Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال في البولجون والنربس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال في البولجون والنربس

انا اعمل علي تصميم مودلينج روبوت بالمايا عن طريق بلوبرنت فاانا بعملها بالبولجون وفي النربس بس مالفرق مع العلم اني بقوم بتصمميها بالبولجون

النربس بسيط و سهل و اكتر نعومة لكن لا تستطيع استخدامه في الاشكال المعقدة عكس البوليغون
    مثلا تريد نمدجة كرة استعمل النربس اما ادا اردت نمدجة شكل اكتر تعقيد متل شجرة فاستخدم البوليغون

شكر علي مرورك

انا بالطبع اريد تصميم روبوت اكثر تعقيدا يعني فيه تفاصيل كتير استخدم بولغون وليس نربس

لو عايز الشكل يطلع زي البلوبرينت بالضبط ابتدي تصميمك بال curves ثم حوله الي بولوجون هيكون معاك سهل جداً ....متهيالي الروبوت افضل تشتغل فيه بلوجون ابتدي ب primitives ثم عدل فيها

شكرا لكم جميعا

ما في حد بالدنيا ضل بستخدم Nurbs، التقنية قديمة و كانت مفيدة لما كنت اجهزه الكمبيوتر تعبانة. لهلا فيها كثير مشاكل.
              استخدمها كبداية، بعدن حول الى Polygon....

المشاركة الأصلية بواسطة eyadness مشاهدة المشاركة
                ما في حد بالدنيا ضل بستخدم Nurbs، التقنية قديمة و كانت مفيدة لما كنت اجهزه الكمبيوتر تعبانة. لهلا فيها كثير مشاكل.
                استخدمها كبداية، بعدن حول الى Polygon....
                تمام أنا بتهيألى نسيت أدوات الموديلنج للنيربس
                لاكن الحجات الاساسية البنستخدمها لازم تكون عارفها كويس
                الهى غإزاى تنشئ كيرف وتحولة لمجسم وتعدل عليه لو حابب وكده يعنى
                لاكن كا تصميم كامل بالنيربس اعتقد إنك مش هتحتاجة

أشهد أن لا إله إلا الله .. وأن محمد رسول الله

My Website
                ....

My profile at the site of cg talk

My profile at the site of Cartoon Lab

Join to

CRAZY 3D TEAM
                You'll find everything you want

ليه بس ياجماعه
                  فى حاجات النيربس بينجز فيها الوقت جدا جدا
                  اعتقد انك تلم بالاتنين وتستخدم كل واحد فى مكانه

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                    ليه بس ياجماعه
                    فى حاجات النيربس بينجز فيها الوقت جدا جدا
                    اعتقد انك تلم بالاتنين وتستخدم كل واحد فى مكانه
                    مزبوط كلامك اخي ميدو... بس على سبيل المثال زي برش و معظم برامج النحت لا تقبل تقنية الNurbs كمان معظم محركات الالعاب لا تقبل هذه التقنية. عدا عن التشكرينج، لا يوجد UVs بالنيربس!
                    انا بشتغل كثير اشياء فيها نيربس مثل الشعر و القطع الزجاجية و غيرها، بس اخر شي بحولو الى بوليجون

حتى في مايا اصبح التحويل و التنقل بين البوليجون و نيربس سهل جداً... و الاجهزة الكمبيوتر سريعة، فلا يوجد داعي للنيربس.

المشاركة الأصلية بواسطة eyadness مشاهدة المشاركة
                      مزبوط كلامك اخي ميدو... بس على سبيل المثال زي برش و معظم برامج النحت لا تقبل تقنية الNurbs كمان معظم محركات الالعاب لا تقبل هذه التقنية. عدا عن التشكرينج، لا يوجد UVs بالنيربس!
                      انا بشتغل كثير اشياء فيها نيربس مثل الشعر و القطع الزجاجية و غيرها، بس اخر شي بحولو الى بوليجون

حتى في مايا اصبح التحويل و التنقل بين البوليجون و نيربس سهل جداً... و الاجهزة الكمبيوتر سريعة، فلا يوجد داعي للنيربس.
                      تمام ياحاج مش المقصود انك تفضل على النيربز قصة انك تحولها لبوليجون شىء طبيعى لكن انا بتكلم عن انك تستخدم التقنيه وبعدين ابقى حولها لبوليجونز علدى براحتك
                      يعنى مثلا زى مانت قلت فى حاجات لازم نيربز ومن العبط انك تعملها بوليجونز زى الستائر مثلا او حاجه عاوزه لوفت او اكسترود على باس النيربز فى الانجاز وبعدين حول بوليجون يامعلم

يعمل...
                      X