موضوع: لعبتي على اليونتي - احتاج مساعدة -

ردود: 11 | زيارات: 1039
    عضو نشيط
    صور رمزية Unity3D
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    523

Exclamation لعبتي على اليونتي - احتاج مساعدة -

[CENTER]
    ازيكوا اعضاء المنابر، بدون مقدمات انا باعمل على مشروع لعبة – مش هقول الاسم – لكن بما اني فرد واحد مبرمج - على قد الحال برضو- ولست مصمم الا انني امتلك بعض المجسمات امشي بيها حالي واتدرب عليها للبرمجة الا ان المجسمات مفيهاش انيميشن فلو يعني اي حد ممكن يتكرم انه يشترك معايا في المشروع انا لا احتاج مبدأياً الا الى 3 انيمشنز انيميشن للتعمير (Reload) واخرى لاطلاق النار (Fire) وثالثة عندما يخرج اللاعب السلاح (Take) مع العلم ان التحريك هيكون على ايد وسلاح فقط حيث ان اللعبة فيرست بيرسون فانا مستخدم الايد بس تخفيفاً للجرافيك .. أنا شغال على اللعبة من مدة طويلة وقطعت شوط ليس بالقليل من حيث المشي واطلاق النار والتقريب بمنظار او التقريب من خلال النظر في الدايرة اللى بتبقي في السلاح اعتقد يطلقون عليها سنة نملة الدبانة او ما شابه .. هذا حتى الان انتظر اي حد يشترك معايا..

مرفقات مصغرة مرفقات مصغرة اضغط على الصورة لرؤيتها بحجمها الأصلي ، الاسم :  1.jpg ، عدد المشاهدات: 67 ، الحجم :  75.5 كيلو بايت   اضغط على الصورة لرؤيتها بحجمها الأصلي ، الاسم :  untitled.jpg ، عدد المشاهدات: 38 ، الحجم :  81.8 كيلو بايت  
    Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results
    Albert Einstein -

عضو نشيط
    المنطقة
    Lake Oswego, Oregon, United States
    ردود
    474
    أخي التحريك سهل جداً بالبلندر ، إن أردت أن تكون اليد لا حركة فيها ، يعني الأصابع ثابتة ولكن اليد كمجملها تتحرك

أما إن أردت تحريك الأصابع فهذا الشيء يتطلب شخص قوي بالـ Skeleton أنيميشين لإنك لازم تركب عظام في الإيد وتربط الفيرتكس بيهم.

على كل إن أردت أن تكون الحركة بسيطة فأنا بالخدمة أخي في وقت فراغي.

مشرف منبر Blender
    صور رمزية فلاشي 8
    المنطقة
    أرض الرحمن
    ردود
    7,938
    صور في المعرض
    6
    الظاهر انها جميله ولي عوده ان شاء الله

ان شاء الله تكمل مشروعك بتمام وكمال اخي بتوفيق
    الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
    بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
    امة واحدة راية واحد حرب واحدة

عضو نشيط
    صور رمزية Unity3D
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    523
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة towfieee معاينة الرد
    أخي التحريك سهل جداً بالبلندر ، إن أردت أن تكون اليد لا حركة فيها ، يعني الأصابع ثابتة ولكن اليد كمجملها تتحرك

أما إن أردت تحريك الأصابع فهذا الشيء يتطلب شخص قوي بالـ Skeleton أنيميشين لإنك لازم تركب عظام في الإيد وتربط الفيرتكس بيهم.

على كل إن أردت أن تكون الحركة بسيطة فأنا بالخدمة أخي في وقت فراغي.
    كان نفسي تبقي تحريك بالعظام لكن عادي لو هتحرك الايد كاملة مفيش مشاكل شكراً ليك..

شكراً ع المرور يا جماعة .. باذن الله هكمل
    Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results
    Albert Einstein -

عضو نشيط
    صور رمزية Unity3D
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    523
    انا نزلت البلندر لكن هل البلندر بيحرك المجسمات المستوردة بصيغة FBX - OBj - 3Ds
    Albert Einstein -

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Unity3D معاينة الرد
    كان نفسي تبقي تحريك بالعظام لكن عادي لو هتحرك الايد كاملة مفيش مشاكل شكراً ليك..

شكراً ع المرور يا جماعة .. باذن الله هكمل
    شخصيا استخدم ال 3دي ماكس للتحريك لكنني ظعيف جدا في هذه الناحية وهذه اخر نتيجة حصلت عليها

Talking

اذا كنت عاوز الحركه زى اللى فى لعبه كونتر سترايك كده اللى هى تعمير السلاح وتغيره وكده اعتقد انها موجوده جاهزه كتيره منها
    ابحث عنها فى الموديلات الجاهزه وهتلاقيها ان شاء الله
    انما لو انت لسه محتاج حركات اخرى خاصه يبقى انت محتاج انيميتور
    اتمنى ان اساعدك ولاكن لضيق وقتى لن اسطيع فى هذا الفتره بسبب امتحاناتى

اذا انهيت امتحاناتى وكان لدى وقت سوف الحق بك ان شاء الله

تقبل مرورى اخى الكريم

عضو متميز
    صور رمزية النمر2011
    المنطقة
    مـــــــــصـــــــــــر
    ردود
    2,054
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Unity3D معاينة الرد
    انا نزلت البلندر لكن هل البلندر بيحرك المجسمات المستوردة بصيغة FBX - OBj - 3Ds
    نعم ...لكن لا تعمل open انما اعمل import للملف

عضو نشيط
    صور رمزية Unity3D
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    523
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Matrixma3 معاينة الرد
    اذا كنت عاوز الحركه زى اللى فى لعبه كونتر سترايك كده اللى هى تعمير السلاح وتغيره وكده اعتقد انها موجوده جاهزه كتيره منها
    ابحث عنها فى الموديلات الجاهزه وهتلاقيها ان شاء الله
    انما لو انت لسه محتاج حركات اخرى خاصه يبقى انت محتاج انيميتور
    اتمنى ان اساعدك ولاكن لضيق وقتى لن اسطيع فى هذا الفتره بسبب امتحاناتى

اذا انهيت امتحاناتى وكان لدى وقت سوف الحق بك ان شاء الله

تقبل مرورى اخى الكريم
    معنى كلامك ان ممكن انيميشن مجسم تعمل على مجسم تاني يعني ممكن انيميشن المشي لرجل عادي تنفع لجندي مع اختلاف المجسمات ؟
    Albert Einstein -

abdo man سابقا
    صور رمزية AbdElrahman Abozed
    المنطقة
    El DoNIa xD
    ردود
    676
    صور في المعرض
    7
    شكلها لعبة جامدة ماشاء الله علي مجهودك وباذن الله تخلص لعبتك
    لقـــــــــد عــــدت بعــــــــــد غيبـــــــــــــــــــــــــــــة طويــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلــــــــــــــــــــــــة
    ===================================================

Abdo Man سابقاً

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل