Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلتي مع الديكور و التصميم الداخلي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلتي مع الديكور و التصميم الداخلي

يا اعضاء المنتدي الكرام انا زميلكم جلال 26 سنة وده اول موضوع ليا في هذا المنتدي العظيم من غير كلام كتير ومباشرتا انا خريج كلية اداب تاريخ وعايز اشتغل في مجال تصميم الديكور لكن قابلني ناس تقول لازم يكون معاك خبراة علشان تزاول مهنة مهندس الديكور مع اني شايف اكتر من عشر مهندسين بيشتغلو في مجال الديكور مش متخصصين يعني مش خريجي هندسة عمارة او تصميم داخلي من الفنون الجميلة
    المهم انا عايز ابئه مهندس ديكور ايه المفروض اعمله مع اخذ في الاعتبار انا خلصت الاتوكاد خلاص وبتعلم فوتوشوب علشان استعين بيه في شغلي
    المهم بس اعمل ايه علشان اتعلم يا تري انزل صور كيتر كامثلة واقلدها ويا ريت تكلموني علي الرخصة لمزاولة المهنة وهلا ممكن اتعلم مع نفسي ولا لاء
    منتظر ردودكم

هو انتا مش هتنفع تبقى مهندس ديكور لاكن هتبقى مصمم ديكور
    اولا اعرف الماكس كويس واتعلم كل الى يخصك وينفعك فى مجالك
    ابتدى تعمل تصاميم من دماغك صغييره وحاول ان تعمل تفاصيل كتيره فيها
    هتلاقى اسطوانات تعليميه كتير وامثله للشغل الديكور والعماره
    ممكن تقلد الصور بس فى نفس الوقت تغيير من محتوها ممكن تضيف انتا ليها لمستك الجماليه وبكده هتطور من نفسك
    وواحده واحده هتلاقى العمليه تمام معاك
    ( اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشدوأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك وأسألك قلباً سليماً ولسانا صادقا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم وأستغفرك لما تعلم )

طب وهو ايه الفرق بين مهندس الديكور ومصمم الديكور انا عمتا علي فكرة بتعلم وباخود خبرة من صنيعية كتييييييير بيشتغلو في كل المجالات الخاصة بالديكور من بداية المفروشات و الاعمال الجبسية و خامات النقاشة و خامات الجرانيت والرخام و....... الخ حتي الكهرباء بتعلمها
      انا الي يهمني فقط هل اني اشتغل كمصصم ديكور واعمل تصميم لاي حد يبقي فيه اي مشكلة قانونية

لا طبعا مفيش اى مشكله قانونيه
        الفرق بين المهندس والمصمم ان الاول خريج ياما ندسه او فنون جميله او حاجه خاصه بالديكور
        بس انتا وشطارتك انك تتعلم التصنيع ومتابعه عمل القطع الديكور فى الورش وتلع زى منتا عاوزها بالمقاسات المطلوبه
        ( اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشدوأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك وأسألك قلباً سليماً ولسانا صادقا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم وأستغفرك لما تعلم )

هو انا اسف يعني بس هو في فرق كبير بين المصمم و المهندس اولا مفيش حاجه اسمها مهندس ديكور على الاقل في مصر و في بعض الدول العربيه زي السعوديه و ده انا متاكد منه انما الله و اعلم ممكن في حتت تانيه فيه يعني اللي بيطلع متخصص في الديكور و التصميم الداخلي ياما بيكون فنون تطبيقيه او فنون جميله و بيطلع تحت مسمى مصمم داخلي و اثاث و ده تابع لنقبتين يعني بيكون تابع لنقابه مصممي الفنون التطبيقيه و نقابه الفنانين التشكيلين و اتوقع يعني ان مش اي حد ينفع يبقى مصمم داخلي و حاليا في قانون جديد بيمنع امتهان اي مهنه من غير ما تكون تابع للنقابه

اسمع مني وتوكل علي الله واستمر في اختيارك لهالمهنة ولو عندك الخيال والموهبة والابداع يبقى تمام كل ماعليك انك تطلع على كتب تخص الديكور ولو قدرت تتابع مع مهندس ديكور او مصمم ديكور وتشوفه بيعمل ايه من اول مايستلم المشروع الى ان ينتهي منه ومع الوقت حتكتسب خبرة وكمان تكون تعلمت الماكس وساعاتها ماحد يقدر يمنعك تشتغل هالشغلة صدقني
            نورالهدى مصممة ديكور داخلي بدأت موهبتي بهذا المجال منذ عام 2009 وعملت عن طريق النت مع عدة مكاتب ديكور وزبائن افراد لعدة سنوات في الرياض-السعودية وكنت دائما على اطلاع واسع واعمالي تنال اعجاب الجميع ايضا عملت كمصممة مع مكتب بيت رافال للديكور واعمالي مازلت تتصدر صفحتهم .ومنذ ان انتقلت للعيش في كندا انضممت لكلية هامبر لدراسة الديكور الداخلي وانا ادرس حاليا واعمل بنفس الوقت .الحمد لله ذوقي الراقي وخبرتي ودراستي واطلاعي هي سر نجاحي.
            صفحتي

https://www.facebook.com/nour.hudah.9

موضوع جميل وانصحك اخي بفكرت (( لحن الغروب ))
              Designer Graphic
              My Design Exterior _Interior --Mobile : 01006748045

يعمل...
              X