Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حقيقة لا يجب إخفائها

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حقيقة لا يجب إخفائها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أخواني أعضاء منتدى المنابر وإدارة المنابر
    أرحب بكم جميعا
    وأحب أن أقول لكل من يريد تعلم أي شئ في الحاسب الالي سواء الجرافيك أو غيره
    وبعيدا عن المراكز التعليمية المشروعة و بعض المدرسين الشرفاء
    أحب أن أقول أن معظم مدرسين الجرافيك بكل انواعه ومجالاته إلا من رحم ربي
    يتعلمون أولا من كورسات أجنبية مقرصنة ومواقع لتنزيل الكورسات بأشكال غير مشروعة
    ثم بعد إتمام مجال معين أو برنامج معين يبدأ في عمل دورة عربية لأخوانه العرب بسعر معين وفي مجال معين
    ويقوم بتنزيل بعض الدروس المجانية له التي يقوم فيها بشرح بعض الاشياء البسيطة في مجال الدورة
    لكي يشارك المهتمين بهذا المجال في الاشتراك في الدورات الغير مجانية لديه
    ثم بعد ذلك ينتهي من دورته معهم بعد أن يشرح الكورس الذي تعلمه من الكورسات المقرصنة
    وبذلك يظهر لجميع أعضاء المنتدى أنه صاحب خبرة كبيرة وتعلم الكثير ويشارك لديه الكثير
    رغم إنه دعم موقعه لدخول الاعضاء إليه وتوافد وإشتراك عدد كبير من الناس
    وبدل أن يدلهم على الطريق الصحيح للتعلم سواء إن كان مركز تعليمي مشروع ولديه رخصة عمل للبرنامج
    أو شخص حصل على رخصة في العمل ببرنامج معين او في مجال معين
    بل يقول أنه يشرح في كورساته ودوراته أشياء لم يجدها بالمراكز ولا في الاشخاص المتعلمين بمبالغ كبيرة حتى يحصلون على شهادات للحصول على رخصة البرنامج
    وأنا لا أقصد شخص بعينه ولكن أقصد أغلب مدرسين الجرافيك الأن على الساحة العربية إلا من رحم ربي
    عن أبي هريرة رضي الله عنه ، قال : قال رسول الله صلي الله عليه وسلم ( إن الله تعالى طيب لا يقبل إلا طيبا ، وإن الله أمر المؤمنين بما أمر به المرسلين فقال تعالى :{ يا أيها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا } ، وقال تعالى :{ يا أيها الذين امنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم } ، ثم ذكر الرجل يطيل السفر أشعث أغبر يمد يده إلى السماء :يقول يا رب ! يا رب ! ومطعمه حرام ومشربه حرام وملبسه حرام وغذي بالحرام فأنى يستجاب له ؟. رواه مسلم [ رقم : 1015 ]
    وشكرا للجميع
    قل ولا تبخل على نفسك بالحسنات
    سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر

والله هذا يدل على حسب نيته وصفات أخلاقه

الناس يمشون حسب أهوائهم وميولهم المصالح الشخصية فقط ولا يهمهم نبيل او صادق او يراعي مشاعر وأحترام الآخرين

كلامك صحيح الأ من رحم ربي وقلبه مخلص لله وحده ويكسب رزقه من عرق جبينه وليس العكس

((((الأ من أتى الله بقلب سليم )))

يا أخي لا تجعل الناس تنظر إليك باستخفاف ..

ما علاقتي أنا كمتعلم إن كان المعلم أتى بعلمه من من السوربون أو من السوبرماركت ؟!
      سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

الحمدلله في البلندر لا يوجد شيء اسمه قرصنة
        Many are those who dream, but few are the achievers
        ----
        Like me on Facebook: watch me on dA (Deviant Art):M-JeeliDesign.DeviantArt.com

اخ اكتوم لا تتعجل هو تحدث عن شيئ موجود وعن معلمين

والقصد هنا ان المعلم ( طبعا ليس كلهم ) يضحكون على الناس من خلال بعض الكورسات بحيث مفهومهم يكون ذا اتجاه واحد وبسيط لا يستفيد منه الطلبه

طبعا حسب ما فهمت وحسب واقع الحال هو يتكلم عن كورسات غير مشروعه

وهذا حقيقه حصل معي بمجال الالكترونيات وصيانة الاجهزة والنت

وكنت ادفع بالهبل
          وعاده المعهد يقدم اي معلم بسعر يستفيدو منه لانه كل ما كان له خبره اوسع وشهايد افضل كل ما كان سعره اكبر ويلهفو من الطلاب

