Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لأهل الخبرة والناس العمالقه ف البرامج سؤال من ناحية الاقوي وليس الاسهل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لأهل الخبرة والناس العمالقه ف البرامج سؤال من ناحية الاقوي وليس الاسهل

سؤال في دماغي وقولت اساله للناس اللي شغاله علي تقل وانا طبعا لسه حاجه صغير فالدزاين

عايز اعرف الاقوي فكل حاجه حتي الريندر
    max
    ولا
    cinema 4d
    مش من ناحية السهوله اي برنامج مع الاستمرار بنتعلمه
    بس انه برنامج يستحق اتعايش معاه واكمل حياتي ودراستي ووقتي معاه
    واخد منه جميع النتايج فاي وقت واي مكان واي زمان

كل البرامج قويه بس انا عايزه الزبده اللي اقرر بيها مع عدم الانحياز لبرنامج معين البرنامج اللي يستحق اكرث وقتي له
    وشكرا جزيل الشكر

حسب توجهك

لو معماري ومباني الماكس مع الاتوكاد عالم اخر

ايضا للالعاب يوفر وقت

لكن لو موشن جرافيك ودعايات وفواصل وكذلك كاركتر وغيره وتريد توافق مع افتر افكت فعليك بالسنما فوردي فهو قوي جدا

اذن حسب توجهك ات وماتريده البرامج مجرد ادوات لك توظفها في عملك ولهدفك
    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

ابومايا انت اول واحد يجاوبني بجد انا بشكرك انك بضيع جزء من وقتك للرد علي اسئلتي الكتير لاني طبعا لسه داخل العالم جديد وشوفت برامج وحاجات كتير فمحتار وفكري مشتت وعايز استقر علي حاجه عشان ابددا فيها وانا مستريح

وف الحقيقة انا بحب المعماري بس مش هوايتي اوي والموشن جرافيك برضو مش اوي يعني مثلا ابومايا انا هوايتي

محتار بس ان شاء الله هختار مابين Visual Effects كل مايخص نيران تفجير تكسير عواصف رياح احتكاك كل مايخص عالم الطبيعه او Caracter Modling Animation وهو تصميم كاركترات بجميع انواعها وتحريكها او Modling فقط لكل شيء واي شيء بدقه

ممكن كل برنامج وتخصصه القوووووووي فيه

محتار

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=236411

محتار

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=236424

بالتوفيق دوما
        الحمد لله

البرامج مجرد ادوات لك توظفها في عملك ولهدفك
          بارك الله فيك أخي ابومايا

تقريبا أغلب المحترفين اجمعوا على هذه الجملة...
          الحمد لله

ههههههههههههههه وضيف عليهم محتار دييي كمان Adam Adam معلش ارجو الافاده عشان مبقاش محتار تاني

Visual Effects
              هوديني.

Caracter Animation
              مايا.

Caracter Modling
              ماكس.

لا تضيع وقتك, اختر أي برنامج يعجبك و اعمل عليه, كل البرامج تكفيك. الإثنين الكبار هم الماكس و المايا, الماكس في سوق العمل أكبر بكثير من باقي البرامج, خاصة في العالم العربي.
              قال نبينا صلى الله عليه و سلم (إن محقرات الذنوب،متى يؤخذ بها صاحبها تهلكه) رواه أحمد
              /
              "إن المؤمن يرى ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف أن يقع عليه، وإن الفاجر يرى ذنوبه كذباب مر على أنفه فقال به هكذا " رواه البخاري من كلام ابن مسعود رضي الله عنه
              /
              روي عن ابن عباس رضي الله عنه أنه قال : " لا صغيرة مع الإصرار و لا كبيرة مع الإستغفار"

أستغفر الله العظيم

افادك الله k.f حبيبي ربنا يخليك

كل البرامج تكفيك
                  أحسنت أخي كلمة مختصرة لكل شئ...

اختر أي برنامج يعجبك و اعمل عليه
                  بارك الله فيك أخي لقد أجبته بالتفصيل في هذا الرابط...
                  http://www.maxforums.net/showthread....=1#post2248102
                  ثم استكملت الاجابة هنا:
                  http://www.maxforums.net/showthread....=1#post2248109

غير إجابة أخي ابومايا وإجابتك...

الراجل مازال محتار...

أخي بصدق ابدأ وإن شاء الله تجد الأمور ميسرها.... توكل على الله وابدأ ... لا تضيع وقتك فقط ابدأ

بالله نحن نريد كل الناس تبدأ ... لا تضيع وقتك في هكذا اسئلة ولو دخلت خانة البحث في المنابر ستجد مثل هذه الأسئلة تم طرحها عشرات المرات وستجد نفس الاجابات تتكرر... فقط ابدأ وتوكل على الله...

