صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 22

موضوع: هل يمكن الاعتماد على gpu فى الريندر

ردود: 22 | زيارات: 1968

هل يمكن الاعتماد على gpu فى الريندر

اكيد كلنا بنعانى من الوقت المستغرق فى الرندر وكلنا عارفين انه بيعتمد على الcpu
    هل يمكن بدل ما احدث المازر بورد والسى بى يو
    احدث كارت الشاشه فقط واعتمد على الرندر من خلال--gpu- vray rt open CL
    انا عارف ان السى بى يو لو حدثته هيكون افضل لاداء الجهاز بس الاهم هو وقت الريندر وكمان سعر السى بى يو الجيد من 1500 الى 2500 تقريبا غير تكلفة البورده والرامات
    حد عنده اجابه ؟

كارت الشاشه اقوي بكثير من البروسيسور بحوالي 20 الي 30 مرة في الريندر بس المشكله
    معظم برامج الريندر لسه موصلتش الي نفس جوده الريندر بالبرروسيسور هم لسه بيدعموه ومن اقوي شركارت
    الريندر الي بتعتمد علي الكارت arion render من شركه fryrender يعتمد علي gpu+cpu وهو القوي علي الاطلاق
    شركه octane render يعتمد علي gpu فقط
    شركه iray من mental ray يعتمد علي gpu+cpu
    انصحك ب arion render فهو برنامج unbaised وسريع جدا واسهل بكثثثثثثثثيييييييير من الفيراي
    طبعا احنا بنتكلم عن nvidia بس علشان ati مش شغاله في البرامج دي

بس الفراى اعتقد فيه خاصية الريندر عن طريق الكارت بس مش اى كارت طبعا
    ازاى هيضعو خاصيه زى دى وجودتها مش كويسه
    حد عنده كارت حديث يجرب ويقولنا

السلام عليكم

اتمنى ان اتعلم كيف تفعيل هذه الطريقه والعمل بها لأني اعاني من الرند ولدي كرت شاشه من نفيديا gtx 460 وهو من الكروت الحديثه ولكن المُشكله الأن اني جديد في عالم الماكس لذلك لا اعرف شي إلا امور بسيطه في المنتل راي وهو المرفع مع البرنامج نفسه ، ولكن من لديه اي خلفيه او تجربه لا يبخل علينا بها

وهم من ذلك جوده اخراج الرند

بس السؤال هنا هل فى الوقت الحالى لو اشتريت كارت فقط وركبته على جهازى cor 2 due واعتمدت فى الرندر على الgpu النتايج هتبقى احسن من اللى بيعتمد على cpu وعنده i7

الاخ صفر بما ان عندك كارت حديث خلينا نجرب
    اولا سطب الفراى 2
    ومن asign render
    اختار vray rt
    ثم من engine
    type
    -openclاختار
    وريندر

اولا الفيراي لما بتشغل خاصيه rt وانت بترندر بيكتبلك علي الشمال gi unsupport يعني في حاجات كتيره مش شغاله مع opencl لكارت الشاشه
    ولو عملت الاختيار علي cpu هيشتغل عادي بس انت كده مش مستفيد الا بخاصيه واحده بس realtime rendering
    انت عايز تعرف ليه الكارت اسرع تمام بص ياسيدي انت مثلا عندك i7 بتردد 3.06 ghz للنواه الواحده اضربهم في 4 نواه وكمان في 2 علشان في خاصيه في i7 بتضاعف عدد الانويه هيبقا عندك 8 نواه يبقي 8*3.06=24.48 جيجا هيرتز دي مجوع السرعات للبروسيسور
    تعالي بقي للكارت مثلا 460 gtx ده بحوالي 1300 جنيه بيتكون من 336 بروسيسور بسرعه 1.560 ghz والكارت ده عندي وقوي جدا
    يبقي 336*1.560=524.16 ghz قارن بقي الكارت والبروسيور 24.48/524.16= 21.4 مره اسرع
    عايز بقي تستفيد من سرعه الكارت والله وعن تجربه مفيش غير البرامج اللي قولتلك عليها في الاول وانا شغال arion render
    برندر بيه المشهد extrior في 10 دقائق بكبيره 15 دقيقه و intrior من ساعه الي ساعتين علي اعللللييييييي جوده

السلام عليكم
    اخ شريف كارت الفيجا عندك نوعه ايه يعنى جيجا بايت ولا اي فيجا
    لان عندى الجيجا بايت وعدد الكورز معروفة لما بشغل الاوكتان رندر بيقراها غير الموجودة فى خصائص الكارت
    ولو فيه وصلة جيدة للاريون اخر اصدار يا ريت ترسلهالى

كمان انا عرفت ان الريون مش مكتمل يعنى لسة فيها مثلا عدم استيعاب الديسبلاسمنت وحاجات كدة
    اشكرك يا باشا

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
    Freelancer

اخ حسام انا من السعوديه والمعالج اللي املكه هو core 2 duo 32.93ghz والرامات عندي 3GB وكارت الشاشه GTX 460 768MB
    انا مستعد في اليومين الجايه اني اسطب نوع من انواع الرندر سواء كان الـ vray او arion render

ولكن يا اخوان انا ابي احد يقولي الطريقه لأني انا لسى مُبتدئ ومن كم اسبوع داخل على عالم الثري دي لذلك اتمنى اللي بيعرف الطريقه صح يقولها بالترتيب وياليت لو كان شي مصور على شان كل شي بيكون مرتب و انا من بدايه البرنامج شغال على المنتل راي ولا عندي اي خلفيه عن اي رندر اخر

اخ
    shiref
    اتمنى ان توضح لي ماهو الـ extrior و intrior
    واتمنى ان توضح لي كلام الأخ ahmedyounis لما بيقول ان الريون مش مكتمل
    واتمنى ان تدلني على موقع احمل منه الريون وانا عندي 3Ds max 2011

اخ
    ahmedyounis
    اتمنى تقول لنا ليش الريون مش مكتمل هل عن تجربه شخصيه او قرأتها في مكان اتمنى افادتنا بكل ما تعلمه حتى يتسنى لنا معرفه كل شي قبل التجربه

أتمنى من كل عربي التجاوب والمشاركه ولنتعلم الفائده فكلما زادوا عدد المشاركين كلما ثبتت مصداقيه المعلومات

استاذ شريف شكرا على المشاركه
    بس انا شوفت واحد على اليوتيوب رندر بكارت الشاشه فى الفراى ولو هى مش شغاله هيحطوها ليه
    بالنسبهه للريندر arion render
    هل بيقرا الخامات والاضائه للفراى ؟ يعنى لو عندى مشهد فراى هعمله خامات جديده واضاءه جديده ؟ عشان استخدم arion render
    460 gtx ده بحوالي 1300 جنيه بيتكون من 336 بروسيسور بسرعه 1.560 ghz
    هل لو اشتريت 2 كارت واستخدمت تقنية slli هيجمع ال 336 بروسيسور +336 بروسيسور فى الكارت التانى وهيدينى 672 بروسيسور
    رندر بيه المشهد extrior في 10 دقائق بكبيره 15 دقيقه و intrior من ساعه الي ساعتين علي اعللللييييييي جوده
    كم مقاس الرزليوشن اللى بتختاره ولما بتختار سى بى يو رندر الوقت بيكون ايه ؟

