موضوع: خبر سار جدا يشباب.............علي الاقل بالنسبالي

ردود: 7 | زيارات: 1142
    عضو نشيط
    المنطقة
    مصر
    ردود
    697

خبر سار جدا يشباب.............علي الاقل بالنسبالي

السلام عليكم ورحمه لله
    ازيكم يشباب
    وانا بتصفح احد المنتديات سمعت ان 80% من فلاتر الافتر افكت بتشتغل علي الcombustion بتوافق تام وانا بعد مسمعت الخبر ده جربت كل فلاتر شركه trapcode وبعض من فلاتر شركه panopticum علي الcombustion وشتغلت 100% تمام دون ادني مشاكل وهكمل تجربه بقيه الفلاتر بعدين ان شاء لله لاني حاليا زهقت والخبر ده هيخليني اترك الافتر افكت تقريبا وسأتجه مباشرا الي الcombustion لان الصراحه بعد الحكايه ديه اجد الcombustion تغلب علي الافتر افكت بفارق شاسع جدااااااااا
    وتقبلوا خالص تحياتي
    أخر تعديل بواسطة alaa ahmed في 25 / 08 / 2003 الساعة 12:26 AM

السلام عليكم

ياأخ ماهو الcombustion ؟
    أفدنا مما علمك الله.

عضو نشيط
    المنطقة
    مصر
    ردود
    697
    السلام عليكم ورحمه لله
    ازيك اخي العزيز الcombustion هو برنامج مثله مثل الافتر افكت ولكن طبعا مع فارق تقنيه العمل فهو مختلف تماما في تقنيه عمله عن الافتر افكت وراجع هذا الموضوع

http://www.maxforums.net/showthread....ht=combustion2
    وشكرا

لا تنسى يا اخي ان تجرب الاصدار الجديد ل افتر افكيس 6

يمكن ترى فيه ما كنت تفتقده بالاصدارات السابقه

اجمل ما يعجبني في كمبيوسشن هو عمل مؤثرات البارتكال الوجن -Patical Illusion من داخله

اما بالافتر افيكس -- يجب ان تحفظ المؤثرات على صيغة كالـ AVI

ثم تدرجها بالافتر افيكس

انا اعتقد بانك يجب ان تستخد الاثنين معا . و الله اعلم

===

عضو نشيط
    المنطقة
    مصر
    ردود
    697
    فعلا اخي لا يوجد مانع من استخدامهما معا ولكن المشكله في وقت التعلم
    وانظر مثلا الي هذا الموضوع موضوع جميل جدا يقارن بين البرنامجين نقاط القوي والضعف واعتقد ان الcombustion قد تفوق بمميزات من النوع الثقيل علي الافتر افكت
    http://www.cgtalk.com/showthread.php?s=&threadid=19840
    وتقبل تحياتي

اخي علاء كثير من الفلاتر تعمل على برامج مختلفة حتى فلاتر الفوتوشوب تعمل مع برامج أخرى وعلشان تتأكد ممكن تقرأ الهيلب اللي يجي مع الفلتر واذا كان الهيلب مو موجود ممكن تركب الفلتر بعدين تلقاه في الفلولدر حقه

عضو نشيط
    المنطقة
    مصر
    ردود
    697
    اخي العزيز العابر معظم فلاتر الفوتوشوب بتشتغل تمام مع الافتر افكت والماكس مع ان في الهيلب بتعها مش مذكور ده ومن المعرف طبعا ان فلاتر الفوتوشوب بتشغل علي تقريبا 90% من برامج ال2d فيجب ان نفرق بين فلاتر الفوتو شوب وفلاتر برامج الcomposing لان العمليه ليست مطلقه فالهيلب بتاع الفلتر بيكون مذكور فيه فقط برنامج العائل الرسمي الي هيستضيف الفلتر سواء اكان واحد فقط او عده برامج اما مسئله عمل فلاتر افتر افكت علي الcombustion
    فهي غير رسميه ومش مذكوره في اي manual من فلاتر افتر افكت والمشكله في التجربه ان في بعض الفلاتر بتتداخل مع الفلاتر الاصليه للبرنامج فبيكون صعب اننت تشلها لو عمل مشاكل مع انها الحل الوحيد
    وتقبل تحياتي

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل