Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عملي الجديد ( منزل زجاجي )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• عملي الجديد ( منزل زجاجي )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا شباب العمل دة عملته من فترة ولكن مكنتش عملت الاخراج فبدات امشي ايدي في الاخراج وحبيت اعرضة عليكم علشان اعرف فين اخطائي بالظبط وخصوصا ان شغال على عمل حاليا عاوز اضاءة خاجرية فبحاول اطعل افضل حاجة

منتظر نقدكم
    طبعا دي كلها تجارب اخراج حتى الان توصلت الى هذا الاخراج

2

3

4

اعتقد انه احسن من الاول

ابشرك يا ابو مايا عقدة عمل شكل المياه في السوفت اميج اتحلت بص عارف انت النود بتاع اوشين حطله النود بتاع البامب واشبكهم مع بعض وبعدين حط النود بتاع البامب فب بامب الخامة زب مبنعمل كل مرر وبعد كدة عدل براحتك بقى في الموج وشكلة وسرعةته وهكذا
    التعديل الأخير تم بواسطة donjwan88; 19 / 02 / 2013, 02:58 PM.
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

حلو بس في بعض الملاحظات (اللتي لاتنقض جمال العمل)
    منظر الحشائش غير جميل ولا تبدو طبيعيه يمكن استخدام A&D material وتفعيل الخاصيه translucent مع قيمه منخفضه للانكسار refraction
    خط الافق في الخلفيه غير مطابق لمستوى النظر اذا امكن تعديله يكون افضل

هذا طبعا من وجه نظري الضيقه جدا وكما ذكرت لاتنقض من روعه العمل وبالتوفيق....
    (بالمناسه تعجبني اعمالك جدا استاذ محمد)
    أجعل كتاب الله درعا سابغا ..... والشرع سيفك وابد في الميدان

واطعن برمح الحق كل معاند ..... واركب جواد العزم في الجولان

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

والقادم اجمل باذن الله

اه نسيت.....
      اقترب موعد الورشه يا ريت انت وابو مايا تكونو جاهزين

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

والقادم اجمل باذن الله

ربنا يخاليك حبيبي a.zoro فعلا انت عندك حق ولكن للاسف معرفتش خالص اظبط منظر الحشائش اكتر من كدة تصدق اني اخر مرة قعدت قدام التصميم ساعتين متواصلتين علشان احاول اظبط الاعدادات ومعرفتش للاسف

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
          ربنا يخاليك حبيبي a.zoro فعلا انت عندك حق ولكن للاسف معرفتش خالص اظبط منظر الحشائش اكتر من كدة تصدق اني اخر مرة قعدت قدام التصميم ساعتين متواصلتين علشان احاول اظبط الاعدادات ومعرفتش للاسف
          صراحه انا لم اعمل الخامه على Softimage لكن عملتها على maya باستخدام MIA_X و 3dmax باستخدام Arc & design

لكن يقبى الرندر واحد والخامه واحده وروح على هذا الرابط فيه معلومات حلوه

http://jeffpatton.net/2011/04/render...th-mental-ray/

والقادم اجمل باذن الله

ماشاء الله يامحمد

ممتاز جداااااااا

العمل رائع طبعا ملاحظة نفس ملاحظة اخي اي زورو

هناك مششكلة في دمج الخلفية مع العمل يوجد تنافر مش عارف من وين

عندي سؤالين لك

العمل اعجبني جدا ماشاء الله

السؤالين:::

المماء اذهلني فلا رائع جدا ونفسي اعرف الطريقة

راح اجرب كلامك واشوف كيف الوض بس لااظن اني ساصل لنفس طريقتك ساحاول

فلذلك ممكن نطالبك بفيديو

السؤال الثاني :::

نفسي اعرف كيف عملت لازهاااااااااار

الازهار هل هي جاهزة ام انت عملت موديلها ام هي الفا ام ماذاااااااااا
            :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

تمام حبيبي a.zoro سيبني اجرب واشوف هاقدر اطلع بنتيجة والا لا

على فكرة المعلومات اللي في الرابط قيمة فعلا الف شكر

حبيبي يا ابو مايا مفتقدينك عاوزينك معانا

بالنسبة للماء سهل جدا جدا جدا المشكلة اللي انا كنت بقابلها كنت بستخدم النود بتاع اوشين على الديسبلاسمينت لما خاليته مع البامب اشتغل طلقة جرب وشوف بس لازم ترد يوفي للمجسم

ولو في مشكلة ممكن اعملك الدرس فيديو وكمان هيبقا يضم مجموعة معلومات جيدة عن الاخراج

بالنسبة للازهار طبعا كنت اقدر اعملها وبسهولة لان الخامات بتاعتها موجودة ع النت وبكثرة ولكن بصراحة كسلت واستوردتها من المايا ههههههه حتى العشب مستوردة من المايا والباقي كله سوفت اميج

بالنسبة للنقد فعلا يا جماعة دي نقطة الخلاف بيني وبين اصدقائي عمال اقولهم ان الخلفية وبالذات الجزء العلوي مش مطابق مع الصورة حاسس انه مش تبع التصميم وهما يقولولي لا مطابق ممكن علشان هما مش شغالين ثري دي فشافوة من وجهة نظرهم زي اي حد معندوش خبرة وبيتفرج ع التصميم ولكن احنا ممكن نلاحظ الموضوع دة وبسهولة

انا عرفت المشكلة اني مكنتش موفق في اختيار الخلفية لان الخلفية دي فيها جزئي الجزء العلوي وهو الجزي البعدي قوي المفروض انه معندوش شمسة فيه ضباب وكدة والجزء السفلي اللي هو قريب من المنزل فيه اضاءة نهارية زي بتاعت المنزل فهنا يكمن الاختلاف ممكن لو غيرت الخلفية دة كله يتظبط ولكن هاضطر اني اعدل في الاضاءة علشان تتناسب مع الخلفية الجديدة

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

محمد العمل روووعة جداا

ماشاء الله وفعلا لو غيرت الخلفية حتنضبط الامور

طيب انا راح اجرب الماء مع فرد اليوفي لاني جربت ولم افرد اليوفي وطلع معاي منطقة مظلمة لاتتاثر باضاءة حجرب واشووف

الامر الاخر كيف استوردت الازهار

وكيف طلعت معاك بالمنتل ري

لانها بمايا عندها مشكلة مع منتل ري ولازم تعمل حيلة

ممكن توضح ^ ^
                :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

لازم تفرد يوفي يا ابو مايا علشان البرنامج يقدر يشوف عملية البامب

وبعدين حاول تخالي خامة المية تبقا شفافة شويا لو انت هتعملها في حمام سباحة علشان تظهر الشكل اللي تحت

بالنسبة للازهار انا حولتها في المااي الى بولي غن وبعدين ارسلته send to softimage وابتعتت عادي على فكرة حتى الان اي تصممي تم ارساله بالخامات معايا مفيش مشاكل

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

أخي علمك بالنسبة للموديلنغ رائع و ممكن انت تخلص من مشكلة الاعشاب اذا حاولت تهتم اكثر بالظلال لانه حاسس شكل الظلال مو حلو كثير يعني حاول تخلي اللون الطالع من الضوء مائل الى الصفرة اكثر من البياض و اهتم بالخلفية و الظلال شوي بيطلع عملك رووووعة

يعمل...
                    X