Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مبتدىء فى الثرى دى ماكس وعندى بعض الأسئلة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مبتدىء فى الثرى دى ماكس وعندى بعض الأسئلة

السلام عليكم

كل سنة وانتم طيبين والامة الاسلامية كلها بخير وامان ورمضان كريم

اولا اعرفكم بنفسى، انا احمد، 24 سنة ، مصرى ... انا بدأت من حوالى 7 او 8 سنين انى استخدم الفوتوشوب واقدر اقول انى كنت وصلت لمرحلة متقدة جدا فيه لحد سنة ونص فاتت ، قبل ما اضطر انى انسى هوايتى فى التصميم شوية واهتم بشغلى.. لكن انا طبعا منستش استخدام البرنامج ولا طريقة الشغل عليه..

دلوقتى انا منجذب للثرى دى ماكس ونفسى بتوفيق ربنا ومساعدتكم طبعا انى اوصل لمراحل متقدمة فى البرنامج .. انا لاحظت جودة المواضيع فى الموقع وكمان سرعة الرد والمتابعة من الاشراف والاعضاء على حد سواء ومطمئن انى هألاقى منكم استجابة باذن الله من البداية ولحد ما ربنا يؤمر انى ابدأ افيد غيرى انا كمان ..

علشان مش عاوز اطول عليكم وتملوا منى من اولها، انا هادخل على الأسئلة :

1- ايه افضل واسهل نسخة من برنامج الماكس اقدر احملها بحيث متكنش معقدة اوى على الاقل فى بداية دخولى لعالم الثرى دى ماكس وكمان متكنش تقيلة على الجهاز لما استخدمها؟ ** علما بأنى باشغل الفوتوشوب cs5 عندى بشكل عادى لكن اى نسخة اعلى بتخلى الجهاز تقيل اوى.. وبعد اذنكم لو حد يقدر يرفعلى النسخة الكاملة منه علشان النسخ القديمة للبرامج مش بتكون موجودة بصورة سليمة دلوقتى..

2- هل انا هاحتاج لبرامج تانية مع برنامج الماكس علشان اقدر استخدمه بشكل فعال زى ما قريت فى بعض المواقع عن الفلاش وكدة ولا مش هاحتاجها دلوقتى ؟؟ ** وخصوصا انى ناوى ادخل فى مرحلة تصميم الاجسام المتحركة وكدة لو ربنا قدرنى فى اقرب وقت..

3- ايه نصايحكم ليا فى بداية تعلمى البرنامج واللى اقدر امشى عليها من دلوقتى لحد ما ربنا يؤمر وابدأ اتعامل بسهولة مع البرنامج؟

حاليا انا مفيش عندى اسئلة تانية، على الأقل لحد ما ابدأ اتعامل مع البرنامج بشكل فعلى .. شكرا على كل القائمين على الموقع من طاقم ادارة واشراف واعضاء محترفين ومبتدئين.. تحياتى
    سبحان الله .. الحمد لله.. الله أكبر

بكرة ان شاء الله ارد عليك رد كااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامل والكمال لله وحده باستثناء بعض المعلومات التى لا اعرفها

اتمنى انك تكون سعيد هنا دايما
    غياب غير محدد بسبب الدراسة واعمال سرية انتظروا المفاجأة قريبا ان شاء الله
    You must not feel tired ! , You must not feel desperate .
    You must feel hopeful .
    You must feel ALLAH with U !
    GO GO You Can DO IT , Believe that You Can Do it ! , IF ALLAH With U , NOTHING will Dare to stop U Along your Dream Road !
    So , GO and does not return here even you reach to UR Dream and Believe you will have many problems , mistakes and difficulties and you will cross it to UR Dream

شكرا يا انس، انا حاسس انى هاكون مرتاح فى الموقع بأمر الله تعالى..
      و اى معلومة ولو بسيطة هتكون بالنسبة ليا مساعدة كبيرة اوى فى البداية
      منتظر ردك

اعتبرنى اول صديق هنا ابعتلى طلب صداقة
        You must feel hopeful .
        GO GO You Can DO IT , Believe that You Can Do it ! , IF ALLAH With U , NOTHING will Dare to stop U Along your Dream Road !
        So , GO and does not return here even you reach to UR Dream and Believe you will have many problems , mistakes and difficulties and you will cross it to UR Dream

وليا الشرف يا انس..