كنت بالمعهد انا وبعض زملائي نصلح الاستاذ وهو ينقلنا المواد وكان ينزعج ويجادل على انه صح ولما كنا نجيب الدليل يقول هذا غلطان

ثم مهم جدا مصدر تعليمه ولو اضاف عليه من مصادر غير مشروعه مش مهم المهم ايضا خبرته بهذا المجال

مش مثلا يجي يعلمنا على الموجه وهو اصلا مش فاهم بس نقل ماده على شان الوقت يخلص

المشاركة الأصلية بواسطة Twisted مشاهدة المشاركة
            الحمدلله في البلندر لا يوجد شيء اسمه قرصنة
            الحمد لله........

المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة
              يا أخي لا تجعل الناس تنظر إليك باستخفاف ..

ما علاقتي أنا كمتعلم إن كان المعلم أتى بعلمه من من السوربون أو من السوبرماركت ؟!
              أشكرك أخي الكريم
              وأنا لا أهتم بنظرات الناس طالما إني أهتم أن أتقي الله وأخافه
              ياريت بس تعرف إني بتناقش مع الاعضاء في موضوع المعلم اللي تعب في تعلم مجال معين في الحاسب الالي
              فيه واخذ درس واتعلم وصرف كتير في التعليم وشاف خبرات كثيرة وحصل على شهادات
              وفيه معلمين كثيرة نعرفهم بأنهم حصلوا على شهادات معتمدة في تعليم برامج الجرافيك وفيه مراكز أيضا محترمة
              ولكن يوجد الكثير من الناس في الوقت الحالي أجده طلع سريعا بعمل سلسلة دروووووووس ويقدم كورسات بشكل كبير وموسع
              وعندما يتم الاشتراك في هذه الكورسات تجدها مماثلة للدرووووووس الاجنبية وتجد المعلم عبارة عن ملقن للدرس باللغة العربية
              دون أن يعرف أي شئ عن البرنامج بشكل كامل سوا انه يمشي على نفس طريقة الشرح في الدروس الاجنبية ولا يجيب عن اي اسئلة اخرى بعيدة عن ما جائت في الدرس
              فبالله عليك ماذا تقول له؟
              وماذا تقول لشخص عنده كورسات مقرصنة ويبدأ في بيعهم بأسعار مبالغ فيها ويعطي كورسات بأسعار باهظة الثمن؟

وشكرا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

عفوا اخي لي تعليق بسيط

اولا بخصوص اخونا اكتوم : الرجل وجهلك نصيحة من خلال خبرته وسنه
                وحتى لو شد عليك فهو اخوك الكبير وبينصحك وعايزلك الخير فينبغي ان تشكره مش تديله درس في ازاي يتكلم
                الرجل بينصحك وكل واحد له اسلوب في النصيحة ومتفرضش اسلوبك انت على غيرك

الشئ الاخر عذرا انا مش فاهم انت عايز ايه بالضبط؟؟
                لو بتتكلم من وجهة نظر المتعلم فبيبقى زي الغريق بيتعلق بقشاية ومستعد يعمل اي حاجة علشان يتعلم ومبيهموش انه يتعلم من مين المهم انه يتعلم وياخد المعلومة

اما بخصوص اللي بيعلم الناس ده موضوع له اكثر من بعد
                الشاهد لو ان قصدك على اللي بيدرس ممكن حضرتك بكل بساطة تجمع فتاوى المشايخ وتذكر خطورة الكسب الحرام

ياريت تفهمني انت عايز ايه بالظبط وبإختصار علشان اقدر اتفاعل معاك

وفقنا الله واياكم لما يحب ويرضى
                لا عزة إلا بالكتاب و السنة
                :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
                وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
                :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
                ::

::موقعي::
                لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

المشاركة الأصلية بواسطة ::حامل المسك:: مشاهدة المشاركة
                  وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

عفوا اخي لي تعليق بسيط

اولا بخصوص اخونا اكتوم : الرجل وجهلك نصيحة من خلال خبرته وسنه
                  وحتى لو شد عليك فهو اخوك الكبير وبينصحك وعايزلك الخير فينبغي ان تشكره مش تديله درس في ازاي يتكلم
                  الرجل بينصحك وكل واحد له اسلوب في النصيحة ومتفرضش اسلوبك انت على غيرك

الشئ الاخر عذرا انا مش فاهم انت عايز ايه بالضبط؟؟
                  لو بتتكلم من وجهة نظر المتعلم فبيبقى زي الغريق بيتعلق بقشاية ومستعد يعمل اي حاجة علشان يتعلم ومبيهموش انه يتعلم من مين المهم انه يتعلم وياخد المعلومة

اما بخصوص اللي بيعلم الناس ده موضوع له اكثر من بعد
                  الشاهد لو ان قصدك على اللي بيدرس ممكن حضرتك بكل بساطة تجمع فتاوى المشايخ وتذكر خطورة الكسب الحرام

ياريت تفهمني انت عايز ايه بالظبط وبإختصار علشان اقدر اتفاعل معاك

أخي الكريم أنا مش بكتب الموضوع ده علشان مستنى حاجة من حد معين ولا منتظر ناس تمدحني أو تسخر مني
                  وبعدين أن أحترم الاخ مكتوم ولكن أقرأ كلامه وشوف ليه الرد بهذا الاسلوب
                  رغم أنني أولا بتناقش مع الناس في منتدى المنابر بقسم أطراف الحديث وثانيا لا أريد غير الاراء بشكل حضاري فلماذا تقول إني بفرض أسلوبي؟
                  أولا وأخيرا أنا قولت كلام واضح وصريح ومفيش فيه اي غموض لكي تهاجمني بكلمة "انت عايز ايه بالظبط"؟
                  وفيه ردود أخرى ممكن حضرتك تراجعها وتشوف الناس اتفعلت ولا لآ؟
                  وبعدين الموضوع لو راجع للفتوى فهذا موضوع أخر وكبير مش من السهل الكلام فيه
                  شكرا لك أخي الكريم
                  وبارك الله فيك ووفقنا لما يحبه ويرضاه

يا عم روق وصلى على النبي

انا مابهجمكش لا سمح الله بس انا قرأت موضوعك ومش فاهم انت عايز ايه بالظبط
                    معلش انا فعلا مش عارف انت عايز ايه وعايز اعرف مش بسخر منك ولا بتهكم لا سمح الله

والشئ الاخر انا اعرف منك بالاخ اكتوم وحبيت افهمك انه بينصحك مش بيوبخك واحسن الظن في اخوانك المسلمين
                    وموضوع اسلوبك اقصد بيه ان لو والد او اخ كبير ليك عايز مصلحتك وشد عليك او كلمك ناشف شوية
                    تقوله كلمني بطريقة غير دي ؟؟ اه ممكن تزعل شوية بس بعد كده حتفهم انه بيتكلم لمصلحتك
                    اتمني ان تكون فهمت قصدي

ومعلش يا سيدي تعالي على نفسك ولخصلي الموضوع وقولي انت تقصد ايه باظبط

هل انتقاد لوضع المعاهد ؟؟ ولا المعلمين؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة ::حامل المسك:: مشاهدة المشاركة
                      يا عم روق وصلى على النبي

انا مابهجمكش لا سمح الله بس انا قرأت موضوعك ومش فاهم انت عايز ايه بالظبط
                      معلش انا فعلا مش عارف انت عايز ايه وعايز اعرف مش بسخر منك ولا بتهكم لا سمح الله

والشئ الاخر انا اعرف منك بالاخ اكتوم وحبيت افهمك انه بينصحك مش بيوبخك واحسن الظن في اخوانك المسلمين
                      وموضوع اسلوبك اقصد بيه ان لو والد او اخ كبير ليك عايز مصلحتك وشد عليك او كلمك ناشف شوية
                      تقوله كلمني بطريقة غير دي ؟؟ اه ممكن تزعل شوية بس بعد كده حتفهم انه بيتكلم لمصلحتك
                      اتمني ان تكون فهمت قصدي

ومعلش يا سيدي تعالي على نفسك ولخصلي الموضوع وقولي انت تقصد ايه باظبط

هل انتقاد لوضع المعاهد ؟؟ ولا المعلمين؟؟

اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه وسلم (صلى الله عليه وسلم)
                      حصل خير إن شاء الله
                      مفيش مشكلة إن شاء الله
                      الموضوع بشكل بسيط جدا
                      انا بتكلم عن ناس تعبت في الاتي:
                      1- اشتركت في مراكز تعليمية مشروعة ومرخصة لبرامج الجرافيك.
                      2- تعطلت عن عملها حتى تتعلم وتذهب للمركز يوم بعد يوم وفي أوقات مختلفة.
                      3- اشترت كتب و أسطوانات سواء من المراكز او خارجه او على النت.
                      4- حصلت على شهادة برخصة العمل بعد اختبارات كثيرة والعناء في التعلم.
                      5- فيه ناس كملت اكتر وعايزة تتدرس البرنامج فدرست باوتوديسك وكلنا عارفين ناس منهم.
                      طيب بعد كل التعب ده والتعلم ودفع المال وحضور وتركيز وشراء كتب واسطوانات إلخ.
                      الاقي ناس تانية بتطلع بسرعة من غير أي حاجة مما ذكرت غير إنه تعلم بأسطوانات وبرامج مقرصنة
                      فبالله عليك من هوا الاحق بذلك ؟
                      وأنا والله لا اقصد شخص بعينه ولا مكان
                      ولكن أقول بشكل بسيط إني لا أتحدث عن من يتعلم للعمل بالعلم ولكن أتحدث عن من يتعلم لتدريس ما تعلمه فيجب عليه قصد العلم بشكل صحيح ومشروع وليس بطرق غير مشروعة ليسهل الطريق على نفسه ويصنع كورسات بشكل غير مشروع لكسب الكثير من المال والشهرة دون أن يعلم أن الله يراه
                      وهذا كله الموضوع في شكل بسيط جدا ونفس الموضوع ده موجود بمنتدى طريق الجرافيك لو حضرتك محتاج تفسير أكثر
                      http://forums.cgway.net/cg41185/

شكرا للجميع وبالأخص صاحب الموضوع ...

أخي الكريم .. المتعلم يبحث دائما عن إنسان كفؤ كي يعلمه ..

الآن إن كان هذا المعلم سرق علمه في ظلمة الليل أم تلقاه في وضح النهار فهذا حسابه على الله ..

فأما أنا كمتعلم لا أدري أصلا كيف تعلم هذا .. وإن دريت فلا أظن أن علي ذنب ..

كثير من الخريجين في العالم الإسلامي تخرجوا على أيدي ملحدين ومخمورين في الدول الأجنبية . . هل العلم الذي يحملونه حرام ؟

أصلحنا الله وإياكم وهدانا إلى الحق .
                        سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

الله يهديكم ويصلح بالكم

الأخ قصده في الموضوع يوجد نفر من الناس وليس كلهم

عندهم غيرة ويحب يوصل على أعلى منه ولكن بأسلوب منحني

وهو هذا الأسلوب يجعل الطلاب او غير طلاب لا يفهمون شيئاً من أسلوبه المتعجرف في التعليم

بسبب حب التملك والوصول الى أعلى مرتبة لكي يحقق المكسب المادي السريع ( وهذا أسمه مال الحرام بعينه )

ولا يهمه المعلم او الأستاذ انه الطلاب يفهموه او لا

فأنه يضرب القوانين بعرض الحائط ويتجاهل الطلاب ومما يشتكون من ضعف الأستيعاب

في التعليم بواسطة هذا الاستاذ المتغطرس بأسلوب تعليمه الأعمى للطلابه

الله ينور عليك انا متفق معاك طبعا
                            ان لازم يكون الشخص اللي بيدرس في المعاهد و المراكز رجل اكاديمي مؤهل
                            لكن احب اضيف لحضرتك حاجة بسيطة
                            التدريس بعيد عن المعاهد عامل زي الدروس الخصوصية سمك لبن تمر هندي
                            يعني ممكن تلاقي واحد معاه معهد زراعة ويشتغل محضر معمل في المدرسة لكن بره في الدروس الخصوصية بيدي
                            علوم ورياضيات وانجليزي ومش بعيد يشتغل دادا ويغير للعيال الصغيرة ومع ذلك حاله ماشي افضل من الاكاديمي
                            سبحان الله دي ارزاق
                            لكن طبعا ما يمنعش ان يجب الدعوة للتخصص لكن هذه سنة الله في الارض سنة الدفع
                            في الصالح والطالح الامين و الحرامي

وبعدين برضه في نقطة عايز الفت انتباه سيادتك عليها وهي نقطة الغلاء الفاحش للمعاهد الكبيرة المعتمده
                            هديك مثال صغير
                            انا في البلد اللي مغترب فيها دوخت وهلكت على معهد احترافي بيعلم الماكس و مونتاج الفيديو علشان اتعلم
                            اتلاقيت واحد كبير بكام يا سيدي الدورة تقول كام انت ؟؟؟
                            60000 ستين الف جنية مصري تخيل دورة تقريبا 6 شهور وفيها نظري وعملى
                            وبيودوك استديوهات وتطبق عملي ودكاترة جامعات هي اللي بتدي الدورة.. ناس شغالين في قنوات اصلا مشتركين في الكورس علشان ياخدو شهاده منه
                            وبيقولوا ان مستواه عادي جدا ومضافش ليهم جديد والناس اللي شغالة في القناوات دي اتعلمت من الاسطوانات اللي انت بتتكلم عليها
                            وسألت في اكتر من معهد كل اللي سألتهم بيدوك الاساسيات ويسبوك مع نفسك ومبالغ كبيرة على الفاضي

طيب لو واحد شاب وعايز يتعلم علشان يشتغل هيجيب 60000 منين علشان يتعلم؟؟؟
                            فمافيش غير انه يهبش من هنا وهناك وياخد معلومة من هنا وهناك ويكمل عليها من تجاربه ويمشي الحال
                            ولما بيتمرمط ويتذل علشان يتعلم بعد كده يوصل لمستوى الاحتراف والناس تنبهر بأعماله
                            يبدأ يفيد الناس ويستفيد سواء مجانا او بدروس وعلشان هو مش اكاديمي
                            اسهل حاجه انه يشوف درس ويقلده او من كتر ما شاف دروس بيعمل زيها او ربنا بيمن عليه ويشتغل من دماغة وكل واحد وله اسوبه في الشرح وهكذا

الموضوع كبير يا حاج ومتشابك
                            الله المستعان

أشكركم جميعا يا اخواني على التفاعل معي في هذا الموضوع المتشابك
                              وعايز أقولكم إني نفسي أتعلم الانيميشن بشكل صحيح ولكن وجدت مراااااااااااااكز وأشخاااااااااااااااص كتييييييييييييير أووووووووووووي
                              وإن كنت هتعلم وخلاص مش مشكلة الخبرة تيجي مع الوقت يبقى كده مش هقدر أطلع فريم واحد صح
                              فيجب علي أن أبحث عن مكان تعليمي بشكل محترف ومضمون وإن كان فيه شهادات معتمدة لأستديوهات فهو يضيف لي عندما أتقدم لعمل
                              المهم بحثت عن أفضل مكان في العالم وجدت مكان كلنا عارفينه وهوا أنيميشن منتور مدرسة تعليمية من الانترنت وأصحابها أصحاب خبرات وعملوا بمجال الانيميشن بشكل كبير وفي اكبر استديوهات العالم ولكن صدمت حينما علمت أن الكورس كامل يعادل 110000 جنيه مصري
                              فقلت لنفسي الافضل إني اتعلم من درووووس مجانية أو مراكز أو اشخاص في هذا المجال ولكن لا استطيع العمل في الخارج بالخبرة المأخوذة من العلم في العالم العربي لأن يوجد فرررررررررررررق كبير بين انيميشن الاستديوهات الكبرى في العالم و انيميشن العالم العربي وإن كان انيميشن شركات العالم العربي حلو مش وحش ولكن سيجعلني مغلق داخل العالم العربي فلذلك حتى ولو وصلت لأعلى المراكز في عملي هنا في العالم العربي فيجب على أن اتعلم من المصدر الاساسي وهم صناع الانيميشن في العالم ومكتشفي الثري دي في مجال الرسوم المتحركة حتى أستطيع أن أشارك بأعمال بإحدى الاستديوهات الكبرى في العالم أو أشارك أخواني في العالم العربي المحترفين لعمل مشروع كبير يراه كبرى استديوهات العالم حتى يعرفوا أننا على قدرة كبيرة من تحقيق أهدافنا والوصول لنفس قوتهم بل وأكثر
                              فمن أين يأتي لنا كل هذه القوة والاحتراف إلا وإن كان المتعلم يبحث عن المكان الصح أو الشخص الصح
                              ايضا وإن كان المعلم يتقي الله في عمله وفي علمه
                              وأشكركم مرة اخرى على المشاركة والردود

يعمل...
                              X