Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الى نصارى مصر ... افيقوا قبل فوات الاوان

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة WereWolf مشاهدة المشاركة
    كاميليا ميـن و بتاع ميين يابنى
    احنا اكبر من كده بكتيـــــــــــــــر
    احنا يابنى 1,678,442,000
    هتفرق معانا لو بقينا
    1,678,442,001
    انا مش فاهم يعنى ؟
    الله يهديك
    التعديل الأخير تم بواسطة tarek3d; 01 / 04 / 2011, 09:24 PM.

كاميليا ميـن و بتاع ميين يابنى
      احنا اكبر من كده بكتيـــــــــــــــر
      احنا يابنى 1,678,442,000
      هتفرق معانا لو بقينا
      1,678,442,001
      انا مش فاهم يعنى ؟
      بالله هذا رد تقوله ؟
      ان واجهتك صعوبة في اتقان التصميم اصمد وحاول وان حاولت وفشلت فلا بأس اعد المحاولة وان لم تفلح
      فحاول وان فلحت تكون نجحت وسر نجاحك هو اصرارك

باظبط و الله ده اللى انا بحاول اقولو
        دى مختطاط امن الدوله للثورة المضادة
        يشغلونا فى حاجات هبلة و نسيب و نقعد نتكلم و منبنيش البلد اللى بيهدوه فى من 30 سنه
        زى كنيسه القديسين كده
        بابا لا تتكلم في شيء ما تفهم فيه
        ان واجهتك صعوبة في اتقان التصميم اصمد وحاول وان حاولت وفشلت فلا بأس اعد المحاولة وان لم تفلح
        فحاول وان فلحت تكون نجحت وسر نجاحك هو اصرارك

أنتوا أيه الفلم الهندي العاملينه ده هنا في المنتدى
          و بتشتموا بعض كمان ؟؟
          أيه حوار الفكسان ده ؟؟ أصلا هو فيه كم واحد مسيحي مصري هنا المنتدى ؟؟
          و طريقة ردودكم دي هتقدروا تنقذوا كاميليا ؟؟
          الى عايز يعمل حاجة بجد ينزل في المظاهرات بطالب الأفراج عنها
          أو على أقل يدعوى ربنى لأفراج عنها
          بدل ما عملين تشتموا في بعض هنا
          فعلا أشوف كلامك أسدقكك أشوف أمورك استعجب

الآن أخ ميدو عند كتابتك لموضوع
          كنت فاكر مسيحي في منتدى يقولك أحنى آسفين و آدي خريطة لسجون الكنيسة السرية و Password لأيميل بابا شنودة مثلا !!

الآن لما يجي الواحد يكتب أو يعمل حاجة لازم يفكر
          أيه الناتج الهيطلع بيه في الموضوع ده

حاجة تكسف آخر كم يوم في أطراف حديث عاملين تختنقوا و تشتموا في بعض
          بدل لم تصرفوا وقتكوا في حاجة تفيد القضية البدافعوا عنها
          There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
          Neil Fiore

المشاركة الأصلية بواسطة SuperMedo مشاهدة المشاركة
            و بتشتموا بعض كمان ؟؟

كنت فاكر مسيحي في منتدى يقولك أحنى آسفين و آدي خريطة لسجون الكنيسة السرية و Password لأيميل بابا شنودة مثلا !!

انت عندك مشكلة في حرف الالف بتكتبه ياء

مثل ربنى و الصحيح ( ربنا ) و احنى و الصحيح ( احنا )

واذا كان علينا الحمدلله بنشتغل وبننتج وبنطور من انفسنا

ويشهد الله ان الدين من اهم اولوياتنا

ومش لازم نديك تقرير مفصل عن انجازاتنا علشان تعرف اننا بنعمل

حاجات مفيده ولا لاء

وموضوع الخلاف وارد لكن الحمد لله بنرد بأدب و احترام

ومافيش داعي اننا نتهم بعض ونحبط بعض كل واحد حر

وفقنا الله واياكم لما يحب ويرضى
            لا عزة إلا بالكتاب و السنة
            :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
            وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
            :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
            ::

::موقعي::
            لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

معلش سؤال أنتو بتأمنو بنبي موسى وعيسى الرجاء الأجابة بكلمة نعم أم لآ
              من الصعب ان تعيش في مكان لا تستطيع فيه ان تكون حراً في تصرفاتك حتى وان كانت على سبيل بسيط جداً وابسطها الجلوس لوحدك

واذا كان علينا الحمدلله بنشتغل وبننتج وبنطور من انفسنا

ويشهد الله ان الدين من اهم اولوياتنا

ومش لازم نديك تقرير مفصل عن انجازاتنا علشان تعرف اننا بنعمل

حاجات مفيده ولا لاء

وموضوع الخلاف وارد لكن الحمد لله بنرد بأدب و احترام

ومافيش داعي اننا نتهم بعض ونحبط بعض كل واحد حر

وفقنا الله واياكم لما يحب ويرضى
                بص أنا مش عايز أدخل في نقاش
                و لا محتاج تقرير مختصر ولا مفصل و لا بتنجان
                ردود متسجلة كلها في منتدى
                و لكن راجع ردود و شوف ناس بتشتم و ناس بتشكك في أولوية أسلام لناس تانية ولا كأن مكشوف حجاب عنهم
                There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
                Neil Fiore

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
                  عندى إحساس و شك إن كاميليا و وفاء قصص تم صناعتها داخل مقرات أمن الدولة !! .. فلا هى أسلمت و لا هى تنصرت مرة أخرى ولا هى أصلا عذبت ..

و الحقيقة لو ظهرت .. ستتورط فيها الكنيسة المصرية و على رأسها شنودة !!

لكن يجب أن نعرف الحقيقة ..
                  ازاى بس ؟؟
                  انت مافيش خلفيه عندك خالص عنها ولا ايه ؟
                  الادله من مسلمين ومن قساوسة فى القنوات بتاعتهم وفى القنوات الفضائية كمان

وغير ده كله مشيخة الازهر تقدمت ببلاغ رسمى انها جت تسلم عندهم وامن الدولة منعها واخدها

مش ناقصين كلام تانى فى القصه حقيقى ولا خيال الكلام ده بقى حمضان أوى
                  الموال كله خلصان واحنا لسه بنقول البيضه ولا الفرخة

المشاركة الأصلية بواسطة SuperMedo مشاهدة المشاركة
                    و بتشتموا بعض كمان ؟؟

اهلا ياباشا
                    بص رغم المأساة اللى بنشوفها كل مره عند قراية ردودك بسبب حروفك العجيبه
                    انما انا فهمت معظم الكلام

اولا مش لازم لما تكتب الموضوع يبقى بتفيد حد او بتطلب مساعده من حد
                    غير كده ان الموضوع مفيد بالنسبه للناس
                    الناس اللى كانت بتهاجم المسلمين والاسلام يعرفوا حقيقتهم ويسكتوا ويعرفوا اننا كمان بنعرف نتكلم وبالادله مش زيهم بدماغهم وبس
                    ثانيا افاده لمسلمين قد يكونوا غافلين عن تلك الامور فتبلغهم الحجه ويعرفوا او على الاقل يعيدوا تفكيرهم فى قضايا معينه
                    ومن الواضح من الردود فعلا ان فى ناس عندها عقيدة الولاء ولابراء ضايعه ولا يعرفوا عنها اى حاجه وكله بيتكلم من دماغه وماكلفشى نفسه بعرف ايه الحلال والحرام فى التعاملات مع المشركين

واخيرا احنا الحمد لله بنعمل اكتر من كده مش مجرد بنكتب مواضيع ولكن الحمد لله بندعى لكل اسرى المسلمين وبنهتم بامرهم ومتواصلين مع اللى بيحصل فى الاحداث بسبب بعدنا عنها لظروف خارجه عن ارادتنا ولو كنا فى البلد يعلم الله كانت مشاركاتنا هتبقى عامله ازاى

اخر حاجه من لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم
                    ثم انا اصلا الموضوع مش عامله علشان كلميليا شحاته وبس
                    انا بنشر اللى النصارى بيعملوه دعوة الى الله
                    قد يوجد من يهديه الله بسبب هذا الكلام فيسلم ويكون فى موازينى او مسلم يعرف حقيقة الاتهامات الموجهه للسلفيين وهى اصلا من غيرهم

شكرا لمشاركتك

المشاركة الأصلية بواسطة saranhgh مشاهدة المشاركة
                      معلش سؤال أنتو بتأمنو بنبي موسى وعيسى الرجاء الأجابة بكلمة نعم أم لآ
                      من لم يؤمن بنبى واحد قد ارسله الله فقد كفر
                      من اركان الايمان السته
                      الايمان بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الاخر والقدر
                      فنؤمن بجميع الرسل التى ارسلها الله لنا

لماذا السؤال ؟

مين انت يا صاحب الموضوع حتى تتهجم على ديننا ؟؟؟

اين الاشراف من هذي المهزلة ؟؟

بامكان اي مسيحي التهجم على اي دين واكثر ما يمكن عمله حظر العضو

لكن نحن نحترم جميع الديانات السماوية لانها جائت بالانجيل المقدس

وبالنسبة لموضوع الارتداد
                        معروف ان اللذي يرتد عن الدين الاسلامي يحكم عليه حد السيف

فاذا

لما الاعتراض على حكم الاقباط على المذكورة اذا كان صحيح ؟؟؟

اذا كان ردك ان الدولة اسلامية فتذكر ان الدين المسيحي جاء قبل الاسلام سواء فالبلاد العربية او بالخارج
                        فهذه ارضنا كما هي ارضكم ولنا حرية التصرف باتباع ديننا

والله خلق السماء والارض وخلقنا لعبادته وليس لمحاربة بعضنا البعض فاشغل نفسك بامورك الخاصة ودع الخلق للخالق

عجيب امرك انت وبعض الاعضاء هنا

وبالنسبة لتهديدك
                        هل تريد ابادة المسيحيين ؟؟ هل تعلم من اكثر دين منتشر فالعالم ؟؟؟ انا اجاوبك ! الديانة المسيحية ! هل تريد ابادتنا ؟؟ تفضل ابدا المعركة

تجلس خلف الحاسب وتتسبب بالفتنة ولا تعلم عواقبها بالاخرة
                        وانا متاكد انك انسان ضعيف لان من يجلس خلف شاشة الكمبيوتر ويحاول الفتنة انسان ضعيف مغلوب على امره

وللمعلومية انا والدي اعلن اسلامه منذ حوالي 20 عام لكنه ارتد من تلقاء نفسه بدون تكريه او اعتراض على اسلامه سواء من داخل البيت او خارجه , هل تريد ابادته ؟؟ تفضل راسلني على الخاص لاعطيك عنوان منزلي وارني رجوليتك

كل شخص حر فاعتناق الدين اللذي يراه الطريق الصحيح لعبادة الله
                        لا يمكننا محاسبة شخص على اعتناق دين اخر
                        وكما ذكرت في حديثي لا تعترض على ما جاء في موضوعك اذا كان صحيح فالبلاد العربية تحكم بحد السيف على من يرتد

كما تدين تدان

مادام تؤمن برسل فيجب ان تؤمن برسائلهم وأن تتعلم مع التعايش وعدم أثارة الفتنة بدون طعمة
                          النبي لم يجبر احد على دخول الأسلام وعندما فتح تعايش مع اليهود والنصاري ولم يؤذهم حتى هم نو ايذائه يا اخي كف عن اثارة الفتنة واحترم الأخرين وناقش بطريقة حضارية
                          وكفو عن وضع صور الصليب المكسور
                          ضع اصبعك بعينك متل ما بتجعك بتجع غير بيهون عليك
                          يحط حد صورة هزلية لأشرف المرسلين
                          رجاء كف عن هذا الأسلوب وكلامي لك من يعرف نفسه في هذا الموضوع ولا يقتصر ردي على كاتب الموضوع فقط
                          من الصعب ان تعيش في مكان لا تستطيع فيه ان تكون حراً في تصرفاتك حتى وان كانت على سبيل بسيط جداً وابسطها الجلوس لوحدك

المشاركة الأصلية بواسطة جامايكا مشاهدة المشاركة
                            مين انت يا صاحب الموضوع حتى تتهجم على ديننا ؟؟؟

اين الاشراف من هذي المهزلة ؟؟

بامكان اي مسيحي التهجم على اي دين واكثر ما يمكن عمله حظر العضو

لكن نحن نحترم جميع الديانات السماوية لانها جائت بالانجيل المقدس

وبالنسبة لموضوع الارتداد
                            معروف ان اللذي يرتد عن الدين الاسلامي يحكم عليه حد السيف

فاذا

لما الاعتراض على حكم الاقباط على المذكورة اذا كان صحيح ؟؟؟

اذا كان ردك ان الدولة اسلامية فتذكر ان الدين المسيحي جاء قبل الاسلام سواء فالبلاد العربية او بالخارج
                            فهذه ارضنا كما هي ارضكم ولنا حرية التصرف باتباع ديننا

والله خلق السماء والارض وخلقنا لعبادته وليس لمحاربة بعضنا البعض فاشغل نفسك بامورك الخاصة ودع الخلق للخالق

عجيب امرك انت وبعض الاعضاء هنا

وبالنسبة لتهديدك
                            هل تريد ابادة المسيحيين ؟؟ هل تعلم من اكثر دين منتشر فالعالم ؟؟؟ انا اجاوبك ! الديانة المسيحية ! هل تريد ابادتنا ؟؟ تفضل ابدا المعركة

تجلس خلف الحاسب وتتسبب بالفتنة ولا تعلم عواقبها بالاخرة
                            وانا متاكد انك انسان ضعيف لان من يجلس خلف شاشة الكمبيوتر ويحاول الفتنة انسان ضعيف مغلوب على امره

وللمعلومية انا والدي اعلن اسلامه منذ حوالي 20 عام لكنه ارتد من تلقاء نفسه بدون تكريه او اعتراض على اسلامه سواء من داخل البيت او خارجه , هل تريد ابادته ؟؟ تفضل راسلني على الخاص لاعطيك عنوان منزلي وارني رجوليتك

كل شخص حر فاعتناق الدين اللذي يراه الطريق الصحيح لعبادة الله
                            لا يمكننا محاسبة شخص على اعتناق دين اخر
                            وكما ذكرت في حديثي لا تعترض على ما جاء في موضوعك اذا كان صحيح فالبلاد العربية تحكم بحد السيف على من يرتد

كما تدين تدان
                            ولو عرفت مين هو حترتاح ؟؟؟ ولا تقصد الاهانه علشان نعرف نرد عليك

وعلى عقليتك كويس

انت عمال ترمي في شبه وانت مش عارف يعني ايه اسلام اصلا

والفتن دي انتم اللي بتعملوها وشوف الموضوع المكتوب وغيره كتير مهازل وبالصوت و الصورة لو حبيت

وبخصوص الدين الاسلامي عندنا قاعدة مهمه

لا اكراه في الدين

يعني ما بنغصبش حد انه يسلم اللي عايز يسلم هو حر بس اللي يسلم

لازم يعرف انه لو ارتد حطير رقبته وده سبب ادعى يخليه يفكر كويس جدا قبل ما يسلم
                            لانه دين ومعتقد مش لعبة

قضلا دينا مش فوضى زي عندكم يعني في لجان قضاء وجهه

هي اللي بتنفذ الاحكام و الحدود مش اي واحد كده يروح يقتل على كيفه

وهي الرجوله في نظر سيادتك ان اي واحد يروح يقتل اي واحد كده ؟؟

وانتم ما عندكمش الحكم ده وبتغنوا ليل نهار ان الدين ده حريه وكل واحد حر

فليه بتعذبوا وتنفوا اللي بيسلم ولا هي العملية ماشية بوشين ؟؟؟

قولوا بصراحة احنا ناس في دينا لو حد اسلم حنعذبوا

علشان احنا كمان نعرف نتصرف ونحمي عيالنا

و ابادة النصارى ليس في دينا وليس فقط النصارى اي دين لا نبيد معتنقيه

كل واحد حر اظن كده ان الموضوع واضح

ودينا فرض علينا حقوق لاهل الذمة يعني انت يا نصراني ليك علي حقوق لازم اراعيها

وده شئ فرضه علي ديني انا بقى كمسلم دينك اداني اي حقوق عندك؟؟؟

واذا ما عملتهاش تعاقب ؟؟؟؟؟؟

وبالعكس احنا مش عايزين فتن وعايزين نعيش في سلام ونعمر بلادنا

بس ما تجوش تعذبوا عيالنا و تتأمروا مع امن الدولة علينا وتقول انتم عايزين فتن

اظن الكلام واضح
                            لا عزة إلا بالكتاب و السنة
                            :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
                            وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
                            :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
                            ::

::موقعي::
                            لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

يعني ما بنغصبش حد انه يسلم اللي عايز يسلم هو حر بس اللي يسلم

طيب يعني بالاكراه يحافظ على اسلامه ؟

وهل اذا ولد المسلم مجبر على ان يبقى مسلم ؟؟؟ نعم ؟ اذا اين الحرية ؟

موضوع ان من يرتد من الاسلام يحكم بحد السيف هذا قانون وضع لزيادة عدد المسلمين يعني بالبلدي * اللي يعلن اسلامه مافيش رجعة له لدينه واللي مسلم مانسمحله يغير دينه بالنهاية يصير الدين الاسلامي اكثر الديانات انتشارا

وبالجهة المقابلة اللي يكون مسلم ويغير دينه يدخل الشك في ابناء ملته بالتالي قطعوا الطريق من بدايته

لانه دين ومعتقد مش لعبة
                              يعني افهم من كلامك ان باقي الديانات لعبة؟؟
                              باي حق تطلب من اي مسيحي احترامكم ؟؟

قضلا دينا مش فوضى زي عندكم يعني في لجان قضاء وجهه
                              اذا خاطبك السفيه فلا تجبه فخير من اجابته السكوت

مارح ارد عليك احتراما لمشاعر باقي اخواني المسلمين واحترامي الذاتي لجميع الديانات

جاميكا : انا بطلب منك انك ماتخدش براى الناس دى على اساس انها الاسلام

كل واحد ليه رايه وربنا اعطانا حرية الاجتهاد فى القران نفسة

و سيبك انت من الموضوع ده اصلا انت لو قعدت ترد على كل واحد مش هتخلص
                                ده غير انك هتلاقى اللى هيدخل و يشتمك
                                و اللى يقولك يا كافر
                                و هتشوف من ده كتير فلخص
                                و متردش

يعمل...
                                X