Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فن التصوير بالميل والازاحة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• فن التصوير بالميل والازاحة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في اوقات كتيرة قوي كنت بقعد افكر مع نفسي لو انا عاوز اعمل مشهد او شوت يمر فوق مدينه ولكن تكون كارتونية فهل سأتمكن من ذلك ام لا ففكرت اني اصمم مدينة كاملة بتفاصيل قوية ولكن سرعان ما توقف الجهاز في عملية المودلنج وعند بحثي على النت لقيت حاجة جميله جدا ممكن تسهل الموضوع دة بدرجة كبير

وهو فن التصوير بالميل والازاحة

دي نبذة مختصرة عن هذا الفن الرائع والمميز ( تصوير حقيقي يعطيك لمحة كارتونية )

فن التصوير بالميل والإزاحة Tilt-Shift هو عبارة عن تقنية رائعة من تقنيات التصوير، تعتمد على تصوير مشاهد حقيقية من حياتنا اليومية ومعالجتها بطريقة معينة لإعطاء انطباع أنها مجسمات مصغرة!

وتستخدم في رسوم الكرتون لأطفال بحيث تكون من مدن حقيقية مما يزيد من متعتها..

مثل هذه الصورة:

تصوروا أن هذه الصورة هي مشهد حقيقي لسيارات حقيقية وأشخاص حقيقيين!

أما عن سبب شعوركم أنها نماذج مصغرة فهو تلاعب بسيط بالألوان لإعطائها مزيداً من البريق والوضوح مثل ألوان الطلاء الذي تُطلى به النماذج المصغرة، وكذلك التحكم فيما يسمى بعمق الميدان أو depth of field لمحاكاة عدسات تصوير النماذج المصغرة (أي التشويش الذي ترونه أعلى وأسفل الصورة)!
    فتكون النتيجة هي أننا نستطيع من خلال هذا الفن الرائع أن ننظر للحياة التي نعيش فيها كما لو كانت نموذجاً مصغراً محفوظاً داخل كرة أو صندوق زجاجي!

وهذه مجموعة من الصور المميزة لفن تصوير الـTilt-Shift:

الموضوع منقول
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

يامحمد رووووووووووووووووووووووووعة

طيب كيف ممكن تنعمل هذه الحركة

ممكن فكرة

يعني هل هي من اعدادات الكامرا
    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

طيب ايش رايك نعمل اللقطة الاولى :::نمذجه

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

بصراحة يا ابو مايا انا مش عارف بالظبط هي اعدادت الكاميرا والا لا ولكن اللي اعرفة انه بيتم التلاعب فيها عن طريق الالوان ممكن من خلال الفوتوشوب نعمل الموضوع دة انا لسة بحاول اجمع معلومات كافية عن هذا الفن علشان كنت عاوز انشرة في المقالات

انا عاوز اجمع كل حاجة بتتكلم عن التكنيك والجرافيكس بشكل عام علشان بجد في حاجات كتيرة قوي بتسهل علينا الشغل ولكن احنا منعرفهاش فانا بحاول اجمع كل هذة المعلومات

اما بالنسبة للنمذجة فالموضوع مش سهل كدة لان الصورة الاولانية فيها عربيات كتيرة قوي

يا ابو مايا احنا عاوزين نتعمق شويا في الارنولد عاوزين نوصل لمستوى احترافي فيه في اسرع وقت علشان عاوز استخدمة في شغلي وخصوصا ان معاي شغل بس عاوز اخرجة بالارنولد علشان كدة عملت محطة المترو

انا ملاحظ ان اصبح معظم شغلنا او الورشات بتهتم بالنمذجة فقط ومفيش اخراج عاوزين ندوس في النواقص اللي عندنا جميعا

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

حاضر يامحمد

بس قلي الملف رقم 5 اشتغل معاك ولا لاااااااااااااااا

ياليت تقول لي

لاني عندي لما شغلته على 2013 مااشتغل هنق البرنامج

لكن 2012 شغال تمام

ممكن تفتحه في 2012 وتصدره اف بي اكس وتستورده الى 2013

واذا مافتح ب2012 قلي ارفع اللي عندي

وياليت اذا تحب نبدأ بالارنلود افتح موضوع جديد وانا معاااااااااك

الملف مشتغلش معياا حبيبي ابو ماي والمشكلة ان انا معنديش نسخة 2012 مسحتها من زمان فياريت تبعتلي الملف

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

يعمل...
            X