لا تفتح مواضيع أخرى بأسئلة تؤدي لنفس المضمون فقط ابدأ وتوكل على الله...

أدخل قسمك الذي تريده وحمل الدروس

الدروس في كل مكان في المنابر فقط تريد من يبدأ وينفض عنها التراب ليخرج بكنوز المنابر

في كل الأحوال أنت بحاجة لكي تبدأ (البداية ستحدد لك طريقك) وستجدد لك تخصصك...

تقريبا وباختصار كل الطرق تؤدي إلى نفس الهدف... البرامج أدوات كما قال الأخوة الكرام.... وراجع مشاركتي في موضوعك السابق ستجدني فصلت لك ما ذكره أخي K.F وأخي أبومايا... توكل على والله وابدأ وحمل الدروس التى وضعتها لك في الموضوع السابق...

والتنقل بين البرامج سهل جدا جدا بعد تعلم (فن الثري دي) فن المودلنج فن الإضاءة فن الإكساء فن التحريك كلها فنون إذا تعلمتها ستعمل على أي برنامج (لكن ربما تحتاج إلى وقت فقط (لتتعود على أدواته أو شكله الجديد بالنسبة لك) لكن المبادئ تقريبا واحده...

وربما تجد نفسك تميل لبرنامج أخرى في الثري دي غير الذي ذكرنها في هناك برامج ممتازة جدا غير المايا والماكس وبتعمل مودلنج رائع جدا جدا ... فقط ابدأ ... ابدأ حتى لا تضيع وقت...

توكل على الله والأخوة هنا بجانبك... وبالتوفيق لنا جميعا
                  الحمد لله

المشاركة الأصلية بواسطة adam-adam مشاهدة المشاركة
                    أحسنت أخي كلمة مختصرة لكل شئ...

بارك الله فيك أخي لقد أجبته بالتفصيل في هذا الرابط...
                    http://www.maxforums.net/showthread....=1#post2248102
                    ثم استكملت الاجابة هنا:
                    http://www.maxforums.net/showthread....=1#post2248109

غير إجابة أخي ابومايا وإجابتك...

الراجل مازال محتار...

أخي بصدق ابدأ وإن شاء الله تجد الأمور ميسرها.... توكل على الله وابدأ ... لا تضيع وقتك فقط ابدأ

بالله نحن نريد كل الناس تبدأ ... لا تضيع وقتك في هكذا اسئلة ولو دخلت خانة البحث في المنابر ستجد مثل هذه الأسئلة تم طرحها عشرات المرات وستجد نفس الاجابات تتكرر... فقط ابدأ وتوكل على الله...

لا تفتح مواضيع أخرى بأسئلة تؤدي لنفس المضمون فقط ابدأ وتوكل على الله...

أدخل قسمك الذي تريده وحمل الدروس

الدروس في كل مكان في المنابر فقط تريد من يبدأ وينفض عنها التراب ليخرج بكنوز المنابر

في كل الأحوال أنت بحاجة لكي تبدأ (البداية ستحدد لك طريقك) وستجدد لك تخصصك...

تقريبا وباختصار كل الطرق تؤدي إلى نفس الهدف... البرامج أدوات كما قال الأخوة الكرام.... وراجع مشاركتي في موضوعك السابق ستجدني فصلت لك ما ذكره أخي k.f وأخي أبومايا... توكل على والله وابدأ وحمل الدروس التى وضعتها لك في الموضوع السابق...

والتنقل بين البرامج سهل جدا جدا بعد تعلم (فن الثري دي) فن المودلنج فن الإضاءة فن الإكساء فن التحريك كلها فنون إذا تعلمتها ستعمل على أي برنامج (لكن ربما تحتاج إلى وقت فقط (لتتعود على أدواته أو شكله الجديد بالنسبة لك) لكن المبادئ تقريبا واحده...

وربما تجد نفسك تميل لبرنامج أخرى في الثري دي غير الذي ذكرنها في هناك برامج ممتازة جدا غير المايا والماكس وبتعمل مودلنج رائع جدا جدا ... فقط ابدأ ... ابدأ حتى لا تضيع وقت...

توكل على الله والأخوة هنا بجانبك... وبالتوفيق لنا جميعا

ربنا يخليك حبيبي adam adam هبدا واتوكل علي الله

يعمل...
                    X