Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الى المصريين وفقط ( أسئلة عن الصعيد )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الى المصريين وفقط ( أسئلة عن الصعيد )

هل الصعيد هي منطقة بعيدة جدا عن القاهرة . وهل هناك شقق أو غرف للإيجار في الصعيد . إذا أردت أنا أن أعيش في الصعيد , كم دولار أحتاج أن أصرف في الشهر لحياة متوسطه .وهل هناك حمامات كالتي معنا أم لا توجد حمامات ( أقصد هل حمامات ثابته موجوده مثل التي في بيوتنا أم هم مثل البدو الذين ينتقلون من مكان الى أخر وليس عندهم حمامات وإنما يستخدمون الأرض وكأنها حمام ).

وهل الصعيد معناها الريف . يعني هل الناس الذين في الصعيد هم أهل الريف . وهل توجد الكهرباء والمياه بشكل دائم أم لا .

شكرا إخوتي .
    The Unknown Person

يا سلام .. طبعا حاجة كويسة أن أكون أول من يرد عليك ..
    إزيك يا جيمو باشا ..
    انت منين .. ؟؟؟
    اسهل مشاكل الاسكان تلاقيها في الصعيد ...( مع العلم .. إحنا بنتعامل بالجنيه المصري )
    الصعايدة أجدع ناس في مصر .. هم في الجنوب من الجمهورية .. بعيدين إلى حد ما عن القاهرة .. بس الصورة اللي انت واخدها عنهم الضاهر إنها خطأ .. الصعيد عبارة عن إقليم به عدة محافظات عادية خالص زي أي محافظة .. بس لهم لهجة مخصصة وعادات وتقاليد خاصة .. هذا ولا نستطيع أن ننكر هيبة الصعيدي .. في الصعيد توجد محافظة سوهاج والمنيا وأسوان وبني سويف وغيرها من المحافظات التي تنافس القاهرة جمالا وبهاءا .. كما أن معظم المعابد المصرية القديمة والأديرة تجدها في الصعيد ..
    أما عن الصعايدة فهما ناس ليسو متنقلين .. هم متحضرين جدا وخاصة في الفترة الأخيرة ..
    الصعيد دي قطعة فنية من مصر ... وخاصة أسوان وسوهاج والمنيا حسب علمي طبعا ..

من النهاية يا أخ جيموا .. كل مشاكلك اللي قابلتها في دولتك مهما كانت .. (حيث التعامل بالدولار ) ممكن تتحل بسهولة في مصر ..وخاصة الزواج ... يعني بكفاية عليك قوي خمس آلاف جنيه مهر ... يعني 1000 دولار أو أقل .. يعني أقل من كده دينار كويتي .. أكتر من ألف بحاجة بسيطة ريال سعودي
    وبالتوفيق أخي جيمولوجيست
    اذكر الله
    my page

اخى الصعيد فى مصر بعيد جدا عن القاهرة لكنة الان لا يختلف عنها فى مظاهر التمدن اخى هل تعلم ان بعض محافظات الصعيد فى مصر تم تطويرها تمدنيا واصبحت المحافظة وكانها قطعة من دولة متقدمة
      وبخصوص الحمامات الثابتة او يعيشون مثل البدو
      واضح انك لا تعلم عن مصر اى شىء فمصر دولة زراعية كبرى وتصدر لدول العالم محاصيل زراعية
      ومصر ايضا بها قاعدة صناعية لا باس بها وفى تطور ان شاء اللة واغلب المناطق الزراعية لمحاصيل هامة جدا مثل قصب السكر تزرع فى الصعيد لشدة الحرارة هناك وبالتالى انشئت مصانع ضخمة جدا لانتاج السكر وهذا مثال واحد فقط
      اذن هل تعتقد ان (مصانع ومزارع وسياحة واثار) يعيشون مثل البدو ؟؟؟؟؟؟
      Tarek

انتم ليه واخدين فكره وحشه عن الصعيد !
        ياعم جيمو الصعيد عادي زي البلاد بس الناس بتحب تطلع اشاعات عليهم
        وعندهم كهرباء عادي " عادي زي باقي المحافظات افهموها انتم "
        ومياه طبعا متنساش ان دي منطقه سياحيه يعني فيها كل شيء
        فيها الاخضر واليابس
        انا معرفهاش بشكل كويس بس من اسئلتك حاسس انك فاهم انها خرابه او حاجه !!
        الله اكبر
        الله المستعان

