Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عضو جديد :: وسؤال برئ

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• عضو جديد :: وسؤال برئ

السلام عليكم
    عندي سؤال وأتمني المساعده
    ما هي فائده الـ باسس أو passes سواء صورة ثابته أو فيديو انا عارف أنها بتستخرج من داخل برنامج الثري دي لكن أين ومتي يتم إسخدامها هل داخل برنامج الثري دي أم برامج التو دي ؟ وهل هي للتحكم فى الظل والإنعكاس واللون وهكذا دون أعادة الرندر مره أخري ؟؟؟

طبعاً الموضوع مش للماكس فقط بس انا أحترت أكتب الموضوع فين وشكراً

صور مرفقه

المشاركة الأصلية بواسطة SG3D مشاهدة المشاركة
    وهل هي للتحكم فى الظل والإنعكاس واللون وهكذا دون أعادة الرندر مره أخري ؟؟؟

بالضبط. تستطيع تركيب الصورة النهائية منها و تغيير كل شيء لوحده دون الحاجة لإعادة التصيير

مثال على الفيراي بتركيب الصور في الفوتوشب:

https://www.youtube.com/watch?v=0EUV90diYio
    قال نبينا صلى الله عليه و سلم (إن محقرات الذنوب،متى يؤخذ بها صاحبها تهلكه) رواه أحمد
    /
    "إن المؤمن يرى ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف أن يقع عليه، وإن الفاجر يرى ذنوبه كذباب مر على أنفه فقال به هكذا " رواه البخاري من كلام ابن مسعود رضي الله عنه
    /
    روي عن ابن عباس رضي الله عنه أنه قال : " لا صغيرة مع الإصرار و لا كبيرة مع الإستغفار"

أستغفر الله العظيم

K.F
      الأن وضحت الصورة

شكراً

عشان توصل للي انت عاوزه بالظبط غالبا يا اما هتتعب جدا في الظبط والتجارب يا اما ترندر باسيس وتظبط في الكومبوزتنج زي الصورة اللي انت شايفها .. الوصول للنتيجة دي احيانا بيكون في الكومبوزيت اسهل.
        عشان تعمل integrate Real-life fottage with CG الوركفلو الاسرع في معظم الاحيان ممكن تحتاج باسيس.

سواء render elements or custom passes او الاثنين حسب احتياجك.

الموضوع باختصار قلل زمن الرندر -احيانا- وارمي ظبط الشغل في الكومبوزتنج مش في باكج الثري دي .. ليه ؟ المخرج او الارت ديركتور يجي يطلب طلبات بعد الرندر تعديلات بسيطة زي قللي رفلكشن كذا .. اعملي كذا هنا .. لو باسيس مش هتحتاج ترندر تاني في معظم الاحيان.

كل دي مميزات ..العيوب النسبية الوركفلو اللي في باسات كتير مكلف في الوقت والظبط للكومبوزيت .. فاستخداماته في الاعلانات والافلام اكتر مش في الانيميشن او المعماري كتير .

في سكربت فري عندي في البلوج -للحجات البسيطة- ممكن تستخدمه.
        http://shaterstudio.blogspot.com/201...es-script.html
        مبني على وركفلو حازم صبري وهتلاقي لينك للوركفلو في الموضوع.

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
          عشان توصل للي انت عاوزه بالظبط غالبا يا اما هتتعب جدا في الظبط والتجارب يا اما ترندر باسيس وتظبط في الكومبوزتنج زي الصورة اللي انت شايفها .. الوصول للنتيجة دي احيانا بيكون في الكومبوزيت اسهل.
          عشان تعمل integrate Real-life fottage with CG الوركفلو الاسرع في معظم الاحيان ممكن تحتاج باسيس.

سواء render elements or custom passes او الاثنين حسب احتياجك.

الموضوع باختصار قلل زمن الرندر -احيانا- وارمي ظبط الشغل في الكومبوزتنج مش في باكج الثري دي .. ليه ؟ المخرج او الارت ديركتور يجي يطلب طلبات بعد الرندر تعديلات بسيطة زي قللي رفلكشن كذا .. اعملي كذا هنا .. لو باسيس مش هتحتاج ترندر تاني في معظم الاحيان.

كل دي مميزات ..العيوب النسبية الوركفلو اللي في باسات كتير مكلف في الوقت والظبط للكومبوزيت .. فاستخداماته في الاعلانات والافلام اكتر مش في الانيميشن او المعماري كتير .

في سكربت فري عندي في البلوج -للحجات البسيطة- ممكن تستخدمه.
          http://shaterstudio.blogspot.com/201...es-script.html
          مبني على وركفلو حازم صبري وهتلاقي لينك للوركفلو في الموضوع.
          تمام جداً - انت وضحت حاجات كتير أوي جزاك الله كل خير

وشكراً على السكريب وبالتوفيق ديماً

يعمل...
          X