Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة مع الـ faces

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة مع الـ faces

سبق ووضعت موضوع اطلب فية موديل لفرش بامبو ولم يجد احد الفرش
    المهم قمت بعمل موديل بسيط بالبوكسات مع عمل تعديلات و في النهاية طبقت علية موديفير لاتس
    وكانت المشكلة طبعا انا عارف مسبقا ان علشان الموديفير دة يديني التاثير المطلوب لازم ازود السيجمانت
    وقد كان المشكلة الان ان الموديل الـ faces بتاعتة وصلت لـ700 الف وجه يعني من الاخر كارثة
    انا محتاج حل ضروري يعني مش بعد ما عملت الموديل وظبطة احذفة علشان تقيل لازم يكون فية حل ولا
    لا يوجد امل احذفةمع العلم انا طبقت علية موديفاير اوبتميز ومفيش فايدة
    اذا اردت شيئا بشدة
    فاطلق سراحة
    فأن عاد اليك فهو ملك لك للابد
    وان لم يعد
    فهو لم يكن لك من البداية

ايه هو الشكل اساسا ؟

كنبة وكرسيين و تربيزة مدورة بس انا بتكلم علي كل عنصر علي حدا
      يعني مثلا الكنبة عدد الاوجة 700 الف زي ما قولت
      اذا اردت شيئا بشدة
      فاطلق سراحة
      وان لم يعد
      فهو لم يكن لك من البداية

المشاركة الأصلية بواسطة com1948 مشاهدة المشاركة
        كنبة وكرسيين و تربيزة مدورة بس انا بتكلم علي كل عنصر علي حدا
        يعني مثلا الكنبة عدد الاوجة 700 الف زي ما قولت
        طيب لية هما طلعين كتير كدة انت ممكن ترسمهم بعدد face اقل كتير من كدة حاول توضح اكتر وايه هو التأثير اصلا الى عاوز تعملة ولو كدة ان شاء الله اقولك الحل
        ** وَقَالُواْ اتّخَذَ الرّحْمَـَنُ وَلَداً * لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً * تَكَادُ السّمَاوَاتُ يَتَفَطّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقّ الأرْضُ وَتَخِرّ الْجِبَالُ هَدّاً * أَن دَعَوْا لِلرّحْمَـَنِ وَلَداً * وَمَا يَنبَغِي لِلرّحْمَـَنِ أَن يَتّخِذَ وَلَداً * إِن كُلّ مَن فِي السّمَاوَاتِ وَالأرْضِ إِلاّ آتِي الرّحْمَـَنِ عَبْداً * لّقَدْ أَحْصَاهُمْ وَعَدّهُمْ عَدّاً * وَكُلّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْداً

انت اتبعت اسلوب خطأ فى المودلينج
          ياريت توضح اكتر بصور

عامة انت ترسم شكل اساسى بوليجونز قليل وتطبق عليه سموث
          ولو مش عاوز عدد الاوجه يزيد خالص طبق خاصية النيربز اللى موجوه فى الاديت بولى

اخي العزيز اسامة التاثير المطلوب هوه شكل البامبو زي الصورة دي

المشكلة ان المشهد البسيط دة اخد حوالي 45 دقيقة
            مع العلم جهازي جامد جدا البروسيسور 9 ميجا كاش ورمات 8 جيجا وكارت شاشة نيفيديا عالي جدا
            الاخ ميدو شكرا جدا علي متابعتك
            الموضوع اني عايز اطلع تاثير البامبو زي منتا شايف فانا زي ما قولت عملت شيمفر بوكس واديتة سيجمانت كتير وبعدين موديفير لاتس
            بس و الدنيا ضلمت بعد كدة
            بالنسبة للطريقة اللي انتا قولت عليها ممكن توضحهالي شوية
            اذا اردت شيئا بشدة
            فاطلق سراحة
            وان لم يعد
            فهو لم يكن لك من البداية

طيب اوك انا كده فهمت
              بس كان المفروض تضع الواير فريم علشان نشوف الزيادات فى البوليجونز فين بالظبط

يعنى انت ممكن تكون عامل اللاتيس مدى اكثر من مرحلة او إدج يعنى لكن لو على كده ماعتقدشى ان عدد البوليجونز هيزيد اوى كده
              الشكل بسيط
              لو تكرمت ارفع الواير فريم وتكون لقطه قريبة

شكلك مش هتعرف تشوف حاجة علشان السيجمانت كتييير و الدليل الصورة دي

انا حطيطها كاملة وعلي الجمب اعدادات الاتس
                انا مكتر سيجمانتعلشان تدي التاثير اللي انا قولت علية لو قللت السيجمانت مش هتدي التاثير ياتري الاقي عندك حل

بس بجد الف الف شكر علي انك متابع
                اذا اردت شيئا بشدة
                فاطلق سراحة
                وان لم يعد
                فهو لم يكن لك من البداية

ياراجل حرام عليك ليه كل ده

باحاج اعمل الشكل عادى خالص واعمل الادجات زى الشكل بتاع اللاتيس فى النهاية بحيث كل تقاطع بين ادجين يكون نفس التقاطع فى اللاتيس
                  وزود فى الاركان بس علشان تديك السموث اللى انت عاوزه ولما تطبق اللاتيس هتديك نفس الشكل
                  بعدين ممكن تحط سموث خفيف لو كانت مضلعه معاك او تعلم على خاصية النيربز بعد ماتحول الشكل لاديت بولى
                  وشيل رقم 16 اللى فى اعدادات اللاتيس ده عوض عنه بالسموث هيديك تاثير احسن وانعم

تزعل مني لو قلتلك مش فاهم
                    انا اعرف ان الاتس بيشتغل علي السيجمانت علشان كدة مزودها
                    لكن انا مش فاهم الطريقة بتاعتك
                    ممكن توضحهالي اكتر
                    اذا اردت شيئا بشدة
                    فاطلق سراحة
                    وان لم يعد
                    فهو لم يكن لك من البداية

1_بص ياغالى هو يقصد انك تقلل الايدج فى الشكل الاساسى قبل ماتضيف المودفاير ليتس لانة بيضيف لكل ايدج 3 ايدج واعلى فانت قلل الخطوط فى الشكل الاساسى

2_بعد ماتضيف المودافاير اتأكد من الرقم اللى جنب segments وخلية 1 بس والرقم اللى جنب sides يفضل مايزيدش عن 4
                      ** وَقَالُواْ اتّخَذَ الرّحْمَـَنُ وَلَداً * لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً * تَكَادُ السّمَاوَاتُ يَتَفَطّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقّ الأرْضُ وَتَخِرّ الْجِبَالُ هَدّاً * أَن دَعَوْا لِلرّحْمَـَنِ وَلَداً * وَمَا يَنبَغِي لِلرّحْمَـَنِ أَن يَتّخِذَ وَلَداً * إِن كُلّ مَن فِي السّمَاوَاتِ وَالأرْضِ إِلاّ آتِي الرّحْمَـَنِ عَبْداً * لّقَدْ أَحْصَاهُمْ وَعَدّهُمْ عَدّاً * وَكُلّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْداً

يعمل...
                      X