Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Vanish's Sketchbook

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

ياريت لو تسجل فيديو وأنت بتلون لأن ستايل تلوينك بيعجبني جدا و عايز أعرف الطريقه ... الستايل اللي أقصده اللي هو السكتشات مش الفينيش .

رسومك جميلة جداً خصوصاً رسوم الأجسام
      ممكن أسأل كيف تعلمت رسمها ؟؟

مستوى طيب ماشاء الله عليك اصبح الحماس موجود في هذا القسم
        الحمدلله رب العالمين

مبدع اخى فينيش

موفق ان شاء الله

شكرا للجميع

@معتز
            علشان تتعلم رسم الاجسام او الfigures يستحسن تتعلم معاه تشريحanatomy
            و الموضوع مش محتاج اكتر من صبر و مواظبة و كتاب figures و كتاب anatomy.
            فيه فنانين كتير عاملين كتب anatomy & figure
            عندك George Bridgeman - Andrew Loomis - Burne Hogarth - Glenn Vilppu وناس تانية كتير...اختار اللي اسلوبه يريحك و نزل الكتب بتاعته(كلهم كتبهم مغرقة النت و ببلاش) و ابدأ ذاكر...انا شخصيا بحب Bridgeman و بذاكر من كتبه....و ابقي ورينا المذاكرة في الاسكتش بوك بتاعك

@Fla5hy
            فيديو صعب اوي اليومين دول ...ممكن تشوف الموضوع بتاع 3Dworker..انا حطيت هناك PSD بتشرح تكنيك هايفيدك
            http://www.maxforums.net/showthread.php?t=197338

النهاردة انا اتفرجت اكتر ما رسمت ...كنت بتفرج علي شغل Isaak Levitan...فنان روسي فظيع...ابقوا شوفوا شغلوا
            المهم في الاخر رسمت دراسة لأحد لوحاته...و بعديها رسمت سكتش وحش مش هايعجبكوا...بس هوا كان شخبطة مش اكتر...حتي انا بدأت ارسم و انا مش عارف هارسم ايه
            و حطيت كمان دراستين للوحتين من بتوع Levitan كنت عاملهم السنة اللي فاتت...علشان بس الموضوع يبقي فيه صور مش كلوا كلام

Levitan Studies

وده الاسكتش

MY SKETCHBOOK

موضوع مشاركتي في مسابقة الخير و الشر

ما شاء الله
              رسومات جيدة
              أظن أنك ترسم بالبانتر
              ام أنا مخطئ...
              سجل لنا أفلام
              و هذا برنامج camtasia studio7.0.0 لتتمكن من تسجيل الفيديو أثناء الرسم
              من هنا
              ابق في الجوار و لا تبتعد...
              التعديل الأخير تم بواسطة 3DWORKER; 11 / 05 / 2011, 04:28 PM.

معرض لبعض أعمالي

قناتي على اليوتيب

مدونتي

Very nice mashallah....

I've added your sketchbook to the list
                في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
                وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

رائع أخي الكريم

نرحب بانضمام موهبة فذة إلى المنتدى ..

حياك الله
                  سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

أسلوبك مميز ماشاء الله
                    البورتريه أكثر من رائع
                    أمتعتنا بهذا السكتش بوك وننتظر المزيد..
                    أن يقسو عليك حكيم في النقد خير من أن يمتدحك أحمق
                    مصالحة مع الريشة والألوان --2-- ِِAlrahhal sketchbook
                    My sketchbook
                    3D album
                    instagram

@alrahal - aktoom - Jassar

شكرا

@3Dworker
                      لا انا باستخدم photoshop...بس انا بارسم بcustom brushes ليها texture...علشان كدا بتدي احساس Painter
                      بالنسبة لموضوع الفيديو...صعب اليومين دول علشان الكمبيوتر بتاعي مهيس شوية

المهم...معلش بقالي يومين مرسمتش...عندي دور انفلونزا جامد شوية
                      بس اهم حاجة لما ما ترسمش...تتفرج علي لوح و تقرأ كتب عن الفن...ماتعديش يوم من حياتك من غير مايبقي فيه فن
                      اليومين دول انا بقرأ كتاب للفنان الجااااااااامد Richard Schmid
                      الكتاب اسمه Alla Prima...و بيتكلم عن الفن عمتا...و عن الOil Painting و اسلوب ريتشارد في الشغل...كتب حلو جدا هتلاقوا علي النت pdf لو معرفتوش تشتروه
                      و قلت بالمرة احط شوية دراسات و سكتش كنت عاملهم من كام شهر كدا...الدراسات للوحات من شغل العبقري Jaime Jones

الراجل ده يا جماعة مواليد 1985 :S

و ده سكتش من خيالي كدا عملته في ربع ساعة...بحاول اقلد اسلوب Maciej Kuciara في الاسكتشات

بس كدا ...ياريت بس يا جماعة تحاولو تزوروا مواقع الفنانين دول...حتي الفرجة و المشاهدة بس بتعلم صدقوني
                      MY SKETCHBOOK

رائع أخي عبد الرحمان

ألاحظ أنك بعض المرات تبالغ في استخدام تكستر بروش قليلا

في البانتينج الأخيرة , the shap face looks good ,يبدو أنك اتخدت مصدر إضائة , و الدليل ظل الرقبة و ربما تجاهلت بعض ضل الأنف و لون البشرة خلف الأنف ... و أشياء أخرى ...

و الفم يحتاج تعديل ..

أما شكل الكتفين يبدوان أصغر من وجه الشخص , يبدوان ككتفي طفل صغير

أظن أنه قبل أن تخلق ستايل شخصي , يجب أن تكون بدراية بواقعه

سألت يوما jama عن سر واقعية أعماله , فقال لي أنه قام بالعديد من الدراسات من الصور , فعند الدراسة تعرف متى تضع اللون المناسب حسب الإضائة المحددة ^^

@brahimpag
                          شكرا علي الاهتمام و النقد
                          بالنسبة لموضوع اشتخدام الtextures كتير...انا بحاول اليومين دول اعمل balance بين الملامس الناعمة و الملامش الخشنة في الtexture
                          بالنسبة لتجاهل الضل...انا فعلا تجاهلت ضل كتير في الاسكتش دا زي مثلا ظل الراس نفسها علي التي شيرت زززبس انت عارف بقي الاسكتشات اللي علي السريع دي بتقلبها و بعدين تلاقي نفسك ناسي حاجات زززبس زي ما قلت قبل كدا...انا بحاول اخد بنصيحة Craig Mullins بأني اعمل اسكتشات كتيييييييييييرة و بسرعة علشان اخد منها الهدف العام من غير ما اضيف تفاصيل...علشان اقدر اعمل منها كتير و الوقت يكفي...و في نفس الوقت اعمل دراسات اخد وقتي فيها...ممكن اعملها علي كذا يوم...علشان استفيد من كل تفصيلة صغيرة فيها

يعني كريج هو اللي عامل ده http://artmight.com/albums/classic-c...o-drawings.jpg
                          وهو بردو اللي عامل ده http://artmight.com/albums/classic-c.../AOEriders.jpg
                          بس الهدف كان في الحالتين مختلف...و الوقت مختلف...

بالنسبة لموضوع كتاف الولد...انا قاصد انهم يكونوا صغيرين...انا قاصد انه يبقي ولد صغير عنده 10-13 سنة...حتي هتلاقي الاسكتش اسمه Boy في ال url بتاع الصورة
                          و بالنسبة لموضوع الاستايل الشخصي...لسه بدرييييييييييييييييييييي...انا لسه بتعلم و كمان بتقدم ببطأ جدا للاسف ....الاستايل بيجي لواحده لما الفنان يبدأ يبقي متمكن ...ربنا يسهل بقي علي م الواحد يبدأ يفهم و يبقي متمكن زي الناس دي
                          و بالنسبة للدراسة من الواقع...تمام جدا...عندك حق 100% ...علشان كده هتلاقي الدراسات بتاعتي فيها دراسات منقولة من الفنانين...و فيها دراسات منقولة من الحقيقة او من صور لحاجات حقيقية...بس ماتنساش النصيحة الابدية من الفنانين الكبار....Imitate the masters..يعني انقل منهم و قلدهم
                          Jama....فنان شاطر جدا و انا بحب شغله جدا...اسمع من الراجل ده النصايح و نفذها من غير مناقشة
                          انا مبسوط جدا بالمناقشة اللي حصلت مابينا دي و ياريت نعمل كدا علي طول
                          MY SKETCHBOOK

دفتر رائع ومفيد .. متابع ان شاء الله

جميل جداً أخي
                              نقاشاتك جميلة وأيضاً المعلومات التي تضعها

بانتظار الجديد
                              أن يقسو عليك حكيم في النقد خير من أن يمتدحك أحمق
                              مصالحة مع الريشة والألوان --2-- ِِAlrahhal sketchbook
                              My sketchbook
                              3D album
                              instagram

hhh i know who u are hhh
                                nice studies bro keep up
                                my sketchbooook

يعمل...
                                X