Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اول فيلم من انتاج السلفيين - ظريف جدا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اول فيلم من انتاج السلفيين - ظريف جدا

http://www.youtube.com/watch?v=lMFeO...embedded#at=33
    التعديل الأخير تم بواسطة doctor3d; 06 / 06 / 2011, 03:35 AM. سبب آخر: رابط الفيلم بدون الموسيقى بعد ما عدلوه في الجروب

مدونتى

دمهم تقيل جدا ...
      MOSTAFA MAHMOUD
      ................................

مهي لو انت بس خدت بالك من الفكرة الموضوع كله بيعملوا فكرة هادفه وفي نفس الوقت يتخللها بعض الكوميديا مش الكوميديا والضحك هو الاساس عشان نحكم من انهم دمهم خفيف ولا تقيل ولا حتى التجهيزات المتواضعه للفديو.
        الجرانين كتبت عن الفيلم ده للعلم لانها تجربه جديدة بالنسبة للسلفيين عامة ولازم نشجعهم حتى لو فنيا مش مظبوط دي اول تجربه وناس مش متخصصين يشكروا.

طب والله جامدة جدا ....بداية موفقة
          عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
          (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))
          وقال اجدادنا الادب فضلوه عن العلم يعني جاهل مؤدب افضل من عالم غير مؤدب

فكرتها نوعا ما كويسه لكن بها مخالفات شرعية كثيرة ولا اعتقد ان هؤلاء الشباب يمثلون المجتمع السلفى هناك تحفظات كثيرة عليهم

جميل جدا
              ولكن انا ايضا لا اعتقد انهم سلفيين
              واعتقد ان هناك نقص في الفيلم ، هو تذكر نفسه لما كان عند الليبرالي لماذا لم يعود المشهد الى بيت الليبرالي

على اساس ايه يعني بتقولوا مش سلفيين ؟

وواحد فيهم كان له فديو في التحرير وكان واقف تحت يافطة كبيرة بيقول "احنا اللي بنحاسب على المشاريب دائما" يعني اي حاجة بتحصل غلط في البلد بتلبس في السلفيين .

ده الجروب بتاعهم

http://www.facebook.com/pages/%D8%B5...28248980583642

سلفيين وفي اغاني ؟؟؟؟
                  مادعوة أنفع ياصـحـبي : من دعوة الغائب للغائب
                  ناشدتك الرحمن ياقارئا : ان تسأل الغفران للكاتب

سخييييييييف مين قال انه ظريف

والله لولا اني بحترمك يا هشام واحبك في الله لكان لي موقف تاني
                    وهو من امتى السلفيين بيكفروا ولا بيسمعوا موسيقي ويروحوا يفتشوا في بيوت الناس
                    وبعدين ايه المطلوب من الفيديوا ما نتبعش العلماء واقوال اهل العلم والائمة
                    نمشي وراء الجهال يعني وكل واحد يفتي على مزاجة؟؟؟

انا شايف ان الفيديو ده استخفاف واستهزاء بالسلفيين وتصوير للناس انهم سلبيين
                    والكنبة احسن منهم

ما اللي بيدعوا السلفية كتير ومنهم اخوان بيقولولك دعوتنا دعوة سلفية هو اي حد قال انا سلفي نصدقة
                    العمل اللي بيبين والسلفية حجة عليه مش ليه

حسبي الله ونعم الوكيل

والله سنسأل كل واحد قذف او استهان او استهزئ بنا

نسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان ينتقم من كل من اراد بالحق واهله سوءا وان يجعل كيده في نحره اللهم اهدي جميع المسلمين..اللهم امين
                    لا عزة إلا بالكتاب و السنة
                    :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
                    وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
                    :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
                    ::

::موقعي::
                    لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

حامل المسك
                      هاي المشكلة منفعلين أنتم
                      خذها بطيبة وكان بإستطاعتك التعبير عن عدم رضاك بأسلوب ألطف من هيك
                      ثانياً أنا معاك أن المقطع بالنسبة لي أيضاً ليس مضحك
                      ثالثاً قولك "والله سنسأل كل واحد قذف او استهان او استهزئ بنا"
                      أنت هكذا اولاً زكيت نفسك ^_^ ثانياً حصرت الدعوة السلفية ب جماعة وهي ليست جماعة

