Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اي حد عندو فكرة عن الOverclocking؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اي حد عندو فكرة عن الOverclocking؟

السلام عليكم،

اي حد جرب يعمل Overclocking؟ بدون ما يحرق الCPU؟

انا عندي i3 540 و شفت ناس على يوتيوب قدرو يعملو سرعته للضعف، يعني وصلو ٤٠٠٠ميجا هيرتز!!!

اذا حد عندو تعليم او جرب، لو سمحتو احكولي الطريقة..
    مع ذكر انواع قطع التبريد الممكن استخدمها، الخ...

شكراً يا شباب..

اتمنى اخدمك بس ماني فاهم تحكي عن ايش كل اللي فهمته انك تريد جهاز لتبريد الجهااااااز
    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة
      اتمنى اخدمك بس ماني فاهم تحكي عن ايش كل اللي فهمته انك تريد جهاز لتبريد الجهااااااز
      هههههههههههههه
      تسريع الجهاز... هذا طلبي. تسريع السي بي يو للجهاز.
      مثلاً انا سرعة جهازي ٢٠٠٠، ممكن اخلي ٤٠٠٠.......... يعني لما الريندر ياخد مني ١٠ دقائق، بصير ياخد ٥ دقائق...
      بس لازم جهاز تبريد للسي بي يو عشان ما ينحرق.

هذا نفس جهازي و عامل اوفركلوكينج

والله يا اياد لولا اني خايف عالجهاز كنت عملته لأن الحكايه مش مضمونه في الغالب وطبعا يستحيل تصليحه لو اتحرق

بس معتقدش ان الاوفر كلوك هيضاعف سرعة الرندر لأن الرندر بيعتمد على عدد الـ cores في الـ CPU مش على التردد .. مش متأكد من ده لاني مجربتوش لكن ده استنتجته ..

أنصحك مثل ما نصحوني: لا تجرب, لأنه كل جهاز عنده طريقة خاصة فيه ولازم تكون عارف شو قاعد تسوي بالضبط, وإلا جهازك راح تقوله باي باي.

أنا ما جربته, لكن هذا اللي تعلمته.
            Many are those who dream, but few are the achievers
            ----
            Like me on Facebook: watch me on dA (Deviant Art):M-JeeliDesign.DeviantArt.com

الـ OverClock يكون من خلال الـ BIOS.
              انا روحت على الـ BIOS تبعى و وجدت خاصية الـ OverClock.

بص , انا اول مرة اسمع عن الاوفر كولوكينج ده , بس من اللي فهمته منك انه بيسرع عمل البروسيسور

في معظم الاجهزة الالكترونية , في حاجة بتبقى متركبة فيها اسمها clock , دي بتعمل oscillation اي ذبذات من 1 الي 0 بتردد معين5MHZ مثلا , الراجل اللي بيعمل البروسيسور بيتعب في حسابات معقدة جدا و مالهاش اول ولا اخر عشان يحطلك اسرع clock ممكن يشتغل عليها الجهاز من غير ما يخرف , طب هتقوللي و ايه اللي يخليه يخرف ؟ هقوللك انا , البيانات اللي بتمشي في دوائر المعالج بتخش على دوائر منطقية عشان تعمل عمليات حسابية , الدوائر دي بتاخد وقت بال nano ثانية عشان تطلع الناتج , لو خليت ال clock تسبق الدوائر المنطقية دي هيطلع من دوائر الحسابات قيم غير اللي دخلت , فيحدث عدم استقرار و مشاكل كتير .ممكن يكون كلامي غلط و يطلع المبدأ ده مابيمشيش في كل حاجة , بس غالبا هو ده الصح والله اعلم
                قسم الاسئلة عن ال Gamestudio , ادخل و اسأل عن أي شيء
                http://maxforums.net/showthread.php?t=103595

انا جربت OverClock وجاب معاايا نتيجة حلوة في الرندر بقي الفريم الي ياخذ دقيقة بقي ياخذ 37 ثانية
                  بس المهم يكون التبريد عندك قوي وتاخذ بالك من حرارة المعالج كمان تحتاج انها تتظبط مش من اول مره تظبط معاك
                  في المعالجات الجديده في بوردات فيها برامج خاصة بكسر السرعه وده علي حسب نوع البورد

المشاركة الأصلية بواسطة ricimaro مشاهدة المشاركة
                    بص , انا اول مرة اسمع عن الاوفر كولوكينج ده , بس من اللي فهمته منك انه بيسرع عمل البروسيسور

في معظم الاجهزة الالكترونية , في حاجة بتبقى متركبة فيها اسمها clock , دي بتعمل oscillation اي ذبذات من 1 الي 0 بتردد معين5MHZ مثلا , الراجل اللي بيعمل البروسيسور بيتعب في حسابات معقدة جدا و مالهاش اول ولا اخر عشان يحطلك اسرع clock ممكن يشتغل عليها الجهاز من غير ما يخرف , طب هتقوللي و ايه اللي يخليه يخرف ؟ هقوللك انا , البيانات اللي بتمشي في دوائر المعالج بتخش على دوائر منطقية عشان تعمل عمليات حسابية , الدوائر دي بتاخد وقت بال nano ثانية عشان تطلع الناتج , لو خليت ال clock تسبق الدوائر المنطقية دي هيطلع من دوائر الحسابات قيم غير اللي دخلت , فيحدث عدم استقرار و مشاكل كتير .ممكن يكون كلامي غلط و يطلع المبدأ ده مابيمشيش في كل حاجة , بس غالبا هو ده الصح والله اعلم
                    اخي ما اتوقع ان كلامك صحيح نا كتير شغاله بنفس الاسلوب ده ومفيش اي خطا
                    هو المهم بس انك تظبط السرعه والفولت علي شان يكون الجهاز شغال تمام وكل معالج وله وزنه مع التجربه بتبان

المشاركة الأصلية بواسطة N.nabil مشاهدة المشاركة
                      والله يا اياد لولا اني خايف عالجهاز كنت عملته لأن الحكايه مش مضمونه في الغالب وطبعا يستحيل تصليحه لو اتحرق

بس معتقدش ان الاوفر كلوك هيضاعف سرعة الرندر لأن الرندر بيعتمد على عدد الـ cores في الـ CPU مش على التردد .. مش متأكد من ده لاني مجربتوش لكن ده استنتجته ..
                      ما هو هاد المطلوب... انا عندي ٤ كورز... كل واحد سرعته ٢٠٠٠ ميجا هيرتز.. رح يصيرو ٤ كورز كل واحد سرعته ٤٠٠٠
                      وقت الريندر اكيد رح يتغير، و رح يقل للنص.

المشاركة الأصلية بواسطة A.yousf مشاهدة المشاركة
                        انا جربت OverClock وجاب معاايا نتيجة حلوة في الرندر بقي الفريم الي ياخذ دقيقة بقي ياخذ 37 ثانية
                        بس المهم يكون التبريد عندك قوي وتاخذ بالك من حرارة المعالج كمان تحتاج انها تتظبط مش من اول مره تظبط معاك
                        في المعالجات الجديده في بوردات فيها برامج خاصة بكسر السرعه وده علي حسب نوع البورد
                        طيب اخي عندك تعاليم لهذا الموضوع؟
                        و كيف قدرت تبرد المعالج؟

يعمل...
                        X