Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اريد تغير الوظيفة في البطاقة بالمهنة التي اعمل بها فماذا اكتب في استمارة التامينات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اريد تغير الوظيفة في البطاقة بالمهنة التي اعمل بها فماذا اكتب في استمارة التامينات

اعمل مصمم جرافيك في احد الشركات و الان يريدون التامين علي .لكن اريد ان اكتب .في الوظيفة مصمم جرافيك وهو عملي بالفعل لكن مؤهلي ليس فنون جميلة لكن قال لي احد الزملاء في العمل انني لن استطيع ان اكتب مصمم الا حسب المؤهل.
    لكن اذا كتبوا لي مصمم .جرافيك في استمارة التامينات لن تنفع ام ماذا ؟
    الموقع المعتمد للسينما فوردي في الشرق الاوسط
    http://arab4d.net

درس عمل مودلينج لبرج القاهرة ببرنامج سينما فور دي

عادي التأمينات لا تشترط المؤهل اطلاقا ويأخذون صورة منه فقط بغض النظر هو ايه

انت عاوز تغير المهنع فى البطاقه ولا فى العمل ؟؟
      لو فى البطاقه لازم تجيبلهم ما يثبت انك مصمم جرافيك زى بيان من الشركة او استمارة التامين بتاعتك
      اما فى الشركه فانت بتروح مكتب العمل طبعا الاول تعرف رقمك التامينى علشان هيسألوك عنه هناك
      ثم تخليهم يعملولك حاجه اسمها كعب عمل والوظيفه فيه بتكون معطيات امامهم
      ولو وظيفة مصمم جرافيكم مش فى معطياتك عادى جدا بتعمل طلب الحاق وظيفه او مش فاكر اسمه ايه هما هناك هيقولولك عليه
      وبتدفع كلام فارغ وبتنضاف المهنه ليك فى خلال كام يوم
      وبس

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
        عادي التأمينات لا تشترط المؤهل اطلاقا ويأخذون صورة منه فقط بغض النظر هو ايه
        تمام انا حتي الان تارك خانة الوظيفة فارغة حتي اول الشهر لكن الشخص الذي يقوم بالاجرائات عندنا بيقول لازم المفروض الوظيفة تتكتب حسب المؤهل هذه ليست و ظيفته لكنه بيجتهد فقط في ان يقوم بعمل الاجرائات حبيت افهمه بس عمل فيها طبعاً انا اكتب اللي علي مزاحي في الورقة بس هو هايقول مش هاينفع في التامينات وهايرجعوا الورق تاني فانا عايز اتاكد علشان اصمم علي رأيي

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
          انت عاوز تغير المهنع فى البطاقه ولا فى العمل ؟؟
          لو فى البطاقه لازم تجيبلهم ما يثبت انك مصمم جرافيك زى بيان من الشركة او استمارة التامين بتاعتك
          اما فى الشركه فانت بتروح مكتب العمل طبعا الاول تعرف رقمك التامينى علشان هيسألوك عنه هناك
          ثم تخليهم يعملولك حاجه اسمها كعب عمل والوظيفه فيه بتكون معطيات امامهم
          ولو وظيفة مصمم جرافيكم مش فى معطياتك عادى جدا بتعمل طلب الحاق وظيفه او مش فاكر اسمه ايه هما هناك هيقولولك عليه
          وبتدفع كلام فارغ وبتنضاف المهنه ليك فى خلال كام يوم
          وبس
          طبيب انا مثلاً كتبت في استمارة التأمينات مصمم جرافيك ممكن وقتها اكتب في البطاقة الوظيفة مصمم جرافيك ولا مش هاينفع ؟

العمليه مش هيصه
            مش كل واحد يكتب الوظيفه اللى عاوز يتأمن عليه فيها
            لازم مكتب العمل يصرحلك بيها
            واصلا علشان الشركة تامن عليك لازم تعمل حاجه اسمها كعب العمل وده اللى بيتكتب فيه الوظيفه
            لكن التامينات مالهاش دعوة بالبطاقه
            انا فى البطاقه حاصل على وكان متامن عليا مهندس انتاج وفى الكارنيه مهندس كيميائى ولما رحت جبت التامينات بتاعتى لقيتها مش عارف تبع هيئة المحاجر حاجات عجيبه كده

في البداية السلام عليكم...

طبعًا السؤال خاص بالنظام المتبع في مصر...