يا اخي مين قال ان السلفين جماعة
                        وبعدين عفوا يعني مين رجل ذو مروؤه يسب ويستهزئ به ويكون بارد ولطيف بدي افهم؟؟
                        وشئ طبيعي ان الواحد يقتص لحقه يوم القيامة
                        يعني دلوقتي المفتي اللي هاجم النقاب وقال انه ليس من الدين في شئ او اللي بيسب المنتقبات او بيسب الملتحين علنا جهارا نهارا
                        اليس من حق كل مسلم ملتحي ان يقتص منه يوم القيامة؟؟
                        مع ان النقاب و اللحية واجبة على كل مسلم ومسلمة وليست خاصة بفئة معينه
                        اظن ان الكلام واضح ولا تلوموا من يفقد اعصابة وعنده غيرة على دينه وتطلبوا منه البرود وان يتكلم بلطف
                        الان جميع المذاهب والفرق الضالة المضلة اتحدوا مع اصحاب الديانات الاخرى ضد السلفيين بكرة هيقولوا اللي سبب ثقب الاوزون السلفيين

واعوذ بالله ان اكون ممن يزكون انفسهم

و الله المستعان
                        لا عزة إلا بالكتاب و السنة
                        :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
                        وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
                        :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
                        ::

::موقعي::
                        لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

والله يا حامل المسك هم سلفيين وملتزمين وكما تراهم ملتحين
                          ومش فاهم فين الهجوم ؟ وهم هيهاجموا نفسهم يعني ؟
                          وفين التريقة اللي بتقول عليها يا اخي ؟

ده بالعكس بيدافعوا عن اللي قال عليهم انهم منزلوش والميدان كان مليان شيوخ سلفيين وذكروا اسماء بعض الشيوخ
                          عشان محدش يقول الثورة بتاعة ليبراليين بس ولا علمانين
                          فين بأة السب في السلفيين انا مش فاهم ؟

عامة شوف جروبهم وناقشهم هناك وافهم هم بيقولوا ايه وقصدهم ايه قبل ما تهاجم

لكن بلاش الاستعجال في الحكم

ولو لسه شايف الموضوع مسئ انا هطالب بحذفه ..تمام كده ؟

أيها الإخوه أنتم تتكلمون عن السلفيين وكأنهم دين أو جماعه أو مذهب أخر
                              ماهو الشيء الغريب الذي ترونه فيهم
                              هل ترونهم يتبعون معتقد منحرف أو يتبعون حاجه تخالف قال الله ورسوله
                              أو لأنهم متمسكين في ضوابط دينهم و ملتحين أو مقصرين الثوب
                              أليس هذا من هدي الرسول عليه السلام وصحابته

السلفيين أيها الإخوه لا يمثلهم شخص معين وهم بشر في النهايه
                              والعلماء يجتهدون فمنهم من يصيب ومنهم من يخطيء ولكل شخص إجتهاداته
                              وهناك من ينسب نفسه للسلفيين ويسيء إليهم
                              وهناك حاقدين يصتادون في الماء العكر
                              بصراحه أستغرب من المتعصبين الذين كل شوي فاتحين موضع أو رد يتكلم عن السلفيين وكأنهم حاجه غريبه علينا محاولين التفريق بين المسلمين
                              وكثير من هؤلاء الحاقدين لو تفحصت ردودهم السابقه تجدهم في كلامهم مايبين خلل في عقيدتهم

أنا أرى أن إتباع الرسول عليه السلام والسلف الصالح شرف لي
                              كذلك أخي ملتزم وملتحي ومقصر للثوب
                              ومع هذا لديه أعمال لأفلام مختلفه أحد هذه الأعمال أخذت الرئيسيه في المنابر

ولم يقل أحد منا أنها حرام
                              وعلماء السلف أغلبهم لم يحرمو التمثيل ولكن جعلو هناك ضوابط شرعيه كعدم ظهور النساء المتبرجات أو المسيقى
                              ومع هذا يأتي شخص حاقد يقدم بمقولة فلان أو أخر ويقول إنظرو ماذا يقول السلفيين
                              متجاهلاً أراء بقية العلماء الأخرين

بالنسبه للفلم أستغرب لمن ينسبه أصلاً للسلفيين
                              واضح من فكرة الفلم أنه يدعو للتقارب مع اليبراليين
                              طيب هناك الكثير من اليبراليين وعلمانيين والإخوان واغلبيه مسيحيه سمعو وقعدو في بيوتهم
                              فلماذا التركيز على السلفيين رغم أنهم أول من خرجو للمظاهرات وهم من عانو من النظام السابق
                              ولم أسمع عن أحد شيوخنا كفر من يخرج في مظاهرات
                              فلماذا التدليس والكذب
                              والتركيز تم على السلفيين الذين عاشو وتعلمو في الخليج
                              ومحاولة تشويه صورتهم

هذا غير المسيقى وظهور السلفيين بمظهر أحمق وأنه يرقع لنفسه
                              تعلم تصميم شخصية لوفي على برنامج المايا
                              http://www.maxforums.net/showthread.php?t=196995

إكساء شخصية لوفي
                              http://www.maxforums.net/showthread.php?t=202148

يعمل...
                              X