همممممممممم موضوع جذب الناس
          انا بكتب رد اذا بردين في نفس الوقت
          وياعم max ghost حظك بس خلاك الاول !!!!!!!!!!!!!
          الله اكبر
          الله المستعان

هههه
            أصل أنا متعود أكتب بالعربي بسرعة من غير ما أنظر للكيبورد

مش قولتلكم مواضيع الأخ جيموا جذابة بس مفيش حد مقدر
            اذكر الله
            my page

ما شاء الله . حسناً يا جماعة . إذا أتيت الى الصعيد كم دولار أصرف بالتقريب في كل شهر إذا أستأجرت غرفة أو شقة .
              The Unknown Person

ما شاء الله , أنا أكتب وفجأة أرى ردين أمام ردي . على العموم كلموني عن السكن يا جماعه . السكن وكم أحتاج .
                The Unknown Person

بالنسبة للسكن مش هيزيد عن 100 دولار إيجار شهري في أفخم شقة في الصعيد أو في جميع أنحاء الجمهورية .. أما لو عايز تمليك .. ممكن أكتر حاجة .. ويوم ما تزود قوي 20000 دولار ..
                  صدقني العملية سهلة يا عم جيمو ... انت معقد نفسك ليه ..؟؟
                  اذكر الله
                  my page

اعتقد ان رد الاخوة الاعضاء السابق شافى كافى
                    (محمد رسول الله و الذين معه أشداء على الكفار رحماء بينهم تراهم ركعاً سجداً سيماهم فى وجوههم من أثر السجود)
                    صدق الله العظيم

الصعيد المصري يبعد عن القاهره مسافه اقل من 500 متر فقط
                      حيث يبدأ الصعيد من محافظه الجيزه والتي يفصلها عن القاهره كوبري واحد فقط طوله اقل من 500 متر
                      حتى يصل الى فيما بعد اسوان والنوبه

ممكن يا جيمو تجبلي معك من الصعيد ربابة صعيدية.
                        your tsunami
                        إن الحياة الدولية مثل الحياة الفردية من يحترم نفسه فيها يُحترم ، ومن يهن يسهل الهوان عليه قد ينال جزءاً من شفقة أو بعضاً من التعاطف أو جانباً من ابتسامة وربما قدراً من الفائدة ، ولكنه ينال أيضا الكثير من السخرية والاستهزاء.

شكرا إخوتي على الردود . وأما عن الربابة الصعيدية يا عمر فأنا لا أعرف ما هي حتى .
                          The Unknown Person

الربابة اله وتريه
                            صح؟
                            الله اكبر
                            الله المستعان

السلام عليكم

اخ جيمولوجيست الصعيد من اجمل اماكن مصر ولكن لماذا هذا التخيل عن الصعيد
                              بس احب اقول لك ان كل محافظه تختلف عن الاخرى فى العادات والتقاليد وتستطيع معرفه الشخص من اى محافظه عن طريق لهجته فى الحديث وتصرفاته اما عن السكن فهو متوفر بكثره فى المحافظات وليس فى القرى حيث لا يوجد شقق ايجار داخل القرى فكل واحد بيسكن فى بيته وفى المحافظه لن تشعر باى تغير يعنى تحس انك فى الجيزه بل بالعكس محافظه قنا لو رحتها تتخيل انك فى اسكندريهفهى من اجمل وانظف محافظات الصعيد وكذلك الاقصر وعن المصاريف تاكد انك مش هتصرف حاجه خالص فكل حاجه هناك رخيصه جدا حتى السكن ولو تحب قلى انت رايح فين فى الصعيد وانا اساعدك خصوصا لو كنت فى محافظه سوهاج
                              وتاكد ان الصعيد جميل جدا وهوا نظيف جدا واكل طعم جدا جدا جدا
                              وهما بيراعوا الغريب اكتر ما بيراعوا انفسهم
                              لن تركع امه قائدها محمد(صلى الله عليه وسلم)

بارودتى بيدى وبجعبتى كفنى ياامتى انتظرى فجرى ولا تهنى
                              بعقيدتى اقوى ابقى على الزمن ...حصنى اذا عصف به موجة الفتن
                              والصبر لى زاد فى شده المحن

يعمل...
                              X