استاذ ahmedyounis
    بتستخدم ريندر ايه

انا عندي كارت (يعني بروسيسور msi 460gtx 1g daul fan (336 cuda
    بالنسبه لل octane اخر اصدار demo بيشوف كل ال cuda كان قبل كده مش بيشوفهم علشان البرنامج نزل وبعد كده نزل كروت جديده بتكنولوجي جديد البرنامج مش شايفها
    الاريون لسه لحد دلوقتي منزلش الاصدار الجديد ففي كروت مش بيشوفها والاصدار الجديد نازل قريب جدا وعالجوا
    كل الحاجات اللي ناقصا فيه زي (الديسبلايسمنت--الكاستيكس)بس هم بيقولوا التعديلات كلها خلصت وعالجوا كل حاجه ماعدا حاجه واحده بس مش جايبين سرتها وهي الديسبلايسمنت فقط
    انا بفضل arion عن octane علشان بيعتمد علي ال gpu+cpu فهو اسرع وكمان نظام الخامات بتظبطها من الماكس
    والاضاءه وكل حاجه لكن octane لسه beta تجريبي يعني ولسه منزلش بلاجن للماكس كامل
    arion render شغال دلوقتي علي ماكس 2011 وماقبله وقريب اوي هينزل الجديد 2012
    بالنسبه لل intrior يعني بترندر مشاهد داخلي فيها حسابات للضوء اكتر بكثير من extrior او المشاهد الخارجي اللي بيحسب فيها حسابات اقل علشان كده الخارجي اسرع في الريندر من الداخلي
    دي شويه مواضيع كنت منزلها قبل كده شوفوها فيها كلام عن الايريون ومنزل فيها البرنامج ودرس يشرح التعامل مع الايريون بس ممكن الروابط التحميل تكون اتمسحت من الموقع انا هرفعهم تاني اول مرجع من الشغل
    ان شاء الله هرفعهم علي الساعه 8
    وادي الصفح:
    http://www.maxforums.net/showthread....858&highlight=
    http://www.maxforums.net/showthread....253&highlight=
    http://www.maxforums.net/showthread....223&highlight=
    http://www.maxforums.net/showthread....402&highlight=
    ودي اخر حاجه مطلعها بالايريون سبتها كتير والله 20 دقيقه
    http://www.maxforums.net/showthread....485&highlight=

كم مقاس الرزليوشن اللى بتختاره فى الريندر ؟1024x700

علي حسب من 600*800 الي 1600*1200 هو ده الرزليوشن
    البرنامج بيشوف sli وادي اكبرررر دليل
    http://www.randomcontrol.com/wiki/in...onster_machine

عضو متميز
    صور رمزية yaman
    المنطقة
    Big Syria
    ردود
    2,860
    صور في المعرض
    15
    إذا اردت الإعتماد على كرت الشاشة فقط في الريندر
    عليك بشراء اربع كروت من الفئة العليا مثل كروت gtx 470 وانت طالع
    ايضاً هناك بعض السلبيات في الإعتماد على كرت الشاشة هي انك تخسر كثير من المميزات التي من الممكن الحصول عليها في الريندر عن طريق المعالج
    لكن ما يزال الحديث مبكر عن هذه التقنية لإنها ما تزال في عامها الأول عملياً وممكن بعد ثلاث او اربع سنوات يكون لها دور كبير

انا ملاحظ ان صور الريندر فيها nois ده عيب الاعتماد على كارت الشاشه فى الريندر ؟
    يبقى لازم اجيب بروسيسور جديد
    انا معروض عليا بروسيسور انتل i7 920 2.6 cash 8
    مستعمل ايه رايكم فيه
    هيفرق كتير عن i7 950

استاذ شريف
    لو امكن ترفع صورة لرندر من الكارت وريندر من البروسيسور لنفس الصوره ومعاها وقت كل صوره ومقاسها
    هو البروسيسور بتاعك i7 صح ؟
    عشان نقارن الوقت مع الجوده معلش انا عارف انك مشغول
    وشكرا على المجهود

انا البروسيسور عندي amd x3 2.7 1.5mega cach
    علي العموم هرندر صوره 3 مرات واحده بالكارت بس وواحده بالكارت والبروسيسور وواحده بالبروسيسور بس

الاخ hossam_3d البرنامج مش بيسيب نويز والدليل
    http://www.randomcontrol.com/arion بص علي الصوره اللي تحت خالص شوف زمن الريندر والجهاز امكانياته ايه وكمان خش في الجالري
    انا جهازي ضعيف جدا ماعدا كرت الشاشه متوسط واذا كنت تنوي تحديث الجهاز استني amd fx نازل في الشهر ده وهيبقي اقوي من i7
    وشركه انتل اعلنت اذا تفوق amd fx علي i7 سيتم تخفيض السعر الي اقل من amd fx
    amdfx هيبقي x8 فعلي بتردد 3.8 up to 4.2 with turbo core مش زي i7 اللي هو 4 كور فعلي وبيظهرو 8 كور في الويندوز
    وهيبقي سعر amd fx من 1600 الي 2000 جنيه والبورد الي نازله ليه فيها sli كمان

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل