Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لعبتي على اليونتي - احتاج مساعدة -

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لعبتي على اليونتي - احتاج مساعدة -

[CENTER]
    ازيكوا اعضاء المنابر، بدون مقدمات انا باعمل على مشروع لعبة – مش هقول الاسم – لكن بما اني فرد واحد مبرمج - على قد الحال برضو- ولست مصمم الا انني امتلك بعض المجسمات امشي بيها حالي واتدرب عليها للبرمجة الا ان المجسمات مفيهاش انيميشن فلو يعني اي حد ممكن يتكرم انه يشترك معايا في المشروع انا لا احتاج مبدأياً الا الى 3 انيمشنز انيميشن للتعمير (Reload) واخرى لاطلاق النار (Fire) وثالثة عندما يخرج اللاعب السلاح (Take) مع العلم ان التحريك هيكون على ايد وسلاح فقط حيث ان اللعبة فيرست بيرسون فانا مستخدم الايد بس تخفيفاً للجرافيك .. أنا شغال على اللعبة من مدة طويلة وقطعت شوط ليس بالقليل من حيث المشي واطلاق النار والتقريب بمنظار او التقريب من خلال النظر في الدايرة اللى بتبقي في السلاح اعتقد يطلقون عليها سنة نملة الدبانة او ما شابه .. هذا حتى الان انتظر اي حد يشترك معايا..

الملفات المرفقة
    Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results
    Albert Einstein -

أخي التحريك سهل جداً بالبلندر ، إن أردت أن تكون اليد لا حركة فيها ، يعني الأصابع ثابتة ولكن اليد كمجملها تتحرك

أما إن أردت تحريك الأصابع فهذا الشيء يتطلب شخص قوي بالـ Skeleton أنيميشين لإنك لازم تركب عظام في الإيد وتربط الفيرتكس بيهم.

على كل إن أردت أن تكون الحركة بسيطة فأنا بالخدمة أخي في وقت فراغي.

الظاهر انها جميله ولي عوده ان شاء الله
      اللهم آتنا في الدنيا حسنه وفي الآخره حسنه وقنا عذاب النار

ان شاء الله تكمل مشروعك بتمام وكمال اخي بتوفيق
        الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
        بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
        امة واحدة راية واحد حرب واحدة

المشاركة الأصلية بواسطة towfieee مشاهدة المشاركة
          أخي التحريك سهل جداً بالبلندر ، إن أردت أن تكون اليد لا حركة فيها ، يعني الأصابع ثابتة ولكن اليد كمجملها تتحرك

أما إن أردت تحريك الأصابع فهذا الشيء يتطلب شخص قوي بالـ Skeleton أنيميشين لإنك لازم تركب عظام في الإيد وتربط الفيرتكس بيهم.

على كل إن أردت أن تكون الحركة بسيطة فأنا بالخدمة أخي في وقت فراغي.
          كان نفسي تبقي تحريك بالعظام لكن عادي لو هتحرك الايد كاملة مفيش مشاكل شكراً ليك..

شكراً ع المرور يا جماعة .. باذن الله هكمل
          Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results
          Albert Einstein -

انا نزلت البلندر لكن هل البلندر بيحرك المجسمات المستوردة بصيغة FBX - OBj - 3Ds
            Albert Einstein -

المشاركة الأصلية بواسطة Unity3D مشاهدة المشاركة
              كان نفسي تبقي تحريك بالعظام لكن عادي لو هتحرك الايد كاملة مفيش مشاكل شكراً ليك..

شكراً ع المرور يا جماعة .. باذن الله هكمل
              شخصيا استخدم ال 3دي ماكس للتحريك لكنني ظعيف جدا في هذه الناحية وهذه اخر نتيجة حصلت عليها
              http://www.youtube.com/watch?v=JUOxA4plILg

اذا كنت عاوز الحركه زى اللى فى لعبه كونتر سترايك كده اللى هى تعمير السلاح وتغيره وكده اعتقد انها موجوده جاهزه كتيره منها
                ابحث عنها فى الموديلات الجاهزه وهتلاقيها ان شاء الله
                انما لو انت لسه محتاج حركات اخرى خاصه يبقى انت محتاج انيميتور
                اتمنى ان اساعدك ولاكن لضيق وقتى لن اسطيع فى هذا الفتره بسبب امتحاناتى

اذا انهيت امتحاناتى وكان لدى وقت سوف الحق بك ان شاء الله

تقبل مرورى اخى الكريم

المشاركة الأصلية بواسطة Unity3D مشاهدة المشاركة
                  انا نزلت البلندر لكن هل البلندر بيحرك المجسمات المستوردة بصيغة FBX - OBj - 3Ds
                  نعم ...لكن لا تعمل open انما اعمل import للملف
                  my page
                  Deviant Art
                  My Blog
                  Twitter
                  Tsَu

المشاركة الأصلية بواسطة Matrixma3 مشاهدة المشاركة
                    اذا كنت عاوز الحركه زى اللى فى لعبه كونتر سترايك كده اللى هى تعمير السلاح وتغيره وكده اعتقد انها موجوده جاهزه كتيره منها
                    ابحث عنها فى الموديلات الجاهزه وهتلاقيها ان شاء الله
                    انما لو انت لسه محتاج حركات اخرى خاصه يبقى انت محتاج انيميتور
                    اتمنى ان اساعدك ولاكن لضيق وقتى لن اسطيع فى هذا الفتره بسبب امتحاناتى

اذا انهيت امتحاناتى وكان لدى وقت سوف الحق بك ان شاء الله

تقبل مرورى اخى الكريم
                    معنى كلامك ان ممكن انيميشن مجسم تعمل على مجسم تاني يعني ممكن انيميشن المشي لرجل عادي تنفع لجندي مع اختلاف المجسمات ؟
                    Albert Einstein -

شكلها لعبة جامدة ماشاء الله علي مجهودك وباذن الله تخلص لعبتك
                      لقــد عـدت بعــد غيبة طويـــلــة
                      =========

Abdo Man سابقاً

يعمل...
                      X