

عضو متميز
    صور رمزية ::حامل المسك::
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,869
    mangawy : اخي بارك الله فيك الا تعلم ابين يس

هذا رجل اخوان ولكنه فيما اعتقد نموذج سئ للاخوان

لا يفوت فرصة الا يسب فيها مشايخ السلف وعلمائهم
    وايضا لا يفوت فرصه حتى يس في الحكام
    ولا يسمع كلام مشايخه الاخوان في ان الوحده مطلوبه وتقارب الاديان و الفرق و المذاهب

ما تتعبش نفسك

وفقنا الله واياكم الي ما يحب ويرضى
    لا عزة إلا بالكتاب و السنة
    :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
    وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
    :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
    ::

::موقعي::
    لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

Registered User
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,129
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ::حامل المسك:: معاينة الرد
    mangawy : اخي بارك الله فيك الا تعلم ابين يس

هذا رجل اخوان ولكنه فيما اعتقد نموذج سئ للاخوان

لا يفوت فرصة الا يسب فيها مشايخ السلف وعلمائهم
    وايضا لا يفوت فرصه حتى يس في الحكام
    ولا يسمع كلام مشايخه الاخوان في ان الوحده مطلوبه وتقارب الاديان و الفرق و المذاهب

ما تتعبش نفسك

وفقنا الله واياكم الي ما يحب ويرضى
    لا أمثل أحد سوى نفسى ..

و ما فعله الشيخ يعقوب حماقة و طفولة سياسية ..

أدخل على مواقع اللعلمانيين و الليبراليين و أنظر كيف أتخذوها ليستهزئوا بالإسلاميين ..

لو كان سكت هو و حازم شومان لكان أفضل للدعوة نفسها ..

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    ما هو الخطا الذى وقع فيه الشيخ ؟؟

عضو متميز
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,869
    لا أمثل أحد سوى نفسى ..

و ما فعله الشيخ يعقوب حماقة و طفولة سياسية ..

أدخل على مواقع اللعلمانيين و الليبراليين و أنظر كيف أتخذوها ليستهزئوا بالإسلاميين ..

لو كان سكت هو و حازم شومان لكان أفضل للدعوة نفسها ..

هاااا بدأنا تاني انا لست اخوانيا ولا ........ انا مسلم وما بمثلش الا نفسي انت خلاص شلت التوقيع

وبعدين الاخوان ما علموكش التأدب مع المشايخ واحترامهم وتوقير الكبير زي ما النبي علمنا ولا اللي بتكرهوه بتنسفوه
    حتى من غير ادله شرعيه ... ولا كفايه بس انه مش على هواكم

وبعدين رآي العلمانيين و اليبراليين في المشايخ يهمك اوي كده ؟؟؟؟
    خلاص ننادي بتقارب الاديان ونداهن الضالين علشان تنبسط انت و اللي على شاكلتك وبالمره

نفصل الدين عن الدوله وكل واحد عايز حاجه في الدين نعملهاله و نكيل بمكيالين

و اللي عايز نص كيلوا نديلو واللي عايز كيلوا ماشي واللي معاه جنيه ماشي... صحيح بالمره شوف النصاري واليهود
    ايه اللي مضايقهم في الدين او في المشايخ علشان نرضيهم ...ولا تعكر دمك ولا تزعل نفسك خالص

صحتك مش كده

حسبي الله ونعم الوكيل

هدانا الله واياك

عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    المنطقة
    أم الدنيا
    ردود
    3,629
    كلام الشيخ يعقوب صراحة كان كلام مش موفق ومش مقبول صراحة ... وعمره ما اتكلم في السياسة ايه اللي خلاه يتكلم فيها ؟ مش عارف

مش كل اللي قالوا نعم قالوا نعم عشان الشيوخ قالوا نعم .. ومش كل اللي قالوا لأ علمانين ومنافقين وبتوع اميركا

هل بلد يعتبر الناس فيها الانتخابات او الاستفتاء غزوة تصلح فيها الديمقراطية ؟؟
    ايون تنفع معانا الديموقراطية وبلاش تسأل السؤال ده لانه نفس كلام مبارك وعمر سليمان قبل اما يمشوا
    احنا عادي هتمشي معانا ديموقراطية واي فئة يختارها الشعب تحكم واظن ذكاء من اللي عدلوا الدستور انهم خلوا الفترات بسيطة 4 سنين للرئيس و 3 سنين مجلس شعب تقريبا ... عشان احنا لسه بنجرب وسنخئ ونتعلم.

اشمعنى النصارى بيحرضوا لقول لا
    للعلم اللي عمل القلق الديني ده كله المظاهرات الطائفية المسيحية للمطالبة بالغاء المادة الثانية والاحداث الطائفية الاخيرة وبعدها الاعتصامات وبعدين افراج عن قس مسجون جنائي ... وبعدها دعم الكنيسة بقوة لاتجاه "لا" ... ده اللي عمل القلق الديني للسلفيين والاخوان وعوام الناس.

انا اللي نفسي فيه بس انه محدش يقول واجب ديني تقول نعم او لا او تدي صوتك لفلان او لعلان .

Graphic Designer
    صور رمزية أحمد عابد
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    4,352
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
    ما هو الخطا الذى وقع فيه الشيخ ؟؟

كلامه بيشجع الفتنة و عدم استقرار الوضع الطائفى فى مصر.

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة doctor3d معاينة الرد
    كلام الشيخ يعقوب صراحة كان كلام مش موفق ومش مقبول صراحة ... وعمره ما اتكلم في السياسة ايه اللي خلاه يتكلم فيها ؟ مش عارف

مش كل اللي قالوا نعم قالوا نعم عشان الشيوخ قالوا نعم .. ومش كل اللي قالوا لأ علمانين ومنافقين وبتوع اميركا

ايون تنفع معانا الديموقراطية وبلاش تسأل السؤال ده لانه نفس كلام مبارك وعمر سليمان قبل اما يمشوا
    احنا عادي هتمشي معانا ديموقراطية واي فئة يختارها الشعب تحكم واظن ذكاء من اللي عدلوا الدستور انهم خلوا الفترات بسيطة 4 سنين للرئيس و 3 سنين مجلس شعب تقريبا ... عشان احنا لسه بنجرب وسنخئ ونتعلم.

للعلم اللي عمل القلق الديني ده كله المظاهرات الطائفية المسيحية للمطالبة بالغاء المادة الثانية والاحداث الطائفية الاخيرة وبعدها الاعتصامات وبعدين افراج عن قس مسجون جنائي ... وبعدها دعم الكنيسة بقوة لاتجاه "لا" ... ده اللي عمل القلق الديني للسلفيين والاخوان وعوام الناس.

انا اللي نفسي فيه بس انه محدش يقول واجب ديني تقول نعم او لا او تدي صوتك لفلان او لعلان .
    هو ماقالشى كده يهشام
    ماقالشى كل اللى قالوا نعم كويسين واللى قالوا لا وحشين بالعكس اسمع الفيديو التانى اللى حاطه الاخ مانجاوى قال ان فى ناس حبايبه قالوا لا وعادى جدا
    بس هو علق على حاجه ان فى ناس قالتله بينا وبينكم الصناديق فهو كان سعيد جدا ومن حقه طبعا ان الناس ماخزلتهمشى وان مبداهم هو اللى فاز ايا كان اللى راح وقال نعم مقتنع بكلامهم ولا لا

بالنسبه لكلامك طبعا صح اننا مانربطشى الموضوع بالدين وان اللى يقول نعم يبقى مسلم والتانى يبقى علمانى ومافيش حد عمل كده غير القساوسة واشهرهم عبد المسيح بسيط وغيره

حتى لو الشيخ اخطا سياسيا لا اعتقد ان الموضوع يستاهل ده كله واحد قال رايه وطلع غلط ايه المشكله ؟؟ طالما لا يمس الدين واصوله فكل منا له الحق ان يقول رايه

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة أحمد عابد معاينة الرد
    كلامه بيشجع الفتنة و عدم استقرار الوضع الطائفى فى مصر.
    ازاى ؟؟ مع انهم اول ناس دعوا لقول نعم علشان الاوضاع تستقر فى مصر
    بعدين هو ماقالشى اللى قال لا يطلع بره زى ما بيفتروا عليه
    هو بيقول اللى مش عاجبه البلد مع السلامه وماعتقدشى ان الكلام ده فيه حاجه غلط

عضو متميز
    صور رمزية m.elgalad
    المنطقة
    مصر أم الدنيا
    ردود
    1,255
    لم يوفق الشيخ فى كلامه ..ولا يدل على اى ثقافة سياسية .. قوله ان الموضوع كان اما ان تكون فى جانب المشايخ او الجانب الآخر .. وان هذا هو ما كان عليه الامر وليس انه استفتاء على الدستور .. كلام لا يدل الا على جهل سياسى .. وقوله ان كلامه عن من قالوا لا كان مزحة !!! هل هذا وقت مزاح .. الشيخ له مشاهدين ومحبين كثر وعليه ان يحسب كلامه .. ما جرى فى الاستفتاء هو استغلال واضح للدين سياسيا واللعب على استقرار البلد ..وهذا ما علينا الا نسمح به وان نرفضه جميعا ونعى له جيدا فى المستقبل ...

Graphic Designer
    صور رمزية أحمد عابد
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    4,352
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
    ازاى ؟؟ مع انهم اول ناس دعوا لقول نعم علشان الاوضاع تستقر فى مصر
    بعدين هو ماقالشى اللى قال لا يطلع بره زى ما بيفتروا عليه
    هو بيقول اللى مش عاجبه البلد مع السلامه وماعتقدشى ان الكلام ده فيه حاجه غلط

عندنا دكتور مسيحى كان بيتكلم ان الإخوان ممكن يفرضوا الجزية
    اللى كانت ايام الإسلام الأولى و كان بيقول انه عايز لأ هى اللى تكسب ...

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    طب ايه اللى جاب الاخاون دلوقتى ؟

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة m.elgalad معاينة الرد
    لم يوفق الشيخ فى كلامه ..ولا يدل على اى ثقافة سياسية .. قوله ان الموضوع كان اما ان تكون فى جانب المشايخ او الجانب الآخر .. وان هذا هو ما كان عليه الامر وليس انه استفتاء على الدستور .. كلام لا يدل الا على جهل سياسى .. وقوله ان كلامه عن من قالوا لا كان مزحة !!! هل هذا وقت مزاح .. الشيخ له مشاهدين ومحبين كثر وعليه ان يحسب كلامه .. ما جرى فى الاستفتاء هو استغلال واضح للدين سياسيا واللعب على استقرار البلد ..وهذا ما علينا الا نسمح به وان نرفضه جميعا ونعى له جيدا فى المستقبل ...
    لا هو قال ان الموضوع اصبح كده لان الصورة العامة ان كان كل اللى بينادوا بنعم الاسلاميين من كل الجهات واللى بينادوا بلا العلمانيين والليبراليين والنصارى والممثلين طبعا فى الغالب مش كلهم
    وهو بيقول كده ردا على اللى اتحدوه وقالوا بيننا وبينكم الصناديق
    لا المزحه مش على اللى قال لا المزحه كانت على اللى مش عاجبه البلد قال مع السلامه وحتى لو مش مزحه مش شايف فيها اى اهانه اللى مش عاجبه البلد سواء مسلم او مسيحى مع السلامة
    واللى جرى فى الاستفتاء ماكانشى استغلال للدين ولا حاجه ده كان استفتاء نزيه اول مره مصر تمر بيه واثبت ان الشعب ذكى ويعتمد عليه وبيفكر صح وماتغرش بالتدخلات الامريكيه ولا الاعلام ولا النصارى والعلمانيين اللى كانوا بيروجوا لفكرة لا لاغراض بانت بعد كده ياريت تشوفوا خبر اجتماع يحيى الجمل وشنوده واتفاقهم على تعديل الماده التانيه بإزالة الالف واللام

ثم حاجه اخيره حتى لو الشيخ اخطأ فى موقف سياسى فهو رايه ومن الادب ان نحترم كلامنا مع رجل له باع طويل فى الدعوه او على الاقل رجل من سن اباءنا او اكبر
    على فكره يااستاذ محمد انت سقطت من نظرى كتير بسبب كلتك جهل سياسى دى
    ربنا يغفر لنا جميعا

عضو متميز
    صور رمزية m.elgalad
    المنطقة
    مصر أم الدنيا
    ردود
    1,255
    لا تغالط نفسك اخى احمد... تم استغلال الدين بشكل واضح وصريح وعلنى .. انا لا اتكلم من فراغ .. الاستفتاء كان نزيها بلا شك .. ولكن تجييش الناس والتأثير عليهم والتلاعب بعواطفهم سواء دينيا او اجتماعيا .. هنا نتكلم .. انا قلت لا وأزداد أقتناعا بها كل يوم ... هل معنى ذلك اننى علمانى او نصرانى او او او ... هذا الكلام لا يليق ابدا ... واللى مش عاجبه البلد مش يسيبها اخى احمد ... اللى مش عاجبه البلد يصلحها ... لم تعجبنا البلد ايام مبارك فقمنا بالثورة ... وان لم تعجبنا البلد بعد ذلك لن نتركها ولكن سنغيرها دائما للافضل ...

اما بالنسبة للشيخ يعقوب له بالتأكيد كل الاحترام ولا اجد فى كلامى اى شىء يهينه...

أما قولك بانى سقط من نظرك اخى احمد ... فصدقنى لا يهمنى اطلاقا كيف هى نظرتك لى ..

Registered User
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,129
    بالفعل هذا هو الخطأ الذى سقط فيه الشيخ ..

و كما أن " نعم " .. أو " لا " ... ليست لها أى علاقة من قريب أو من بعيد بحذف المادة الثانية من الدستور ..

و " نعم " .. ليس فيها أى نصر للإسلام
    و " لا " .. ليس فيها أى هزيمة للإسلام ..

هل لو كانت النتيجة " لا " .. كنا قلنا إن الإسلام قد هزم ؟؟؟

هو خطأ فادح من مجموعة شيوخ سلفية و ليس خطأ الشيخ يعقوب وحده ..

و هذا الفيديو مخصوص جعل مجموعات ضخمة من الشباب على الفيس بوك يقومون بحملة ضد السلفية ..
    بل و حشد نوع من الكراهية تجاه الإسلاميين بشكل عام .. فكثير من الناس لا يفرق بين أخوان و سلفى .. فالحملة ستشمل الكل للآسف ... بسبب الحماقة السياسية التى تصرف بها بعض رموز السلفية فى أيام الإستفتاء ..

أشرب

عضو متميز
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,869
    بسبب الحماقة السياسية التى تصرف بها بعض رموز السلفية فى أيام الإستفتاء ..

أشرب
    عيييييييييييييب تغلط في واحد قد ابوك يا محترم

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد