موضوع: التخصص أول النجاح فى مجال الجرافكس

ردود: 8 | زيارات: 845
  1. #1
    عضو نشيط
    صور رمزية kikomanio
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المنطقة
    مصر - الإسكندرية
    ردود
    491

    Lightbulb التخصص أول النجاح فى مجال الجرافكس

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


    أولاً : يعنى إيه تخصص؟
    التخصص
    :يقصد الاقتصار على مهنة معينة لإنتاج سلعة أو خدمة محددة
    يعنى تتخصص فى شئ واحد
    مثال: (مصمم بوستارات أو انيميتر أو ريجر أو رندرر , مودلر , مؤلف , مخرج , منتج و هكذا .......)
    طبعاً ممكن اخر تلاتة يجتمعوا لو توفر المال و الموهبة معاً


    سؤال : ليه اتخصص فى حاجة وحدة بدل ممكن اتعلم كله؟
    ساعد التخصص على زيادة الكفاءة الاقتصادية من خلال خلق مزايا وخصائص جديدة وخبرة عميقة لدى الأفراد.
    يعنى مش حتبقى مشتت بين دا و دا و دا
    حتكون مركز على حاجة وحدة بس و بدل وقتك ما يضيع على اربع أو خمس أشياء و تكون نص نص فيهم يضيع على حاجة واحدة و تجيدها بامتياز


    شركات الجرافكس الكبرى تدعم التخصص :
    لو اتنين تقدموا لشركة جرافكس معينة طالبة ريجر مثلاً
    واحد جيد جداً رندر و جيد جداً ريج
    و التانى محترف ريج و مش كويس ريندر
    تفتكر حيخدو مين؟؟
    المحترف ريج و حمار ريندر
    عارف ليه ؟
    لأنهم عايزين ريجر و بس
    طب ليه؟ م التانى يقدر يوفرلهم مرتب واحد تانى فى الرندر؟
    مفيش حاجة اسمها كدة فى الشركات الكبرى
    صعب تلائى حد بيقوم بدورين لصعوبتها و لأن الناس دى عندها جدول تمشى عليه فى الأفلام مثلاً و كدة فمش حيستنوك لما تخلص ريج عشان ترندر و بعدين ريج و رندر,
    ريج و رندر,ريج و رندر....إلخ
    و اعرف انك عمرك محتشتغل أكتر من حاجة إلا لو كانت شركتك



    و يترتب على ذلك :
    1) زيادة الكفاءة الإنتاجية لأن تقسيم العمل يؤدي إلى زيادة المهارة في أداء الأعمال نظراً لتبسيط الأعمال المطلوب إجراؤها.
    2) تنظيم العمل على نحو أفضل من حيث المتابعة والإشراف والتوقيت.

    3) توفير في الوقت والجهد وقلة الفاقد نتيجة الانتقال من عملية إلى عمليه أخرى.

    3) زيادة الإنتاج



    الحكاية دى كنت عايز اتكلم فيها من زمان و الحمد لله انا اخذت بها و بدأت من حوالى نص سنة فى دخول مجال الإخراج

    استعنت فى الموضوع ببعض الكلمات من مقدمة الاقتصاد

    أخوكم كريم
    أخر تعديل بواسطة kikomanio في 13 / 04 / 2011 الساعة 01:24 AM
    قال رسول الله (صلى الله عليه و سلم) "من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت"

    أنا لست من خلط المزاح بجده .:. فالجد جد والمزاح مزاح


    إذا صح منك الود فالكل هين .:. و كل الذى فوق التراب تراب

    Stop aspiring, start doing





  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية keycoo
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المنطقة
    في مكان ما
    ردود
    1,754
    هذا الكلام الصحيح والعدل .... والله انك فاهم ...

    التخصص مهم وضروري، فكما قلت .. تضمن المستوى الافضل في التخصص وايضا السرعة وتقسيم العمل على الجميع ... فيشعر الجميع بالتعاون والاسرة والابداع .. فكل شخص يخرج طاقاته الكامنة في مجال ما فيبهر بها غيره وهكذا .. فتجد مستوى الانتاج عالي ومنافس ....

    وانا احب فكرة التخصص هذه ... فلا اظن انها من السلبيات او زيادة المصاريف او بعثرة الاعمال ... بل العكس تماما .. فهي مناسبة جدا ...

    ولكن للاسف معظم الشركات العربية لا تهتم بالتخصص بشكل كبير ونادرا ... لانها يهمها ان يكون مثلا : kikomanio ، مودلر وانميتور ومخرج ومؤلف وكاتب وسيناريو ومصمم موقع للمنتج ومشرف مواقع ومهندس ودكتور وشاعر ورياضي ولبق وذوو شخصية ويتحمل ضغط العمل والانتقاد ويكون مستواه ممتاز جدا في اللغة الانجليزية والفرنسية حسب العمل ولديه خبرة 15 سنة في هذا المجال ..... وايضا يستطيع السفر والنوم خارج البيت ، ولا تنسى ان الاجرة هي 20 دولار يوميا فقط لا غير مغ البدلات والمكافئات التي يمكن ان تحصل عليها اذا اتيت بزبائن للشركة ... يعني الانتاج والتصميم والاشراف والكتابة عليه وليس هذا فحسب ، بل جلب الزبائن للشركة مقابل 5 دولار عن كل راس زبون .... لم يبقى الا ان يصبح رئيس الشركة ....

    اذا لديك هذه المؤهلات .. فلا تتردد ان تتصل بنا على الايميل والموقع والجوال والفاكس والهاتف والفيس بوك والتويتر وغيره من وسائل الاتصال المرئية والمسموعة والشفهية

    والناس بالمئات والالاف ، طلبات و cv على الشركة ...

  3. #3
    اطالب بحذف الموضوع








    هههههههههههههه



    قصدي تثبيته


    الله يعينك عليناااااااا

    كريم الحبيب كلامك جميل

    يقولون تعلم شيء عن كل شئ والاهم تعلم كل شئ عن شئ واحد

    طيب تقول ليش اتعلم شئ عن كل شئ يكفيني اتخصص وخلاص


    فيه عبارة تقول

    توافه الامور اذا اهملت اصبحت كوارث

    فتعلمها ينفعك

    تقبل مودتي
    http://im17.gulfup.com/2012-02-06/1328553870831.gif

    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

    http://www.youtube.com/watch?v=PsHej...layer_embedded


    ::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::



    غايتنا رضواناللهسبحانه وتعالى



    من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط

    http://www.imanway.com/vb/forum.php















  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    العمر
    31
    ردود
    6,588
    تقدر تقول التدرّج برضه مهم

    طبعاً التدرج في التعلم، أما أثناء الشغل فالتخصص مطلوب طبعاً

    يعني تقدر تقول التدرج والصبر أول طريق النجاح في العملية التعليمية، أما التخصص أول الطريق في النجاح في عملية اتقان ما تعلمته، وده موجود مش في الجرافيك بس حتى في المحاسبة، بتتعلم كل شيء عن المحاسبة وبتتخصص في شيء صغير منها.
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

    الرد على من قال بحل المعازف

    http://www.abumishari.com/

  5. #5
    Graphic Designer
    صور رمزية أحمد عابد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    4,352
    و على رأى المثل:-
    <<صاحب بالين كذاب و صاحب تلاتة منافق>>


  6. #6
    عضو نشيط
    صور رمزية kikomanio
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المنطقة
    مصر - الإسكندرية
    ردود
    491

    Smile

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة keycoo معاينة الرد
    هذا الكلام الصحيح والعدل .... والله انك فاهم ...

    التخصص مهم وضروري، فكما قلت .. تضمن المستوى الافضل في التخصص وايضا السرعة وتقسيم العمل على الجميع ... فيشعر الجميع بالتعاون والاسرة والابداع .. فكل شخص يخرج طاقاته الكامنة في مجال ما فيبهر بها غيره وهكذا .. فتجد مستوى الانتاج عالي ومنافس ....

    وانا احب فكرة التخصص هذه ... فلا اظن انها من السلبيات او زيادة المصاريف او بعثرة الاعمال ... بل العكس تماما .. فهي مناسبة جدا ...

    ولكن للاسف معظم الشركات العربية لا تهتم بالتخصص بشكل كبير ونادرا ... لانها يهمها ان يكون مثلا : kikomanio ، مودلر وانميتور ومخرج ومؤلف وكاتب وسيناريو ومصمم موقع للمنتج ومشرف مواقع ومهندس ودكتور وشاعر ورياضي ولبق وذوو شخصية ويتحمل ضغط العمل والانتقاد ويكون مستواه ممتاز جدا في اللغة الانجليزية والفرنسية حسب العمل ولديه خبرة 15 سنة في هذا المجال ..... وايضا يستطيع السفر والنوم خارج البيت ، ولا تنسى ان الاجرة هي 20 دولار يوميا فقط لا غير مغ البدلات والمكافئات التي يمكن ان تحصل عليها اذا اتيت بزبائن للشركة ... يعني الانتاج والتصميم والاشراف والكتابة عليه وليس هذا فحسب ، بل جلب الزبائن للشركة مقابل 5 دولار عن كل راس زبون .... لم يبقى الا ان يصبح رئيس الشركة ....

    اذا لديك هذه المؤهلات .. فلا تتردد ان تتصل بنا على الايميل والموقع والجوال والفاكس والهاتف والفيس بوك والتويتر وغيره من وسائل الاتصال المرئية والمسموعة والشفهية

    والناس بالمئات والالاف ، طلبات و cv على الشركة ...
    عندك حق فى كل ما تقول أخى
    و للأسف هذا سبب تأخر بعض الشركات
    يعنى أنا سألت بعض المحترفين من العرب فى الشركات الجامدة و اطلعت على موضوعاتهم و علمت أن الفيديو الاعلانى (دقيقة) يعمل عليه أكثر من 30 أو 40 أو 50 واحد أو أكثر
    هنا ممكن تلاقى 5 أو 6
    جزاك الله خير على الرد




    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة أبومايا معاينة الرد
    اطالب بحذف الموضوع








    هههههههههههههه



    قصدي تثبيته


    الله يعينك عليناااااااا

    كريم الحبيب كلامك جميل

    يقولون تعلم شيء عن كل شئ والاهم تعلم كل شئ عن شئ واحد

    طيب تقول ليش اتعلم شئ عن كل شئ يكفيني اتخصص وخلاص


    فيه عبارة تقول

    توافه الامور اذا اهملت اصبحت كوارث

    فتعلمها ينفعك

    تقبل مودتي


    منور الموضوع يابومايا
    جزاك الله خير




    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mmnoor معاينة الرد
    تقدر تقول التدرّج برضه مهم

    طبعاً التدرج في التعلم، أما أثناء الشغل فالتخصص مطلوب طبعاً

    يعني تقدر تقول التدرج والصبر أول طريق النجاح في العملية التعليمية، أما التخصص أول الطريق في النجاح في عملية اتقان ما تعلمته، وده موجود مش في الجرافيك بس حتى في المحاسبة، بتتعلم كل شيء عن المحاسبة وبتتخصص في شيء صغير منها.

    طبعاً أخى هذا شئ مفروغ منه
    يعنى مثلاً مش معقول ابقى مودلر و معرفش يعنى ايه ريندر
    جزاك الله خير على الرد



    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة أحمد عابد معاينة الرد
    و على رأى المثل:-
    <<صاحب بالين كذاب و صاحب تلاتة منافق>>
    ادينى فى الشعبى
    منور يا كبير و جزاك الله خير على الرد
    قال رسول الله (صلى الله عليه و سلم) "من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت"

    أنا لست من خلط المزاح بجده .:. فالجد جد والمزاح مزاح


    إذا صح منك الود فالكل هين .:. و كل الذى فوق التراب تراب

    Stop aspiring, start doing




  7. #7
    Graphic Designer
    صور رمزية أحمد عابد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    4,352
    بنورك يا معلم..


  8. #8
    عضو نشيط
    صور رمزية kikomanio
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المنطقة
    مصر - الإسكندرية
    ردود
    491
    أى حد عايز يزود حاجة مفيدة يقولها و انا اعملها تاج فى البوست الأصلى حتى يستفيد الجميع
    قال رسول الله (صلى الله عليه و سلم) "من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت"

    أنا لست من خلط المزاح بجده .:. فالجد جد والمزاح مزاح


    إذا صح منك الود فالكل هين .:. و كل الذى فوق التراب تراب

    Stop aspiring, start doing




Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل