صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 25

موضوع: اول مودلينج كامل لى ارجو النقد

ردود: 25 | زيارات: 2958

اول مودلينج كامل لى ارجو النقد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    دى اول مرة اعرض فيها عمل عملته ع الماكس لان اللى عملته قبل كدة كان بيبقى في مودلز جاهزة بسبب ضيق الوقت مكنتش بلحق اعمل حاجة بس برده انا مبتدئه ومكنتش لسة اعرف كتير فى الماكس غير الاضاءة والنهارية كمان مش الليلية
    النهاردة بقى احب اعرض غرفة نوم من تصميمى ما عدا جزء من الستاير لانى مش لاقية طريقة تشرح الجزء دة بيتعمل ازاى مش دلع ولا كسل منى يعنى
    والبرواز اللى فى الحيطة يعنى مكنتش فاضية احاول اعمل برواز فجبت واحد جاهز وخلاص والزرع كمان جاهز
    عندى بس ملاحظة ع الصورة قبل ما اعرضها
    اول صورة هتلاقوا مفرش السرير مجرد لون لانى مكنتش حطيت خامة واكتشفت كدة بعد ما عملت الريندر وخصوصا انه خد وقت طويل اوى ومعرفش السبب ليه مع انى شغالة على ماكس 2010 وكنت شغالة على ماكس 9 قبل كدة ومكنش بياخد وقت اوى كدة
    المهم وفى صورة هتلاقوا فيها اضاءة شديدة شوية دى برده كانت غلطة منى بس انا عدلتها بعد كدة
    وعندى سؤالين اخيرين بل ما اعرض الصور
    ازاى اعمل اضاءة مخفية فى السقف ومش شرط بالفيراى بس ياريت اعرف الطريقة بيه برده لانى عاملة شكل منحنى فى السقف حاجة خفيفة على قدى يعنى وكنت عايزة اعملها اضاءة ومش عارفة ازاى ؟
    والسؤال التانى ازاى اظبط اضاءة الاسبوتات لانها مش مظبوطة اوى مع انى حاولت فيها كتير بس دة كان اخر حاجة وحاجة كمان اخيرة هتلاقوا نويز فى السقف والحيطان دى انا عاملاها يعنى مش من الرندر
    المهم معلشى ع التطويل ودى الصور واتمنى ان اول عمل ليا يكون كويس لانى سبت الماكس لمدة 3 شهور او 4 بسبب ظروف الدراسة ملحقتش اكمل فيه اوى

انا حاولت اخلى العمل واقعى بقدر المستطاع وخصوصا ان دى اول مرة ليا فى الاضاءة الليلية
    ومدة الرندر كانت ساعة تقريبا لكل صورة
    ولكل مجتهد نصيب واتمنى ان العمل يعجبكم وفى انتظار نقدكم الكريم

عضو متميز
    صور رمزية مهندس ماكس
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    2,008
    بداية موفقة واصل وإلى الأماام
    ((رحلة الأف ميل تبدأ بخطوة))

" النت هو المنابر "
    أخوكم:فارس الفايز

شكرا كتير لرد حضرتك بس حضرتك مقولتش ملاحظاتك على الصورة هى وحشة اوى كدة ؟

عضو نشيط
    صور رمزية t_designer
    المنطقة
    القاهره ........قلب مصر
    ردود
    349
    بدايه جميله وهيبقى باين لو غيرت
    الوان الحوائط والسقف بيقى غالبا ابيض
    وحاولى انك تعملى تناسب بين محتويات الغرفه تخيليها فى الواقع المقاسات هتبقى ازاى
    والفتره الى القادمه اعملى مودلينج كتير لغايه متتقنى الشغل وتظبطى الماتريل والاضائه
    الماكس عاوز واحده واحده لتصلى لنتيجه مرضيه وبعدين الاحتراف باذن الله
    ( اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشدوأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك وأسألك قلباً سليماً ولسانا صادقا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم وأستغفرك لما تعلم )

بداية موفقة واصل وإلى الأماام
    Designer Graphic
    My Design Exterior _Interior --Mobile : 01006748045

عضو متميز
    صور رمزية ben_cherif
    المنطقة
    الجزائر
    ردود
    1,267
    عمل ممتاز جدا
    لكن اين الضلال
    انا انصحك بستعمال رندر خارجي مؤقتا لكي يظهر اعمالك بصورة افضل
    بتوفيق
    Autodesk
    3ds Max 2011 64-bit
    من قال بعد كل صلاة (سبحان الله 33)مرة ثم قال (الحمدلله 33) ثم قال
    (الله اكبر 33) مرة ثم اتمها المئة بقوله (لا اله الا الله وحده لاشريك له
    له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير)
    (غفرت ذنوبه وان كانت مثل زبد البحر)

عضو نشيط
    صور رمزية arge985
    المنطقة
    syrian in saudi
    ردود
    400
    المودلنغ جيد جدا ولكن الاضاءة تحتاج الى اهتمام اكثر
    هل استخدمتي الرندر الافتراضي ام المنتل راي ؟
    اكبر موقع صور ديكور عربي مفيد جدا لمصممين الديكور ..
    ديكورات غرف المنزل

عضو جديد
    المنطقة
    العراق
    ردود
    11
    جميل جداً و لكن تحتاج الى لمسات التصيير الحقيقي

عضو نشيط
    صور رمزية THEsnaiper
    المنطقة
    المغرب الكبير
    ردود
    326
    بداية موفقة جدا ماشاء الله عليك بس لازم تشوف دروس اجنبية كتير
    نحن قوم جمعهم الاسلام
    وفرقتهم الدول الامبريالية

نحن قوم اعزنا الله بالاسلام
    وعندما ابتعدنا عنه ادلنا الله

عضو
    المنطقة
    مصراوى
    ردود
    74
    كبداية جميل جدا مع الممارسة المستمرة حتكتسبى خبرات اعلى

مشكوووووووورين كلكم يا جماعة على مشاركتكم كلكم وتشجيعكم دة انا عارفة انه ناقصه حاجات كتير بالذت فى الاضاءة بس انا حاولت على قد ما قدرت وبالنسبة للى كان بيسأل على نوع الرندر فهو الفيراى انا استخدمت الفيراى وعارفة ان فى ناس كتيرة هتتفاجأ بسبب عدم الواقعية بس انا لسة جديدة فى اخراج الاضاءة الليلية دى اول تجربة ليا فيها ومعرفش ليه الرندر كان بطىء اوى ودة كمان مخلينى مش عارفة اتعامل مع الاضاءة اكتر فياريت لو حد يقدر يتخيل معايا التصميم دة كأنه من غير اضاءة ويقوللى هيعمل فيه ايه علشان اظبطه من حيث وضع اماكن الاضاءة والوانها وياريت يا جماعة حد يقوللى اضاءة السقف بتتعمل ازاى انا نفسى اعرف بيعملوها ازاى وخصوصا ان الشكل اللى فى السقف مش مربع دة منحنى وجربت اضاءات الاومنى فيها لكن مش اتظبطط معايا وكتيرة وبتاخد وقت فى الرندر اوىىىىىىىى
    ارجو الاهتمام ومساعدتى انا لسة مبتدئة ونفسى اتعلم البرنامج دة اوى فياريت شجعونى عليه علشان احس ان فى امل يخلينى احس ان ممكن اطلع بفايدة فيه واعمل حاجة كويسة

عضو نشيط
    صور رمزية B.ScOrPiOn
    المنطقة
    العراق
    ردود
    338
    بدايه موفقه يجب عليك الممارسه
    و انا من رأي ليس كل شيء درووس
    بالعكس اعمل الشيء بدوون درووس افضل لك
    شكرا لك الى الامام
    اهلا و سهلا بكم في كروب الفريق بتاعي
    "Buzz!!soft"

انا اللى خلانى اعمل الصورة دى اساسا ان مفيش حد بيرضى يساعدنى خالص وكل ما اسأل سؤال محدش يرد عليا وسألت اسألة كتير وخصوصا هنا ومحدش برده بيرد عليا وكانت النتيجة ان الاضاءة طلعت مش حلوة اوى بس العيب مش فيهم العيب فيا برده لانى بعتمد على ان حد ممكن يساعد حد مبتدىء لكن للاسف ................
    المهم انا انشاء الله هتدرب تانى وتانى وتانى مع نفسى لحد ما اوصل لنتيجة ولحد ما الاقى طريقة توصلنى للى انا عايزاه
    وشكرا لردكم الكريم وعلى اهتمامكم ونقدكم وان شاء الله اظبط الاضاءة اكتر واكتر وان شاء الله تطلع كويسة

لا يا عم بعد كدة اسأال السؤال ال انت عايزة وانا هرد عليك بص انت لسة فى البداية وجميييل جدا حاول تمشى ايديك فى الموديلينج اكتر من كدة وحاول انك تهتم اكتر لما بتكون بتعمل اى مودلينج لان كل لما تدى الموديل حقة كويس وبعد كدة خامات تهتم بيها اكتر واكتر وبعد كدة الاضاءة هتلاقى الصورة طلعة معاك كويسة كبداية حاول تبص على دروووس للاستاذ احمد صبحى \مركز الرباط\ واستاذ \ مصطفى عزازى\ واستاذ\ عطية عبدو لما تخلص الدروووس دى ادخل على الدروووس الاجنبية هتلاقى نفسك بعد كدة فاهم اكتر واكتر وياريت بعد كدة تستخدم اى مقبس زى الفيراى والمنتال راى وكدة كدة الماكس 2012 قرب ينزل وهينزلة مقبس جديد اسمة iray ودة مقبس جامد جدا وواقعى انا مش عاوز اطول عليك اتفرج على درووس اكتر بس اوعى تزهق لان انا عارف ان الماكس طويل شوية وأى حاجة انت عايزها منى اكتب موضوع وانا هرد عليك ويارب اكون تحت حسن الظن وربنا يوفقك

اولا شكرا لاهتمام حضرتك وردك دة غير انى سألت اسئلة فى الموضوع ولو بصيت قبل الصور هتعرف اذا كنت سألت وحد رد عليا ولا لاء
    بالنسبة لاستخدام المقبس انا كاتبة فى ردى اللى قبل حضرتك على طول انى استخدمت الفيراى وعارفة انك وناس تانية كتير هتتفاجأ بس زى ما قولت دى اول تجربة ليا فى الاضاءة الليليه علشان كدة طلعة مش حلوة
    وان شاء الله هتابع الدروس اللى قولتلى عليها واشوف النتيجة
    ثانيا انا بنت علشان بس كلمة يا عم

والله بس انا مختش بالى واسف لو كنت ازعجتك فى ردى

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة حياتى ماكس معاينة الرد
    والله بس انا مختش بالى واسف لو كنت ازعجتك فى ردى
    لا ابدا مفيش مشكلة او ازعاج خالص بالعكس وانا بعرض الصور دى انا كنت عارفة انها مش هتعجب حد بس قولت اكيد حد ممكن يهتم ويقوللى نصايح اقدر امشى عليها واهو انا اتمرنت شوية فى الغرفة دى على حاجات فى المودلنج

ربنا يوفقك ان شاء الله الى الامام

ان شاء الله

عضو نشيط
    صور رمزية t_designer
    المنطقة
    القاهره ........قلب مصر
    ردود
    349
    فين التحديثات الجديده للمشروع ولا لسه معملتيش بيها .............؟
    ( اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشدوأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك وأسألك قلباً سليماً ولسانا صادقا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم وأستغفرك لما تعلم )

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل