Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف اضع وندوزين في الجهاز

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيف اضع وندوزين في الجهاز

السلام عليكم

كيف اضع في الجهاز وندزين

الاول وندوز 7

والثاني وندوز اكس بي

ارجوكم الي يعرف طريقه يخبرني
    لا إله إلا الله محمد رسول الله

انا عاملها عندى على هارديين واحد 7 وواحدxp وبتنقل بينهم عادى وومكن على هارد واحد وتنزل 7على بارتيشن وxpعلى بارتيشن تانى بس.

"اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

--------------------------

نعم انا عندي هارد سكين

يعني الطريقه عادي اذا كان عندك هارديين

طيب سؤال كيف تتنقل فيهم يعني بدون ان تطفي الجهاز معليش هذا السؤال بس عشان قبل ما اضع وندوز اكس بي

بص والجهاز بيحمل قبل مايدخل على الويندوز اضغط على f12 بعدين هاتظهرلط خيارات هاتجيب خيار harddiskتضغط عليه هايظهرلك الهاردات اللى على جهازك شوف بقى انت عاوز ويندوز ايه يكون الاول واضغط عليه انتر او اتنقل مابينهم عن طريق (+-)وشوف انت عاوز ايه الاول.
        دى طريقه التنيه بقى من الشاشه الزرقاء واعتقد ان دى بتختلف من جهاز للتانى المهم جرب كدا اعمل testللطريقه دى وشوف ولو فى حاجه تانى قول ياباشا.

"اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

--------------------------

شكراً لك اخي بجرب واعطيك خبر ان شاء الله

انت ممكن تثبتهم الاثنين في هاردسك واحد بس لازم تثبت الاكس بي اول بعدين تشغل اسطوانة الوندوز 7 من داخل الاكس بي وتعمل تثبيت عادي. بيطلعلك خيارين الاول upgrade ودا بعمل ترقية من الاكس بي للسفن اما الخيار الثاني New installation بعمل تثبيت جديد لنسخة السفن من فوق الاكس بي انت اختار الخيار الثاني New installation عادي وعند اكتمال التثبيت اعمل ريستارت للجهاز تجد ان شاشة جديد تظهر لك لتختار منها نظام التشغيل اما اكس بي او السفن . دي طريقة وتوجد طريقة اخري عن طريق برامج تسمى ال Virtual machines ودي هو عبارة عن برامج تمكّنك من انشاء انظمة كمبيوترات وهمية على جهازك الشخصي ومثال ليها برنامج من إنتاج مايكروسوفت اسمه Virtual PC واخر اسمه VMware‏ وهي برامج تستطيع تشعيل نظام تشغيل وهمي مع نظام التشغيل الاساسي يكون منفصل تماما ولا يربط بينهم غير الدرايفرات فقط واهم شي يكون عندك معالج يدعم هذه الخاصيه وغالبا المعالجات الجديدة تدعمها ما عدا السيليرون ويكون عندك مساحه هاردسك كافيه و رامات اكثر من واحد جيجا.
            سيد الإستغفار
            اللهم أنت ربي, لاإله الا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت, أعوذ بك من شر ما صنعت, أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فأغفر لي فأنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
            اللهم فرج هم المسلمين
            اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
            [CENTER]

يعمل...
            X