Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ياشباب انجدووووونى ارجوكم انا زهقت عاوز حل للمشكله دى

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ياشباب انجدووووونى ارجوكم انا زهقت عاوز حل للمشكله دى

انا عملت خلفية على هيئة حائط منحنى عن طريق اللى انا عملت 2 curves
    وبعدين عملت loft وبعد كده عملت للحائط ده shader group وهىblinnثم shader layer
    وبعد كده عملت texture وهو new file ومانسيتش اعمل على قائمة 2d
    check على senticle وحاولت ادخل صوره على الخلفيه لكن مع ملاحظة انى الصوره دى عباره عن كلام انجليزى كبير وكل مره القى انى الصوره مقلوبه او بمعنى اخر الحروف مقلوبه فعملت على uv rotation فى ال attribute editor للtexture بتاع الخلفيه -90 الاقى برده انى الحروف بيلف لكن ما بتتكتبش صح برده مقلوبه وعدلت فى ال uv rotation كتير لكن مفيش فايده
    ارجوكم حد يقولى الحل للمشكله دى او يقولى طريقه عشان ادخل صوره على خلفيه ارجو الرد بسرعه وشكرا

أرجو من الأعضاء أن لا يردوا على الموضوع حتى يقوم بتغيير العنوان , وإذا كان العنوان لا يمكن تغييره عليه بوضع موضوع جديد بعنوان آخر .

شكرا لحسن تعاونكم .
    The Unknown Person

Mac OS X

عنوان الموضوع : ياشباب انجدووووونى ارجوكم انا زهقت عاوز حل للمشكله دى

بالله عليك يا أخي cleverof1 لو احد اعطاك الحل ومشي الحال معاك وصادف بعد فترة انه في
      واحد من الاخوة عنده نفس المشكلة كيف رايح يعرف حل المشكلة من خلال المشاركات اذا كان
      عنوان موضوعك بهذه الطريقة

وتقبل تحياتي ....

مشكلتك مش واضحه بس ممكن يكون الحل انك
        جرب تعمل rotation 180 درجه للسطع نفسه
        وعلى العموم ليش عملت layerd shader ولا انت محتاجه في شيء معين
        لأنه ممكن تحط تكستشر ملف على ال blin نفسه
        لو ما مشي الموضوع وضح اكثر او حط الملف
        ولا تنسى تحط عنوان اوضح علشان جيمو لا يزعل
        Demo Reel 2007
        http://maxforums.net/showthread.php?t=108767

بحر الرياض ::: رؤية خيالية
        Matte Painting

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=93396

samiattar@hotmail.com

وانا كمان بزعل
          VFX Artist & Houdini Student
          https://vimeo.com/ahmedsaady

يا جماعة , أقل حاجه نحن نريد منتدى المايا أن يكون واضح وليس به هذه العناوين . المنتديات الأخرى نريد من الأعضاء هناك أيضا أن يتفاعلوا حتى نقضي جميعا على ظاهرة العناوين التي تقول
            الفزعه وسأموت والنجده والحقوني وخلاص مت وما شابه هذه العناوين .

بعد ما ننتهي من مشكلة العناوين سنأتي الى موضوع الكتابة باللغة العربية وهكذا قليلا قليلا سنقوم بتطوير المنتدى . كلمات مقتبسة من الموضوع الأصلي :
            وبعد كده عملت
            ومانسيتش
            بتاع الخلفيه
            ما بتتكتبش صح برده

يا معين الصابرين . على فكرة ومع ذلك اللهجة المصرية أفضل عندي من اللهجة اللبنانيه التي أتعبونا بكلمة نبلش
            The Unknown Person

انا اسف واكرر اسفى انا فعلا غلطان عشان كتبت عنوان الموضوع بالطريقه دى وحرمت غيرى من الاستفاده بنفس الموضوع انا اسف لجميع الاعضاء وانشاء الله هحاول اصحح الخطا ده وشكرا بس ارجو الرد على تساؤلى وشكرا

أقلب الصورة علي الفوتوشوب (flip horisontal)
                بسم الله الرحمن الرحيم
                ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لايحتسب ومن يتوكل على الله فهو حسبه ان الله بالغ امره قد جعل الله لكل شئ قدرا
                صدق الله العظيم

salam alaikoum

salut à toi
                  Je n'ai pas bien saisi le sens de ta question, mais je crois que tu as des difficultés à projeter ta texture!!!!!
                  d'un côté tu dis que tu as fais ta surface avec des curves cela veut dire que ton objet est en NURBS et d'un autre tu is que tu as utilisé le UV Texture alors que celui la ne fonctionne qu'avec les polygones, je présume que tu as convertis ton object NURBS en Polygone et si c'est pas le cas je veux dire que si ton objet est toujours en NURBS alors tu as interet à le fliper avec la commande REVERSE SURFACE DIRECTION,
                  d'où viens le problème? tout simplement quand tu as créer tes curves , elles étaient dans le plan négatif, ou alors tu as copier une des curves et tu n'as pas utiliser la commande reverse curves direction pour la curve copiée.... , quand on duplique une curve il faut tout de suite allez dans le menu EDIT CURVE / REVERSE CURVE DIRECTION , sinon ta surface générée par la commande LOFT ou BIRAIL OU ExTRUDE sera toujours inversée et jamais tu ne réussira à plaquer une texture correctement , oui tu peux ruser dans le NODE en donnant une valeur négative...
                  merci à lazhar de traduire
                  no comment

يعمل...
                  X