Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سحر الايس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سحر الايس

http://vimeo.com/43532240
    http://vimeo.com/40589904
    والراجل ده كارثة يا جماعة ياريت تبصوا على قناته ايه الحلول المجنونة اللي بيقدمها دي؟

رائع رائع رائع خصوصا الاول فلا اعتقد ان هناك اي طريقة لتصحيح التي ولوجي افضل من هذه او اسرع^^
    بالنسبة للثاني اعتقد ان جودة الفيديو المستخدم في التراكنج(لا اعرف الاسم الصحيح لها( هي السبب بان النتيجة كانت قليلة الجودة بعض الشيئ (أقصد الارتجاج الذي يحصل للعينين) الا انها طريقة رائعة فعلا
    اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه وسلم
    ورشة تجارب
    My Facebook

ده نويز طبيعي في الموشن كابشر بتكلفة قليلة زي ده ممكن يكون بكاميرا اللاب وكاميرا واحدة كمان .. في مرحلة تنضيف لاي موشن كابشر حتى لو جايب سيستم بمئات الالاف .

التول الاولاني ده كارثة بكل المقاييس ..

فعلااااااااااااااااااااااااااا

محننننننننننون

شكرا دكتوووووووور
        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

ممكن تشرح لي كيف عمل الموشن كابتشر يعني انا لو عندي مقطع فيديو عادي وادحله سوفت اماج

هل اقدر اعمل مثله ممكن توضيح زيادة

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

هو مش مشير الكومبوندز لكن شارح في كذا فديو النودز اللي بيستخدمها هو بيجرب كذا طريقة لغاية ما بيوصل لطريقة ثابته -عامل زيي- .. بيعمل بارتكل واحدة في كل نقطة تراكنج والبارتكل دي بتتحرك مع الوقت .. وبعد كده عامل كوموندات تانية شارح اساسيتها في فديو تاني بتعمل درايف للشيبس .. يعني البارتكل اللي بتتحرك مع التراكنج بتحرك المورفات .

انا اللي هيجنني واعمله الحوار بتاع ال retopolgy في الفديو الاول .. يتعمل بالماكس سكربت ولا لأ وفي كام الف سطر ؟
            بفكر فيه ومش عارف هيظبط ماكس سكربت ولا لأ.
            بس الاكيد هو مبين معظم الحاجات المهمة في الفديو ممكن نعملها سوا ايس.
            الشجرة الاساسية اظن بسيطة ومبينها تقريبا كلها.. جربوا كده.

ممتاااااااااز بس انا اقصد هل اقدر اخذ الفيديو من اي مقطع فيديو موجود

وكيف عمل نقاط التركنج

مسألة تتبع نقاط التراكنج نلقى لها حلول لكن اقصد

هل الللي سواه مايلي ::

اقصد فععله خلف الكواليس

1- استورد مقطع فيديو عادي من اي فيديو

2- حول الفيديو الى خريطة تكتشر ملونة بالوان كل منطقة لها لون حسب حركتها او حسب مناطق تقسيم معينة

3- انشأ عن طريق الايس نقاط تتبع لكل لون تتحرك

4- بعد ذلك يجي الكلام اللي تقوله

هل فهمت قصدي هل تحليلي صحيح

ولا هو اصلا استورد نقاط تتبع عن طريق كابتشر خارجي

هذا مااريده

لا يا ابومايا انت تجيب ورق ملون او ابيض حتى ياريت يكون فسفوري وتلزقه على وشك وتطفي النور -لو فسفوري- وتصور نفسك ..دي الطريقة اللي هو عاملها.
                ممكن تتراك بالافتر ممكن بالبوجو ممكن بستين برنامج ... بس حوار لازم تكون عارف مشاكله وحواراته..عايز دراسة وتجارب فترة كبيرة يعني.
                لو بالايس انت هتدخل من التصوير للايس عدل بدون برامج وسيطة بس وشك ميتحركش من ادام الكاميرا يعني متلفش راسك لا يمين ولا شمال قدر الامكان

انا كنت شغال في حاجة موشن كابشر بس لسه مكملتش كنت خلصت ريج الجزء العلوي من الفيس العنين و الحواجب
                هيكون اوتوريج عامل زي السوفت واسهل بس لسه مخلصش ومشتغلتش فيه من فترة
                دي تجربة غير مكتملة
                http://www.youtube.com/watch?v=xOWrEQm9wNc

من مودل لمودل مباشرة لكن محتاجة شغل يدوي كتير بعد وكل ما نسب الوش تختلف كل ما هتحتاج شغل اكتر
                  http://www.youtube.com/watch?v=DrMZs...ature=youtu.be

ناقص الفكرة بتاعة البروكسي اظبط واسرع بمراحل.

هشيرلكم الكومبوندز وطريقة استخدامها جاري الرفع

ولو حد مهتم يعملنا الماسك اللي عمله بالفديو الاول البروكسي ال Low poly ده .. ياريت

الدرس والكومبوندز جاهزة هنا
                      هي مش برودكشن ريدي الى الان لكن الطريقة التانيةاللي بالبروكسي هي اللي هتظبط في كل الحالات وبشغل اقل.

http://shaterstudio.blogspot.com/201...compounds.html

ماشاء الله عليك ياهشاااااام تجربتك اذهلتتني ماشاء الله الله يزيدك دخلت على حاجة كبيرة

والله لما قلت لي حط ورق فسفوري افتكرتك تمزح معايااااااااااااا

ههههههههههههه

طيب معليش ممكن شرح اكثر عن المرحلة الاولى الورق الفسفوري

طيب انا الان لزقت الورق على وشي هل في نوعية معينة تكون رقيقة وتمشي مع تجاعيد الوجه بنعومة لانه هذا مهم

ممتااااااااز

طيب هل فهمت فكرتي هي هي ممكنة

وهي اني اقوم باخذ فيديو عادي لوجه انسان هل ممكن استورد فيديو عادي لوجه ثم اقوم بتحويله لمابه تتحرك ثم المابه هذه اربطها ببارتكل تتحرك معاهاااااا
                        ثم اعمل ربط للبارتكل بالفيرتكس تبع الجسم الاخر

مارايك بفكرتي

ايضا

انا اريد مثلا ادخل فيديو بدون تراك هل ممكن انجح بتحويل مناطق بالبينت تول واربط اونها واتعامل حسب وزن الويت واللون واربط كل لون بدرايف مثلا نل ثم اقوم بالاكمال

ارجوا ان افكار يواضحه

الامر الاخير الهدف من الفيديو الثاني اعادة توبولجي ولا عمل تحويل من شكل لشكل وماهي الميزة اللي عملها لانها ماوصلت لي

شكرا لك مقدما للاجابة

الامر الاخير الهدف من الفيديو الثاني اعادة توبولجي ولا عمل تحويل من شكل لشكل وماهي الميزة اللي عملها لانها ماوصلت لي
                          لا توبولوجي يا ابومايا .. اي رزلوشن وفرق عدد النقط مبيهمش كان بس عايز شغل يدوي كتير غالبا .

جرب بس الكومبوندز اللي حاططها في الدرس ولو مهتم اعملنا بروكسي زي الفديو الاول اللي عامله الراجل وانا هعملكم الكومبوندز ان شاء الله.

انا حجرب الفيديو الاول لكن مش فاهم يعني ايش بروكسي ههههههههههههه

بالنسبة لموضوع الموشن كابشر .. الفديو ده انا بجرب وركفلو جديد راسي بتتحرك بحرية كاملة وبزودها كمان عشان اصعب على نفسي واعرف انه مفيش مجال للخطأ خصوصا لو هنكبشر وجه ممثل حقيقي بيخدوا مبالغ وقدرها .. مش هنجيبه كل شوية نقوله معلش حصلنا مشاكل وهنكبشر تاني.
                              افضاله بس وهتشوف تجارب كاملة متعددة لكل الشخصيات بالاوتوريج مهما كانت ان شاء الله حيوانات حتى.

انت عايز اللي هو عامله .. هو لزق على وشه فعلا لزق فسفوري وبعدين دخلها مابه واشتغل عليها بالايس .. مينفعش العكس .. وقال للسوفت اعملي تراكنج للنقط الخضرا وكل نقطة اعملي عليها بارتكل وكل بارتكل اعرفلي اتحرك اد ايه ولما يتحرك حرك الشيب بتاع الفيس بالطريقة الفلانية

كذا شجرة ايس وشجر كبير يهيألي بس انت محتاج تعملها مرة واحدة وممكن تستغلها الف مرة بعدها.

يعمل...
                              X