بالنسبة لموضوع مصمم جرافيك (هذا الوظيفة غير مسجلة في التأمينات على إنها وظيفة وغير معترف بها قانونًا) بمعني أنك إذا اردت أن تكتب وظيفة يجب أن تكون الوظيفة مدرجة لديهم ومسجله على أنه وظيفة معترف بها من الدولة...

ومن الآخر... لن تستطيع أن تسجل على أنك مصمم جرافيك (في التأمينات ) إلا بطرق غير قانونية وغير شرعية... وحتى هذه الطرق لن تفلح فيها لأن معظمها خير حقيقي....

وبالنسبة لكعب العمل أكتب فيه الوظيفة إلا أنت عايزها ... فهذا ليس مهم
              المهم هو أن مكتب التأمينات سيوافق على هذه الوظيفة أم لا خاصة أن مكتب التأمينات لديه مرجع فيه جميع الوظائف التي تعتمدها الحكومة...

ولو أحد المصممين في مصر كاتب في بطاقته الوظيفة مصمم جرافيك يقول بصراحة الخطوات إلا هو عمله، خاصة أنني من الآخر كده طلعت عيني ولم أفلح في ذلك.........

اسف على التحدث بالعامية لكن الموضوع كله مصري × مصري وكلنا مصريين

بالتوفيق إن شاء الله
              الحمد لله

تمام طيب اكتب الوظيفة ايه ؟ الراجل في الشغل قالي هانكتبها فني انتاج

upppppppppppppp

فنى ؟؟؟؟؟؟

أكتب حاصل على بكالوريس .................. (وأكتب المؤهل الدراسي إن كانت جامعي)

إذا كنت حاصل على مؤهل متوسط (أكتبه وهناك بعض الوظائف الخاصة بالكمبيوتر مسجله في التأمينات حاول أن تصل إلى هذه الأسماء من أي شخص لأني لا أعرفها واختار منها المناسب لك وذلك إن وافق صاحب العمل)

كلمة فني كلمة مطاطه حاول أن تلحقه بكلمة (فني كمبيوتر - فني حاسب آلي - .............. إلخ)
                      بالتوفيق إن شاء الله
                      الحمد لله

المشاركة الأصلية بواسطة adam-adam مشاهدة المشاركة
                        في البداية السلام عليكم...

طبعًا السؤال خاص بالنظام المتبع في مصر...

بالنسبة لموضوع مصمم جرافيك (هذا الوظيفة غير مسجلة في التأمينات على إنها وظيفة وغير معترف بها قانونًا) بمعني أنك إذا اردت أن تكتب وظيفة يجب أن تكون الوظيفة مدرجة لديهم ومسجله على أنه وظيفة معترف بها من الدولة...

ومن الآخر... لن تستطيع أن تسجل على أنك مصمم جرافيك (في التأمينات ) إلا بطرق غير قانونية وغير شرعية... وحتى هذه الطرق لن تفلح فيها لأن معظمها خير حقيقي....

وبالنسبة لكعب العمل أكتب فيه الوظيفة إلا أنت عايزها ... فهذا ليس مهم
                        المهم هو أن مكتب التأمينات سيوافق على هذه الوظيفة أم لا خاصة أن مكتب التأمينات لديه مرجع فيه جميع الوظائف التي تعتمدها الحكومة...

ولو أحد المصممين في مصر كاتب في بطاقته الوظيفة مصمم جرافيك يقول بصراحة الخطوات إلا هو عمله، خاصة أنني من الآخر كده طلعت عيني ولم أفلح في ذلك.........

اسف على التحدث بالعامية لكن الموضوع كله مصري × مصري وكلنا مصريين

بالتوفيق إن شاء الله
                        السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                        الكلام ده هو الكلام المظبوط جزاك الله خيراً يا اخي

بص يا سيدي انا ليا واحد صاحبي في التأمينات قولتله علي نفس القصة عايز اضيف وظيفة مصمم جرافيك في البطاقة قالي مفيش حاجة اسمها مصمم جرافيك ( بلدنا عالم تالت فعلاً ) المهم طلعلي كتاب اكبر من كتب الف ليلة وليلة ودورنا في الكتاب ومالقيناش الا

مبرمج حاسب آلي هو ده اللي موجود عندهم
                        فريح دماغك واكتب مبرمج حاسب آلي وخلاص لاني انا عملتها كدة

وربنا يوفقك وأسأل برضو تاني يمكن في حاجة انا معرفهاش او صاحبي ده ميعرفهاش بس انا فاكر اننا دورنا بأجتهاد
                        والسالم عليكم ورحمة الله وبركاتة

يعمل...
                        X