عندى استفسار بسيط كمان لو تسمح.. انا قريت بعض المواضيع دلوقتى ومقارنات كتير اوى بين نسخ البرنامج من 2010 لحد 2014 وناس كتير بتقول ان اكتر نسخة مشابهة ل2014 هى 2012 مع وجود بعض الزيادات طبعا فى 2014 لكن اللى بيفضلوا 2012 بيقولوا انها اكتر نسخة ثابتة وبتشتغل على النظامين 64 و 32 ** مع العلم ان جهازى 32 ** وكمان اخف بمراحل من 2014 على الأجهزة وزى ماقلت فروق طفيفة بينهم تخلى 2012 افضل بالنسبة لجهاز زى بتاعى..

ايه رأيك او رأى اى مصمم اشتغل على النسخ كلها.. هل 2012 هو الأفضل ليا فعلا دلوقتى كبداية؟ -- لحد ما اعلى الجهاز واستخدم 2015 فى بداية السنة الجاية، بعد ما اكون بأمر الله اتمرنت شوية ...
          التعديل الأخير تم بواسطة |3D MAX|; 19 / 07 / 2014, 05:50 AM. سبب آخر: اضافة سؤال

وعليكم السلام *-*

حياك الله واهلا وسهلا بك بين اخوتك

اسئلتك الثلاثة اجابتها مبنية على هدفك من تعلم الماكس والمجال اللي تريد تستعمله فيه
            فالماكس برنامج متعدد الاستعمالات، ويستعمل في :
            مجال العمارة والانتيرير والإريبن
            وفي مجال الانميشين الثري دي بالكامل (افلام وافلام قصيرة ومسلسلات)
            وفي مجال الافكتت للاعمال السنمائية والفنية
            وفي مجال الدعايات والموشن جرافيكس
            وفي مجال المحاكاة
            وفي مجال الالعاب والتطبيقات التفاعلية

وغيرها اذا ما فاتني شيء، كل مجال بعلومه وتقنياته وبرامجه وادواته المساعدة، كونك لسه مبتدأ فانت تحتاج تتعرف على اساسيات التعامل مع الماكس كبرنامج ثم تتخصص في المجال اللي تريده منها

اولا شكرا على ردك يا خالد وتسلم على ذوقك ويارب فعلا تعتبرونى اخ وصديق وتلميذ كمان..

ثانيا اى مبتدىء فى اى حاجة لازم ياخد فكرة عامة عنها الأول وبعد كدة يقدر يحدد ايه المجال او الأتجاه اللى هياخده فيها.. انا عارف ده كويس وعلشان كدة طلبت انى اعرف ايه افضل برنامج اقدر اشتغل عليه فى البداية بحيث اقدر انى اخد الفكرة العامة عن البرنامج واللوحة الرئيسية والأدوات اللى فيه وكدة وابدأ اطبق دروس بسيطة من الحاجات العامة اللى ممكن يبدأ بيها اى مصمم بعيدا عن المجالات ، يعنى كفاية انى ابدأ بس استخدم لوحة تحكم البرنامج وبعض الأدوات اللى فيه علشان ابقى اتعودت عليها.. وبعد كدة ابدأ اجرب بنفسى واشوف ايه المجال اللى هاختاره..

هو مبدأيا السبب اللى خلانى اتشد للماكس هو الألعاب والتطبيقات ومعاها المحاكاة وخصوصا الأجسام المتحركة اللى تشبه الانمى (شوية) لكن فى نفس الوقت مالهاش علاقة بالأفلام.. انا علشان اسهل عليك والفكرة توصلك، انا عاوز اتعلم ازاى اصمم مثلا هيئة لأنسان او حيوان بكل الللى فيها من ملابس وشعر وملامح من حواجب ودقن وكدة واكون قادر انى اغير شكل اللبس او الملامح بعد كدة واضيف جديد ليها واخلي الأجسام تعمل حركات ولو بسيطة ، يعنى مثلا تمشى او تنط او تقعد .. باختصار، لو هاصنف سبب رغبتى فى التعلم دلوقتى هاختار من تصنيفاتك (المحاكاة والألعاب والتطبيقات) لأنى بصراحة مش مهتم مجال الأفلام ولا العمارة ولا الأفكت حاليا..

يارب اكون قدرت اوصل فكرتى بالتفصيل والاقى حد يمهدلى الطريق علشان ابدأ اشتغل على الماكس بأذن الله..

شكرا يا خالد

اذا كنت مهتم بالشخصيات كثير ..

بعد ماتاخذ فترة تتعلم 3ds max

تعلم برنامج للنحت زي zbrush مثلا ..

بيساعدك كثير جدا

وتقدر تربط بينه وبين الماكس وبكبسة زر يروح المجسم تبعك للبرنامج الثاني تنحت وترجعه للماكس بنفس الزر

الفوتوشوب بيفيدك في الخامات

حاليا لاتشغل نفسك ببرنامج ثاني

وبالتوفيق لك وعقبال مانشوفك حاجة كبيرة في التصاميم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
                  اهلا بك اخي احمد معنا سأحاول الاجابة عن اسئلتك :
                  1- اي نسخة ماكس في بداية تعلمك ستكون جيدة لأنك ستكون في هذه الفترة تتعرف على البرنامج
                  بالمختصر بحسب وصفك لجهازك يمكنك ان تجرب اصدار الماكس 2011 وان واجهتك مشاكل" كبيرة" يمكنك العودة الى اصدارات اقدم مع ان ذلك غير محبذ ولكن ان كنت مضطر لذلك فافعلها

2- في بداية تعلمك لن تكون بحاجة الى اي برنامج خارجي لاحقا قد تحتاج الى الفوتوشوب وكذلك الزي برش و بالتأكيد ليس الفلاش
                  لكن الأن ركز على الماكس ولا تشتت افكار فتلك امور ثانوية في الوقت الحالي الماكس سيكفيك وزيادة

3- نصيحتي لك ان تكسب فرصة تحمسك وتبدأ بالعمل !! فكثيرون ممن ارادو الدخول لهذا المجال اضاعو وقتهم بالبحث عن دروس وتجميعها وتجميع اكبر قدر من البرامج والضياع بالمقارنات بينها الى ان يفقدو تلك الهمة التي بدأو بها ويفقدو حماسهم !
                  لذا انصحك ان تتوكل على الله وتبدا بمشاهدة الدروس وتطبيقها وهو امر جدا مهم لبناء مهاراتك وصقلها حاليا

اليك بعض مصادر الدروس :
                  سلسلة عربية للمبتدئين
                  https://www.youtube.com/playlist?lis...2gdREljMVfr6FC
                  سلسلة دروس للمبتدئين من الصفحة الرسمية لاوتوديسك على اليوتيوب
                  https://www.youtube.com/user/3dsMaxH...iew=50&sort=dd
                  (هناك دروس اخرى بنفس الموقع يمكنك ان تطلع عليها)
                  يمكنك ان تشاهد كورسات موقع digtal tutors ستكون مفيدة كبداية يمكنك البحث عن دروس الانترودكشن للاصدار الذي ستختار
                  http://www.digitaltutors.com/softwar...rted-tutorials
                  وهناك دروس اخرى بنفس الموقع ستوصلك الى درجة جيدة ان شاء الله
                  يمكنك ان تشترك بالموقع لمشاهدة كامل الدروس او ان كنت تريد التحميل بالطرق الأخرى فهناك موقعي ال cgpeers وال gfxpeers هما الافضل بهذا المجال لكل مايخص الجرافيك من برامج ودروس واضافات

هناك شيئ اريد ان اوضحه لك ان عالم الثريدي يختلف بشكل كبير جدا عن عالم الفوتوشوب وقد تجد صعوبة في البداية بالعمل لذا نصيحتي ان لا تتوقع النجاح من اول مرة وكن مستعدا الى مغامرة من نوع جديد كليا
                  عذرا على الاطالة فيبدو انني في الفترة الاخيرة اصبحت من هواة الردود الطويلة !
                  بالتوفيق
                  اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه وسلم
                  ورشة تجارب
                  My Facebook

المشاركة الأصلية بواسطة باسودان مشاهدة المشاركة
                    اذا كنت مهتم بالشخصيات كثير ..

بعد ماتاخذ فترة تتعلم 3ds max

تعلم برنامج للنحت زي zbrush مثلا ..

بيساعدك كثير جدا

وتقدر تربط بينه وبين الماكس وبكبسة زر يروح المجسم تبعك للبرنامج الثاني تنحت وترجعه للماكس بنفس الزر

الفوتوشوب بيفيدك في الخامات

حاليا لاتشغل نفسك ببرنامج ثاني

وبالتوفيق لك وعقبال مانشوفك حاجة كبيرة في التصاميم
                    شكرا باسودان.. على المعلومات والنصيحة كمان وبأذن الله انا هاعمل بيها ومش هأشتت نفسى دلوقتى ..

وبالنسبة لبرنامج زى برش ، هادور عليه واحمله عندى لحد ما ييجى الوقت واستخدمه بامر الله.. مشكور مرة تانية

المشاركة الأصلية بواسطة M.Max مشاهدة المشاركة
                    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
                    اهلا بك اخي احمد معنا سأحاول الاجابة عن اسئلتك :
                    1- اي نسخة ماكس في بداية تعلمك ستكون جيدة لأنك ستكون في هذه الفترة تتعرف على البرنامج
                    بالمختصر بحسب وصفك لجهازك يمكنك ان تجرب اصدار الماكس 2011 وان واجهتك مشاكل" كبيرة" يمكنك العودة الى اصدارات اقدم مع ان ذلك غير محبذ ولكن ان كنت مضطر لذلك فافعلها

2- في بداية تعلمك لن تكون بحاجة الى اي برنامج خارجي لاحقا قد تحتاج الى الفوتوشوب وكذلك الزي برش و بالتأكيد ليس الفلاش
                    لكن الأن ركز على الماكس ولا تشتت افكار فتلك امور ثانوية في الوقت الحالي الماكس سيكفيك وزيادة

3- نصيحتي لك ان تكسب فرصة تحمسك وتبدأ بالعمل !! فكثيرون ممن ارادو الدخول لهذا المجال اضاعو وقتهم بالبحث عن دروس وتجميعها وتجميع اكبر قدر من البرامج والضياع بالمقارنات بينها الى ان يفقدو تلك الهمة التي بدأو بها ويفقدو حماسهم !
                    لذا انصحك ان تتوكل على الله وتبدا بمشاهدة الدروس وتطبيقها وهو امر جدا مهم لبناء مهاراتك وصقلها حاليا

اليك بعض مصادر الدروس :
                    سلسلة عربية للمبتدئين
                    https://www.youtube.com/playlist?lis...2gdREljMVfr6FC
                    سلسلة دروس للمبتدئين من الصفحة الرسمية لاوتوديسك على اليوتيوب
                    https://www.youtube.com/user/3dsMaxH...iew=50&sort=dd
                    (هناك دروس اخرى بنفس الموقع يمكنك ان تطلع عليها)
                    يمكنك ان تشاهد كورسات موقع digtal tutors ستكون مفيدة كبداية يمكنك البحث عن دروس الانترودكشن للاصدار الذي ستختار
                    http://www.digitaltutors.com/softwar...rted-tutorials
                    وهناك دروس اخرى بنفس الموقع ستوصلك الى درجة جيدة ان شاء الله
                    يمكنك ان تشترك بالموقع لمشاهدة كامل الدروس او ان كنت تريد التحميل بالطرق الأخرى فهناك موقعي ال cgpeers وال gfxpeers هما الافضل بهذا المجال لكل مايخص الجرافيك من برامج ودروس واضافات

هناك شيئ اريد ان اوضحه لك ان عالم الثريدي يختلف بشكل كبير جدا عن عالم الفوتوشوب وقد تجد صعوبة في البداية بالعمل لذا نصيحتي ان لا تتوقع النجاح من اول مرة وكن مستعدا الى مغامرة من نوع جديد كليا
                    عذرا على الاطالة فيبدو انني في الفترة الاخيرة اصبحت من هواة الردود الطويلة !
                    بالتوفيق
                    هههههه لا ولا اطالة لا حاجة.. افتكر ان شرح لمبتدىء محتاج اطول من كدة وانت والحمد لله جاوبت عن اسئلتى كلها باختصار

انا لقيت نسخة الثرى دى ماكس 2011 وانا عموما كنت حملت عندى 2012 .. بعد ما يخلص التحميل ان شاء الله هاسطب البرنامج وابدأ بالدروس اللى ذكرتها .. وانا زى ما قلت للاخ الفاضل باسودان، انا هاحمل برنامج زى برش واسيبه على جنب دلوقتى خالص لحد ما ييجى لوقت المناسب لأستخدامه ومن ناحية الدروس ، انا مش هاضيع وقت كبير فيها الا علشان اتعلم اساسيات التعامل مع البرنامج وبامر الله انا هاعمل زى مانا متعود وابدأ اطبق دروس واتعامل مع الادوات بنفسى واجرب علشان دى هى اسرع طريقة اتعلم بيها..

كمان انا عارف ان الفوتوشوب يعتبر سهل جدا، او خلينا نقول مختلف جدا عن خطوة الثرى دى لكن انا عندى هدف وامل فى ربنا انه يساعدنى على تحقيقه وانا مش مستعجل خالص ومستعد لرحلة طويلة وان شاء الله هتلاقينى دايما متابع معاكم بأى استفسارات او تصميمات جديدة(وان كانت طبعا مجرد لعب عيال بالنسبة لمحترفين زيكم) علشان اسمع لرأيكم ونصيحتكم..

الف شكر ليك ومش طالب منكم حاجة غير الصبر عليا لحد ما ابدأ اشق طريقى فى الماكس .. وربنا يخليكم سبب انى اوصل لمراحل متقدمة فيه .. تحياتى

1- ايه افضل واسهل نسخة من برنامج الماكس اقدر احملها بحيث متكنش معقدة اوى على الاقل فى بداية دخولى لعالم الثرى دى ماكس وكمان متكنش تقيلة على الجهاز لما استخدمها؟ ** علما بأنى باشغل الفوتوشوب cs5 عندى بشكل عادى لكن اى نسخة اعلى بتخلى الجهاز تقيل اوى.. وبعد اذنكم لو حد يقدر يرفعلى النسخة الكاملة منه علشان النسخ القديمة للبرامج مش بتكون موجودة بصورة سليمة دلوقتى..
                      بالنسبة لجهازك 2011 سوف تكون جيدة الى حد ما واذا تقلت الجهاز انزل للاقل مع انى لا انصح باستخدام النسخ القديمة نظرا للتطورات الهائلة الموجودة فى النسخ الاحدث ولكن اذا كنت مضطر لا يوجد حل اخر سوى هذا او تشترى جهاز جديد

2- هل انا هاحتاج لبرامج تانية مع برنامج الماكس علشان اقدر استخدمه بشكل فعال زى ما قريت فى بعض المواقع عن الفلاش وكدة ولا مش هاحتاجها دلوقتى ؟؟ ** وخصوصا انى ناوى ادخل فى مرحلة تصميم الاجسام المتحركة وكدة لو ربنا قدرنى فى اقرب وقت..

ممكن تستخدم الماكس فى تصميم الاجسام المتحركة زى ما قلت بس ده هيدخلك فى تخصصات كتير طبعا

احاول اشرح لك تخصصات الثرى دى عشان تفهم

المفروض انك بتجرب كل شئ وبعدين تحدد انهى مجال عجبك فيهم وتختاره وتتعمق فيه وممكن تبقى جنرال ليست متخصص فى كل المجالات لكن ده بياخد وقت اطول بكتييييييييييييير من مجال واحد فاحتراف مجال واحد بياخد من 3 اشهر الى سنة او سنة ونصف على حسب قدراتك
                      عندك تخصصات كثيرة مثل :

modeller : المودلر هو الذى يقوم بالنمذجة الكاملة للمودل سواء كان شخصية او اى شئ

texturer : الذى يقوم بعمل الخامات والاكساء بجميع انواعه

الريغ rigging : ده مرتبط جدا بالتحريك لانه يقوم على وضع نظام العظام فى المودل لتحريكه بانسيابية ودقة وسهولة

animator : ده اللى بيقوم بالتريك وهو من احب المجالات الى ناس كثيرة

GFX او Motion Capture : ده متخصص فى عمل عملية اسمها الموشن كابتشر او لاقط الحركة عن طريق جهاز معين متخصص فى هذا المجال

VFX Artist : فيجوال افكتس مثلى وده بيقوم بعمل المؤثرات والدينامكس العالية وهو مجال صعب وعالى التقنية ويحتاج اجهزة عالية لتخدمك فى الوقت

compositor : ده بيستخدم برامج مثل الافتر افكت ليس مثل باقى التخصصات يمكنك عنلها بالماكس الا هذا بالافتر افكت وهو يتضمن تعديل على الفيديو وتصحيح الالوان وغيرها ويفضل اذا كان تعديل جذرى بمؤثرات ودينامكس على تصميمك يفضل استخدام نيوك لانه يتعامل مع المجسمات ليس مثل الافتر افكت يتعامل مع الفيديو كفيديو فقط .

دى التخصصات اللى ممكن تتعلمها والماكس يدعمها باستثناء اخر واحد + انه فى الموديلنج ممكن تقوم بتنزيل برنامج للنحت مثل الزى برش او المود بوكس . والماكس يستخدم فى المعمار اكثر مما يستخدم فى الشخصيات لان الشخصيات مايا افضل فيها Maya 3D . ومن كل ده نستنتج انك لا تحتاج اى برامج مع الماكس الا النحت والكمبوزتنج ويمكنك استعمال حتى مايا معه لا مشكلة فالامر مرن وكل برنامج له مميزاته الرائعة فتقوم مثلا فى Maya بالشخصيات وتصدرها للماكس وتضيف المعمار وهكذا ......
                      3- ايه نصايحكم ليا فى بداية تعلمى البرنامج واللى اقدر امشى عليها من دلوقتى لحد ما ربنا يؤمر وابدأ اتعامل بسهولة مع البرنامج؟
                      طبعا لازم تعمل جدول زمنى تخلص فيه عدد معين من الدورات وانصحك بموقع ديجيتال تيتورز Digital Tutors او جونومون Gonmmon وغيرها من المواقع التى تقدم دورات عديدة اما بالنسبة لهذه الدورات فهى ليست مجانية ويمكنك تحميلها مجانا بغذ النظر عن حلال او حرام او سرقة او غيره التحميل المجانى من على CGPEERS او GFX PEERS او اى موقع تورنت اخر .

انصحك ب "Digital Tutors - Introduction To 3DS Max 2015 " دى احسن دورة تبدأ بها لو معرفتش تحملها ممكن ابعتلك الرابط

اسف اذا كنت طولت عليك واتمنى انك تستفيد واى سؤال انا فى الخدمة

You must feel hopeful .

المشاركة الأصلية بواسطة |3D MAX| مشاهدة المشاركة
                        وليا الشرف يا انس..

عندى استفسار بسيط كمان لو تسمح.. انا قريت بعض المواضيع دلوقتى ومقارنات كتير اوى بين نسخ البرنامج من 2010 لحد 2014 وناس كتير بتقول ان اكتر نسخة مشابهة ل2014 هى 2012 مع وجود بعض الزيادات طبعا فى 2014 لكن اللى بيفضلوا 2012 بيقولوا انها اكتر نسخة ثابتة وبتشتغل على النظامين 64 و 32 ** مع العلم ان جهازى 32 ** وكمان اخف بمراحل من 2014 على الأجهزة وزى ماقلت فروق طفيفة بينهم تخلى 2012 افضل بالنسبة لجهاز زى بتاعى..

ايه رأيك او رأى اى مصمم اشتغل على النسخ كلها.. هل 2012 هو الأفضل ليا فعلا دلوقتى كبداية؟ -- لحد ما اعلى الجهاز واستخدم 2015 فى بداية السنة الجاية، بعد ما اكون بأمر الله اتمرنت شوية ...
                        تمام اختيار جيد لن تحتاج 2015 الان ابدا

اذا كان كده حذ دورة

http://www.google.com.eg/url?sa=t&rc...71198958,d.bGQ

دى احسن واقدم وتناسبك

الاخوة بردوا ما قصروش الله يبارك لهم يا رب واسمع كلامهم لانهم اكتر خبرة منى
                        You must feel hopeful .

متشكر جدا يا انس على افادتك.. انا فعلا استفدت جدا من تصنيفك للمجالات وبصراحة انا معنديش فكرة ايه اكتر حاجة انا عاوزها دلوقتى منها لأنى لسة حاسس انى شوية ضايع.. لكن بأذن الله لما ابدأ اتعامل مع البرنامج هتبدأ الأمور تكون اوضح بالنسبة ليا واشوف اذا كنت هاختار مجال محدد ولا فعلا هاختار الجنرال واتعامل مع كله..

انا هاحاول اجيب دورة الماكس 2015 من الموقع او احملها من مواقع التورنت المشهورة ولو ملقتهاش هابلغك.. بالنسبة بقا لنسخ البرنامج، انا دلوقتى عندى النسختين 2011 و 2012 وانت فى الاول نصحتنى ب 2011 وبعدها وافقت على 2012 .. فأنا مش عارف انهى نسخة فيهم هى الأفضل فى الشغل.. يعنى زى ما بعض الأجانب بيقولوا(بغض النظر عن تقل البرنامج) ان 2012 افضل من 2011 بسبب بعض الأخطاء فى 2011 ولا 2011 افضل عندنا فى الوطن العربى لسبب ما؟ .. يعنى انت اخترت ليا 2011 علشان تقل الجهاز بس ولا فى سبب عندك بتفضل فيه 2011؟

شكرا ليك يا انس ومنتظر ردك

2012 احدث وفيها تصليح للاخطاء اما 2011 اخف بكثير من وجهة نظرى خاصة وان معالجك تكيد بانتيوم او سيليرون ودى معالجات بطيئة وهتقرفك فى الرندر
                            You must feel hopeful .

يعمل...
                            X