Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

جهازى ينفع لشغل الجرافيك والمونتاج

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• جهازى ينفع لشغل الجرافيك والمونتاج

انا كنت عاوز اعرف اذا كان جهازى كويس بالنسبه لعمليه المونتاج والجرافيك فأنا أعمل على
    الماكس والبريميير والأفترافيكيت والكومبسشن هل جهازى كويس ولالا
    مواصفات الجهاز
    M.B intel orginal D850MV
    RD RAM 128RAM
    PROCESSOR P4 1.7
    VGA ATI ALL IN WONDER 128PRO
    CREATIVE SOUND BLASTER LIVE
    HDD SEGATE 40G.B
    الرجاء موفاتى بالرد

أخوكم
    mazicaty
    Mazicaty
    keroonair@yahoo.com

............أهلين

لكن الأفضل يكون

<
    HDD SEGATE 80G.B
    &
    RD RAM- 251.RAM
    إن كان شغلك عادي...ومتواصل
    or
    RD RAM- 1024.RAM
    إن كان شغلك قوي..وإحترافي تحتاج لهذا..
    لانه بيستمر معاك....خاصة إذا كنت بشركة مونتاج..
    وكل شغلك عالمونتاج..والجرافيكس
    وكذلك القرص الصلب الأفضل 80 قيقا فما فوق
    حتى تضمن عدم تباطؤ الجهاز..وكذلك سرعته في العمل...

مجرد رأي.....ونصيحة......

:::::::::::::الرهيب.:::::::::::::::::::
    من عــــــــالم التصميم..
    إلى عــــــــــــالم المونتاج...

أنا سأتكلم عن ما أعرفه و هو الأفترإيفكتس ، فبالنسبة للأفترإيفكتس جهازك معقول جدا بالنسبة لواحد شغال freelance من بيته ، ماعدا نقطة واحدة سيئة جدا و هي الرامات ، الـ Aftereffects من البرامج التي يقال عنها انها RAM Intensive ، برنامج يبلع الرامات بلع و مالوش أخر في الرامات ، يعني كل ماتديله رامات زيادة حايستهلكها و كل الـ previews و الـ snapshots بتتشال في الرامات. أنا شغال بـ 512 و عاوز أقولك إني ساعات كتير باتزنق ، بالنسبة للـ rdram فهي اختيار خاسر للأسف و سمعت إنهم بطلوا انتاجها خلاص.. أنصحك بالـ DDRAM بس مش عارف كده تقريبا حاتضطر تغير الـ board بتاعتك.

عشان تمشي نفسك بالـ 128 لازم يكون عندك شوية فن في استهتلاك الرامات ، على سبيل المثال :

- خلي دايما نسبة ثابتة بين الـ zooming و الـ quality ، يعني استخدم الـ zooming بـ 100 % مع full quality أو zooming قيمته 50 % مع half quality و هو الخيار الأفضل بس لو كان العمل بتاعك صغير ستضطر تشتغل على 100% ، و اوعى تشتغل بـ 100% مع half quality لانه حايستهلم رامات أكثر من 100 % مع full quality .

- استخدم الـ Dynamic resolution و الـ Wireframe interactions أثناء العمل و الـ previewing حسب الظروف .

- من وقت للتاني فرغ الرامات من قائمة edit-->purge--> all .

- استخدم الـ Shift Ram Preview لأخذ فكرة عن الفيديو ككل و لاستهلاك أقل للرامات ، و خللي الـ ram preview العادي ذو الجودة العالية في الأخر خالص .
      -------------------
      الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
      كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
      أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
      زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

(الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
      -------------------

سبتمبر 2002

شكرا لكم ياجماعه على اهتمامكم واسف على التأخير فى الرد كان التليفون عطلان شكرا لك اخى الرهيب ولحبيب قلبى شريف انا متشكر جدا على ردودكم التى افادتنى كثيرا ولكن لى سؤال اخى شريف انا بشتغل على الماكس والأفترافيكت ومشكله الرامات زى ما انت قلت اتوقف تصنيعها وانا فعلا مش لاقيها خالص ياترى ارامات دى كافيه انى اعمل عليها فترة قادمه حتى يتاح لى التغيير بمعنى ان الرامات تستحمل الشغل على الماكس والأفترافيكت

شكرا على اهتمامكم
        mazicaty
        Mazicaty
        keroonair@yahoo.com

يعمل...
        X