موضوع: object ids or material ids in maya

ردود: 11 | زيارات: 912
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629

    object ids or material ids in maya

    السلام عليكم
    لقيت فورمات للرندر rla
    في الماكس في لما بترندر rla بيديك اوبشن ترندر اوبجكت Id او ماتريال id بتديهم ارقام وهو بيطلعلك mattes الافتر بيفهمها لوحده وبتغير الميت بالارقام

    كيف افعل ال object ids or material id

    واذا حتى اي صيغة تانية غير rla بتعمل نفس الوظيفة ؟


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    مش فاهم حاجه خالص مع انى عارف الماتريل اي دى لكن الافتر بيغير ايه بالظبط
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    طيب بتتعمل من اين الماتريل id ?

    عشان تفهمني
    افتح الماكس واختار مثلا rla or rpf هيطلعلك اوبشن الصيغة دي تقدر تحفظ ids لاي حاجة في السين بحيث تديلك matte أوتوماتيك جوة الافتر

    وعشان تدي اوبجكت id لاي حاجة في السين كليك يمين وproperties وتديله اي رقم في الاوبجت اي دي

    دي القصة كلها وبتسهل جدا الموضوع في الافتر بفلتر Id matte وبتختار بالارقام

    فهمتني ؟

  4. #4

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    جزاك الله خيرا احي جاري التجربة

    شكرا جزيلا

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    Steps:
    1) Create a render layer for Material Id and Object Id.
    2) Create a shader for each shader assigned to all objects.
    Shaders are lamberts with no color and a solid incandescent
    value. Saturation and Value are set to 1 and hue is cycled
    in increments of .01 (out of 1). This will create 100
    unique shaders, after which point the cycler will reset.
    3) Assign the newly created shaders. For the Mat_Id layer,
    material assignments will be based on the object's shaders,
    for the Obj_Id assignments are based on every object.
    4) Create a Material bin for Mat_Id and Obj_Id shaders.
    Known
    Issues: - Your scene will have two new Material bins, but the hypershade
    will often only show one. Toggle between materials and bins
    to update the bin list or close the hypershade and re-open it.
    - Instances, groups and objects with per face material assignments
    have all caused problems in the past. They seem to be fix but beware
    - This script uses render layers and render layers tend to be
    buggy, save a backup of your scene just in case.


    لما انا هعمل كل ده امال الاسكربت بيعمل ايه

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    الاسكربت طلع عيني وصراحة شكله useless اخي Mayaformy
    انا لقيت اسكربت تاني
    http://www.creativecrash.com/maya/do...c/c/cbrenderid

    لذيذ ومفيد وبيجيب من الاخر

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    another one
    http://www.djx.com.au/blog/2010/08/3...passmaker-mel/

    still testting

    I miss u max

  9. #9
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    عزيزي .. ممكن تعملها لكن ب vray ..

    بتدخل على Att . editor تبع الماتيريال و الاوبجكت، و بتضيف Vray Material ID /Attributes- Vray Objecy ID

  10. #10
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    والطريقة التانية هي عن طريق RGB mattes

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    عزيزي .. ممكن تعملها لكن ب vray ..

    بتدخل على Att . editor تبع الماتيريال و الاوبجكت، و بتضيف Vray Material ID /Attributes- Vray Objecy ID
    معلومتين مفيدين جزاك الله خيرا

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل