موضوع: سؤال فى الدينمك ومتوقع مييين اول واحد هيجاوب

ردود: 5 | زيارات: 577
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,777

    سؤال فى الدينمك ومتوقع مييين اول واحد هيجاوب

    انا كنت عملت شكوشين وبحاول اوقع عليهم شوية مسامير
    بالدينمك
    وبعمل رجيد بودي

    المسامير اكتف
    والشواكيس باسف

    تماما كده طبعا حاطت جرافتي

    المشكله :

    ان بعض المسامير لما بتلمس الشواكيش بتلزق عليها وبتعمل مشكله
    ايه الحل ؟
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس



  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية بونواف
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المنطقة
    الكويت - حالياً
    ردود
    6,068
    الخطوات صحيحه ابوعادل ..

    و لكن لا اعرف ما الانميشن الذي تريده ..

    هذه تجربتي ..


    حكمة هندية
    من أراد النجاح في هذا العالم
    عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
    النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة


    WWW.3AIN.TV




  3. #3
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    صور في المعرض
    1
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ::ابو عادل:: معاينة الرد
    ..........
    ان بعض المسامير لما بتلمس الشواكيش بتلزق عليها وبتعمل مشكله
    ايه الحل ؟
    المشكله دي بسبب ان المسامير بتقع بسرعه شوية ... تمام ..؟؟ فال solver بيجد ان الفريم رقم 12 مثلا المسمار علي بعد سنتيمتر ((مثلا)) والفريم 13 لما حسبه طلع انه داخل الشاكوش بتاعك بمسافة سنتيمتر ((الي الداخل)) فكل اللي بيعمله انه بيعتبر ان الجسمين اصبحو كتله واحده ...!! فبيخليهم مثلما لو كانو combined ؟؟

    الحل ؟؟؟
    تفتح ال solver وتجعل ال solver over sampling بقيمة 0.5 مثلا ...!! وبكده انت بتقول لل solver احسب انصاف فريمات ...!! وبكده لو الحركة سريعه والمسافات كبيرة اللي المسمار بيقطعها ... يبقي بالطريقه دي لما ال solver يحسب انصاف فريمات ممكن يستطيع معرفة انه علي وشك الاصطدام ويعمله bounce of

    وكمان ممكن ترفع ال tolerances بتاع ال collision عشان يكتشف الاصطدام من مسافه اكبر ...
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  4. #4
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    صور في المعرض
    1
    للاسف انا بقالي فترة طويله جدااااااااا ما استعملتش ال rigged bodies في المايا .... بس انا هاحاول ادور ليك علي اماكن الكلام ده بالظبط واقولهولك ... بس انت ممكن تدور تلاقيه برضو ...

    ياريت الموضوع ده يكون ساعدك
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,777
    فعلا كلامك مظبوط حازم باشا
    بس طلع فيه مشكله تانية هو ان المسامير مش واخده فريز ترنسفرومشن

    شكرا ابو نواف

    تم حل المشكلة
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل