Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اول تجربة مع zbrush ارجو النقد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اول تجربة مع zbrush ارجو النقد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اول تصميم لى فى البرنامج الرائع ZBRUSH
    هذه مجرد تجربة
    بدون خامات

ورشة العمل

فى انتظار ارائكم
    وشكرا
    Mohamed Hassan
    3D Artist
    Autodesk 3Ds Max Certified Professional

بدايه موفقه

والله يا اخى ليست بدايه سيئه بس انا شايف انك مهتم بالالفا والتكتشر اكتر من الموديل ذات نفسه زى برش برنامج اصلا للنحت فايف انك لم تبذل مجهود كثيرا فى نحت راس التعبان ولازم برضه انك تعمل بروز للعضلات وعضامه فادرس عظام التعبان او اى موديل انت ناوى تعمله قبل ما تبتدى فى المودل بتاعه شوف موديلز كتير معموله على الزى برش زى الموديل الانت حتعمله من قبل ما تعمله علشان تاخد فكره كويسه وبعدين فى الاخر بعد ما الموديل يخلص حتقدر بازن الله بسهوله تضيف الالفا الانت عايزها والتكتشر وكل حاجه وربنا معاك

انا اشوف العمل حلو كثير ..بصراحه ماقدر انتقد العمل لاني مش متخصص في الزيبرش

المشاركة الأصلية بواسطة sisico مشاهدة المشاركة
        والله يا اخى ليست بدايه سيئه بس انا شايف انك مهتم بالالفا والتكتشر اكتر من الموديل ذات نفسه زى برش برنامج اصلا للنحت فايف انك لم تبذل مجهود كثيرا فى نحت راس التعبان ولازم برضه انك تعمل بروز للعضلات وعضامه فادرس عظام التعبان او اى موديل انت ناوى تعمله قبل ما تبتدى فى المودل بتاعه شوف موديلز كتير معموله على الزى برش زى الموديل الانت حتعمله من قبل ما تعمله علشان تاخد فكره كويسه وبعدين فى الاخر بعد ما الموديل يخلص حتقدر بازن الله بسهوله تضيف الالفا الانت عايزها والتكتشر وكل حاجه وربنا معاك

عندي استفسار عزيزي ..ماذا تقصد بالموديلز ..علشان نفهم اكثر ياليت توضح لنا اكثر جزاك الله خيرا

عندي استفسار عزيزي ..ماذا تقصد بالموديلز ..علشان نفهم اكثر ياليت توضح لنا اكثر جزاك الله خيرا

اخي هو يقصد الموديلات الجاهزة
          w w w . MAXFORUMS . n e t

المشاركة الأصلية بواسطة dlb مشاهدة المشاركة
            اخي هو يقصد الموديلات الجاهزة

تسلم عزيزي على توضيحك ..شكرا لك

ما تصممه أراه أقرب لرأس ديناصور نظرا لوجود هذه الأسنان.
              إذا كنت مجرد تجرب أدوات البرنامج - فهي كبداية جيده!

نصيحتي لك لا تعتمد على صوره ذهنيه في تصميم أي شيء - لابد أن تستعين بـ Reference Images - يعني صور حقيقية لما تريد تصميمه أو على الأقل قريبة مما تريد - وهذا ليس عيب فالمصممين المهره في أكبر الستوديوهات العالمية يفعلون ذلك!
              إلا في حاله واحدة:
              أن تكون ماهر جدا في الرسم أو النحت يدويا - فمثلا رأس الديناصور - أحضر ورقة وقلم وارسمها بيدك - قارن مارسمت بصور حقيقية من النت - إذا رأيت مارسمت قريب في الواقعيه من الصور الحقيقية - فيمكنك هنا الاعتماد على ذهنك.

ابحث عن الصور بجوجل أو في مواقع صور متخصصه مثل Flickr أو غيره.
              توتوريال بسيط يوضح كيفيه استخدام Reference Images في زيبرش - هنا.

أما في حالة أن تكون تنوي تصميم شيء خيالي ليس له مثيل في الحقيقية - ففي هذه الحالة أفضل الرسم أولا كسكتش على ورقة ونقله للحاسب واستخدامه كـ Reference Images - هذا سيسهل عليك كثيرا.
              * سبحان الله وبحمده - سبحان الله العظيم *

يعمل...
              X