موضوع: سؤال في البولجون والنربس

ردود: 11 | زيارات: 732

Arrow سؤال في البولجون والنربس

انا اعمل علي تصميم مودلينج روبوت بالمايا عن طريق بلوبرنت فاانا بعملها بالبولجون وفي النربس بس مالفرق مع العلم اني بقوم بتصمميها بالبولجون

عضو فعال
    صور رمزية Ole
    المنطقة
    الجزائر constantine
    ردود
    272
    صور في المعرض
    1
    النربس بسيط و سهل و اكتر نعومة لكن لا تستطيع استخدامه في الاشكال المعقدة عكس البوليغون
    مثلا تريد نمدجة كرة استعمل النربس اما ادا اردت نمدجة شكل اكتر تعقيد متل شجرة فاستخدم البوليغون

شكر علي مرورك

انا بالطبع اريد تصميم روبوت اكثر تعقيدا يعني فيه تفاصيل كتير استخدم بولغون وليس نربس

لو عايز الشكل يطلع زي البلوبرينت بالضبط ابتدي تصميمك بال curves ثم حوله الي بولوجون هيكون معاك سهل جداً ....متهيالي الروبوت افضل تشتغل فيه بلوجون ابتدي ب primitives ثم عدل فيها

شكرا لكم جميعا

ما في حد بالدنيا ضل بستخدم Nurbs، التقنية قديمة و كانت مفيدة لما كنت اجهزه الكمبيوتر تعبانة. لهلا فيها كثير مشاكل.
    استخدمها كبداية، بعدن حول الى Polygon....

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة eyadness معاينة الرد
    ما في حد بالدنيا ضل بستخدم Nurbs، التقنية قديمة و كانت مفيدة لما كنت اجهزه الكمبيوتر تعبانة. لهلا فيها كثير مشاكل.
    استخدمها كبداية، بعدن حول الى Polygon....
    تمام أنا بتهيألى نسيت أدوات الموديلنج للنيربس
    لاكن الحجات الاساسية البنستخدمها لازم تكون عارفها كويس
    الهى غإزاى تنشئ كيرف وتحولة لمجسم وتعدل عليه لو حابب وكده يعنى
    لاكن كا تصميم كامل بالنيربس اعتقد إنك مش هتحتاجة

أشهد أن لا إله إلا الله .. وأن محمد رسول الله

My Website
    ....

My profile at the site of cg talk

My profile at the site of Cartoon Lab

Join to

CRAZY 3D TEAM
    You'll find everything you want

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,721
    صور في المعرض
    14
    ليه بس ياجماعه
    فى حاجات النيربس بينجز فيها الوقت جدا جدا
    اعتقد انك تلم بالاتنين وتستخدم كل واحد فى مكانه

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
    ليه بس ياجماعه
    فى حاجات النيربس بينجز فيها الوقت جدا جدا
    اعتقد انك تلم بالاتنين وتستخدم كل واحد فى مكانه
    مزبوط كلامك اخي ميدو... بس على سبيل المثال زي برش و معظم برامج النحت لا تقبل تقنية الNurbs كمان معظم محركات الالعاب لا تقبل هذه التقنية. عدا عن التشكرينج، لا يوجد UVs بالنيربس!
    انا بشتغل كثير اشياء فيها نيربس مثل الشعر و القطع الزجاجية و غيرها، بس اخر شي بحولو الى بوليجون

حتى في مايا اصبح التحويل و التنقل بين البوليجون و نيربس سهل جداً... و الاجهزة الكمبيوتر سريعة، فلا يوجد داعي للنيربس.

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,721
    صور في المعرض
    14
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة eyadness معاينة الرد
    مزبوط كلامك اخي ميدو... بس على سبيل المثال زي برش و معظم برامج النحت لا تقبل تقنية الNurbs كمان معظم محركات الالعاب لا تقبل هذه التقنية. عدا عن التشكرينج، لا يوجد UVs بالنيربس!
    انا بشتغل كثير اشياء فيها نيربس مثل الشعر و القطع الزجاجية و غيرها، بس اخر شي بحولو الى بوليجون

حتى في مايا اصبح التحويل و التنقل بين البوليجون و نيربس سهل جداً... و الاجهزة الكمبيوتر سريعة، فلا يوجد داعي للنيربس.
    تمام ياحاج مش المقصود انك تفضل على النيربز قصة انك تحولها لبوليجون شىء طبيعى لكن انا بتكلم عن انك تستخدم التقنيه وبعدين ابقى حولها لبوليجونز علدى براحتك
    يعنى مثلا زى مانت قلت فى حاجات لازم نيربز ومن العبط انك تعملها بوليجونز زى الستائر مثلا او حاجه عاوزه لوفت او اكسترود على باس النيربز فى الانجاز وبعدين حول بوليجون يامعلم

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل